FOBO Tire : Temperatur och tryckskillnader mellan vanliga däck och R-Däck

Jag är verkligen glad för mina FOBO Tire TPMS! =)
För er som inte känner till dessa sedan innan så kommer jag att länka till mina gamla inlägg i slutet av inlägget.

Kortfattat så är det TPMS som du monterar på hjulens ventiler och så visar den i direkttid (ska den men batterierna på min ”förstärkare” i bilen behövs bytas) dina däcks tryck och dessutom temperaturen på luften i däcken.

Nej det är inte direkt exakt ”same same” som temperaturen i däckets gummi, men dessa FOBO Tire har verkligen hjälpt mig jättemycket, att lära mig om hur däcken fungerar både på bana och till vardags, och på olika banor osv osv, så ja jag har dem på alla bilar och vill inte vara utan dem.

Och eftersom jag kör har kört med R-Däck året om (ja mer eller mindre) i flera år nu så har det lärt mig mycket också att ha dessa TPMS på året om.

Och nu då främst pga de dubblade priserna på däck så kör jag med ”vanliga” ”sport-däck” fram och R-Däck bak.

Framdäcken är Continental PremiumContact 2 och jag är jättenöjd med dem.
Jag valde dem främst för att de har vunnit ALLA tester jag har läst och sett de senaste månaderna, så ja jag tog det ”säkra” valet denna gången, plus då att jag helt enkelt vill få i mig så mycket erfarenheter av olika däck som möjligt.

Guide : Tips på olika R-Däck – Uppdateras med åren

Sen vilka R-Däck jag har bak minns jag faktiskt inte just nu…
Jag har de senaste åren kört med

** Federal 595 RS-R
** Nankang NS-2R
** Toyo R888
** Toyo R888R

Så ja, någon av dem är det jag har bak, men för just detta inlägget så har det ingen större betydelse, ja olika R-Däck blir olika varma olika snabbt och ökat då olika mycket i tryck, men det är ett annat inlägg för det.

Så idag då när sommaren äntligen var tillbaka så körde jag till en oväntat bra bilutställning 25 minuter från där jag bor.
Bilen har stått hemma parkerat i mitt garage under mark (inte varmt) i ett par dagar då jag har kört med min #JDMCorvette i veckan.

Så jag börjar med kalla däck, och eftersom bilen var på service nyligen, där jag specifikt bad honom sätta ett visst däcktryck i alla däcken (för fram tills dess så testade jag med 3.0 bar fram) så vill jag tro att det var jämnt 2,6 Bar/kg/Psi runt om.

Så jag körde med ”icke varma” däck lugnt på motorvägen, stod på bilträffen i soligt och varmt väder nästan två timmar och sen körde jag motorvägen hem igen.

På vägen hem så tycker jag att bilen känns konstig över vägen så jag kollade däcktrycken

Så 2,6 runt om blev nu enbart av att stå ute på varm asfalt i solen istället 2,9 fram i de ”vanliga” däcken och 3,3 bak i R-Däcken.. Som ni förstår så är det stor skillnad.

 

Jag blev nyfiken då på hur det skulle bete sig om gummit också blev varmt, inte bara ytvarmt och varm luft, så jag körde LITE aktivt, och ja det fortsatte att öka men inte så mycket som jag trodde..

MEN OBS!!! Vi snackar om att jag tog rondeller lite snabbare än vanligt, thats about it, så ingen bankörning eller AKTIV körning, dels för att det var mitt på dagen och jag var inte ensam på vägen, men också för att jag inte tyckte om hur bilen kändes pga det höga däcktrycket

Så framdäcken (höger fram pga rondeller) gick upp 0.1 till och backdäcken cirka 0,05 till.
Detta är inget 99,99% av alla förare i världen märker någon skillnad på.

Och det är ungefär den erfarenheten jag har lärt mig sedan tidigare också om hur varma däck ändrar trycket när man kör på bana.

Kortfattat, om de redan är varma i luften inuti däcket och på ytan pga solen så händer inte så mycket mer för att gummit också blir varmt.
Därför (bland annat) kör man med däckvärmare i seriös racing.
Och därför tycker jag att folk är idioter som tömmer ner till 0.5 bar en varm sommardag för att de tror att däcken ska ha perfekt jämnt 2,0 runt om efter ett halv varv på Mantorp…

JA det blir absolut en skillnad! ta inte detta fel nu, hade jag en väldigt varm sommardag låtit bilen stå på varm asfalt i 30 graders sol hela dagen och sen tagit ut den på banan och kört väldigt aktivt på ett dåligt sätt (så som folk utan bankörnings-kunskap kör) så hade ABSOLUT trycket i däcken ökat ännu mer!
Men jag skulle vilja säga att framdäcken hade ökat max 0.5 till (OBS! Jag snackar om dålig kärning med krängande däck i varje kurva) och R-Däcken bak max 0.8.

Och ja om jag skulle börja med kalla däck med normalt eller lite för lågt tryck så hade det ökat med 3 gånger mer än det jag skrev ovan.

Men som sagt, olika däck, olika körstilar, olika bilar, olika banor, olika temperaturer osv osv, så mitt råd är att köpa ett set FOBO Tire istället och skaffa er egen erfarenhet istället för att lyssna på mig.

Men åter till ”Dagens Notiser”.

Här vill jag såklart direkt stanna och tomma däcken på luft, men här tänkte jag att detta kan bli ett intressant inlägg, plus att jag var hungrig, så jag körde hem till föräldrarna och grillade, 3 omgångar… och bilen stod ute i kvällssolen i över 4 timmar

Jag vet inte hur vart det var i luften under kvällen men det ska ha varit 27 grader idag på dagen iallafall.

Så när jag kommer till bilen då den har stått och ”kylts ner” en varm sommarkväll så ser trycker ut såhär

Och här är ett bra exempel på varför jag inte åkte till en bensinmack med slitna, icke kalibrerade pumpar för att tömma 0.5-1.0 ur däcken när de var varma, ja det hade varit bra för stunden, men sen när de är kalla igen då?

Så det vi ser ovan är att de ”vanliga” däcken kyldes ner och sänkte trycket mer och snabbare än de mjuka, underbara R-Däcken.
Och att även om bilen står helt stilla så är redan varma däck på varm asfalt i rätt varm sol absolut inte tillräckligt för att ”kyla ner” däcken.

Där har jag vid olika tillfällen testat olika saker, bland annat att kyla dem på motorvägen istället, men jag har inte kommit fram till något vettigt ännu.
Och varför jag vill komma fram till något vettigt här är för att under nästan alla bandagar så har jag kört bana, åkt ut i depån och tömt luft, kört, tömt, kört tömt, under hela dagen.
Och sen så står bilen där i depån i flera timmar när man är social på kvällen, kanske grillar med sina vänner, och sen när man ska köra hem 01 på natten och temperaturen har gått från 30 på dagen till 13 på kvällen, ja då har man plötsligt bara 0.5 bar i däcken… och det är en bra bit till närmsta bensinmack för att fylla på luft i däcken..

Så därför vill jag komma fram till en bra lösning där och därför har jag alltid med mig en nödpump i bilen som kopplas till 12V uttaget.
Men med den pumpen så tar det nog 10 minuter för att fylla på 1.0 bar.. och efter två däck så är den överhettad…
Så ja jag kollar lite då och då efter en modern sådan nödpump istället..

Men tillbaka till dagens ämne.

Nu har bilen stått i mitt garage i 2,5 timme, där jag skulle tippa på att det är 20+ grader varmt och ingen sol som steker däcken.

Och jag är rätt förvånad över hur det ser ut nu


Så framdäcken har återhämtat sig helt, och ja det väntade jag mig, och ja 2,6 i en AC kyld verkstad kan absolut vara strax under 2,7 i ett garage där det tydligen är varmare än 20 grader ändå.

Men ja när jag tänker efter så står jag ju där i T-Shirt och tvättar bil på vintern, så ja där är ju varmt som i ett hem ändå.

Men R-Däck som jobbar mycket snabbare och mycket när när det kommer till temperaturer och däcktryck, de trodde jag absolut skulle vara under 2,9 nu.

Såhär ser skärmen ut när man vill ha direkt koll när man kör bana.

Och om man vill veta ännu mer så kan man skicka alla loggar som en CVT fil till sig själv.
Där är nu 82 869 st loggar från 2021-12-11 (Jag vet inte varför just där) fram tills idag.

Jag kommer att uppdatera detta inlägget när jag har tagit en ny screenshot med morgondagens tryck, efter bilen har stått hela natten i garaget.

För att nu börjar jag undra om verkstaden verkligen satte 2.6 runt om, har jag kollat FOBO appen sedan dess? Sa jag 2,6 runt om eller baka bak och fortsatt med 2,9+ fram? Har de kanske råkat sätta tillbaka FOBO ”hattarna” på fel hjul? (det händer ofta), För att just nu verkar det ju som om att de visar R-Däckens tryck på fram och de vanliga däckens tryck där bak istället..

Har jag lagt en timme på detta inlägg i 28 graders värme helt i onödan?

Nej detta får fortsätta i morgon.

 

 

Till Salu! : FOBO Tire

Kommande Test : FOBO Tire – TPMS – däcktrycksövervakning

Test : FOBO Tire – Dag 1 – Unboxing och Installation

Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning

Test : FOBO Tire – Dag 3 – Kontrollering hos professionell däckfirma

FOBO Tire : Historik i appen

Till Salu! : FOBO Tire

 

 

(Visited 41 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] FOBO Tire : Temperatur och tryckskillnader mellan vanliga däck och R-Däck […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x