Guide : Tips på olika R-Däck – Uppdateras med åren

Detta kommer att bli en väldigt simpel guide som de flesta av er kanske tycker är helt meningslöst, men jag bara tröttnade på allt snack om ”Semi R-Däck”, ”Nästan som R-Däck fast bättre” och alla ”Du kan absolut inte köra i regn med R-Däck!”, ”Du behöver inte D-Däck med den effekten” kommentarer.

F U!
Vill jag sätta R-Däck på min Miata så gör jag det!

Allt handlar inte om att få fäste när du ska gasa på rakt fram! Isåfall ska du ha dragracing slicks!
R-Däck är för att hålla bilen kvar på marken när du svänger!

Jag har VERKLIGEN testat 4 olika sorters R-Däck under alla möjliga förhållanden, bana, gata, drifting, regn, snö, varmt, kallt, mycket tryck, lite tryck osv osv osv.
Och jag har kört en hel del andra R-Däck på andra bilar än min egna.

Och jag har kört med R-Däck till vardags sedan 2015 något och jag har enbart kört R-Däck på min #350ZRS sedan 2008.

Så det får väl räcka för att säga att jag har rätt mycket erfarenhet av R-Däck =)

 

 

 

  • Jag har tyvärr aldrig själv kört en gatubil med Slicks.
    Och jag skulle inte våga köra mina egna bilar utan torrsump med slicks. 

Och jag ser faktiskt inga nackdelar med att ha R-Däck på din ”entusiastbil”, Jag har även testat det på min vardagsbil, och ja det är bara onödigt dumt.
Så jag tänker inte ens gå in på nackdelarna med att ha R-Däck på din vardagsbil, vill ni verkligen höra dem så skriver jag ner dem, men sätt inte R-Däck på din vardagsbil helt enkelt.

Även om JAG kör med R-Däck varje dag nästan 10 månader om året.

Äh vet ni vad, det blir en lista ändå.

Nackdelen med R-Däck till vardags är att

  • De är gjorda för att användas när däcken är varma.
    Så när de är kalla så har du sämre grepp än i vanliga gatudäck, mycket sämre.
    Och de tar oftast mycket lång tid på sig för att komma upp i rätt arbetstemp, såpass att de aldrig kommer att komma upp i arbetstemp vid stadskörning.
  • De är mycket känsligare för lufttryck, de kan öka lätt 1 bar i tryck från att de är kalla till att de är varma (vardagsvarma, vardagskörning, motorvägskörning)
  • De är MYCKET sämre vid regn än vanliga däck.
  • De är totalt livsfarligt värdelösa vid snö
  • De suger åt sig grus och allt annat som ligger på vägen.
    Det gör att du får sämre grepp i däcken, det kommer låta i hjulhusen som om du kör i en sandlåda, och det blir mycket mer stenskott på bilarna bakom.
  • De låter mycket mer än vanliga däck
  • De slits mycket snabbare än vanliga däck
  • Du får byta däck MYCKET oftare
  • Din bil kommer att dricka mer bensin

 

Så, bara skit i det på din vardagsbil, det är bara dumt, inte alls tufft.

Men på bana är det tvärtom, Kör du bana så är du bara dum i huvudet om du kör med vanliga gatudäck istället för R-Däck.
Detta har vi gått igenom allt för många gånger redan och jag tänker inte förklara det igen.

Så nu till poängen med mitt inlägg.
Här är de mest populära R-Däcken som du ska kolla efter om du vill ha R-Däck på din bil.
Jag försöker sätta dem i prisordning från billigaste till dyraste, men det skiljer från ställe till ställe osv, så ta inte det på så stort allvar.
Och sen är vissa storlekar dyrare hos andra och vice versa bla bla bla.

Federal 595 RS-R

Bredd = 195-285
Diameter = 15-18 Tum

Jag har testat dessa och jag gillar dem MYCKET!
Mest för att de är så billiga, och så mycket billigare än de väldigt populära Toyo R-888, men också för att de funkade väldigt bra som vardagsdäck, de blev snabbt varma (kom upp i arbetstemp) de dög absolut att köra med i regn, Mycket bättre regnegenskaper än R-888, bra grepp, häll länge, både på bana och till vardags, dessa kan jag varmt rekommendera, mitt enda egentligen problem med dessa var att de inte fanns i 295/18, så jag fick köra med 285/18 istället, och det blev så fel på min bil att ABS och allt annat sånt där slutade fungera på bilen när den kände för det, och det var för att jag hade fel profil på däcken.
Så mycket bra däck, men de finns inte i alla storlekar.

Och framförallt, BILLIGA! Så orkar du bara byta däck oftare så kostar dessa hälften jämfört med vanliga gatudäck med känt namn.

 

Läs mer om Federal 595 RS-R här

Golden 350Z-RS : Nya Sponsorer! Däckonline och Hela Bilen / Federal 595 RS-R

 

Nankang Sportnex NS-2R

Bredd = 175-265
Diameter 13-18

Samtidigt som jag testade de billiga Federal 595 RS-R så var det ett par olika vänner som testade dessa, som jag tror var ännu billigare än Federal, eller så var det bara för att de körde mycket smalare däck än vad jag gjorde.
Men de var minst lika nöjda med dessa som jag var med mina Federal.

Nackdelen med dessa som ni ser ovan är att de är inriktade på små däck, och det bredaste de har är 265.
Men visst, de flesta nöjer sig med det.

OBS!
Nankang är så dumma att de kallar 3 olika sorters däck för samma namn.
Såhär är det, de använder samma mönster på 3 olika gummiblandningar.
Dessa är också inriktade för gata, bra i både regn och på torrt underlag.

  • Ett Nankang R-Däck som jag skulle vilja testa bara för att det ser så rått ut är AR-1

Men här hemma i Sverige där man aldrig vet om det kommer att regna eller inte, så kan jag inte alls tipsa om dem.

UPDATE 2022

Som sagt så säljs NanKang NS-2R under samma namn men det är olika Treadwear på dem, numera är det två olika, 120 Track och 180 Street.
Jag är osäker på om jag alltid har haft Track däcken på min #RocketBunny86, jag har hunnit ha allt möjligt på den bilen redan, men de NanKang NS-2R 120 Track som jag har på bilen i år är RIKTIGT bra, absolut bättre än tidigare.

NS-2R Sportnex

Toyo Proxes R888R

Bredd = 185-315
Diameter = 13-20 Tum

Ja dessa är ju världens mest kända och populära R-Däck.
Men det är egentligen bara för att de var de billigaste R-Däcken förr, när det inte fanns så mycket att välja mellan så kostade dessa hälften eller 1/3 av vad Pirelli och Michelins R-Däck kostade.
Det gjorde att de blev jättepopulära, och nu är de inte så billiga längre, inte i Sverige iallafall.
För inte allt för längesen så var det bara någon få däckhandlare i Sverige som sålde R-Däck, och han kunde begära nästan vad han ville för dem, för att de blev sålda ändå, populära, nästan ensam på marknaden, och konkurrenterna var svindyra.

Toyo R-888 är bra, det är ett säkert val, men de är inte de mest prisvärda R-Däcken längre.
Nu har Toyo ändrat mönster på dem helt och hållet för att öka greppet i dem,

men jag tror att de är precis lika dåliga i regn som de var med det förra mönstret.

Dumt nog så heter den nya modellen också R888 med tillägget R bara, men ja det är ju för att det namnet har verkligen byggt upp allt vad Toyo är idag vill jag påstå.
Det är världens mest kända R-Däck utan tvekan, så det är klart att de håller fast vid det namnet.

Såhär ser det gamla mönstret ut.

Ett mycket snyggt däck tycker jag, jag har haft dessa i flera omgångar, ja nästan konstant sen 2005 skulle jag tro förutom när jag ibland har fått för mig att testa annat under några få månader.

OBS! Dessa är verkligen dåliga i regn! 
Jag rekommenderar dig att inte köra snabbare än 70-80 km/h om det regnar, och om det ösregnar så bara ställ bilen.
Jag fick ju akut köpa och byta däck en genomblöt söndagseftermiddag på Mantorp just för att det inte alls hade gått att köra hem i ösregnet med dessa.
Och helt ärligt så tar de allt för lång tid på sig att komma upp i rätt arbetstemp, köra konbana med dessa är meningslöst.
Och det tar alltså ett PAR varv på Mantorp för att de ska komma upp i rätt temp, men sen så håller de varv efter varv efter varv… faktiskt, de håller kanske längre än några andra R-Däck, så ja, på så vis så är de ju prisvärda faktiskt.
Det är bara synd att de har blivit så dyra, men det sägs att de är MYCKET billigare i England.

På grund av att Toyo R-888 inte fanns i lagom bredd till mina framdäck på mina 19 tums fälgar så gick jag ner till 18 tums fälgar igen, enbart pga dessa däcken så köpte jag ännu en uppsättning svindyra Volk TE37 alltså..

Då när jag kollade så fanns det 225-235 till fram och sen nästa steg var 295 till bak, och inget där i mellan, så det gick ju inte.

* De flesta R-Däck finns inte i större diameter än 18 tum.

 

PRI 2016: Toyo Tires’ All-New Proxes R888R Tires

 

UPDATE 2022

R888R är bättre än R888 ja, främst för att de greppar bättre som ”kalla” och det blir inte lika stora temperaturskillnader och tryck i däcken.

Så de greppar bättre tidigare och längre, och du behöver inte åka ut o depån för att släppa ut luft lika ofta som med R888.

** R888 säljs inte som nya längre, R888R har ersatt dem.

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Toyo/R888-R.htm

 

Yokohama Advan A048R

Bredd = 165-255
Diameter = 12-18 tum

 

Det känns som om dessa har tagit över lite av populariteten av Toyo R-888.
De ligger i samma prisklass och verkar ha lite lite bättre grepp.
Jag har själv inte testat dem tyvärr pga att de inte finns i min bredd, men jag har inte hört något dåligt om dem.

Precis som med R888 så ska du inte köra med dessa i regn .
Dessa finns också i 3 olika gummiblandningar.

Kumho ECSTA V70A

Bredd = 175-335
Diameter = 13-18 Tum

 

Jag har inget att säga om dessa själv.
De sägs vara bra, kommer i 3 olika gummiblandningar, och Kumho säger att de ska ha ” superior wet and dry handling characteristics”

 

Avon ZZR

Bredd = 185-265
Diameter = 13-18

 

 

Dessa är uppdaterade/vidareutvecklade från ZZS.
Dessa ska vara ännu bättre på torrt underlag och ännu sämre på vått underlag.

Dunlop DZ03G

Bredd = 185-295
Diameter = 14-18 Tum

 

 

Nu kommer vi till de två giganterna…
Dessa är däcken som man VILL ha..

Michelin Pilot Sport Cup 2 R

Bredd = 215-345
Diameter = 17-21

 

Porsche-däcket..
Ja vad ska man säga om dem.. Detta är ett riktigt bandäck som är godkänt för gata.
Cup 2an har förstärkt sidostöd för att minska på slitaget, och mönstret är lite djupare för att försöka undvika vatteplaning.
Behöver du ha BREDA däck så är det nog bara dessa som gäller.

OBS!!! Missta inte dessa för Pilot Sport Cup 2 som INTE är ett riktigt R-Däck!
Vi kan väl kalla dem för Semi-R som vissa gör.

Ja de ser likadana ut

Och heter nästan likadant, men det där R:et i slutet är viktigt.

De flesta superbilar kommer med dessa monterade ifrån fabrik.

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-pilot-sport-cup-2-r

Om de inte har dessa istället.

Pirelli P Zero Trofeo R

Bredd = 205-325
Diameter = 15-21

Jag har nog testat de flesta Pirelli R-Däck sen har släppts sen 1999, och alla har absolut inte varit jättebra, men de flesta har verkligen varit det.

Just dessa Trofeo R (Som absolut inte ska förväxlas med Trofeo) är de bästa R-Däck jag har testat.
Kanske mest för att de var klistriga direkt, även som ”kalla”..
Direkt efter däcken var monterade och jag rullade ut på asfalten så kunde jag verkligen HÖRA hur de klistrade sig fast i marken.
Både i låga och höga farter tyckte jag..
Det lät nästan som man drog av ett stort klistermärke från marken vid varje rullning 😉 (Nej inte riktigt, men bara för att måla upp en bild)

OCH! Jag tycker faktiskt att både dessa och Cup 2R  inte är SÅ dyra.
I min storlek så var det under 4000 kr styck, Och det var knappt 500 kr dyrare per däck än vad jag fick betala för Toyo R888 (Gamla priser, gäller absolut inte 2022)

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorsport/all-tyres/products-sheet/p-zero-trofeo-r

 

 

UPDATE 2022

Jag kan ha fel, jag kan minnas fel, men jag vill tycka att de nya Trofeo R känns inte riktigt som de gjorde för bara några år sedan, enligt mig så måste de ha en annan gummiblandning nu.

Det är fortfarande bra däck, men inte riktigt lika bra.
Med samma bil så tycker jag att de inte är helt super-precisa som jag vill.
Svårt att förklara, men jag kan känna rörelse i däcken när jag gör vissa manövreringar med bilen, däcket känns inte HELT stumt, som jag vill att det ska kännas.

Men de slits inte lika snabbt som de gjorde förr och låter kanske lite mindre.
Som sagt, jag kan minnas fel,  jag har kört en massa däck där i mellan och det är nog 4 år mellan mina jämförelser, men jag var inte riktigt lika superimponerad över de nya däcken som jag var förr.

Fortfarande ett riktigt bra däck dock! Speciellt på en AWD Lamborghini.

* GIVETVIS så finns det en massa fler däck att välja mellan, men dessa är de mest vanliga tycker jag.

Pirelli Pzero Trofeo
Pzero Trofeo R
PZero Corsa
PZero-C
Bridgestone Potenza RE-11S
Potenza RE55S
Potenza RE540S
Michelin Pilot Sport Cup 2
Pilot Sport Cup
Pilot Sport Cup+
Dunlop Direzza 03G
Direzza 02G
Super Sport Race
Formula-R D01J
Toyo Proxes R888R
Proxes R888
Trampio R881
Trampio R1R
Trampio RA-1
Kumho Ecsta V70A
Ecsta V700 Victoracer
Ecsta MX
Hankook Ventus TD Z221
Ventus RS-3 Z222
Ventus Z211
Falken Azenis Sport RT 215

Källa: www.abswheels.se

 

** Där är ett nytt för mig R-Däck ifrån Japan som jag vill testa (2022), det var snack om att jag skulle få däck att testa innan Påskas, men det är helt tyst om det nu, men visst, alla däck är svåra att få tag på numera, så jag har lite förståelse, även om däck ifrån Japan inte borde beröras av vad som händer i Ryssland..

 

 

* Ett däck som är jättevanligt i USA som jag gärna skulle vilja testa är något R-Däck från Nitto.

De är mest för Drag/strippen-körning eller ”street-race” som de faktiskt kallar dem, men de har även både Semi-R och R-Däck.

 

Här är en massa andra inlägg som berör R-Däck

 

Dagens Golden 350Z-RS : Nya Däck av Helabilen.se / Däckonline.se

 

Däck inför säsongen?

 

Golden 350Z-RS : Nya Sponsorer! Däckonline och Hela Bilen / Federal 595 RS-R

 

Regn + R-Däck

Kommande Test : FOBO Tire – TPMS – däcktrycksövervakning

Test : FOBO Tire – Dag 1 – Unboxing och Installation

Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning

Test : FOBO Tire – Dag 3 – Kontrollering hos professionell däckfirma

 

 

evo Däcktest – Sportdäck & R-Däck

** Jag har bara hört bra om Nankang´s R-Däck, de är väldigt lika Federals R-Däck, som jag personligen kan rekomendera.

** Toyo R888R är givetvis bra, dyra, men bra.
MYCKET bättre än Michelin Pilot Sport osv osv som folk TROR är R-Däck.

** USCH!! Jag mår dåligt av att bara se en bil understyra.

** Jag kör med R-Däck året om numera.
På 3 av bilarna.
Ja du får köpa extra försiktigt när det är halt/blött ute, men det ska du ALLTID göra oavsett anser jag.

 

** Däcken som testas är
* Toyo R888R
* Nankang AR-1
* Maxxis RC-1

 

Här är reportaget

100 Tread Wear Track Tire Shootout! Nankang AR-1, Maxxis RC-1, Toyo R888R

Ultimate Track Day Tire Test! What are the BEST 200TW Tires to Use on Track?

Does Higher Wear = More Grip? Treadwear Track Test Between Michelin, Goodyear and Toyo!

 

 

** JAAAA men ÄNTLIGEN!!!
Äntligen ett test med riktiga sportdäck och där de ÄNTLIGEN tar med Toyo R888R i testet!!!

** De där nya Eagle F1 Supercar vill jag testa…
Dags för nya däck igen på min #JDMCorvette kanske…

Även om jag skulle vilja se den med 285 R888R runt om.

** Oh jo då det är skillnad på R888 och R888R.

** Ja R888R är ett toppendäck för den som vill lära sig köra bil lite säkrare.

** JA det är ett R-Däck och det ska inte jämföras med sportdäck helst, de har en HELT annan karaktär.

** Ja….. jo…. tyvärr så är det väldigt mycket däck/väg-ljud från R888R

** WHAT!??!?!
Med den tiden så har han verkligen inte kört med R888R i rätt temp!!
Inte en chans!

** Ja nu MÅSTE jag testa Goodyear Eagle F1 Supercar 3R 100 AA A helt enkelt.

Pirelli P Zero Trofeo R vs Toyo R888 vs Giti GitiSport GTR3. What’s the best track day tyre?

 

(Visited 65 112 times, 18 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis Mistander

Carin har Pilot Sport Cup 2 på sin Speedster ?

[…] Guide : Tips på olika R-Däck […]

[…] Guide : Tips på olika R-Däck […]

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x