Test : FOBO Tire – Dag 1 – Unboxing och Installation

SOM jag har längtat!
Och jag kan redan säga att det var bättre än väntat.

För att ni ska förstå vad det är för sorts produkt jag ska testa nu och varför så kan ni börja med att läsa detta inlägget om ni inte redan har det.

Kommande Test : FOBO Tire – TPMS – däcktrycksövervakning

Och idag kom det hem =)

 

Vi kör lite bilder med ändå.

 

IMG_2743 IMG_2744

Appen finns redan i svenska App-Store.
Den förklarar tydligt steg för steg hur du ska installera.
Lätt att installera.. IMG_2745 IMG_2746 IMG_2748

Detta är vad som finns i lådan.

* 4 sensorer
* 6 Låsmuttrar
* Mottagare* 2 Verktyg till låsmuttrarna
* Klisterdynor till mobil och mottagare

IMG_2749Vattentätt givetvis, Lätt att byta batteri (Det medföljde extra)
Appen är gratis..
Och när du har på låsmuttrarna så kan du inte skruva av sensorerna, Därför ska du ha den med den i bilen just in case.
Bra stöldskydd.

När du laddat ner appen så registrerar du den med din mail.
OBS Kolla i din skräppost efter bekräftelsemailet.

IMG_2750 IMG_2751 IMG_2761

Installera inte sensorerna innan du har aktiverat appen, Då får du bara ta av dom igen..
Jag gjorde det av någon anledning. IMG_2763

Sen döper du bilen om du vill, Lägger in en bild osv..
För du kan använda dessa på upp till.. Ja vad det nu var.. 10 olika bilar eller nått.
Bara att flytta runt efter behöv och välja rätt bil i appen.

Och så väljer du rätt lufttryck för dina däck, Samt vart du vill att den ska varna vid för lågt eller för hört tryck.
Egentligen så räcker det att du ställer in det rekommenderade trycket så förstår den själv när den ska varna.
Men eftersom jag kör med R-Däck så vill jag ha högre differenser innan den varnar.

 

IMG_2764

OCH!!!
Den stora bonusen för mej som jag inte allt hade tänkt på innan är att den visar TEMPERATUR också!!!

PERFEKT för den som kör aktivt! Oavsett om du har R-Däck eller inte!

Nu är detta alltså en relativt varm sommardag..
Bilen har stått i solen ett tag.. Thats it..

Och sen känner av direkt skillnad på däcken.. Solen står ju på ena sidan bara.

Detta kommer jag ha mycket nytt utav!

Likaså alla ni som kör racing!

Just det!

Såhär ser det ut

IMG_2767Jag gillar det.. Jag tror att dom som har ögonen för det kommer att undra vad det är.. Även om dom fortfarande är små..

Detta känns väldigt High Tech =)

Tanken är nu att jag ska testa skiten ur detta.
På alla sätt jag kan.. Och OM jag är riktigt nöjd sen så fixar jag en gruppdeal eller rabattkod till er.

Jag passade även på att ta hem ett MC kit som sagt.
Där behövs det ingen mottagare utan bara dom två sensorerna.

IMG_2769

Det medföljde batterier som sagt, men jag tänker inte byta förrän dom befintliga är helt slut.
IMG_2798Kommer ni på något sätt ni vill det ska bli testat på så bara säg till.

Jag ska börja med att i morgon åka till HelaBilen och se till att få kollat luften med kalibrerat instrument..
Jag har ju fortfarande bara kollat luften på ett par bensinmackar.
Sen ska jag även se till att få hjulen balanserade, Och se om dom 10 grammen gör någon skillnad.

 

(Visited 65 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
PorraN

Jag kan ju säga med en gång att du kommer bli tvungen att balansera om däcken.
Vikterna man balanserar med går väll så lågt som 5g. Om inte ännu lägre.
Så en ny balansering är det krav på.

Visst man kanske inte märker någon skillnad innan man är uppe i 80-90.

Jag vet ju hur illa det blev i min gamla golf, 4/110, när den ena skallen på bulten var avdragen.
Strax innan 140 kändes det som att hela bilen skulle gå åt helvete. Sen blev det jämnare igen.

Och visst. En skalle till bulten väger mer än 10g,
Men räknat med centrufigalkraften, så kommer du nog märka fina vibrationer redan nere i 60.

Mina två cent 😉

Porran

Men 10g på den excentriska placeringen borde ju ge rätt gott om vibrationer tycker man.

Det hela handlar ju inte om 10g runt, utan placerat 😉

Men jag är nyfiken på balanseringen 🙂
Posta resultat sen 🙂

Ja. Precis. Hjulbulten ^^,

Porran

Nja. Fälgen låg fint emot skivan.
Det hela berodde på obalansen pga vikten som saknades.
Det prövades ett gång gånger i hastigheter som är lite mindre vanliga i kurvtagning med en mk2 😉

Hursom haver.

Senaste bilen jag körde som saknade en hjulbult klarade hastigheter fint ^^,

Porran

Jo. Jag vet.
Senaste skulle bara till skroten ^^,

Men golfen försvarar jag med att det var ”bilkunniga” som både körde och fixade med bilen då jag saknade lappen ^^,

7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x