FOBO Tire : Historik i appen

Precis när jag trodde att jag hade hittat det perfekta kalla lufttrycket för mina däck så visade det sig att det var inte så enkelt ändå.

Som ni läste i mitt senaste inlägg så laborerade jag på alla tänkbara sätt för att hitta det perfekta kalla trycket som sen skulle ge mig det perfekta ”stadsvarma” trycket i mina däck.

Men.. Då var det ca 10 grader varmare ute..

Nu i helgen så var det soligt, Helt ok väder, Kanske 15 grader ute..
Så jag tog bilen en liten runda (yeah yeah jag åkte och åt kebab som vanligt).
Och när jag kommer ut så larmar FOBO…
Jaha.. Vad nu??

Ja.. Då har jag parkerat bilen i skugga… Och däcktrycket är nu nere på 2,5 par..
Det är alltså alldeles för lågt för min smak, Och lägre än det jag anser är minimum för ett kallt lufttryck..
Så..  10 grader kallare ute = 0.1 bars mindre tryck.. Om inte mer för vid detta laget så hade jag ändå hunnit köra en stund i stan.

Så.. Jag har fortfarande en del att lära.. Och framför allt så visar detta mig att jag VERKLIGEN behöver ha FOBO Tire HELA tiden..
Det finns inget ultimat lufttryck som funkar året om.. Så enkelt är det.

Givetvis så körde jag direkt mot bensinmacken för att fylla på mer luft… Men.. Så kunde jag inte alls alls komma på vilket tryck jag skulle ha vid kalla.. Eller stadskörning..
Och då kom jag på att det vore bra om FOBO Tire appen hade en minnesfunktion.. En graf som visar hur däcket har betett sig..
Detta är ju någon som ni aktiva killar kommer vilja ha också ju..
Så jag mailade FOBO och tipsade om detta..
Dom är redan på gång med att fixa en sån funktion sa dem..
”Under tiden så kan du ju använda dig av din logg”

Min logg?

Jepp…
Så då var det såhär enkelt.

In på ”Settings”

IMG_7193

 

 

”Send Logg”

IMG_7194Och där mailar du din logg till dig själv..
Sen där i den loggen så finns ALL historik!

IMG_7195

Och då menar jag verkligen allt.. Lägg märke till scrollern på höger sidaIMG_7214

Toppen!

Så..Istället för att ta ”the easy way” så fortsatte jag att testa mig fram,  Jag fyllde inte på luft.. Utan jag ville öka trycket genom att värma upp däcken.

Jag körde lite aktivt.. Eller mycket.. Och kom fram till att mitt nya ”varma” tryck en kall höstkväll är alltså ca 2.6 bar…
Jämfört med 2.63 kalla (om jag minns rätt) och 2,9+ varma..

Vid detta laget så var det kanske 8-10 grader ute.. Men KALLT..
Och däcken blev inte varmare än ca 20 grader

IMG_7216Jag har mycket kvar att testa och lära mig..
Och det är BARA mycket kul och intressant!
Snacka om att nörda loss!

Nu ser jag fram emot kallare grader ute för att se hur mycket mer det kommer att skilja då.

Detta visar mig bara ännu mer att vi ALLA verkligen BEHÖVER FOBO Tire oavsett hur vi använder våra bilar, Och rent allmänt att man bör kolla sitt lufttryck OFTA!

Jag vill ha detta på alla bilar nu!

OBS!!

Ja det har tyvärr tagit pinsamt lång tid..
Men nästa Måndag så har jag FOBO Tire hemma till salu!!!
Exakt pris det vet jag inte förrän det är hemma..

Och ni TimeAttack.NU förare som ska ha FOBO Tire på era bilar (vilket ni absolut borde).
Jag kommer till Knutstorp nästa helg och har med mig FOBO Tire då.
Men jag har bara 15st set så säg till gärna NU om du ska ha ett set!

Det kommer även till MC och tyngre bilar nu i samma last.

fobotyre_black

Missa inte mina tidigare Inlägg om FOBO Tire här. (Jag har skapat en FOBO-tagg nu)

Kommande Test : FOBO Tire – TPMS – däcktrycksövervakning

Test : FOBO Tire – Dag 1 – Unboxing och Installation

Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning

Test : FOBO Tire – Dag 3 – Kontrollering hos professionell däckfirma

 

(Visited 43 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x