Update : #RocketBunny86 – Ny Stereo – Del 2

ÄNTLIGEN så är min stereo HELT utbytt i min #RocketBunny86.
Och det var mycket mer välbehövligt än vad jag anade.

Visst, jag visste att det var budgethögtalare menade att bytas ut, som det mesta på dessa bilar, men att det var såhär illa det trodde jag inte.

Inte konstigt att jag fick spela på högsta volym för att höra något på motorvägen!

 

Så, allt detta började ju egentligen med att jag planerade att byta ut stereon i den gröna Corvetten, det slutade med att jag köpte en Corvette till istället.

#MoreShopping : Corvette C4 – 1996

Så redan i slutet av förra sommaren så började jag fråga runt ifall det var någon som snabbt och enkelt ville hjälpa mig med att krypa i min trånga bil åt mig och skona min rygg.

Och Henrik Elg var snabb på att ställa upp, med enda hållhaken om att jag fick vänta tills efter Påsk.

Det visade ju sig att han själv höll på med något mycket mer seriöst och tidskrävande fram tills dess.

Så månaderna gick, långsamt, det blev en ny huvudenhet i min #JDMCorvette, och jag var faktiskt nöjd med ljudet där..

Dagens Paket : METRA 99-3051 – Corvette C4 – Monteringsram till Stereo

 

Det blev en till bil..

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86 / #RocketBunny86

det blev vinter.. det blev en MASSA mailade med BRL fram och tillbaka, det blev påsk, en massa mail till, några månader till, och sen till sist så stod jag en solig Lördag, extremt stressad hos Henrik Elg redo för att dissekera bilen.

Min tanke var att detta skulle ta 2-3 timmar, kanske 4 timmar med en hel del snack, sen skulle Elg få spendera denna soliga dag med att fiska, och jag skulle hem och packa.

Men det märkte vi efter ett par timmar, att där hade jag räknat heeeelt fel.

Men, inte för att jag någonsin har underskattat Elg, men denne man är ju EXTREMT noggran och pedantisk!
Vilket jag VERKLIGEN uppskattar!

Allt skulle passa med precision, inget missljud, inget skrammel, inga lösa kablar, alla kablar tejpades på plats, slutsteget spändes och kilades på plats så det inte kan röra sig en millimeter osv osv.
Och allra viktigast så är baslådan ”Drifting-säker” 😉

** Jag blev först frustrerad över att jag var helt säker på att BRL hade skickat fel högtalare.

Det är ju omöjligt att jag har beställt såhär små högtalare!

** Jag trippelkollade mitt inlägg med vad jag skulle köpa, jag kollade mina mail med BRL osv osv.
Och jo det verkade stämma.

#RocketBunny86 Update – Ny Stereo

Och när jag sen såg hur patetiskt klena originalhögtalarna var, så blev jag lugn igen.


Dessa små HERTZ högtalare som Elg ska installera åt mig är 30 gånger bättre än originalen!
Och ja faktiskt så var alla de nya högtalarna större än de som sitter original i en Toyota GT86.

Detta var mina diskanter..

Utan min hand som size-reference så säger det inte er så mycket, men mina nya diskanter är alltså bokstavligen 10 gånger större.

Ja alltså vi båda bara fortsatte att bli mer och mer förvånade..
Ja jag är fullt medveten om att denna bilen är byggd med åtanke om att bara vara en grund, en tom canvas, en tuningbil där ALLT ska bytas ut..

Men varken jag eller Henrik Elg har någonsin sett såhär dåliga högtalare!

Jag är nästan säker på att en Dacia har bättre högtalare!
Räknas detta ens som en magnet!?

Så mina nya högtalare är kanske inte så stora, men de är bra mycket större än original, och framförallt med MYCKET större element!
Och ja med hundra gånger bättre kvalitet såklart!

** När vi ändå hade all inredning ute på golvet

så passade vi på att rostskydda bilen ytterligare, även från insidan.

Man kan aldrig skydda en bil FÖR bra mot rost, speciellt inte när man har kapat i plåten.

** ÅH vad jag är tacksam för att jag slapp alla dessa ställningar!

Jag får ont i ryggen bara av att kolla på bilderna på när Elg vrider och vänder och kryper i alla bilens hörn.

** Det här med att man kan få plats med lite större element med ”Lite modifikationer” stämde INTE!
Elg fick kapa och ha sig en hel del för att få de nya högtalarna att passa!
Så det var verkligen tur att vi gjorde detta i en riktig verkstad med alla tänkbara verktyg och maskiner.
Hade jag försökt mig på detta i min mörka tvätthall så hade det slutat med en sönderslagen bil.

 

** Sutsteget var HELT perfekt i storlek!

Det sitter verkligen perfekt på plats där.
Plus att Elg tejpade och kilade fast det, och sen ny frigolit för att fylla ut upptill så det inte kan röra sig en millimeter åt något håll.

Som sagt..drifting-säkert.

** Baslådan verkar krympa,

för att varje gång jag kollar på den så blir den mindre och mindre.

Det som tog mest tid med mitt mailande fram och tillbaka med BRL var just för att jag inte kunde bestämma vilken baslåda jag skulle ha.
En aktiv ville jag främst ha, varför vet jag inte faktiskt..
Jag är så van nu med Genelec och aktiva högtalare och baslådor..

Men jag gick från en baslåda med 2st 12or..
Till denna lilla rackare..

Tanken var att den skulle räcka eftersom den skulle sitta precis bakom förarstolen, mer eller mindre, med basen riktat mot stolen, och så skulle jag köra med det bakre ryggstödet nere.

Men Elg envisades om att jag skulle ta god tid på mig och testa mig fram efter vad jag tyckte lät bäst.
Och det var faktiskt med baslådan vänd åt andra hållet, dvs när basen pumpar luft ut mot bagagutrymmet…

Jag fick inte den snärtiga kicken som känns i ryggen.
Men den sorts musik jag lyssnar på har djuuup och mullrande bas.
Och den sortens musik passar perfekt till denna baslådan och detta sätt som vi valde att montera den.

Och som sagt, ”Drifting-säkert” 😉

Jag blev utmanad att dra och rycka i baslådan tills Elg hittade ett sätt att dubbelt säkra fast baslådan så den inte alls kommer att röra sig från sin plats.

** Jag vet inte helt varför.
Men jag har inga problem med att se min bil med karossen isärplockad, eller allt under skalet..
Men när inredningen är utanför bilen, och bilen verkligen är vänd in och ut..
Då blir jag lite orolig i magen..
Jag gillar inte alls denna syn!

** När jag blir trött, hangry, har ont osv osv, så slutar jag att vara petig oftast.
”Äh bara in med skiten!”
Men inte Elg, han var precis lika noggrann och petig i bokstavligen elfte timmen..
Och då var han också egentligen redan trött fysiskt och trött på att göra just detta sen minst 5 timmar tillbaka.

11 timmar senare..
11 timmars konstant jobbande förutom en kort paus då han stressat åt en hamburgare.
Så var vi till sist klara..

Jag var superstressad över ett par saker.
Främst för att jag skulle hem och raka mig och packa väskan eftersom jag skulle upp några timmar senare för att hinna med ett flyg.

Det slutade med att jag fick 50 minuters sömn, om ens det..
Men jag är verkligen nöjd med ljudet, och framförallt SUPER tacksam för att Henrik Elg både erbjöd sig själva att ställa upp, och gjorde allt detta trots att det tog 4 gånger längre tid än vad jag hade räknat med..

DET är vänner det!

 

** Sen hade jag faktiskt glömt bort hur icke-kul det är att ställa in ljudet..
Min första tanke var att ställa mig i garaget och koppla på min CTEK laddare och sen sitta och lyssna och ställa in ljudet i lugn och ro, eftersom man ALDRIG ska syssla med sånt medans man kör!!

Men.. Min bil låter mycket (!!).
Främsta anledningen till att jag ville ha mer ljud i bilen var ju för att kunna höra annat än bara motorljud & avgasljud när jag kör..
Så när lyssnar jag på musik i bilen i ett tyst garage med motorn avstängd?
Aldrig!

Så när man är både petig och har känsliga öron, så känns detta som ett omöjligt jobb.
Ljudet i bilen, och främst baslådan, låter ju helt olika beroende på om jag kör i stan, eller på motorväg, om jag har rutorna uppe eller nere, om jag kör med ryggstödet till baksätet uppe eller nere.

Och sen så är jag så petig att jag vill helst ha olika inställningar beroende på vilken låt jag lyssnar på, Ja, vilken låt, inte sorts musik, utan olika inställningar på varje enskild låt..
Det går ju bara inte.
Här märker jag ju verkligen hur bortskämd jag har blivit med Genelecs SAM system..
SÅ skönt det vore om det fungerade i bilen!

** Just nu, eftersom jag har fått pilla med detta medans jag kört, så har jag bara sänkt bas och diskant till botten.

Elg ställde ju in en hel del på slutsteget också, men då stod vi stilla i ett tyst garage med motorn avstängd.
Jag ska kolla på det sen när min rygg är lite bättre.
Jag tror att han ställde in det så som jag vill ha det ändå dock, dvs skär bort bas och diskant från högtalarna i dörrarna och bakpanelerna.

** Där är en liten smart funktion som inte fungerar helt felfritt, ännu.
När jag tar ett samtal via Handsfree så stängs baslådan av helt, och ljudet kommer bara via de andra högtalarna, det är ju smart, så det inte låter burkigt och basigt när man pratar i telefon.
Men efter samtalet så är det inte alltid att baslådan aktiveras igen..
Ibland gör den det, men oftast inte.
Det är säkert bara någon inställning, men just nu så löser jag det genom att dra ur kablen ur telefonen och sen in med den igen, då lirar allt igen.

 

** Backspeglarna är rätt meningslösa nu.
De bara vibrerar så man kan knappt se något i dem =)

 

** Det är nu 10+ dagar sedan som jag var hos Elg och fick detta installerat.
Jag gjorde minimalt mycket, jag mest bara pratade.
Och ÄNDÅ så har jag fortfarande otroligt ont i rygg och knän!
Vissa dagar under denna veckan så har det varit olidigt, jag har inte ens kunnat gå eller sitta.
Idag är en sådan dag..

Så man kan se det som att jag har känt extra mycket under denna veckan över hur extremt tacksam jag är för att Henrik Elg hjälpte mig med detta.
Jag och min dåliga rygg hade gett upp efter två timmar!

** Jag har faktiskt inte hunnit lyssna så mycket på den nya stereon..
Jag var iväg ett par dagar direkt efter det blev installerat.
Och sen har bilen varit iväg ett par dagar på service..
Men hittills så är jag rätt nöjd, förutom att någon plast låter när jag ställer in baslådan att spela riktigt djupt.

 

** UPDATE!

Här är allt som jag har installerat i bilen när det kommer till stereon.

** Pioneer AVH-Z5100DAB = 7795 kr

** Monteringskit = 600 kr

** Kablar = 600

** Instrumentpanel = Hertz DCX 3.5tum = 490 kr

** Framdörrar = Hertz C 165 = 790 kr

 

** Sido-panel = Hertz Energy ECX 100.5 = 790 kr

** Slutsteg = GAS PRO 80.4 = 1 998 kr

** Kablage =GAS PP4 Kabelkit 20mm² = 898 kr + GAS RCA50 = 98 kr + Supra Signalkabel 5 meter = 650 kr

 

** Baslåda = Alpine SWE-815 = 2 195 kr

 

** Sen har vi en liten kosmetisk men riktigt cool uppdatering på min ”Instagram-bil” med.

Jag är ju helt inne i reflekterande klistermärken, jag tycker att det är så coolt!
Speciellt svart på svart.

Och denna senaste uppdatering är inspirerad utav andra.

Någon tyckte att det röda inte passade in på bilen.

Och Robin Karim & Husein (@car.ww) tyckte att jag skulle ha en stor ”Rocket Bunny” text under/bak på läppen, som alla andra.

Så utav de två tipsen så gjorde jag det bästa tänkbara, för mig och min smak då såklart.

SONAX Syd hjälpte mig med monteringen såklart.

Ja såklart så blev det @SIRPIERRE.SE istället för något annat.

Såhär ser det ut på avstånd i dagsljus.

Fram

Med blixt

Och på nära håll i dagsljus/med lampor

Och med blixt

När det är mörkt ute så är det givetvis ännu coolare!

Men baken är det coolaste tycker jag =)

Detta tycker jag faktiskt är supercoolt!

Jag är så nöjd med detta!

Det syns lika bra ur alla vinklar

Och på avstånd.

Jag skulle vilja se hur det ser ut ifrån en annan bil när man kör bakom på kvällen.

Ja jag kommer absolut att beställa mer reflekterande stickers.

** Nu är bilen varit inne och fått bytt ventilfjädrarna.
Och eftersom motorn skulle ut, så passade jag på att få bilen servad helt och hållet med nya tändstift osv osv, också ny koppling, bara för att.
Jag kör på med eller mindre originaleffekt, och har inga problem med kopplingen, men eftersom motorn ändå skulle ut som sagt, lika bra att passa på.

Och ja jag kör vidare på en originalkoppling, jag ville sätta någon eftermarknads-koppling som garanterad hade varit billigare och bättre, men eftersom Toyota skulle göra jobbet så tänkte jag att det är lika bra att bara ta original, så inte de gnäller angående garantier osv.

 

** Och nyss så beställde jag nya bromsklossar bak och bussningar från DDESIGN.
HARDWARE KIT S012CA ISC SUSPENSION = 1 299 kr

Hardware Kit S012CA ISC Suspension

Hawk Performance Ceramic Brake Pads = 1 029 kr

Performance Ceramic type Bromsbelägg Hawk Performance

De klossarna valde jag främst för att de ska tydligen damma 90% mindre än vanliga bromsklossar.

Inget jag bryr mig om egentligen, men visst, har man vita fälgar så är det väl bara en bonus om klossarna dammar mindre OCH greppar bättre såklart.

 

#RocketBunny86 Update – Ny Stereo

(Visited 533 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x