Dagens #RocketBunny86 : Samlade inlägg om stereon i min Toyota GT86

Det har varot MYCKET frågor och en MASSA länkande till mina inlägg den sista tiden, så jag klistrar in de inlägg som handlar om min uppgraderade stereo i min GT86.

Och ja, detta passar i en Subaru BRZ också.

 

Guide : Byta Stereo i Toyota GT86 / Subaru BRZ – Storlek på högtalarna + Installationsvideos

#RocketBunny86 Update – Ny Stereo

Update #RocketBunny86 & #350ZRS

I inlägget ovan så får ni skrolla ner till mitten för att se det som rör stereon i min GT86.

Update : #RocketBunny86 – Ny Stereo – Del 2

 

Här är det som jag valde att sätta i bilen.

Instrumentpanel = Hertz DCX 3.5tum = 490 kr

Dessa blev det för att jag inte ville ha enbart diskanter på instrumentbrädan.
Jag tycker inte om diskant, jag sänker den till botten alltid, och tycker ändå att det är för ljust för mina öron.
Så att montera enbart diskanter är inte alls i min smak.

Så dessa levererar mellanregister och diskant.

Dessa är även lättdrivna då de ska drivas av huvudenheten istället för av slutsteget.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-873-.html

Framdörrar = Hertz C 165 = 790 kr

 

Här hade de flesta monterat 3 eller 2-vägs högtalare som spelar både mellanregister och diskant + bas om man väljer 3 vägs, men jag ville hellre ha Midbas där, enbart.

Midbas är det register mellan mellanregister och bas, det låter som en komplicerad förklaring, men så är det inte..
Jag kallar det för ett djupare/mer basigt mellanregister.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-c-165.html

Sido-panel = Hertz Energy ECX 100.5 = 790 kr

Här hade jag ju egentligen kunnat ha Midbas, men det är en liten bil, och jag ska ju ha baslåda också, så den hade ändå bara dränkt midbasen som isåfall hade kommit bakom stolarna.

Så nej, där ville jag ha lite mer klart ljud.
Så där blev det 2-vägskoaxial.

De har ett brett frekvensområde, justerbar Neodym-diskant osv osv.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ecx-1005-.html

Slutsteg = GAS PRO 80.4 = 1 998 kr

Inget jättekraftigt slutsteg kanske med sina 4x80W RMS i 4 ohm, men det ska ju bara driva 2 st 6.5 tums Midbasar och 2 st Mellanreg/diskanter.
Så då räcker detta slutsteget gott och väl.

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-804.html

Kablage =GAS PP4 Kabelkit 20mm² = 898 kr + GAS RCA50 = 98 kr

 

Jag insåg sen att jag inte alls behövde den signalkabeln för 98 kr då jag har en MYCKET bättre signalkabel som är lika lång som bara ligger här hemma.

Däremot så hade jag ju behövt högtalarkablar eftersom jag vill byta ut alla befitliga kablar..

Jag hade en hel rulle över sen jag installerade stero i min #BudgetMiata

Men den rullen är spårlöst försvunnen som så mycket annat här hemma.
(Jag har VERKLIGEN letat överallt!)

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4-kabelkit-20mm-.html + https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-lagnivakabel-5m-2.html + Lite annat som jag har köpt löst.

Och till sist, den som inte skulle vara det viktigaste, som blev det viktigaste och det svåraste valet eftersom BRL har en MASSA baslådor att välja mellan, ja till och med en massa aktiva baslådor att välja mellan.

Baslåda = Alpine SWE-815 = 2 195 kr

Jag ville ha något helt annat, jag ville absolut ha något större..
De hade t.e.x en baslåda med två slavbasar utöver den aktiva 8an. 
Men här gick jag helt efter BRL´s  rekommendation.

Och jag litar på att Alpine fortfarande kan sin sak.

Tanken är ju också att köra med det bakre ryggstödet nere, så det ska verkligen inte behövas mer bas än såhär i den lilla bilen.

https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-swe-815.html

 

Och så klart Huvudenheten som jag monterade för någon månad sedan.

** Pioneer AVH-Z5100DAB = 7795 kr

** Monteringskit = 600 kr (Anställd-rabatt / Inköpspris)

** Kablar = 600

(Visited 126 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.