#RocketBunny86 Update – Ny Stereo

Ja tyvärr inte en komplett ny stereo, ännu, utan ”bara” en ny huvudenhet, som jag visade er häromdagen.

Men jag är riktigt sugen på att byta ut alla högtalarna, och slänga in en baslåda också, ja och slutsteg såklart.

Här är kittet som jag köpte ifrån Subaru.
Såhär är det ju, Subaru BRZ och Toyota GT86 är likadana bilar, helt och hållet, förutom loggorna.

Men Toyota ville tvunget pusha det som är det var deras modell främst, så det var tvungen att säljas en massa GT86 innan det FICK LOV att säljas en BRZ, löjligt men sant.

Toyota har sålt så få GT86, pga noll marknadsföring och ett för högt pris, så de har inte brytt sig om att ha modellen i sitt data-system, när min bil var på plåtverkstaden så knappa de in den som en Celica….
Och numera så finns modellen inte ens på Toyota.se hemsidan..

Subaru däremot, de bryr sig så mycket om sina kunder, att de själva tyckte att originalstereon var så dålig, att de köpte ett gäng Pioneer-enheter, och själva tog fram ett monteringskitt och kablar.
Så för att det verkligen skulle bli rätt, så köpte jag ett sådant kitt.

** Subaru köpte in dessa kit med Pioneer-enheten för 15 000 kr, det är alltså vad de själva betalade för kittet.
Så när en Subaru-verkstad vill byta stereon i en bil, så får Subaru betala 15 000 kr till Subaru..
Och den enheten som de sätter i bilarna (Pioneer AVIC-F980BT) kostar 8 799 kr ut till kund…
Så ni förstår att det är en dyr kabelhärva…

Men jag kan ändå förstå det lite, det man får betala för är ju arbetet som ligger bakom för att ta fram allt detta.

En ram så det blir tajt och snyggt i panelen, och monteringsfästena till sidorna så det sitter lutad i rätt vinkel.

Och sen två rejävla kabelhärvor.

 

En speciellkoppling till antennen, din vanliga ISO kontakt, men sen också en tjock kabelhärva som du ska koppla in i styrsystemet!

Men detta är ju för att den nya Pioneer-enheten ska fungera exakt som original, du har GPS antenn, nytt chip till USB ingången, du använder dig av original AUX ingång i bilen, du får exakt hastighet in till stereon från styrsystemet, osv osv osv.

Så denna gången ska det väl bli så enkelt som möjligt att installera enheten.
Jag skulle egentligen vilja sätta denna enheten i Corvetten, och ta den ifrån Corvetten, som också är helt ny, och sätta i Toybarun.

Men det tog ju mig en EVIGHET att installera den stereon i Corvetten!
Men till Corvetten så ville jag ha det så snyggt som möjligt, så jag beställde en enhet helt utan fysiska knappar.
Men.. jag kör ALLTID med handskar i Corvetten, för att skona min fina mockaratt, och då är det rätt jobbigt att pilla på skärmen..

Denna nya enheten till GT86an valde jag med knappar av just den anledningen, trots att sällan kör den bilen med handskar.

Så ja, helst skulle jag vilja ha satt denna senaste i Corvetten, och bla bla bla.. men det är VERKLIGEN jobbigt att plocka isär hela panelen på Corvetten, så det gör jag helst inte om.

Men vilket som, med kittet ifrån Subaru så har jag helt rätt förutsättningar för att detta ska gå smidigt.
Med rätt verktyg såklart.

Och ja, det gick väldigt smidigt att installera.

Det var en MASSA kablar och kontakter ifrån bilen, men jag använda bara 3 av kontakterna till den nya stereon.

Och jag tror rätt säkert att jag hade kunnat använda mig av originalfästena som sitter på original-stereon.

Det var inte som på Corvetten där de sitter gjutna i chassit.

Lite kopplande och skruvande, sen var det klart, och hur snyggt som helst.

Så nu till några synpunkter.

** Ljudet ut i högtalarna blev genast bättre.

** Upplösningen på skärmen är nog sämre än i Corvetten.
Men det är ju fortfarande mycket snyggare än original.

Det störiga i Corvetten var ju den där orangea kabeln som blev över, som går till dimmern, så där lyser displayn alldeles för starkt oavsett hur jag ställer in den.
Men här så ändrade man ljusstyrkan snabbt och enkelt med en fysisk ”on/off” knapp.

** MEN! Där är inga knappar för att byta spår!
Och det var ju främst det jag ville ha!

De fysiska knapparna går till Volymen, meny, meny, meny, backa, Siri och vinkla skärmen.

De hade absolut kunnat skippa två menyknappar och istället ha framåt/bakåt till att byta låt.
För en av sakerna som jag verkligen inte tycker om med Apple CarPlay är att skärmen i bilen tvunget ska gå efter vilken app jag har på telefonen, om jag hade kunnat ha Waze/navi på skärmen i bilen, och sen Spotify på telefonen, så jag kan byta spår där, så hade det varit löst, men icke, så vill det inte fungera.

Så du får alltså byta skärm till Spotify varje gång du vill byta låt, vilket jag gör var 5e sekund.

Och till sist.

** Den främsta anledningen till att jag köpte en ny huvudenhet till GT86an är för att det ska sluta hacka i mina telefonsamtal.
Och nu säger de jag pratar med att jag låter lite långt bort, och det finns verkligen inget sätt alls att justera känsligheten/volymen på mikrofonen!
Det är mycket dåligt tycker jag!

Så det var ju VERKLIGEn en bummer..

Men men..
Nu är jag riktigt sugen på att byta ut högtalarna och montera dit slutsteg och baslåda..
Men vem ska hjälpa mig och min dåliga rygg att göra det så att det blir snyggt?

Jag står redan i kö hos Henrik Elg att få det gjort i den svarta Corvetten… efter Påsk..

(Visited 337 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x