Update #RocketBunny86 & #350ZRS

Spread the love

Efter ett par veckors uppehåll där jag har varit upptagen när Marko har kunnat eller vice versa, så fick vi äntligen gjort lite meckande i helgen.

Fortfarande långt ifrån allt som jag vill ha gjort, men varje gång så hittar man nya saker att åtgärda, och varje gång så tar allt mycket längre tid än väntat!

Det viktigaste denna gången var att byta ut mina tok-slitna Uniballs på min #350ZRS och felsöka varför min ena avgastemp har ballat ur.
Och som bonus så skulle vi höja min #RocketBunny86 så jag får plats med riktiga däck.

Söndag morgon så kommer GT-R experten Marko till mig

(Vad är oddsen för detta sammanträffande!?)
för att köra min GT86 medans jag kör min #350ZRS till min vän som är snäll nog att låna ut sin lift till mig när jag än behöver den.

Jag borde köpa mig en egen sådan lift, men jag har mailat de svenska, europeiska och amerikanska huvud-återförsäljarna 2 gånger vardera, utan att ha fått ett enda svar..
Så nej, då tänker jag inte köpa någon lift!

Men den är bra.. Riktigt bra..

För några veckor sedan så skulle vi ta Toytan på en riktig verkstad, för den är ju inte alls så låg som min #350ZRS, trodde jag..
På väg in till verkstaden så FASTNADE bilen på ett farthinder!

Efter det så tröttnade jag lite, den bilen ska ju vara min vettiga vardagsbil…
Jag är trött på dessa jävla farthinder!
Så det är ännu en anledning till att höja bilen.
Sen den dagen så  har Toyotan stått medans min #JDMCorvette har fått agera brukis sen jag fick tillbaka den ifrån lackeraren för cirka en månad sedan.

(Jag tycker VERKLIGEN om den bilen! =) )

Men, gång på gång så blir jag förvånad över hur låg min #RocketBunny86 är.
Det tog oss stenplattor, spacers och bokstavligen en timme för att få upp bilen på den mycket låga liften.

Och när bilen hänger i luften till sist, så ser vi att oavsett hur mycket jag höjer mina Coilovers, så kommer jag inte få plats med bredare däck fram..

Och då kommer jag ju INTE att sätta bredare däck bak..
Synd..
Jag såg verkligen fram emot att köra med 265/298 Toyo R888 istället för 225/265 Federal 595-RSR.

Så istället så roade vi oss med att spänna varenda bult i chassiet och tectyla allt synligt.

Det är ju trots allt en vinterbil 😉

 

** Vi såg att det var dags för nya bromsklossar bak.
Och eftersom jag har lagt ner planerna på Big Brake kit (just nu) så får jag helt enkelt köpa nya klossar.

** Vi hörde också att bussningarna till de bakre bärarmarna ifrån ISC Suspension gnisslade lite när armarna rörde på sig, så det är lika bra att beställa nya bussningar där.

** Sen när vi ändå höll på med dämparna så tänkte jag att jag kan ju passa på att testa att ställa mina Coilovers lite hårdare.
Hittills har jag bara haft dem i det mjukaste läget utav 20.
Nu testade jag dem i mitten, dvs läge 10 av 20.
Och ja, det blev absolut en skillnad.
Den blev ÄNNU roligare i kurvorna, och ännu mer tailhappy.. Sen om det är roligt eller dåligt, det är en smaksak.
Men eftersom den sladdar så kontrollerat, så är det bara kul tycker jag.

Den är ju byggd från fabriken att sladda lätt, så på så vis är det rätt.
Men, jag tyckte att den var riktigt rolig i kurvorna även i komfortläget.
Och det viktigaste för mig är ju att detta ska vara en relativt normal vardagsbil.
Och jag har tyckt att komforten har varit rätt bra i den.

Nu med styvare dämpare så började jag minnas hur extremt hård min #BudgetMiata var, och så vill jag ABSOLUT INTE ha det.
Den är studsig och hård på våra ojämna vägar i Malmö city, och vi ska inte snacka om alla kullerstenar!

Så jag kommer nog att skruva ner dem till “komfortläget” igen.
Ja komfortläge är det ju inte eftersom det fortfarande är sport-coilovers, men i det minsta hårda läget.

 

** Så nu till det viktigaste!
Det tok-lösa chassit på min #350ZRS.

Jag har sagt i flera år att mitt chassi är löst.
Men det är ingen som har förstått mig, och eftersom jag har sagt det i flera år så är det ingen som har trott mig, ja jag förstår att det låter som en bortförklaring när man har sagt detta i flera år.
Men det är flera år sedan som jag beställde dessa delarna, men sen kom annat imellan, typ en motor som inte ville gå rätt i ett par år, osv osv.
Och när vi väl tog tag i att byta dessa förra sommaren, så hade jag fått fel delar!!!

Så jag fick beställa nya delar, rätt delar.


Kortfattat så är Uniballs stela leder av järn som man har istället för bussningar.
Jag har INGA gummi eller Polyuretanbussningar någonstans på bilen, utan ALLT är uniballs.

Dessa är HELT stumma och styva!
Du får VERKLIGEN ta i allt vad du kan för att ens rubba dem, och glappa ska de ABSOLUT INTE göra det minsta lilla..

Såhär lösa har mina varit i flera år.

Det är alltså hemskt!
Mina framhjul har alltså varit helt ledlösa nästan.
De har varit rörliga i alla led!

Så ett slappt chassi, farligt slapp, och en högerbroms som låg emot hela tiden, och en bil som drar till vänster DIREKT när man bromsade hårt, plus svettandes varm asfalt, är anledningen till att jag inte körde snabbare på Superstage.

Men jag var fortfarande snabbast den dagen och satte fortfarande en tid snabb nog för att platsa på Bilsports topplista 😉

Nu är de äntligen bytta efter alla dessa år

Och bilen är åter igen styvare än Robocops dick!

Men bilen är fortfarande inte helt klar 😉
Mätaren måste jag fixa, gärna så fort som möjligt.
Så är där en del justeringar som jag vill göra mest för skoj skull.

 

** #RocketBunny86 – Ny Stereo Del 2

(Detta skulle bli ett eget inlägg när allt var installerat och klart, men men)

Jag skulle ju hålla det enkelt, det var den första tanken iallafall.
Så bara byta ut original-elementen mot lika stora men bättre.
Och en baslåda..

Guide : Byta Stereo i Toyota GT86 / Subaru BRZ – Storlek på högtalarna + Installationsvideos

Och det där med baslåda.. Jag har först helt inställt på en aktiv låda.
Sen så kom vi fram till att jag har väldigt lite utrymme i bagaget, så då var det lättare med en vanligt låda och ytterligare ett löst slutsteg..

Sen plötsligt så har jag bestämt mig för en baslåda med 2 st 12-tums basar och ett kraftigt och stort slutsteg..
Men som tur var så fick min vän mig på vettigare tankar…
Nej jag ska inte tävla i ljudbygge..
Och jag vill ju inte göra denna lätta sportbil för tung eftersom den inte har särskilt mycket hästkrafter.

Jag ville ju bara ha lite bättre ljud, och främst så pratar jag ju ändå bara i telefon.
Så det blev en aktiv låda ändå..

Jaja det blev en massa mailade fram och tillbaka om VILKEN aktiv låda jag skulle ha också..
Men 50+ mail (ja över femtio mail) och ett par månader senare (Jag började med att kontakta BRL angående detta i Mars månad,
Och jag började planera detta och försökte få sponsorer till detta redan i Februari, och nej ingen ville sponsra med gratisprylar) så är det dessa högtalare som BRL hjälpte mig att välja för att få ett bättre och med dynamiskt ljud i min #RocketBunny86

 

Instrumentpanel = Hertz DCX 3.5tum = 490 kr

Dessa blev det för att jag inte ville ha enbart diskanter på instrumentbrädan.
Jag tycker inte om diskant, jag sänker den till botten alltid, och tycker ändå att det är för ljust för mina öron.
Så att montera enbart diskanter är inte alls i min smak.

Så dessa levererar mellanregister och diskant.

Dessa är även lättdrivna då de ska drivas av huvudenheten istället för av slutsteget.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-873-.html

 

Framdörrar = Hertz C 165 = 790 kr

 

Här hade de flesta monterat 3 eller 2-vägs högtalare som spelar både mellanregister och diskant + bas om man väljer 3 vägs, men jag ville hellre ha Midbas där, enbart.

Midbas är det register mellan mellanregister och bas, det låter som en komplicerad förklaring, men så är det inte..
Jag kallar det för ett djupare/mer basigt mellanregister.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-c-165.html

Sido-panel = Hertz Energy ECX 100.5 = 790 kr

Här hade jag ju egentligen kunnat ha Midbas, men det är en liten bil, och jag ska ju ha baslåda också, så den hade ändå bara dränkt midbasen som isåfall hade kommit bakom stolarna.

Så nej, där ville jag ha lite mer klart ljud.
Så där blev det 2-vägskoaxial.

De har ett brett frekvensområde, justerbar Neodym-diskant osv osv.

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ecx-1005-.html

 

Slutsteg = GAS PRO 80.4 = 1 998 kr

Inget jättekraftigt slutsteg kanske med sina 4x80W RMS i 4 ohm, men det ska ju bara driva 2 st 6.5 tums Midbasar och 2 st Mellanreg/diskanter.
Så då räcker detta slutsteget gott och väl.

 

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-804.html

 

Kablage =GAS PP4 Kabelkit 20mm² = 898 kr + GAS RCA50 = 98 kr

 

Jag insåg sen att jag inte alls behövde den signalkabeln för 98 kr då jag har en MYCKET bättre signalkabel som är lika lång som bara ligger här hemma.

Däremot så hade jag ju behövt högtalarkablar eftersom jag vill byta ut alla befitliga kablar..

Jag hade en hel rulle över sen jag installerade stero i min #BudgetMiata

Men den rullen är spårlöst försvunnen som så mycket annat här hemma.
(Jag har VERKLIGEN letat överallt!)

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4-kabelkit-20mm-.html + https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-lagnivakabel-5m-2.html + Lite annat som jag har köpt löst.

 

Och till sist, den som inte skulle vara det viktigaste, som blev det viktigaste och det svåraste valet eftersom BRL har en MASSA baslådor att välja mellan, ja till och med en massa aktiva baslådor att välja mellan.

Baslåda = Alpine SWE-815 = 2 195 kr

Jag ville ha något helt annat, jag ville absolut ha något större..
De hade t.e.x en baslåda med två slavbasar utöver den aktiva 8an. 
Men här gick jag helt efter BRL´s  rekommendation.

Och jag litar på att Alpine fortfarande kan sin sak.

Tanken är ju också att köra med det bakre ryggstödet nere, så det ska verkligen inte behövas mer bas än såhär i den lilla bilen.

https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-swe-815.html

 

 

Och så klart Huvudenheten som jag monterade för någon månad sedan.

 

** Pioneer AVH-Z5100DAB = 7795 kr

** Monteringskit = 600 kr (Anställd-rabatt / Inköpspris)

** Kablar = 600

 

#RocketBunny86 Update – Ny Stereo

 

Konstigt nog så blev kostnaden ungefär vad jag hade tänkt mig.
Tanken var att högtalarna skulle kosta lika mycket som huvudenheten.

Totalt  = Under 17 000 kr = Helt okej.

 

Här i detta inlägget så hittar ni information om storlekar och en massa videos och guider om hur du byter stereon i en BRZ/GT86/FR-S

Guide : Byta Stereo i Toyota GT86 / Subaru BRZ – Storlek på högtalarna + Installationsvideos

Jag har VERKLIGEN sett fram emot att få ha bra ljud i bilen ända sen jag köpte den.
Så jag är verkligen super-ivrig att få det monterat.

Det började ju med att Henrik Elg var snäll nog att erbjuda sin hjälp och expertis för att montera nya högtalare i min #JDMCorvette, men sen jag köpte min #RocketBunny86 så blev den ju min brukis, och det blev fokus på att “bygga ljud” i den istället.

Men Henrik Elg är en upptagen man.
Först och främst så hade han tid efter Påsken som först, och det förstår jag ju eftersom han hade fullt upp med att bygga en superlyxig Mercedes med dunderljud.

 

Men nu på Lördag 8:00 så är det dags!
Tidigt ja, och en timme ifrån Malmö..
Men jag har verkligen längtat.

Det är faktistk anledningen till att jag inte är på Gatebil Mantorp i år.
Det var ju därför vi fixade med chassit på min #350ZRS.

Men jag BEHÖVER verkligen ha bättre ljud i min vardagsbil, så det får gå före.

**EDIT**
Vi får skjuta på det en vecka till.

(Visited 143 times, 3 visits today)

3 svar på ”Update #RocketBunny86 & #350ZRS”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.