#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

Spread the love

OBS! 
Sorry att ni har fått vänta. 
Meningen var att inte alls visa upp bilen innan detta inlägget. 
Men videon spelades in i Torsdags, men jag fick den nu som först. 
Resten av inlägget har jag skrivit under dessa dagar som har gått sen i Torsdags. 

 

 

Winter is Coming..
Jag hoppas verkligen att vi får en torr plusgradig skånsk vinter.
Men med tanke på att vi gick från 26 grader till 11 grader på ett par dygn, så vet man aldrig om det kanske blir 6 månader mörk, slaskig, storming vinter..

Och då känner jag att det behövs nog en specifik vinterbil även denna vinter..
Det har jag nog visserligen haft varje vinter tror jag..

Ja jag gillade verkligen min #BudgetMiata som var förra årets vinterbil.

Och jag vill verkligen ha en Miata igen, Men nästa Miata ska vara FIN och användas till roligare saker än en bara väldigt rolig, toklåg vinterbil.

View this post on Instagram

#NoMoreSnowPlow #Iwenttolow #budgetmiata

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

Men nu med 4 st bilar som är strikt 2-sitts så kan jag verkligen inte köpa en till 2 sitts, öppen bil..
Ja om jag hade haft ett stort garage så hade jag absolut kunnat..
Men nu när jag BEHÖVER en annan sorts bil, en bil med baksäte, utan att vara en stor limousine,

så går Miata NB bort, just nu.

Nästa sak på listan är att alla bilarna jag har idag dricker alltså runt 2 liter per mil, gubbakörning..  så kände jag att jag behövde något mycket mindre törstigare.

Ja Miatan är bränslesnål osv osv och  den är billig, perfekt osv osv, men har inget baksäte och ingen stolsvärme… Så lägg ner det.

Så en bränslesnål bil med ett “Nöd-Baksäte”.
Eller allra helst ett lagom vettigt baksäte, men då blir det lätt hänt att jag började kolla på bilar med stora V8or igen, så nej, något helt annat ska jag ha, något inte alls “Sir_Pierre”.

En rolig bil som jag provkörde då den var ny är den gamla 04-05 Ford Fiesta ST med 150 hk, de kostar 20-30 tusen kronor idag.
En sån är ju absolut en vettig och rolig vinterbil.

Men som vanligt så är det inte så lätt att köpa bil på blocket..
Jag ringde båda dessa, och när de inte svarade på 2 försök så SMSade jag.

Och ingen av dem ringde upp mig, eller skrev när jag kunde komma och kolla på bilen.
Jag hade tänkt köpa bilen på studs den dagen jag ringde.

Sen tyckte jag att en lätt begagnad Fiesta ST verkar ju verkligen vara prisvärt..
Sen tyckte jag att en ny ST200 var lika prisvärd.
Sen var det plötsligt en massa pengar.. från en 20 tusen kronors gammal Ford..

Och så mycket pengar har jag bara inte hjärta att lägga på en framhjulsdriven bil..
Även om det är en mycket vettig, lagom, snål och bra bil..
Så är den ju fortfarande framhjulsdriven..

Och.. Jag har ju länge tänkt att när en BRZ/GT86 kommer ner i pris så ska jag testa en sån.
Det är samma pengar som den där Fiesta ST200..

Och för ytterligare lite pengar till, så kan du få en riktigt snygg sådan..
Och ytterligare en liten påse pengar till så får du en med kompressor…
Men nej.. nej nej.. en bränslesnål vinterbil skulle jag ju ha..

Så jag åkte till Önder på Select Cars,

han hade båda alternativen hemma.
Men som tur var så var den utan kompressor rätt så mycket snyggare än den med kompressor..

Så det fick bli den.
Det var MYCKET lättare att köpa bil där än att behöva jaga blocket-folk!

Så det blev alltså en Toyota GT86 med ett riktigt meningslöst, totalt oanvändbart baksäte.

Men den är snygg iallafall =)

Denna gången fick jag hjälp med videon av killen som gjorde videon med min #350ZRS nu senaste.
Kolla in hans Youtubekanal här. 

Och säg till om ni vill se mer av mina bilar.

Nedan så kan ni läsa spec-listan på bilen och mina notiser än så länge om vad jag tycker om bilen osv.

 

 

Toyota GT86 – 2013
5 900 mil

** GReddy X Rocket Bunny 86 Wide-Body Aero Kit Ver. 1 = 2 795 USD + avgifter (Det är dubbelt så dyrt idag när det är så hypat)

** Rallybacker Ducktail Rear Spoiler = 499 USD + Avgifter
FRP (Fiber Reinforced Plastics) and gel coat finished


** Raka rör / Ingen ljuddämpare
Ett helt originalsystem medföljer också.

** Open Cold Air Intake
Slitet och bortmonterat, så jag ska beställa ett nytt

** RACINGSPLITTER MAXTON DESIGN = 2 100 KR

** GT86 ZN6 12+ COILOVERS BC-RACING BR TYP RH = 11 299 KR

 

BC Racing BR är DDESIGNs mest sålda coiloverkit. Här har man möjlighet att customisera sitt kit på ett flertal olika sätt. Standardsetupen är en perfekt allround-sats som klarar sig bra på gatan och även på banan. Vill man däremot ha sats anpassad för en bil som ska gå riktigt lågt så väljer man Extra Drop. Då byggs satsen ca2cm lägre än standard och ger dig på så sätt möjlighet att sänka ytterligare ett par centimeter. Ett mycket populärt val bland de som Stancar sina bilar. Även fjäderhårdheten går att anpassa helt efter önskemål. Kitet passar alla! Från dig som vill göra bruksbilen bättre, till dig som tävlar inom motorsport.

  • Justerbar hårdhet med 30 lägen
  • Extra Drop**
  • Höjdjusterbara 
  • Finns med Pillowball topplagringar & camberjustering*
  • Kropp 53mm, kolv 44mm. 
  • Extra höjdjusterbara genom nedre infästning
  • Sportfjädrar tillverkade i SAE9254 högkvalitetsstål
  • Patenterade, konkava nedre låsringar
  • Fjädrarna testade över 500.000 ggr med under 5% deformation
  • Aluminiumkomponenter tillverkade i T6061 för lättvikt/hållbarhet

 

** Tonade Rutor

** ISC Suspension Bakre Bärarmar – 6 499 KR

Justerbara nedre bärarmar för camberkorrigering

 

 

** Fälgar = Cosmis Racing XT006R = Cirka 14 000 KR

Fram = 18×9.5 ET 10
Bak = 18×11 ET 8

** Nya Federal 595-RS-R Däck

Fram = 225/40/18 = 2 800 KR
Bak = 265/35/18 = 3 000 KR

Så bra däck, men alldeles för stretch för min smak!

Läs mer om däcken här.

FEDERAL 595 RS-R ÄR SVERIGES BÄSTA RACINGDÄCK

Jag har själv kört på dem tidigare, och gillar dem så pass så jag hade tänkt testa dem igen, så detta blev perfekt =)

**  MUTEKI SR48 HJULMUTTRAR  = 879 KR

Nästan allt är köpt ifrån DDESIGN

** KARTBOY SHORT THROW SHIFTER = 285 USD + avgifter

– 28.5% reduction in throws.
– 0.375″ Knob Height Reduction.
– Includes Rear Shifter Bushings.

Så lite notiser från första kvällen.

** Stolarna är sköna och sportiga på rätt sätt.
Men jag kanske tycker att nackstöden går lite för långt fram ändå.

** Jag vill ha bredare däck fram.
Ja den är så välbalanserad så 265 bak och 225 fram blir fel.

** Den dricker mycket mer än de officiella siffrorna..
Cirka 1 liter milen på motorvägen med farthållare.
Och strax över 1,4 vid “vardags-Buskörning”.
Så lika mycket som en mycket större motor.
Men men, jag får ge den fler mil innan jag dömer ut den.
Bredare däck och mer vindmotstånd gör ju absolut sitt.

** Den låter MYCKET!
Så jag kommer nog att montera originalavgassystem.

 

 

Det jag redan har köpt till bilen är följande

 

** K&N Luftfilter – 810 KR

BRZ / GT86 Ersättningsfilter K&N Filters
Jag tror just nu att jag nöjer mig med ett ersättningsfilter till originalboxen.
Men sen andra sekunden så vill jag trimma, byta grenrör osv osv..

** K-Sport Racing Bromsar = 28 880 KR
* 8 Kolvs OK
* 330 mm stora skivor
* Flytande skivor
* Racing Bromsbelägg
Dessa satt på bilen innan den blev inbytt hos Select Cars, så nu hörde förra ägaren av sig och undrade om jag ville köpa dem.
Och det vill jag ju =)

EDIT!
Han ville inte pruta 380 KR, så det blev inga bromsar.
Sen tog han bort mig från Facebook efter det.
Så inga större bromsar för mig =)

** Taket ska folieras om. 
Det sitter fejk kolfiber-folie på taket.
Jag HATAR fejk kolfiber!
Ni vet nog varför.
Så det drog jag av direkt, så gott jag kunde, och i morgon ska det på ny folie, bara vanlig svart tror jag.

Notiser från Dag 2

 

** Jag gillar inte nackstöden ändå..
De går lite för långt fram.
Inte lika hemska som i Toyota C-HR.

Långtidstest : Toyota C-HR – 1,2 bensin Turbo

 

Men ändå lite för mycket för min smak.
Vilket gör att jag tiltar ryggen mer bakåt än vad jag annars hade haft det.

** Bilen har rätt mycket Downforce nu tror jag.
Bilen stod i friläge, och vinden orkade blåsa bilen cirka en halv meter bakåt i en pust!

**  Där är två knappar för att koppla loss antispinn.
Och ÄNDÅ så kopplas det inte ur helt och hållet!

Jag var ute i kl 04 natt/morse och försökte drifta lite.
Men det ville inte så som jag ville.
Jag tryckte på båda knapparna i alla möjliga kombinationer, håll inne dem i en massa sekunder osv osv..
Men ändå precis när bilen ska antingen snurra runt eller drifta, så stryps det, rejält! Obehagligt.

Idag får jag lära mig att det är en hel process som man måste göra för att helt koppla ur antispinn!

 

** Jag skulle vilja provköra en originalbil med 205 runt om..
Den är utan tvekan jätterolig då.
På min bil sitter det R-Däck, vilket är nice.
Men stretch, vilket jag hatar, jag litar inte alls på att de håller sig kvar när jag kör aktivt.
Och 225 fram när man har 265 bak är helt fel.
Jag skulle vilja ha bredare däck fram, kanske lika breda som bak.

Så med denna uppsättning som jag har nu, så understyr bilen tyvärr när den kommer till gränsen.
Miatan understyrde ALDRIG!
Om man gick över gränsen så var det baken som kom, och detta med vinterdäck!

** Nu gillar jag att ratten står så lodrätt.

** Bilen får MYCKET mer uppmärksamhet än vad jag trodde!
MYCKET!
Jag kan inte riktigt förstå det..
Det är ingen dyr bil, det är verkligen ingen snabb bil..
Men ja den är snygg.

Alla kollar, kommenterar, gillar..
Mycket oväntat, men mycket kul såklart.

** Ja den “växer på mig” faktiskt..
Mycket för att alla gillar den så mycket, men också för att jag tycker om att köra den mer och mer..
Ja den behöver mer effekt, hela bilen, chassi, drivlina osv hade klarat dubbla effekten, 400 hk, det man hade behövt göra då bara är att uppgradera bromsarna.

OBS! Nu går jag efter MIN bil som har bredare R-Däck, mycket bredare spårvidd, coilovers och andra chassidelar uppgraderade.

Men den blev rolig att köra, att pressa över gränsen.
Jag tycker inte att den är snabb, men alla som har åkt med mig (minst 7-8 personer) har absolut tyckt att den är snabb och rolig.
Som sagt, alla verkligen gillar bilen!

** Det gick väldigt snabbt att lära känna bilen.
Utan att ens ha ett effektkurvan så hade jag kunnat rita den för er, för att jag kan verkligen KÄNNA hur effektkurvan ser ut.
När motorn “öppnar upp sig”, när den tappar vridet osv.

** Den låter mer på låga varv än på höga varv.
Så jag SKULLE vilja ha ett riktigt öppet insug, byta grenrör och ha ett helt annat avgassystem, för att den låter riktigt nice, men jobbigt mycket på låga varv och lite för lite på höga varv.

** Den varvar riktigt mycket..
Långt efter du tycker att det r dags att växla.
Varvräknaren slutar på  9 000 RPM!
Det gör ju väldigt mycket av bilens karaktär och den roliga körkänslan.

** Nu efter ha kört med “Toybarun” ett par dagar så meckade jag lite med min svarta Corvette nu ikväll och körde en runda.
På papper så har den cirka 100 hk mer än Toybarun, för 22 år sedan..
Ja min har mer än så, men ändå, jämfört med Subaru-motorns 200 hk så känns min 5.7 Liters LT1 som om den har 600 hästkrafter!
SÅN stor skillnad är det i körkänsla!

** Jag har redan fyllt tanken två gånger.
Det är liten tank på den, typ 40 liter tror jag.
Och jag har väl kört 70% landsväg och 30% stenhård buskörning.
Så det är en väldigt missvisande “blandad körning”, men just nu så står snittförbrukningen på 10,56 l/100 km.
Det är jag absolut nöjd med.

 

** Jag har alltså varken garageplats eller ens en parkeringsplats för denna bilen..

** Ni som har kört en riktigt racebil eller iallafall sett en gå från friläge till 1ans växel förstår nog vad jag menar nu.
När jag lägger in 1an så är det som om den inte frikopplar helt, och jag verkligen sätter den i växel när jag lägger den i 1an med kopplingen nedtryckt, den liksom rycker till och hoppar fram en halv fot.
I love it =)

** Den behöver nog bättre bromsar även med originaleffekten..

** Växellådan är riktigt skönt!
Bland toppen av de bästa växellådor jag har fått leka med.
Som en riktig Shortshift!
Riktigt nice!

** Jag måste pröva en originalbil alltså..
Jag tror att den är riktigt bra den med, kanske till och med roligare, vildare..
Säkert helt okej chassi där med även om den lär “gunga” mycket mer.

** Behövs det verkligen en sån här stor lapp för att man inte ska lägga mattan på fel håll??

** Okej.
Efter ett par försök så lyckades jag med “The pedal Dance” som krävs för att helt och hållet kunna stänga av antispinn / antisladd eller vad ni nu vill kalla det.
Och visst går det att sladda, drifta, göra Donuts med 200 hk och 265 R-Däck, I 1ans växel, knappt knappt 2an.

Ska du ha roligt sideways i en GT86 så är det vanliga skinny tires som gäller.
Sen det störiga problemet med min är att det bara sitter 225or fram, ja R-Däck där med, men när bilen går över gränsen utan att du vill drifta, utan bara köra snabbt i kurvorna helt enkelt, så Understyr den lite lite, absolut inget man inte kan styra bort, men den ska inte göra det överhuvudtaget tycker jag.
Så om det inte var dags för vinter så hade jag sålt dessa billigt och köpt likadana däck men 245or istället.

Eller… Det kanske jag ska göra ändå?
Är det någon som vill köpa väldigt lätt begagnade 225/18 Federal 595 RS-R för halva priset?

Ja just det…
Min “aktiva körning” och sladdande slutade med att någon ringde Polisen, och polisen körde efter mig till bensinmacken, där de ställde direkt framför mig på tvären så jag inte ska fly, och sen ställer en massa dumma frågor, gnällde över att jag inte har någon regskylt fram, och ville att jag skulle öppna huven.
Det löjligaste var nog när de pekade på mina original krängningshämmare och ville gnälla på dem….

Jag frågade vad allt detta gällde, jag ska ju bara tanka, då säger de att de hade fått in ett samtal om att någon buskörde i området, jag skrattade och förklarade att bilen ser fräck ut, men 190 hk räcker inte för att ens orka busköra.

Sen ställde den ena polisen fler dumma frågor, han ville veta vad jag hade betalat för bilen osv osv.

** Jag skulle vilja ha lite mjukare knäskydd

** Jag gillar hur instrumenteringen fokuserar helt på varvräknaren.

Den analoga hastighetsmätaren som är coolt fördelat, kollar jag inte på alls.
Varvräknaren och den digitala hastighetsmätaren är perfekt.

** Jag skulle vilja ha lite mer info på färddatorn, jag vill ha klockan där uppe, den sitter nere mitt på mittkonsolen.
Och jag skulle vilja se hur långt jag kan köra cirka på det bränslet jag har kvar i tanken.

Färddatorn här visar snittförbrukning, förbrukning just nu, yttertemperatur.
Thats it.

 

** Det är jättedålig ventilation till fötterna.
Även om jag ställer luftkonditioneringen på enbart fötterna och på MAX hastighet så är det väldigt klent det blåser.

 

** En rolig känsla är att jag vill ut och köra med bilen om nätterna.
Inte för att jag ska någonstans, utan bara för att köra och ha roligt.
Det är ett bra betyg.

Jag SKULLE vilja köpa 

 

** Lättare svänghjul.
Den hade kunnat varva mycket snabbare!

** En baslåda..
Helst skulle jag vilja byta ut stereon helt.
För att den är klen..
Den duger, men med en bil som låter så mycket som min så behövs det mer.
Så helst byta alla högtalare och hela enheten, men främst en baslåda behöver den.

 

UPDATE

Här är några bilder på bilen

 

(Visited 194 times, 1 visits today)

Related Post

Dagens Kap : Brabus 3.6S Lightweight Detta är en väldigt tidig Brabus kärra. Jag är rätt så säker på att jag redan har gjort ett inlägg om de röda Brabus 190, men detta är en Lightwe...
BEST OF Nissan GT-R R35 SOUNDS! https://youtu.be/LN8w0m-PxCk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.