Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

Jag har tänkt skriva ett inlägg länge om just AMG 6 liters variant av V8an som satt i SL R129.
Men jag orkar inte, det får bli videos istället.

AMG produced several variations of the R129.
The 500 SL 6.0 AMG and the SL 60 AMG are the most common (although still hugely rare) and essentially feature 6.0 litre versions of the m119 V8.
This was specified as producing 386bhp but common consensus has it that the engine makes at least 420bhp & 580+Nm (now 20+ years later the dyno results varies from 388 – 435 bhp, its all about how the owner has taken care of the car). These cars came with AMG suspension which is fair amount stiffer, AMG wheels (17″ on early cars, 18″ on latter, split rims on both) and usually (but not always) AMG bodywork and AMG Exhaust system.

The reason why Mercedes-Benz officially said that the engine “only” had 386 hp (at first) was because they couldnt admit that the V8 had more power than the V12 (389 – 394- 408 hp depending on the year)

Post June 1998, AMG produced the SL 55 AMG with a 356bhp, 5.5l version of the m113 V8 (used in the SLK 55 AMG)

Det är i snitt cirka 420 hk och 580+ Nm i den motorn.
Det är vad folk har bänkat sig fram till i snitt.
Egentligen så kan de ha allt mellan 388 – 435 hk.
De som inte valde till AMG avgassystemet hade givetvis mindre effekt, men ingen har nog bänkat fram sig så lågt som de officiella 381 hk.
Det var ju bara en siffra som angavs för att de skulle ha precis under 600 SL med 6 liters V12a.
De hade från 389 – 394- 408 hk, beroende på årsmodell, officiellt då.
Så även om man alltid har köpt en 600 bara för att ha en V12a, oavsett om den är snabbare en V8 modell eller inte, så fick V8 modellerna inte ha mer hästkrafter officiellt än V12an, AMG eller inte, så är det ju än idag på AMG modellerna.

Men, oavsett vilken årsmodell av 600 SL du köpte, så skulle den ha mer hästkrafter än de modellerna med mindre än 12 cylindrar.
Så, AMG 6.0 / AMG 60 fick officiellt ha 381-386 hästkrafter.

 

Likaså den officiella 0-100 tiden på 5,6 sekunder var också allt för ödmjuk.
5 sekunder blankt är mer sant.

UPDATE
Enligt Car.Info så har svenskaregistrerade SL 6.0/ SL60 381 hk

https://www.car.info/sv-se/mercedes-benz/sl-class/r129-a4-6677289

Och det är ju faktiskt också en siffra som jag känner igen.

Det som är bra med gamla AMG bilar är att Mercedes Sverige eller Sverige allmänt hade NOLL KOLL på AMG modeller fram tills R230 som kom 2001 efter R129.
Och speciellt innan DaimlerChrysler (Mercedes-Benz) köpte upp AMG 1999,

Mercedes-AMG 25 years

så kunde man beställa en AMG precis hur man ville, utan AMG bodykit, tygklädsel, Manuell låda på vissa modeller osv osv.
MEN! Det var ALLTID motorn som gjorde bilarna till en AMG!
Till skillnad från idag.
Det där med att kalla en bil för AMG pga utseendet trots vanlig motor kom där efter 1999.

Så gamla tysk-köpa AMG bilar kan bara reggade som helt vanliga Mercedes bilar med 321 hk 😉

 

Nästan alla AMG bilar innan 1999 var bilar som köptes som Mercedes bilar och sen togs till AMG för trimmning, precis som med BRABUS.

Därför är det så svårt med officiella siffror på antal AMG SL 60 också.
Det sägs att där finns färre än 350 st, vissa säger att det är den mest sällsynta R129 AMG modellen,  men jag har ingen aning.

Ja förutom de få officiella Mercedes AMG modellerna, den första officiella Mercedes AMG modellen var C36 som kom 1993.

Mercedes-AMG 25 years

 

Dagens Bilar : Och lite extra om Mercedes-Benz W202 C36 / C43 AMG

 

1991 Mercedes Benz SL60 AMG Document

Där är ett kvitto på en SL 500 som har fått sin motor uppborrad och trimmad av AMG till en 6.0.

 

One Of The Rarest Mercedes-AMG Ever Made: Henri And His 1996 SL60 AMG

 

 

 

Så, alla dessa år senare så bänkar de fram 412 hk.
Det är mycket imponerande!

 

Där är verkligen inte många videos uppladdade på denna modell

 

 

Här är mitt rätt långa inlägg om Mercedes SL R129 allmänt.
Numera utan bilder tyvärr.

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

 

(Visited 330 times, 3 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.