Mercedes-Benz SL R129 – 1989 – 2002

Spread the love

Detta inlägget hade glömts bort lite… Inte pillat med det på månader.
Men nu är det sommar så då är det väl som mest aktuellt med ett cab-inlägg

 

OBS!  Detta har jag pillat med lite till och från sen våren 2013… Så inlägget kommer nog vara rätt så rörigt.

 

Mercedes SL..

 

I folkmun känd som 500 SL..

http://en.mercedes-benz-club.net/graphics/gallery/full/1911_mercedes-sl-r129-500-1.jpg

Visst.. Dom fanns med många olika motoralternativ..  Allt från en 2.8 liters 6a med 190hk upp till 525hk ur en 7.3 liters V12a..
Och nej.. Då räknar jag INTE med tuners.. Som kunde leverera upp emot 585hk ur denna mycket älskade motor..

En motor som än idag används i Italienska Hyperbilar!
Och som genom åren har suttit i allt möjligt.. Allt från LeMans bilar till tuningbilar som lämnat ÖVER 1000hk..

http://www.topcarrating.com/lotec/1995-lotec-c1000-mercedes-benz-7.jpg

Men åter till SL..

En drömbil för många.. Då jag växte upp.. En drömbil för alla..
Och för min egna del så har en Mercedes SL varit drömbilen sen den dag jag föddes.. Bokstavligen..
Jag fick en Måsvinge i present den dagen jag föddes.. Och den bilen (leksak) har jag kvar än idag..

Och jag minns som liten en släkting som hade köpt en helt ny röd 500 SL av karossen innan..

Mercedes SL-Class - Side, 1971, 1024x768, 3 of 4
Och det var bara.. WOW.. Tyckte ALLA..

Men.. Så i slutet av 80-talet, Så hade vi ett svenskt motorprogram som gick på TV3, Där visade dom skisser och patentbilder på den kommande SL..
Och bara den profilbilden där.. Minns det än idag.. Satt hemma hos min Farmor och Farfar och kollade på detta programmet…. Och tyckte bara.. WOW!

Kallade in pappa till TV rummet och visade “Kolla vad som ska komma! Detta är nästa Mercedes!”

Men då förklarade min pappa för mej hur det låg till med koncept osv osv.. Att det inte alltid.. Eller rättare sagt.. Att det SÄLLAN blir som dom först visat.
Det går ett par år… Bilen kommer… Och ser EXAKT ut som på skissen…

Hela världen var imponerade!
Jag fick en ny SL som modellbil.. En svart 1:18.. Som jag sänkte själv..
Den bilen finns också kvar någonstans..

Åren går..

Vi flyttar till större..

Jag kommer hem en dag ifrån skolan.. Går i 6e klass.

Kommer gåendes hem ifrån skolan.. Hur gammal är man i 6e klass?
Jag minns att jag var liten.. Men man kände sej ändå.. Typ inte som ett barn..

Kommer gåendes.. Sommar ute.. Min pappa står ute på parkeringen vid garageporten, Stänger den innan han ser mej komma gåendes.
Ser mej, Och säger med ett stort leende..

“Jag har köpt något.. Jag ska visa dej”.

Och keep in mind gott folk..
Detta var innan internet.. Innan det kryllade av biltidningar och motorprogram… Rika människor körde inte runt på stan varv efter varv för att flasha sina bilar..
Du såg inte dessa bilarna helt enkelt..Inte live.. Inte på TV.. Inte på bild..

Utan det jag hade var min modellbil..

Min pappa öppnar garageporten..

Och där står en splitterny, Diamantsvart Mercedes 500 SL….

IMG_5375

Och jag.. Jag var så lycklig… Att jag grät.. Inte storböla.. Men fick glädjetårar.. Som jag gjorde mitt yttersta för att hålla tillbaka.. Stor kille som jag var 😉
Typ 11 år gammal..

Några dagar senare så är jag i skolan.. Bilen kommer på tal..
Alltså 500 SL rent allmänt.. Som sagt.. Detta var allas drömbil… I dom bästa hiphop-musikvideos så kördes det en SL..
Eller.. Man såg denna bilen i ALLT!  Filmer.. Musikvideos.. You name it.. Det var den coolaste bilen som fanns.. Glöm Porsche och Ferrari.

Peaken för mej var kanske 1997..

En SL och Barry White…. Dom två har hört ihop sen dess…

Strax efter det så köpte jag min röda 600.

 

Så.. 500 SL nämns bland grabbarna i gänget.. En massa stories dras “Min farbrors, granne, kompis bla bla bla har beställt en ny SL”

Och då säger jag väldigt modest “Jag har en sån ståendes hemma i mitt garage just nu”.
Och INGEN trodde på mej..

Och jag brydde mej inte om det..

I slutet av skoldagen så visar det sej att en så kallad vän, Danne Jönsson.. En av mina första haters.. Som skulle tävla med mej om ALLT!!! Styrka.. Brudar.. Ja u name it.. Och han förlorade alltid.. Så bitter räcker inte för att förklara denna hater..

Vilket som.. Då hade han gått till den tjejen som jag tyckte om på skolan.. Och till hennes kompis som var kär i mej, Och sagt att “Pierre ljuger om allt.. bla bla bla.. Påstår att han har en SL.. bla bla bla”:.

Och på den tiden var jag inte det minsta skrytsam.. Säker på min sak helt enkelt..
Men har ALLTID hatat när folk inte tror på mej, Eftersom jag ALLTID är ärlig.

Så, Jag konfronterar honom med dessa två tjejer efter att dom hade berättat det för mej..
* Det var ett jävla triangeldrama det där, Jag och Danne var kära i samma tjej, Hennes kompis var kär i mej.. MÅNGA år senare så fick jag reda på att den tjejen jag var kär i var också kär i mej.. Men hon ville inte visa något eftersom hennes vän var BESATT av mej..

Vilket som..  Dom gillade mej båda.. Så dom berättade detta till mej.. Jag gick fram till Danne med dessa två tjejer och frågar vad det är frågan om.
Och han bröstar plötsligt upp sej som fan och för en massa liv och ska inför dessa tjejer spela tuff givetvis genom att vara högljudd.

Jag svarar helt enkelt och coolt “Alltså.. Vill du inte tro på mej så fine.. Men jag har en SL ståendes där hemma, Och den står där oavsett om du tror på mej eller inte.. “

Och sen så gick jag med dessa tjejer under mina armar.

Följer dom hem, Gentleman som jag var..

På väg hem så går jag förbi Danne, Som alltid stod i trädgården och meckade med sin skitmoppe som antingen aldrig funkade.. Eller så fick han inte använda den helt enkelt.

Och säger till honom.. “Spela inte kaxig mot MEJ framför andra.. Och kalla mej ALDRIG för lögnare.. Kom med här så ska jag visa dej”.

Och..  Samma filmliknande ögonblick som uppstod några dagar tidigare när pappa öppnade garageporten för mej..
Hände igen med mej och Danne… Förutom att jag hade inga glädjetårar denna gången.. utan bara världens största leende..

Och Danne.. Blev så knäckt.. Att han visste nog inte om han skulle gråta.. Spy.. Skita på sej eller kissa på sej…
Han blev bokstavligen knäsvag och började tugga på sitt långa hår..

Och tappade tungan helt..

Ni förstår… Såna här ögonblick sker inte längre pga internet…
Detta var verkligen “Att möta sin idol”..

Han hade INGET att säga.. Jag stänger porten och går hem..

Dagarna efter i skolan så var han tillbakadragen och tyst som fan!
Det enda jag fick höra var ju givetvis att han hade förklarat till dessa tjejer att jag inte ljög..
Men också sagt “Men det är inte HANS bil”..

Vilket jag svarade… Men no shit… Jag är 11… Det är min pappas bil givetvis..
Men vad står det i Dannes garage då? Hans trasiga Yamaha DT..

Så..

Sen den dagen.. Så har jag sagt.. Att nån gång så ska jag ha en 500 SL..

Och när jag säger att en SL har alltid varit min drömbil sen dag 1.. Så menar jag det.

Några år senare när jag gick i Gymnasiet och inte ens hade körkort så hade jag en ny röd 600 SL.. Men det är en annan story 😉

 

Så… Ett klassiskt långt intro.. Det var ett tag sen.

 

Så nu backar vi lite mer än 25 år tillbaka i tiden igen.

SL R107 aka Dallasmoppen är älskad världen över.. Och har funnits i Mercedes sortiment i över 18 år!!!!

Och sett mer eller mindre detsamma ut..
Annan än idag… Då det kommer en facelift efter 6 månader och en helt ny modell inom 3 år.

Men nu var det dags för den nya Mercedes SL.. Efterträdaren..

Geneve.. 1989..

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).
Och Mercedes revolutionerade världen..

Ett ögonblick som skulle eka i minst 11 år framåt i tiden..

Jämfört med den gamla R107 så var den nya SL R129 ett tekniskt under!

http://instagram.com/p/nu2C42EJ4H/
På denna tiden så var Mercedes ALLTID flera ljusår före alla andra inom allt!

Designen som folk idag kallar för “Den kantiga SL” vann priser efter priser..
(Bruno Sacco designen som jag älskar)
Och hade en exceptionell aerodynamik..

Elektroniska system för att hålla bilen på marken..  Automatiskt båge som studsar upp inom 1/3 sekund OM du skulle välta trots allt..

Caption orig.: Ein integraler Bestandteil des Sicherheitskonzepts ist der automatische Überrollbügel, der erstmals im Automobilbau realisiert ist und die Aufgabe hat, im Falle eines Überschlags den Überlebensraum der Fahrgäste zu sichern. Um die Freu

Det var mycket som gjorde att Mercedes kunde påstå att detta var världens säkraste bil!.. Alla kategorier!
Avancerade stolar som bara DOM innebar 20 nya patent!!

T.e.x att hela bältet sitter fast i stolen..

Så bältet följer med när du flyttar stolen alltså.. Mycket coolt.

10-stegs elektriska stolar med 3 minnen..

Elektriskt tak..

Mycket avancerat chassi..

Bilen hade ALLT!.. Mercedes hade gjort det igen..
Mercedes-Benz i sin prime.. Dom var först, störst, bäst, vackrast, Säkrast.. Och felfria..

Till en början så hade den nya SL 3 motoralternativ.

TVÅ olika 3 liters raka 6or.
En 12 ventilare med 190hk och manuell låda.. En riktig snikbil.. Eller ja.. Du kunde välja automatare till båda 6orna tror jag.. Men den lilla motorn hade nästan alltid manuell.. Och med den större 6an så var det lite blandat..

Oavsett så ses 6orna som snikbilar.. 300 eller ännu värre en 280 med tygklädsel..

Caption orig.: Als Basis zur Lagerung und Abstützung des gepolsterten Überrollbügels dienen die hochfesten Mittelsäulen, die großflächig mit den hinteren Längsträgern verbunden sind. Außer der automatischen Auslösung bei einem Unfall kann der Fa

Men en rak 6a med 24 ventiler och 231hk.. Är inte fel egentligen.
En riktigt bra motor faktiskt.. Som vissa påstår är rolig med manuell låda..

Caption orig.: Mercedes-Benz Typ 300 SL-24, Baureihe 129, 1989.
Jag har svårt att tro på det dock.

Och sen.. Kungen.. En robust 32 ventilers 5 liters V8a… Som hade mäktiga 326hk..

1992 så fick SL en V12a med 394hk (Alla dessa siffror kunde jag utantill förr.. Tack Wiki.. )

Kanske totalt onödigt i en GT vagn.. Men hey.. Varför inte 😉

Mercedes är kända för att sätta onödigt stora och starka motorer i sina bilar.. Och vi gillar det.

 

Och när det kommer till GT Stämpeln.. Grand Tourer..
Så blir det inte bättre än såhär..
Sportbilsutseende.. Lång huv och kort bak..

2 sittsig.. Komfortabel.. Mjuk.. Lyx.. Plats med mycket bagage..

Stor motor.. Och KRAFT!  Och vid behov.. Sportig..
Tyst när du mjukt glider runt.. Och.. När du varvar.. Glöm hur underbart V8an låter.. Som satt i den LeMans vinnande Sauber C9 också..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Sauber-Mercedes_C9,_Bj._1988_(2009-08-07_Sp).jpg
Den stora V12an.. När man gasar på..
ÅH!

Jag minns i mina tonår utan körkort hur jag satt kvällarna långa och torrkörde min 600 SL på parkeringen..  Bara varva.. Känna hur hela bilen vrider sej..
Och höra det kostymklädda monstret som vill slita sej ut under huven..

Aja. Där efter så har jag kört många.. Alla motoralternativ skulle jag tro.. AMG.. Brabus.. osv osv..

 

En dyr bil.. Med dyra tillbehör.. En bil som var ordet Lyx i rullande form..

A driver of an SL makes a statement: it’s like travelling in assured style in an elegant, well-tailored suit. That the car is extremely comfortable and makes even long journeys pleasant is simply taken for granted – and enjoyed every kilometre of the way.

Nu minns jag inte vad bilen i sej kostade.. Men skulle du ha en Hardtop.. 55 tusen kr..
En hissanordning till din hardtop.. 45 tusen kronor..

Ja.. För att ta av hardtoppen är annars ett två-mansjobb…

Men bortsett från det.. Hade du råd.. Så hade Mercedes verkligen tänkt på ALLT åt dej..

Orkar du inte cabba upp när du parkerar bilen i stan?
Ingen fara.. med det vacumstyrda centrallåset så låser du ALLT när du låser bilen..
Dörrar.. Tanklock.. Handsfack.. Dörrfack.. Mittfack..Allt är låst..

Ville du så kunde du beställa till ett HELT meningslöst “baksäte”… Som bara gjorde att föraren inte kunde flytta sin stol lika långt tillbaka som du kan i en bil utan “baksäte”.. Och att dina skräddarsydda väskor inte satt lika snyggt bakom stolarna..

Caption orig.: Mercedes-Benz SL-Roadster, Baureihe 129

Det “Baksätet” är VERKLIGEN TOTALT meningslöst!!

Och visst.. När du köper en bi idag eller då.. Så kanske du vill ha det absolut fullutrustad.. Men tro mej.. DET… Är slöseri med pengar..
Och egentligen V12an också..  För att den V8an (Ja även den andra versionen också egentligen som kom senare) var framtagen med Mercedes absolut högsta tänkbara standard.. Det var deras kronjuvel..

Och flexibel.. Du kan fisa runt ljudlöst om du vill.. Den kan vråla och slunga iväg den.. Och framförallt.. Vad vi kanske kan trösta oss med i dag 20+ år senare..
Så tål den motorn att misshandlas!

Och det gamla “skämtet” om att en Mercedes är knappt inkörd vid 20 tusen mil..
Det är DENNA motorn som det grundas på..

MEN!
Dom tidigaste modellerna kan få lite strul..
Eller ja.. Det felet som kunde uppstå med uttorkade kablar och lite annat.. Det är åtgärdat för lääängesen.. Och måste vara det på alla bilar.. Annars är det mycket skumt om du idag hittar en bil som inte har fått det åtgärdat.

Annars är det som vanligt.. Sköter du bara service och har koll så att motorn har olja.. Sen är det inga problem..
Dyr att serva ja.. Mest för att den rymmer så mycket olja och för att det sitter 2 tändstift per cylinder..(beroende på årsmodell) Tändstift som Mercedes tog 540kr styck för.. För 15 år sen..

Och det är bara ännu en anledning till att strunta i skryt-V12an.

Och med handen på hjärtat… Du kommer att köra denna bilen sakta och mjukt till 99.99%…
Så.. En 300 eller 320 SL.. Är absolut det vettigaste valet.. Och allt annat behövs inte..

Men.. Jag är inte rätt person till att försvara detta och försöka förklara att en Rolex i stål visar tiden lika bra som en Rolex i helguld…

1998 när Chrysler började blanda sej så ville dom bygga en motor som var snålare på alla sätt och vis.. Snålare i både drift och underhåll.. .. Drack mindre soppa osv osv..  Alla motorerna gjordes om.. Men de gav motorerna dubbelt så många tändstift! V8an har nu 16 tändstift istället för 8, Dvs två tändstift per cylinder.. Hur det nu kan göra bilen billigare att underhålla…Och alla fick rätt så rakt över 20hk mindre.
Så det finns flera anledningar till att du inte vill ha en senare årsmodell av R129

Och hela bilen i sej byggdes lite snålare.. Lite billigare..

Den första versionen, Fram till 1995.. Var den dyraste.. Priset då..Och priset om du jämför med dollarvärdet senare och idag..
Det var den dyraste “vardagsbilen” som du kunde köpa på 90-talet.. Och då menar jag att det var en dyr bil du kunde använda dagligen.

 

AMG modeller fanns det gott om.. Men på denna tiden så var inte AMG så stort bland “folket”.. Inte många som kände till det..
Och förstod inte varför man skulle köpa en AMG SL60 med 381hk istället för en 600 SL med 394hk..
Och varför är den väldigt sällsynta SL70 med 496hk SÅ mycket dyrare än en vanlig SL 600??  Det är ju bara TVÅ hästar mer!?

Ungefär så lät det utan provkörningar att se eller läsa om.. Utan ringen-tider.. Utan jämförelser med andra..
Det enda vi hade att gå efter var Mercedes-katalogen med effekt och priser…

Men inte visste vi då att V12an på 7.3 liter skulle bli så legendarisk.. Motorn som vi idag kallar för Zonda-motorn.

Och SKA man tvunget ha en R129 AMG så klipp då en SL55 med samma 354 hästar V8a som satt i ALLT på den tiden..
Och som senare kompressormatades i nästa SL modell.

Den motorn erbjöds mellan 1998 och 2002..
Och min dröm var ju att hitta en Final Edition eller liknande, Så sen årgång som möjligt..

* Det gjordes MÅNGA olika “Sista versionen” av denna bil…

Ja nu är jag ju redan inne på uppdateringar osv..
Jag kanske borde ta det år för för..

Men annars det stora nämnvärda är isåfall att växellådan byttes från 4-stegad till 5-stegad 5G-tronic 1996.. En långsam låda men STARK..
Så där.. Är det nog bara en smaksak.

Hur du lättast ser om det är den första eller andra lådan är att kolla vid växelspaken.

På den 4 stegade så står det “P R N D 3 2”
Och på den nyare med 5 växlar så står det
“P R N D 4 3 2 1”

http://carshine.com.au/Pictures/Mercedes/Mercedes%20Accessories%20Chrome%20Gear%20Shift%20Surround%20View.jpg

Den manuella lådan var nog mer eller mindre same same genom åren.

Den 4 stegade gamla lådan.. Hur jag än försöker förklara den.. Så är det en underdrift..
Men om jag säger som så.. Brabus använde samma orörda låda i sina 7.3 liters toppmodeller.. Med vrid uppemot tusen nm..
Det säger mycket..

Det jag EGENTLIGEN inte gillar med den 5 stegade lådan som jag sen hade i min Kleemann CLK är att Mercedes (eller Chrysler) ville påstå att denna lådan behövde ALDRIG byta olja.. Dom fyllde lådan med olja.. Förseglade den.. Och sen så skulle det aldrig ALDRIG göras något med detta..

Det var så illa att när jag ENVISADES om att byta olja i min låda så fick dom alltså hälla ner oljan uppifrån vid växelspaken har jag för mej.. Det fanns ingenstans att fylla på olja..
FÅ ut oljan.. Ta ner hela växellådan..

Så överlag.. Efter 96.. Och framförallt efter 98.. Så var det mycket ekonomiskt tänkande ifrån Mercedes.. Och det gillar jag inte..

Den 5stegade lådan är också jättetrög när oljan är kall.. Och växlar hårdare när den körs aktivt..
MEN!… Den dubbelkickdown som den lådan gör i vissa hastigheter… Kan inte jämföras med någon annan automatlåda..

Den 4stegade gör inte alls kickdown på ett sånt sätt.. Utan den bara gasar på och sticker iväg..
Kickdown är det som är det roliga med en automatare ju… Men men.

 

Men gillar du utrustning.. Vilket vi alla gör.. Speciellt i en lyxbil som denna… Så skulle jag nog allra helst välja en så sen modell som möjligt bara för att..
Men den bästa årgången om man tar med alla aspekter.. Måste vara en 97a.

Mycket pga att den inte har den nya snålare motorn.. Och för att hardtopen har panomaratak.. Det är SÅ nice!

Har du bara råd med dyra ägarkostnader och tålamod med en bensinslukande bil.. Så är en Mercedes SL R129 en av de mest bekymmersfria entusiastbilar du kan äga.

 

Visst det finns fel att håla utkik efter.. Plastrutan på suffletten är ofta sprucken.. Oftast torrsprickor för att taket bara har legat nedfällt i bagaget.

Och eftersom 600an är så betydligt mycket dyrare att äga.. Så måste jag tyvärr säga att det är det sista motoralternativet du ska välja..
Även om den många gånger kan vara det BILLIGASTE alternativet du hittar begagnat..

Men luras inte av effekten som du inte kommer att använda.. Mycket hellre en 98a 320 än en 93a 600 t.e.x.

Men allra sist… En 280 SL med manuell låda och tygklädsel… Det är bara en wannabe….

 

Ok.. Dags för lite mer noggrann fakta. (Wiki-fakta)

Den har en kortad bottenplatta ifrån W124

mercedes-benz-w124-04

ModellÅrsmodellMotorCylindervolymEffekt
300 SL1989-93M103: 6-cyl radmotor ohc2962 cm³190 hk
300 SL-241989-93M104: 6-cyl radmotor2960 cm³231 hk
500 SL1989-97M119: 8-cyl V-motor dohc4973 cm³326 hk
600 SL1993-2001M120: 12-cyl V-motor dohc5987 cm³394 hk
SL2801994-97M104: 6-cyl radmotor dohc2799 cm³193 hk
SL3201994-97M104: 6-cyl radmotor dohc3200 cm³231 hk
SL60 AMG

500 SL 6.0 AMG

1994-97

1991

M119: 8-cyl V-motor dohc5547 cm³381 hk

374 hk

SL2801998-2001M112: 6-cyl V-motor ohc2799 cm³204 hk
SL3201998-2001M112: 6-cyl V-motor ohc3299 cm³224 hk
SL5001998-2001M113: 8-cyl V-motor ohc4496 cm³306 hk
SL55 AMG1998-2001M113: 8-cyl V-motor ohc5439 cm³354 hk
SL70 AMG1999-2001M120: 12-cyl V-motor dohc7055 cm³496 hk
SL73 AMG1999-2001M297: 12-cyl V-motor dohc7291 cm³525 hk

Så efter 98 när allt började bli snålare så slutade Mercedes med V6orna konstigt nog..

 

Första faceliften kom 1993, Men kallades för 94a modellen.

Det var även då Mercedes flyttade om i modellbeteckningen.. 500 SL blev SL 500… (Och ja.. E 500 är lika snabb som en 500E—-)

Och från 1994(Kanske 95?) så började Mercedes även att erbjuda “specialmodeller”..  Först ut var Mille Miglia tror jag.
Det kom en massa Mille Miglia modeller.. 95-99-00-01..

Du känner igen den modellen på det rödsvarta lädret och målflaggan vid sidogälarna.

 

Under åren så skedde det en del under karossen.. Men jag tar inte med sånt som du inte ser eller märker lätt.

 

1994  så blev det lite uppdateringar på insidan.

* Man kunde välja till biltelefon
* Bose stereo var standard
* Auto-avbländare i backspegeln

1995 så blev det lite större förändingar

* Främre ventilationshålen i framskärmarna blev till 2 runda istället för 3 fyrkantiga

698752_1261100_2731_2492_89F19

* Nedre delen av bilen (Sacco-planket) fick samma färg som resten av bilen (Det som gör att en 95a är MYCKET snyggare och ser mycket modernare ut)

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995). 1989-2001-Mercedes-Benz-SL-R129-SL-280-after-the-1998-facelift-3-1280x960
* Xenon lampor blev standard på Sl600 och tillval på SL500
* Fler airbags
* Rutorna går ner/upp automatiskt när du öppnar/stänger dörrarna

Och här nånstans så byttes växellådorna ut också.. Från hydraliska 4 stegade till elektroniska 5 växlade.

96-97

* Fler smarta säkerhetssystem, T.e.x att passagerar-Airbagen löste inte ut om du inte hade något tyngre än 10kg i passagerarstolen vid krock.
* Sport-paketet blev tillval
* Regnsensor på vindrutestorkaren
* Ny clima-panel

0289-02-hvac* Bilen växte någon centimeter på framspoilern för att bli ännu mer Aerodynamisk

98-

* V8an byttes mot den snålare och svagare modellen
* Skinnet blev utbytt mot mjukare nappa

* Dörrhandtagen var i samma färg som resten av bilen
* Baklamporna ändrades

R129-Facelift-Difference2
* 17 tums fälgar blev standard, Sportpaketet innevar 18 tums som standard
* CD-spelaren blev bättre
* Man startar bilen lite annorlunda.. Du behöver inte hålla den i “start”läget och sen släppa när motorn har startat.
* Instrumenteringen fick kromade ringar runt alla mätare

2002 Mercedes SL500 Gauges

* Oljetrycksmätaren byttes mot oljetempmätare.
* Motorn fick en annan kåpa

2002 Mercedes SL500 Engine Cover

Men… inte nog med att bilen fick 20hk mindre.. 500an gick från 1889kg till 2188kg!
Det är.. MYCKET…

 

Det var mer som hände genom åren än detta som jag har listat.. Dörrinsidorna, ratten osv uppdaterades..
Den nya ratten ser bara ut som en gammal version av den ännu nyare med knappar på ratten..

Så den ser bara gammal och naken ut jämfört med den gamla SL ratten som ser klassisk Mercedes ut.

 

Så.. Till AMG modellerna..

Den vanligaste är SL 60 AMG.

1995-1998_Mercedes-Benz_SL_60_AMG_(R129)_roadster_(2011-03-23)_03

Så lagom.. Så snygg..

Den såldes mellan 93 och 98:
Hade en V8a som lämnade 381hk istället för 325 och var elektroniskt begränsad till 250km/h.
Och gjorde 0-100 på 5.6 sekunder… Enligt Mercedes..

Som jag alltid säger.. Mercedes är väldigt ödmjuka med sina siffror.. Och har alltid varit..
Sanningen som Mercedes senare fick erkänna var att SL 60 AMG hade 410hk…  Ja.. Mer än Sl 600 med V12a alltså..
Och den gjorde 0-100 på 5 sekunder blankt.. Och stannade inte förrän 300km/h…

Så.. Lite skillnad ja..

Sen så börjar det bli sällsynt..

SL 70 AMG med 7 liters V12a som lämnade 489hk och 720nm vid typ tomgång, Såldes 96-97 i 150ex bara..

Och starkast av dom alla… Bilen som är värd ett inlägg för sej själva..  Tyskarnas svar på Skyline Z-Tune..

SL 73 AMG…

Mercedes-Benz SL-Class of the R 129 series (1989 - 2001) engine

Mercedes SL73 AMG - Emblem / Logo, 1999, 1024x768, 7 of 8

SL73

Såldes först bara 1995.. Hade som minst 525hk… Och sen när folk tyckte att bilarna inte var så snabba längre efter motorbytet 1998 så erbjöds SL 73 igen mellan 98-01..

Mercedes-Benz SL-Class of the R 129 series (1989 - 2001) engine

MEN!  Det blev ändå bara 85st SL 73 AMG som mest…
Och tydligen så byggde Mercedes MÅNGA fler motorer än så…. Detta är den vi nu kallar för Pagani Zonda motorn..

http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2010/177/4/1/Pagani_Zonda_Engine_Bay_by_DistortedImagery.jpg

Och sen till sist så var den SL 55 AMG, 354hk.. Mycket trevlig motor.. Den motorn som i karossen efter fick kompressor och MINST 476hk.
Såldes mellan 98-01, Och det blev bara 65st utav den..

Så den är mest sällsynt.. En sån skulle jag vilja ha..

Så.. Alla annonser ni ser på blocket eller Mobile.. Där det står att det är en original AMG ifrån fabriken… Ta det med en STOR nypa salt..
Det byggdes alltså bara 300st riktiga AMG bilar utav denna karossen…

 

Dom editions som jag skulle vilja ha förutom AMG modellerna är dessa.. Och i denna ordningen.

  • 40th Anniversary Roadster Edition (1997)
  • Special Edition (1998)
  • Final Edition (2000)
  • SL Edition (2000)

Och sist men inte minst… Den sista.. Den modernaste… Som byggdes i rätt så många ex ändå.. 1450 med V8a och 100st med V12a..

En 2002 Silver Arrow Edition..

MB_SL_500_SILVER_ARROW

Det är porr…
Denna videon alltså… Fick mej att att tråna i många år.. Mer än efter SL55 AMG som kom året därpå..
Ludacris – Rollout (My Business)

Eller jag vet inte.. en 01 SL 55 AMG… Eller en helvit Final Edition istället kanske..Med panorama tak..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Mercedes-Benz_SL73_AMG_rear_Tx-re.jpg

Jag hade chansen att köpa en SUPERFIN fullutrustad SL edition för ett par år sen.. Men då tyckte jag bara att den var dyr och gammal..

 

Nu lite retro-goodfeeling

2Pac – To live and die in LA

http://youtu.be/_m3B060jo_o

2Pac Feat Snoop Dogg – 2 Of Amerikaz Most Wanted

http://youtu.be/JRPTF-Ky-sQ

Boyz II Men – On Bended Knee

Mark Morrison – Return Of The Mack

Adina Howard – Freak Like Me

Brandy – Top Of The World Feat. Mase

 

Tony Soprano köpte sej en svart SL 600 för att impa på en tjej mer eller mindre 😉

i026397

När grannarna i Våra Värsta År blev rika.. Så köpte dom en SL.. Som dom var helt besatta utav!

i553110

Samma med grabbarna i Dude. Where´s my car?

i010733

http://youtu.be/0tdPUMFcZ5g

 

 

Så… Vad jag vill ha sagt är att detta VAR världens coolaste bil.. Och är fortfarande riktigt cool..Och en blivande klassiker..
Jag har alltid velat ha en SL:.

http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/uploads/2009/04/mercedes-sl-automobiles-de-luxe-1024x374.jpg

Det har varit min drömbil sen dag 1..

Fram till dagens tråkiga bil som jag är mycket besviken över..

387008_mersedes_sl-klass_raznye-pokoleniya_nebo_Mercedes_1680x1050_(www.GdeFon.ru)

 

Och SL R129 är liksom den som jag är “uppväxt” med.. Den jag har mest erfarenhet utav och absolut den som gjort störts intryck på mej..

En drömbil vid 11 års ålder.. Och fortfarande en drömbil vid 32 åts ålder.. Med ålderskris 😉

 

Jag orkar inte ens läsa igenom inlägget.. Men det känns som om det blev mer om mej… Än om SL.. Och dåligt med bilder..
Så nu blir det bilder =)

Mercedes SL73 AMG - Front Angle, 1999, 1024x768, 2 of 8Mercedes SL-Class - Front Angle, 1999, 1024x768, 1 of 6Mercedes SL73 AMG - Rear Angle, 1999, 1024x768, 5 of 8Mercedes SL-Class - Rear Angle, 1999, 1024x768, 4 of 6Mercedes SL73 AMG - Rear Angle, 1999, 1024x768, 4 of 8Mercedes SL-Class - Front Angle, 1999, 1024x768, 2 of 6Mercedes SL73 AMG - Side, 1999, 1024x768, 3 of 8

r129_sl500_mec1_1tlg_1 r129_sl500_mec1_1tlg_4 3624238635_d34b2b455a_b 3625053508_1fa58bc270_b http://instagram.com/p/oO-xI_o9ZY/ http://instagram.com/p/mrkoKYl-ht/ r129_mec1_18_430_06_2011_010630 01 OLYMPUS DIGITAL CAMERA brabus_sl_6.0-32_2 brabus07-63985 1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG (R129) r129_sl500_mec1_1tlg_4 Caption orig.: Mercedes-Benz SL-Roadster der Baureihe 129 SL73 R129__1_ 1326502525-mercedes-sl-r129-280-27211 028jpg-5 Wald-Mercedes-Benz_SL-Class_R129_1999_1600x1200_wallpaper_04 Wald-Mercedes-Benz_SL-Class_R129_1999_1024x768_wallpaper_02 Wald-Mercedes-Benz_SL-Class_R129_1999_1024x768_wallpaper_05 mercedes-sl006 mercedes-sl008 mercedes-sl015 mercedes-vsl006 mercedes-sl028 mercedes-sl010 Mercedes SL-Klasse R129 Side Grey AMG Style Wheels View R129__4_ sl9 SL-32001 Mercedes_r129_Sl500_burgundy_5 Mercedes-r129_sl72_amg_white_japan_1995_1 Mercedes-r129_sl72_amg_white_japan_1995_4 Mercedes-r129_sl72_amg_white_japan_1995_8 Mercedes_r129_mec_design_blue_2 Mercedes_r129_mec_design_blue_3 Mercedes SL-Klasse R129 Front Right Grey Lorinser Body Kit View b28ee584de2957eb5bb9841d2c6fa2df MERCEDESBENZSL55AMG-R129--2398_4 kopia3avp1010091pe6 phpThumb_cache_widholzer-reifen.de_src7552edebfd5fbab7e27e08cd05d0d957_parc52ff0bf11ca9b2791ac4ceea3ce4ee2_dat1392126672 r129_brabus_1 r129_lorinser18_1 r129_monir_1 r129_keskin_1 22911420010_large r129_lorinser18_2 3728667605_1481825b44 sl02 5849883192_6de52e0256_z image28557 Carlsson-Mercedes-Benz-SL-class-r129 mercedes-benz_sl_600_03302_0066_03_10_01 mercedes-benz_sl-klasse_1999_pictures_1_b 73ad0e10 22911420004_large r129_mae_2http://instagram.com/p/oGRqSdp6h2/ http://instagram.com/p/lvlnbyKe9n/ r129_01 boat 003 DSC08257 http://instagram.com/p/n0EZmWsWR3/ http://instagram.com/p/n-pwgMJ6gN/

2000 Renntech SL 7.401KBD312576156A 00lorinser_sl500_1 00lorinser_sl500_2

 

Läs mycket mer (allt?) om SL R129 här.

 

(Kanske uppdaterar inlägget efter hand även i framtiden)

 

 

Dagens Notiser : Jag har världens finaste SL R129!

For The Love Of The R129 SL Mercedes-Benz – With Movie Clips

Dagens Shopping-Sug : Mercedes-Benz R129 SL

Dagens Drömbil : RetroMod Mercedes-Benz R129 SL55 AMG

Dagens Notiser : Vad en gammal Mercedes SL skulle kostat idag

 

 

Här är bilder på min egna SL R129

 

https://www.garaget.org/?car=362863

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 375 times, 1 visits today)

Related Post

Fler läcka bilder på SLS. Here´s daddy!Om ni undrar över det konstiga gallret över framrutan så är svaret nedan.kartläsarn fick en stor fågel i pannan!Fler bilder på realesen p...
Top 10 Greatest Rappers Of All Time Jag håller absolut inte med om ett par st.. Och Biggie saknas ju absolut! Han knäcker både Scarface och Big L från listan!Eazy har jag på "min lista" ...
5 Things I HATE About The Mercedes AMG GT! https://youtu.be/h_tJdpVH9Ts   MEN! Det är en GRYM bil som jag hoppas att det kommer finnas en massa utav på begagnade marknaden för vett...

6 svar på “Mercedes-Benz SL R129 – 1989 – 2002”

  1. Intressant inlägg och kul läsning som vanligt när du gör såna här inlägg 🙂
    “På väg hem så går jag förbi Danne, Som alltid stod i trädgården och meckade med sin skitmoppe”
    Denna mening fick jag ett gott skratt av 😀

  2. Det var mycket lång och intressant läsning så att tom. jag blev intresserad att köpa en sådan bil. Vad tror du om du ska ta och skriva likadant rapport om Morris Marina. Tror du att Top Gear in England skulle testa bilen då?????

  3. Hej, Jag älskar ditt passionerade inlägg om Mercedes Sl r129. Själv går
    jag i tankarna om att köpa en SL av den karossen då den tidigare blivit
    för dyr leksak för mig (svensksåld, max 10-11000 mil med dokumentation).
    Jag undrar vad du tycker att man ska köpa: En 300 sl eller en 500 sl.
    300 finns i 24 ventilars också. Jag har hittat en fin 300 92:a med 24
    ventiler och automat. Jag tänker på service och förbrukning och framtida
    förhoppningsvisa värdestegring. Tacksam för svar. / Patrik

  4. hastigheten i stan, så där duger en 6a hur bra som helst.

    MEN.. rent värdemässigt så är det utan tvekan 500 som gäller.
    Ja den är dyrare att serva (20% bara), men tänker du på SL så tänker du 500 SL.
    Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

    De 6 cylindriga är “snikversioner”.
    Så ska du tänka värdestigning så är det först och främst 500 du ska titta på.
    Därefter så är det faktiskt 300/320 eftersom de är lättare att få sålt än en 600.

    Men
    ska du äga bilen för att du tycker den är snygg och helt underbar att
    åka runt i fina dagar, så duger en 6a gott och väl, det du ska fokusera
    på istället är att välja rätt årsmodell så du får rätt
    facelift/utrustning osv.

    Jag hoppas att mitt svar hjälpte dig lite på traven.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.