Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak

Bara för att ge lite mer information om detta underligt ovanliga tak som jag tjatar om =)

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av @only_mercedes_slr129

Jag kan ju förstå att det var väldigt få som nappade på denna ”Winter Upgrade” som det kallas, för att bilen ska köras med taket nere när det går, och bilarna står oftast stilla på vintern, och OM man ska köra med bilen på vintern så duger det vanliga plåttaket väldigt bra.

Och när men 2 gånger om året ska ta av hardtoppen så är det rätt stor skillnad på det vanliga taket som väger cirka 70 kg, där två personer kan lösa det rätt smidigt, och glastaket som väger över 115 kg..

Och ja, ett plåttak med full tak-inredning är ju självklart tystare än en stor glasbit.

Och så är dessa tak väldigt dyra… både som nya och nu.

Taket blev presenterat 1995 till 96 modellerna/faceliften, och jag som då har en sen 95a har i 10 år undrat om ett Panoramatak hade passat min bil.

I våras så var där ett tak till salu på blocket för ett väldigt lockande pris (tror att han gick ner till 35 000 kr), även om det var blått och inte svart som min bil..
Det var långt upp i landet, jag bokade hotell, satte mig i bilen, kom cirka halvvägs, var i Göteborg, då 3 personer hade hunnit svara på min fråga på Facebook ifall taket passar min 95a eller inte,  och de alla sa att det INTE passar på min 95a..

Plus att säljaren var rätt dryg, han ville inte svara på något, inte skicka fler bilder, sa att det var upp till mig att veta om det passar min bil eller inte,

Så ja jag tyckte att det räckte med text där, så jag letade upp hans nummer och ringde honom.
Och jag vet inte om han ogillade min skånska dialekt eller var det var.
Men han hade inte själv tid att visa/sälja taket till mig för att han var inte hemma, så hans granne skulle öppna hans garage till mig där taket låg, om grannen kunde hjälpa mig att bära eller inte det visste han inte..

Så jag vände i Göteborg och åkte hem igen.

Men jag har ännu inga bevis på om det passar en sen 95a eller inte..
Jag vill tycka att fästena som bör vara det enda som kan skilja, att de ser likadana ut

Och då har jag länge varit så sugen på detta snygga Panoramatak att jag har velat köpa EN TILL R129 SL, just för att ha detta tak.
Men om jag ska ha en till R129 SL så tycker jag att det är rätt meningslöst att ha en 98+ som jag tycker är rätt tråkig för att de har mindre effekt, är dyrare att serva och är mjukare i formerna..

Så OM Jag ska ha en till R129 SL så ska jag ha en så sen årsmodell som möjligt bara för att..
Men… Det är extremt sällsynt med Panoramataket på bilar efter 99…. konstigt nog..

Och när det kommer till sista årsmodellen, Silver Arrow, ja då har jag kanske sett 2-3 st med Panoramatak…
Och en ”vanlig” R129 av sen årsmodell är dyr.. En Silver Arrow är DYR…
Så ja.. en Silver Arrow med Panoramatak…

 

Jag klistrar in ett inlägg från ”TheR129co nedan och några videos

 

R129 Panoramic Hardtop: The Ultimate Winter Upgrade

R129 Panoramic Hardtop: The Ultimate Winter Upgrade

Harry Wolfman
4 minute read

As we’ve come to learn over the years, many of our wonderful customers do in fact daily drive their R129 SLs year round, and we salute you for it. Plus, some of you (Poland, Norway, Canada – lookin’ at you guys) reside in cooler regions of the world; so for you cooler cats, those hardtop months are pretty important (and pretty long!). The R129 panoramic hardtop is a sure-fire way to boost your car’s aesthetic and functionality.

Most R129ers are aware that a panoramic glass hardtop was introduced by Mercedes for later cars. We have come across some confusion at times when it comes to the pros, cons and means of compatibility. So here’s some info on the ultimate winter upgrade for your R129 SL.

R129 Panoramic Hardtop

A panoramic hardtop in all its glory. Car Farm


Pros

Before talking about the how, we best cover why you would want to upgrade your hardtop:

  • Views & Visibility: Breathe new life into your cabin during the winter months with breathtaking blue sky views, not to mention heightened visibility.

Great visibility of the beautiful blue sky. SL Shop

  • Comfort: All panoramic hardtops are equipped with thick heat-reflecting tinted glass and a high quality sunshade, alleviating ‘the greenhouse effect’ – it is believed that there was even an extremely rare motorised version of the sunshade available to option – if anyone out there has this on their car, or has seen it, do get in touch.

The all-reliable sunshade stopping the blinding sun. MBWorld.org

  • Looks: Aficionados tend to agree that the panoramic roof gives the R129 SL an even slicker look, improving its already perfect lines.

The panoramic roof adding to the already desirable looks. Pinterest

  • Value: Being a highly desirable option for most buyers in the R129 market, a panoramic roof can enhance the value and resale potential of your vehicle

 


Cons

Every upgrade has its drawbacks. Whether they outweigh (pun intended) the pros is up to you. Let’s take a look:

  • Weight: The glass panoramic hardtop (approx 115kg) is considerably heavier than a standard hardtop (approx 70kg) – so if you prioritise performance over luxury then perhaps this isn’t the upgrade (or car!) for you. It’s worth noting that the extra weight makes it slightly more of an ordeal to fit the roof for winter, so it might be best to get some help from a pal rather than your better half..

 

An early panoramic roof concept exhibited at the 1993 Detroit Motor Show. Credit – MBpassion

  • Noise: Some who have gone ahead with the panoramic roof upgrade report slightly more noise on poor quality roads due to there being less give or flex – in our experience this is usually down to some needed fettling rather than a design flaw, and on the flipside many proponents do report a quieter cabin experience.

 

  • Cost: Being a popular but relatively scarce option, panoramic hardtops are naturally more expensive than a stock hardtop.

Fitment

The panoramic hardtop option was introduced in late 1995 for the 1996 model year. This was in conjunction with the R129’s first major facelift, meaning the roof was designed to cater for the newly introduced drop down function of the windows. Panoramic hardtops are a plug and play upgrade for all R129s MY (Manufacture Year) 1996 onwards.

Without modifications to the front seals/weatherstrips (which need converting to the later type), it is not possible to fit a panoramic hardtop to manufacturer specification on a pre facelift R129.

Points of note when fitting a panoramic hardtop from a donor vehicle:

  • Sometimes the rear pegs need adjustment for a snug fit .

  • The same applies to the front locks, these may need tightening.

Buy an original Mercedes-Benz panoramic roof for your R129 SL from The R129 Co here – whilst stocks last.

 

**********************

”While stock last”… De har ETT Panoramatak till salu!
För 43,528 kr, från England, utan importavgifter osv, och jag vågar inte ens gissa på vad frakten för ÖMTÅLIGA 120+ kg skulle kosta..

Så när jag har sagt att ett sådant begagnat tak kostar ”lätt” 50 000 kr så var det en rätt okej gissning.

Jag skulle vilja bli påmind om vad taken kostade nya, jag har för mig att det var cirka 100 000 kr.

Det jag kan hitta på ett forum är en ägare som sa att han köpte det 1998 för 3600 usd, vilket enligt en inflation kalkylator idag motsvarar 6800 usd, vilket är cirka 71 000 kr.

Och jag ”vet” att det vanliga taket kostade 55 000 kr på 90-talet, så ja jag tror att glastaket kostade närmare 100 000 kr i Sverige, för snart 30 år sedan..

Det sägs att du ska kunna köpa ett nytt från Mercedes idag, varför de nu skulle ha ett sådant på lager..
Men då kostar det 20 000 usd i USA..

Så ja, användbart eller inte, för mig är det absolut ”Baller” status, om man har det på sin SL så är den verkligen fullutrustad, oavsett om där är en V12 eller en V8  motor under huven.

Ja där är tyvärr få videos på taket.

Här är iallafall en video från en provkörning av en SL med Panoramatak

1998 Mercedes-Benz SL500 Sport Panoramic Roof

Så ja, som ni ser, de få videos som finns på R129 med Panoramatak, om det ens står vilken årsmodell det är på bilen/taket så är det 1998..

Så statistiknörd /Nummernörd som jag är så skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja veta allt från Mercedes-Benz, hur många såldes per år osv?

 

 

UPDATE:

Jag ville faktiskt ha svar på detta så jag kontaktade Mercedes-Benz.
Jag började med Mercedes-Benz Museum på Instagram, som svarade inom ett par timmar och väldigt trevligt och hjälpsamt.

”As far as we know only the 100 models (out of total 1550) were numbered and were delivered with a special certificate signed by Sir Sterling Moss. The panoramic roof was part of the optional equipment and we’re unable to say how many had it upon delivery. Maybe you could send an email to konzernarchiv@mercedes-benz.com and hopefully our colleagues from the archive can provide more details about this special model. Thank you and keep in touch!”

 

Så jag mailade direkt Mercedes-Benz arkivet, och de hade mindre bra koll..

 

” I ask for your understanding that it is not possible to select production figures according to equipment codes.

In addition, we would not be allowed to do so, because of the guidelines that have been set for us, which we must adhere to.

You are welcome to access freely available information on the R 129 series directly in our online portal Classic-M@RS:

129 series SL Roadsters, 1989 – 1995 (mercedes-benz-publicarchive.com)

I hope that I was able to help a little bit.

For all other questions about classic cars of Mercedes-Benz, please feel free to contact me again.”

 

Ja jo det kan jag väl förstå att sån information inte är officiell, det är jag ju med på faktiskt.

”Hi Beate

Aah.. I understand.
I know that’s it’s rare on just the Silver Arrow, I just want to know how rare hehe.
But I understand.
Thank you for the link, I’ll check that out.
If you have especially for Silver Arrow Edition, PR pics, presentation etc I’ll be glad to recieve that 🙂
Have a nice day
Och där svarade Beate något onödigt korkat =)
”Unfortunately, I do not understand what their concern is. The R 129 series, which is a roadster, did not have a panoramic roof!”
Så ja.. Där var jag ju tvungen att lära henne hennes jobb, speciellt när hon använder utropstecken i onödan…
Och då fattade hon.

Please excuse me, I was in the first series of the R 129. The panoramic roof was available from February 1996.

As already mentioned, we are not allowed to pass on detailed production figures, and I ask for your understanding.”

 

”No worries

Yes I understand.
I know it was available as an option from 1996, I just wanted to know how many 2001-2002 R129 Silver Arrow Edition customers choosed that option since I’ve only seen it on 3 cars out of the 1550 cars.
But yes I understand that you aren’t allowed to tell me 🙂
I tried at least :)”

UPDATE

Jag la upp denna bilden idag för att vara sarkastisk och ”I-Lands-rolig”, men det funkade inte alls.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

Så jag vill förklara min upplevelse av Panoramatak, än så länge, något som jag har velat ha i många år, och betalade löjligt mycket för.

Det är precis som väntat, eller egentligen bättre.
Tanken har väl varit att få en ”cab-känsla” även med taket på, och så är det, fast bättre…
DU har helt den ”öppna och fria” känslan som med en cabriolet/Roadster/Speedster/Spider/Spyder/Bil utan tak, men UTAN det negativa med att köra nercabbat, ingen vind som förstör din frisyr, som ger dig nackspärr, som får dig att frysa, insidan av bilen blir inte smutsig, du ser inte ”löjlig”ut , du bränner inte pannan och näsan, du får inte samma uppmärksamhet osv osv osv..

Alla nackdelar som det kan vara med att köra nercabbat, slipper du här, och du har lika många fördelar.
Vill du tvunget känna vinden i håret så ta ner rutorna bara, inte svårare än så.

Så ja, att ha ”cab-känsla” på vintern, jag förstår absolut charmen i det.
Men jag gillar detta så pass mycket att jag vet inte varför jag skulle vilja ta av taket..

Min kärlek till Targa har ju varit just detta, ha känslan av öppet tak men slippa vinddrag i nacken, och hur många gånger har jag tagit av taket på mina Corvetter? EN gång på EN av dem..

Min svarta SL som oftast står med taket av, jag har kört med den nercabbat EN gång på typ 3 år…

Så ja.. Panoramatak är verkligen perfekt för mig!

 

UPDATE

Ja det låter lite konstigt kanske, en en fördel med att ha en cabriolet när det regnar är ljudet när det regnar på taket.
Det är inte alls som i en vanlig välisolerad bil.

Och med Panoramtak så får man verkligen det härliga ljudet när det regnar!
Så ja, jag är väldigt ”för” att ha ett Panoramatak =)

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

(Visited 88 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak […]

[…] Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak […]

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x