2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition

Detta blir ännu ett ”samlat inlägg”, så jag börjar med att klistra in ett gammalt inlägg, sen följer en massa videos och ett par länkar till riktiga inlägg från andra =)

The 2002 Mercedes-Benz SL500 Is the Last Old-School Mercedes

** Ja detta är absolut Mercedes bästa bil någonsin när det kommer till den äkta Mercedes känslan och kvalite´.

Mercedes SL R129 allmänt då alltså

** Jag skulle vilja ha en så sen som möjligt årsmodell av R129 SL OCKSÅ, bara för att.
Men då måste det vara med Panoramatak, som är konstigt sällsynt, kanske för att det var väldans dyrt och väldans tungt (115 kg tror jag!)

 

** Anledningen till att jag skriver 2001-2002 i rubriken trots att alla Silver Arrow är av 2002 årsmodell är för att bilarna började levereras redan sommaren 2001.

R129 Silver Arrow visades i press osv i Mars månad 2001, de första bilarna levererades redan i Juli månad 2001.
Men det är en 2002 modell oavsett, så i USA så räknas de alla som 2002 modeller.
Vi i Europa och även Japan (säkert hela världen?) gör likadant.

Jag har inte riktigt koll på när de första R129 började rulla på gatorna i USA, men där så kallar säger de att R129 modellen började 1990, medans vi andra vet att de började 1989.
Så jag vet inte om de fick vänta lite längre i USA, kanske därför de fick bilarna 1 år extra? 😉
Eller om de bara gjorde samma sak där att bilarna levererade sommaren 1989 räknas som 1990 årsmodeller.

** Antalet är väldigt olika enligt alla.
Vissa skriver 1550 st (som mest), de flesta skriver 1515 st, Mercedes själva skriver 1500 st..

Det skulle bara bli 1500 st,  i de tidiga pressrelease så står det 1500 bilar.

Här är en tysk pressrelease från Mercedes-Benz där det står 1415 st SL 500,

I papperna som följer med alla Silver Arrow bilarna så står det 1500 st..

Och sen då att Mercedes byggde några till pga efterfrågan.

Men jag förstår att vissa tror att det blev 1500 st, eftersom det är den enda officiella siffran..
Men jag har ett mail ifrån Mercedes-Benz som bekräftar 1515 st totalt.

Så av dem 1515 st Silver Arrow så är 100 st av dem SL 600 med V12.

Och av dem resterande 1415 st 500 SL med V8 så är 100 st av dem högerstyrda, och numrerade.

Alla de 100 högerstyrda bilar kom med ett certifikat signerat av Stirling Moss och med en 1:18  modellbil av hans tävlingsbil

Så då är vi alltså nere på 1315 st vänsterstyrda 500 SL Silver Arrow.

Och jag har läst att de gissar på att bara cirka 85 st är kvar av de 600 SL, inga siffror eller gissningar alls på hur många 500 SL Silver Arrow som lever kvar.

Så ja oavsett så gissar jag på att det absolut är färre än 1 500 st Silver Arrow kvar vid liv idag.

Så det är absolut okej att säga 1500 bilar totalt.
1515 är också okej.
1550 st är fel.

Oftast så säger amerikanarna ”Cirka 1400 st” när de pratar om SL500, och det stämmer ju det med.

Och jag kommer nog hädanefter säga 1315 st vänsterstyrda SL500 =)

UPDATE!
Här är svaret från Mercedes-Benz arkivet 

”Good morning Pierre,

My research on the special series revealed the following:

”Silver Arrow Edition USA”, a special series of the SL 500 model placed for the US market, from the 1415 vehicles. and the SL 600, of which 100 vehicles are produced. The main difference between the two models lies in the standard scope of delivery of the panoramic glass sunroof on the SL 600 with blue soft top fabric, while the SL 500 is delivered with the normal hardtop and black soft top with bright threads for pinpoint effect.

The vehicles are painted in ”Silver Arrow” metallic, and the mixed tires consist of AMG Monoblock light alloy wheels sized 8.5 J x 18 with 245/40 ZR 18 tires and size 9.5 J x 18 with 275/35x 18 tires at the rear.

”Silver Arrow Edition UK”, the 100 vehicles of the type of SL 500 correspond to those of the ”Silver Arrow Edition USA” edition

with the following exceptions:

  1. right-hand drive only,
  2. exclusively with panoramic glass roof,
  3. two-piece alloy wheels with polished rim edge.”

 

 

Så både alla SL 600 och alla UK bilarna har alltså panoramataket, det trodde jag inte.

Och att SL 600 hade blått innertak/nät/solskydd istället för svart har jag aldrig lagt märke till..

 

Jag skulle jättegärna vilja veta storyn om varför det blev 15st extra tillverkade, och ja det är ju mycket troligt någon eller några rika kunder som var sena med att beställa modellen tvunget skulle ha en Silver Arrow, såpass att Mercedes-Benz fick tillverka 15 st till trots att de skulle vara limiterade till 1500 st.

Hamnade de extra 15 bilarna i Brunei kanske? 😉

Jag får forska vidare i detta.

** De totalt 1515 st Silver Arrow R129 är cirka 0,7% av alla R129 tillverkade.

 

** Det nämns ingenstans konstigt nog, men det verkar som om alla Silver Arrow har kromat vindskydd.

Min har ett svart, vilket jag absolut föredrar, jag tycker att det blir allt för mycket fokus på ett kromat vindskydd,

som enbart är där för att det behövs, och ska inte synas, och inte vara där alltid just för att det är så fult.

Så detta nämns ingenstans att det är unikt för Silver Arrow, men dessa som går att köpa som eftermarknad kallas för ”Silver Arrow Look Wind Deflector”

 

** Alla Silver Arrow kom med en attachéväska i aluminium där nycklarna, manual, nyckelring, certifikat, penna osv låg

** Där är en massa ”Final Edition” SL av R129, bland annat en som heter just ”Final Edition”, de släpptes/såldes år 2000, samma år som ”SL Edition” släpptes, Så ja Mercedes-Benz försökte säga adjö till R129 flera gånger, men bilarna fortsatte att vara älskade och sälja slut, trots att de då redan var 12 år gamla.

Så ”Silver Arrow” är den allra sista ”Edition” iallafall.
Och såldes bara i USA.

Trots att bilarna började säljas 2001 och till och med levereras sommaren 2001 så kallas de alla för 2002 modeller.

 

** Dessa Silver Arrow är fullutrustade, verkligen fullutrustade, med allt som du kunde välja till en R129, stora stereon, minne i stolarna, Xenon-ljus osv osv,
de har även AMG kjolpaket.
Men det är också därför jag tycker att det är konstigt att så få av dessa fullutrustade bilar valdes att köpas med Panoramatak.

Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak

Så det verkar alltså helt enkelt vara ett medvetet val att man INTE vill ha panoramatak, oavsett priset för taket.
Och ja där är vissa nackdelar med det taket jämfört med det vanliga plåt-taket.

 

** Jag har inget emot tvåfärgad läderinredning.

Speciellt inte som det ser ut på bilderna

Dvs vitt och svart..  Enligt mig iallafall.

Men just denna ”Silver” /Gråa som det är, ser bara ut som vitt läder som har blivit smutsigt enligt mig.

Sl-500-Silver-Arrow-Gear-Patrol-inline

Pappa hade detsamma på sin E55 AMG, eller den skulle nog vara vit, inte snyggt iallafall.
Likadant med den blå/svarta som vissa har.

De 100 st 600 Silver Arrow har inte den tvåfärgade inredningen, de har helsvart läder istället

Mercedes-Benz SL600 V12 Silver Arrow. Presented by Star People World

 

Vilket är tråkigare, men snyggare..?

 

** Nu såldes ju bilarna bara i USA men det är klart att de har hamnat i Europa också,
Men i USA där R129 är billigast i hela världen så begär de rätt mycket för dessa bilar, speciellt 600an.

Som ett exempel på SÅLDA bilar och inte begärda priser på annonser så är här en som såldes 2020 för $127,000 

Det är nästan så att de få i Europa är billigare.

Här är en SL 500 till salu för €114,790

Och här är en SL 600 till salu för €124,500

 

** Priset för en 500 SL Silver Arrow 2001 i UK var £69,000.

Det motsvarar idag £121,031, som i svenska kronor är 1 590 000 SEK

I USA så kostade en 500 SL $87,945, som idag motsvarar $152,871, och det blir mer eller mindre samma pris som i UK, bara lite mer, trots fraktkostnader osv.
Så i svenska kronor så kostade en 500 SL Silver Arrow strax över 1,6 miljoner kronor.

** Detta är verkligen en GT bil, lyxig, komfortabel, men också snabb och sportig.
Ja tyvärr så har de senare R129 ”bara” 306 hk, och vägde mer än de tidigare.

Så tänk då en lättare bil med AMG stötdämpare och 120 hk till 😉

Men 306 hk på över 2 ton räcker ändå för att vara snabbare 0-100 än de 5,4 sekunder som Mercedes sa att de skulle göra.
Det är lika snabbt som en helt ny AMG 43

 

** Färgen heter Silver Arrow Metallic (777)

auction imageOch den färgen som ser nästan ut som vilken silvrig Mercedes-färg som helst, (tills du har en annan silvrig Mercedes sidan om)

är faktiskt unik för just dessa 1550 st R129.

Färgkoden är då 777, färgen heter ”Silver Arrow Metallic”, och ja det är bara dessa 1515 st R129 som har denna färg, av alla Mercedes-Benz någonsin tillverkade.

Du får tydligen inte ens beställa den färgen av Mercedes-Benz..

 

** Fälgarna är 2-delade split och gjordes av BBS.


De är 5×112 mm 18×8.5” ET+25 fram och 18×9.5” ET+23 bak.

auction image

De är också unika för dessa R129 Silver Arrow

 

The Silver Arrow package for this SL500 was offered for an additional $2,500 on top of MSRP and was limited to 1,415 units for the North American market. The Silver Arrow package includes Exclusive “Silver Arrow” Ultra-Metallic paint, specifically designed trim for the Silver Arrow package, Black Birdseye Maple wood, illuminated Door Sills, Xenon Lights, Heated Seats, a 6-disc changer, exclusive high polish BBS wheels, and polished aluminum exterior and interior features.

 

** Och ja ni förstår ju att eftersom detta var den sista årsmodellen av R129, de var alla fullutrustade, och kostade extra mycket med detta ”paket”, så är ju dessa de dyraste icke AMG R129 genom alla år.

 

 

Massa bra bilder på en Silver Arrow här

https://www.exoticshunter.com/used-vehicle-2002-mercedes-benz-sl-class-sl-500-silver-arrow-collector-grade-one-of-1-550-produced-c-406/

 

Nu klistrar jag in ett inlägg som jag skrev i början av året.

 

** Okej, såhär är det, bara för att klargöra för att många säger väldigt fel om denna modell/version av R129.

Nej, Silver Arrow är inte Final Edition, men nästan..
2000 så byggdes det 647 st R129 SL som HETER Final Edition.
Som SKULLE vara de sista bilarna.
(De såldes nog alla som 2001 årsmodeller)
Men bilarna var fortfarande så populära i USA så att USA fick ”en egen Final Edition” som då heter Silver Arrow, och då såldes som 2002 modeller men som allt för ofta nämns som 2001 modeller..
(De såldes både under 2001 och 2002, men kallas alla för 2002 modeller)

Officiellt så är det ingen ”Final Edition” bil utan Silver Arrow är för att fira bilen som fick detta smeknamn på 30-talet.
Namnet kom för att de dagen innan tävlingen inte klarade av viktkravet, så de slipade ner hela lacken, klarade invägningen och vann tävlingen, så den bilen blev legendarisk, för att den fick en akut-bantning och kördes utan lack, bara plåten syntes, och därav smeknamnet ”Silver Arrow”.

Men eftersom de flesta av dessa R129 Silver Arrow såldes i USA (100 st i UK) och så sent som 2002 som är det sista året för R129 så tror folk att det är en ”Final Edition”, Vilket det bokstavligen är, för att det är den sista ”Edition” av R129, men den modellen som heter ”Final Edition” såldes 1-2 år innan Silver Arrow.

Men det såldes även vanliga R129 SL utan någon ”Edition” under 2002, TROR jag iallafall eftersom det finns vanliga R129 SL med 2002 som årsmodell… Men ja det kan vara bilar tillverkare 2001.. Men ja oavsett så är de väldigt få, och Silver Arrow såldes bara i USA, men det såldes några ”vanliga” R129 SL i Tyskland under 2002 också, och det är en SÅN jag vill ha! Gärna med AMG paket också men det är inte alls min prioritering, utan det är Panoramataket som är främsta prioritering och sen årsmodellen, helst 2002 men 2001 hade funkat.

** Mercedes SL R129 finns i en massa ”Editions”, Eller ”Special Series” om man nu vill kalla det så.

Mercedes-Benz SL R129 Olika Editions

Mellan 1995 (då Mercedes köpte upp första delen av AMG) och 2001 (som ibland räknas som det sista året, även om det officiellt är 2002) så blev det 30 st olika specialversioner av R129, med allt mellan 1 och 1515 st bilar per serie.

Ja det finns AMG versioner sedan innan dess, men det finns inga officiella siffror alls på hur många AMG 500 SL 6.0 det finns, och knappt på SL 60 AMG i heller, och sen då SL72 och SL73 var ju inte officiellt limiterade, du kunde beställa hur många du ville och hade råd med, men det blev tyvärr bara 85 st SL 73 och ännu färre SL 72 (jag minns inte siffran just nu).
MEN! SL 70 AMG som har exakt lika stor V12a som SL 72 AMG (7,1 liter, men 14 hk färre) såldes i hela 150 ex 1996- 1997.
Sägs det.. Av andra än Mercedes-Benz som vägrar gå ut med några officiella siffror..

SL 55 AMG som vi alla tror är mycket vanligare finns det bara 65 st utav, Alltså den R129 SL 55 AMG alltså som såldes mellan 1998-2001.

** Jag som så jättegärna vill ha en sista årsmodell av R129 har stött på ett par Silver Arrow, men ingen av dem har haft panoramatak, så jag vet inte om någon Silver Arrow har det, och jag gillar inte ALLS den två-färgade inredningen som ska vara silver/svart, men som bara ser grå/smutsig vit ut.

Och så tycker jag att fälgarna är fula, så nej en Silver Arrow är inte modellen för mig.

 

** Det var flera Editions mellan Final Edition och Silver Arrow, vi har SL Edition, F1 Edition, två Designo Editions och säkert någon mer.

https://www.petrolheadclassics.com/2000_mercedes_sl_500_designo_slate_blue_edition

F1 Edition ogillar jag främst pga mittkonsolen och silver-kolfibret, men annars är den nice
https://mercedesaficionado.com/2001-mercedes-benz-sl500-formula-one-edition/?i=1

 

Mercedes-Benz SL R129 Olika Editions

 

** Mercedes hade planer på att lägga ner R129 mycket tidigare än 2002, men precis som med gamla G-Klass så fick de fortsätta med den pga efterfrågan.

 

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

In 2001, Mercedes-Benz commemorated the Silver Arrow competition cars of the 1930s with a Silver Arrow Edition SL. These examples were distinguished from the standard R129 by way of special silver metallic paint, two-tone silver and black leather upholstery, a brushed aluminum instrument cluster, and aluminum trim on the shift gate, pedals, and grille. Unique mechanical components included 18″ wheels, factory-drilled brake rotors, and xenon headlights. Utilizing a five-liter M113 V-8 producing 302 hp, these last versions of the R129 SL platform possessed desirable attributes of driveability and reliability.

 

Available in both SL500 and SL600 models, each SL Silver Arrow Edition receives a host of special equipment. Both models receive Silver Arrow metallic paint; fully-lined black soft top; brushed aluminum instrument cluster with chrome bezels; aluminum trim on the wind deflector, shift gate, pedals, grille and trunk lid. In addition, unique mechanical componentry includes new multipiece, six-spoke 18-inch alloy wheels with 245/45ZR18 and 275/35ZR18-inch tires front and rear; factory-drilled brake rotors front and rear; Xenon high-intensity gas discharge headlights and a six-disc CD changer.

Inside, Silver Arrow SL500s feature two-tone leather upholstery in silver and black for both seats and door panels and leather-trimmed steering wheel and shift knob. Silver Arrow SL600s receive black leather upholstery with silver perforations, a combination leather/black bird’s eye maple steering wheel and shift knob, plus a Panorama hardtop and multicontour seats. These model-year 2002 limited-production SL Silver Arrows will begin availability in April, 2001.

2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow! COLLECTOR GRADE! One of 1,550 Produced

Mercedes-Benz Silver Arrow SL500 – R129

R129 Mercedes-Benz SL 500 Silver Arrow edition, 2001

2002 Mercedes-Benz SL600 Silver Arrow Driving Video 4/20/22

2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow:

2002 SL 600 Silver Arrow

2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow Edition – Only 1550 Made

The Silver Arrow SL 500 Roadster may be the Last Collectible Mercedes-Benz with True Vintage Appeal

2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow R129,

2002 Mercedes-Benz SL600 Silver Arrow

2002 Mercedes-Benz SL600 Silver Arrow

Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow

100 st högerstyrda ja =)

 

 

https://jalopnik.com/at-38-888-is-this-2002-mercedes-sl-500-a-deal-1850769719

 

https://collectingcars.com/for-sale/2001-mercedes-benz-r129-sl-500-silver-arrow-1

 

A Childhood Dream Realized: My 2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow Edition

 

MERCEDES SL 500 ‘SILVER ARROW’ Edition (R129)

 

https://daveknowscars.com/2017/12/07/dave-knows-cars-blog-reader-asks-will-the-2002-mercedes-benz-sl500-silver-arrow-edition-be-a-future-collectible-and-what-should-i-pay/

 

Mercedes Silver Arrow R129 SL Edition

 

 

Och så avslutar vi med musikvideon som fick mig att vilja ha just en Silver Arrow (eller en vit SL)

Ludacris – Rollout (My Business)

Som han rappar där
”Man, that car don’t come out until next year, where in the fuck did you get it?” 😉

 

 

Ja det blev en Silver Arrow ändå, MED PANORAMATAK!!! =)

#MoreShopping : 2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition

Här var en rätt bra video där han kort och snabbt går igenom det som är speciellt med Silver Arrow.

2002 Mercedes SL500 Silver Arrow

2002 Mercedes-Benz SL500 Silver Arrow Walk Around

 

** En av de 100 st SL 600 Silver Arrow byggdes 2010 om till en ”Restomod” Grand Mercedes-Benz 600SL

 

The Grand Mercedes-Benz 600SL Combines Two Classics To Create Something Challenging

Den bilen har verkligen fått en helt annan kaross, inspirerat av ”Grosser” 1967 Mercedes-Benz 600 (W100),

(Visited 216 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] 2001-2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition […]

[…] Edition 2001 Designo Heritage Edition 2001 Mille Miglia – 13 ex 2001 F1 Edition – 20 ex 2001 – 2002 Silver Arrow Edition – Max 1550 ex, av dem är 100 st 600 SL och 100 st är […]

[…] 2001-2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition […]

[…] 2001-2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition […]

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x