** I alla år så har jag varit lite negativ till de senare R129 som är både tyngre och har en svagare motor.
Men det är jag inte längre, inte alls.
Den M113 motorn är stark, kvick, pigg.
Förr så har jag också tyckt att de bästa åren är 96-98 då de har M119 motorn och den 5-stegade automatlådan.
Och jag säger inte emot det nu.
Men den 4-stegade är inte dålig, den har bara en helt annan karaktär.
Och för att beskriva de två olika motorerna med cirka 20 hk i skillnad.
Den modernare och ”svagare” M113 är absolut en lyxbils V8a.
En motor som funkar hur bra som helst till vardags.
Skulle man beskriva en Mercedes V8a så blir det den.
Lyxig, tyst, komfortabel, stark vid behov osv osv.
En väldigt bra motor.
Och skulle du vilja trimma så är det verkligen ”bara” att slänga på en kompressor, inte svårare än så.
Och den tål det.
Så den minimalt svagare M113 V8an gör SL till en mer vardagsvänlig lyxbil.
Den är vettig på alla sätt.
Och den är överraskande snabb om du trycker plattan i mattan.
Den äldre och cirka 20 hk starkare M119 är mer speciell.
Den V8an känns som en väldigt strypt muskelbil/superbils V8.
Den V8an känns speciell helt enkelt.
Den V8an känns (och är) som en racing V8a som man har bundit fast, strypt, gett en massa ADHD medicin för att få den att verka som om den fungerar normalt.
Och när du trycker plattan i mattan, när den är på rätt humör (växellådan) så verkligen sticker den iväg som en björn!
Men, den är inte alltid du lyckas väcka den björn som sover, och där har vi den 4-stegade växellådan.
Lyxbil som det är så oftast om du trycker gasen i botten så sticker den iväg snabbt men odramatiskt.
Den fortsätter helst på samma växel och varvar ur än att växla ner och göra ”kickdown”.
Bilen vet vart den ska och den skyndar på stillsamt.
Oftast.
Men, om du väcker den på fel humör och den väljer att göra kickdown istället så är det som att trampa björnen på foten.
Då kan det gå hur som helst och du får hålla hårt i ratten.
Då verkligen visar den sina muskler och visar att det är en racing V8a som har brutit sig loss från kedjorna.
M113 med 5-stegade lådan är som en pigg hund som sticker iväg när du än vill, på glatt humör, oavsett om den är nyvaken, trött, pigg, ja vad som helst.
Den sticker alltid iväg på gladaste piggaste humör.
Det blev en väldigt fantasifull beskrivning nu.
Men ungefär så är det.
Och kortfattat så kan man säga att M113 med 5-stegade lådan fungerar perfekt som en vardagsvänlig lyxbil med kraft vid behöv, oavsett när.
Och är hur trevlig och mjuk som helst även i långsam rusningstrafik.
M119 gillar verkligen inte långsam rusningstrafik..
Det mår den inte bra av och visar det.
Den motorn är en Autobahn motor och det är mycket tydligt att den trivs och jobbar bäst där.
Omkörningar med den motorn går inte att förklara när folk vet att det ”bara” är 326 hk.
Så där har jag verkligen beskrivit de två kombinationerna.
Så då har vi de få åren med 5-stegad automatlåda och M119 V8.
Ja, då har du anabola björnen med ADHD medicin och kostym.
Den svarar dig alltid när du vill hur du vill.
Den är lugnare och mjukare i stadstrafik.
Men ja du känner att den inte gillar det riktigt ändå.
Så ja, jag vill nog ändå säga att JAG föredrar 96-98 för att jag vill att bilen ska kännas gammal och muskulös.
M113 (som bara finns med 5-stegad låda) känns FÖR lyxig kanske, för snäll, för vettig.
Ja den har också racinghistorik i blodet men det var pappa som var det, 99-02 är rikemansbarn uppvuxen med enbart lyx även om där är annat i generna.
Så ja, det är en smaksak.
Vill du ha en lyxig och snabb bil eller vill du ha en kraftig bil som kräver rätt förare?
Den enda negativa med den 4-stegade lådan egentligen är just det att den inte alltid ger dig kickdown när du vill.
Du måste vara i rätt hastighet och rätt varvtal för att den ska växla ner och sticka iväg.
Men när den gör det så känns den ”kickdown” känslan mycket starkare än med den 5-stegade lådan.
Men den 5-stegade lådan ger dig kickdown hela tiden, när du vill, oavsett varvtal eller hastighet.
Thats it..
Det var mycket förklarat av det han säger de första 2 minuterna i klippet.
Sen har vi då utseende och utrustning med, och jag har nu som ägare av två olika R129 lärt mig uppskatta den 4-stegade lådan mer.
Så i mitt fall så tycker jag att 95an är bäst.
Och det vore mer ”meningslöst” att ha en 97a och min 02a.
Så båda med 5-stegad låda men med olika motorer.
Så med mitt tänk så har jag den perfekta R129 duon.
Ja jag skulle vilja ha en lite äldre också med den kantiga AMG kittet.
Men ingen 600 då, tror jag.
Så en 500 till, men innan 95 så hade de inte det med att rutorna automatiskt går ner lite när man öppnar/stänger dörrarna, och det gör att de innan 95 verkligen känns rätt mycket äldre, tycker jag.
Och sen då en 96-98 skulle jag också vilja ha, men där är det helt meningslöst med en V8a tycker jag, så där måste det nog vara en med M120 V12an om det ska vara intressant.
NU ska jag fortsätta kolla på klippet.
Men ja, att ha använt en sista årsmodellen som bruksbil i ett år har verkligen fått mig att uppskatta M113 motorn mycket mer än tidigare.
** Jag gillar ju de äldre och kantigare med rakare linjer än de nyare mjukare med rundare linjer.
** Inredning tycker jag känns rätt same same förutom rattarna.
Ja det är olika design på stolarna genom åren, AC knappar osv.
Men det du känner och tänker på, ja och ser när du sitter bakom ratten är ju just ratten..
Och där.. Ja.. de modernare som är lite mindre och lite tjockare.. Ja de är rätt så mycket mer nice och ger en mycket modernare känsla än de äldre rattarna som är lite större och lite smalare.
** Jag har ett LÅNGT och grundligt inlägg där jag går igenom allt om Mercedes-Benz SL R129.
** Ja jo… OBD II som kom 1996 är ju absolut mycket bättre att felsöka med än OBD I.
Tidig OBD II är överskattat och inte alls så bra som folk vill påstå.
Men OBD I är helt värdelöst och bara irriterande svårt.
** Ja… M119 har ett mycket vanligt och störigt fel..
Om man inte kör med bilen så kommer det fukt i tändfördelarlocken..
Jag har gjort ALLT för att slippa detta varje vår när jag ställer på bilen.
Allt.. Bytt packningar osv osv osv..
Men.. det tar emot att erkänna..
Efter 10 år och en massa dyra felsökningar och lösningar, alla åtgärder som går att göra..
Så har det vettiga till sist blivit att köpa billiga icke Mercedes original tändfördelarlock och bara byta dem vid behov.. Vilket tyvärr kan vara varje vår om du har bilen avställd icke torrt hela höst och vinter..
Det enda jag har kvar att testa är att byta ”filten” under huven, som är där för att göra bilen ännu tystare och för att skydda lacken från värme..
Men jag börjar tro att den ”filten” KANSKE suger till sig lite fukt som då annars tar sig in i tändfördelarlocken…
Så ja.. de ska bytas, på båda bilarna, och ja det är mycket jobb…
Och rätt dyrt..
** Bra video, han går igenom bra saker.
** Evolution II fälgarna är riktigt snygga ja.
** Njae.. Jag kanske missförstår hans brittiska..
Men styrkänslan i de äldre är jobbigare men den känns mer äkta.
De bilarna vill du köra med båda händerna på ratten.
De modernare har snabbare reaktion på styrningen ja, lite ”sportigare” på så vis.
Men även där så är det lyxigare och du känner mindre av vägen.
Detta låter jättefel men de bilarna är sådana så du kan köra 250+km/h på Autobarn med bara två fingrar på ratten..
** Jaja det heter sportbilar, men det är GT bilar ja.
Dessa är verkligen så som GT bilar ska vara och var förr.
** Där är R129 med luftfjädring original.
Det var det lyxigare och dyrare alternativet.
Det var mer eller mindre standard på alla SL 600.
Men undvik det om ni kan..
Det är extremt onödigt jobbigt och dyrt NÄR det strular.
Och ja det strular om bilen står stilla.
Kör du med bilen varje dag (eller ofta iallafall) så är det inga problem med något alls.
** Baksätet är helt onödigt.
Och om du är lite längre så stjäl det bara den sista cm som du vill ha för att sitta komfortabel.
Micke som har gjort hjulinställning på mina bilar i många år har också en R129, han är längre än mig.
När han satte sig i min (minns inte vilken) så förstod han inte alls varför han satt så mycket bättre i min bil.
Han frågade om jag hade bytt säten, ratt, hur jag hade ställt in allt osv osv.
Men det är så enkelt att hans bil har baksätet, som då stjäl minst 2 cm benutrymme, som då gör att du får sitta med benen runt ratten istället för under ratten.
** AC Displayen är jätte enkel att fixa, iallafall tillfälligt, men du kan fixa den på samma sätt varje gång vid behov.
tryck lätt på plasten/ramen runt displayen.
Thats it, det räcker, du ser det direkt.
** Såhär är det..
SL R129 var världens dyraste bil en gång i tiden (ja det är fullt seriöst, jag överdriver inte).
Och det främsta negativa jag kan säga om dessa bilar som jag säger till alla som gillar dem.
Det är bland världens dyraste bilar att äga..
Om du köper en R129 för 200 000 kr så ska du ha 200 000 kr extra över att lägga på bilen vid behov..
Tyvärr är det så..
Och ju mer bilarna står stilla ju dyrare blir det…
Sorry..
Låt mig ta ett av många exempel.
Att köpa en luftmassemätare till en vanlig bil kostar några hundralappar.
Du kan få en Bosch original för 500 kr.
Om den skulle kosta 1500 kr så räknas det som mycket dyrt.
Till en Mercedes-Benz generellt så kostar de cirka 2500-3500 kr.
Och tro mig, jag har fått byta många sådana, speciellt på min CLK förr i tiden.
(Plus 1500 kr för att koppla in datorn som sa att det var LMM som behövde bytas, vilket jag redan visste och sa till dem, varje gång)
Så 5000 kr minst en gång om året för 25 år sedan..
Rätt störigt.
I jakt på att felsöka min 95a SL eftersom vi inte alls kunde förstå att det ”bara” skulle bytas tändfördelarlocken IGEN så köpte jag en luftmassemätare.
Den kostade över 16 000 kr..
Jag tror att det var 16 400 kr..
För nästan 10 år sedan..
Sån prisskillnad är det..
Det visade ju sig sen att det inte var felet.
Så jag tror att jag lät den nya sitta på och den gamla fullt fungerande sattes i lådan som den nya kom i.
Den ”lånades” ut sen, och var iväg i flera år..
Tills jag fick tjata mig till att få tillbaka den..
Jag fick tillbaka den, vill jag minnas, precis innan olyckan, och nu har jag ingen aning om vart den luftmassemätaren är.
Inte heller om det var den begagnade från bilen eller den helt nya och tokigt dyra..
** Ett annat jättestörigt problem på M119 motorn (fram tills 96 tror jag) är att Mercedes-Benz satte dit motorkablar med ”miljövänligt skal/hölje”, som torkar ut..
Och det kan skapa alla möjliga konstiga problem..
Jag borde byta ut mitt.. jag får ont i magen bara av att tänka på det..
Bara kablarna går på cirka 30 000 kr i Polen..
Du kan nog räkna med minst det dubbla från Mercedes..
Och sen tar det nog minst en hel arbetsdag att få det bytt..
Usch.. ont i magen..
** Rent generell så är 90-tals bilar det bästa.
Men också det dummaste, för att då var den en massa ny teknik som absolut inte var beprövat.
Allt det där blev bättre efter 2000 allmänt hos Mercedes-Benz (2004 på vissa modeller), och ja allmänt bland bilar väl.
Så om du vill ha det enkelt så ska du ha en modern bil (max 20 år gammal) eller en ännu äldre bil.
Innan 1986 är steg 1.. Innan krav på katalysatorer
Ännu äldre innan så är det nog steget där vi hade förgasarmotorer, och då är det gammalt.
Men… 90-talet är bäst.. snyggast.. mest speciellt..
Det sista speciella kanske..
Innan det massproducerande och stressande med facelifts och nya modeller vart 3e år.
** För att skrämma er ännu en gång angående ägarkostnader.
Min svarta SL stod stilla i flera år pga min olycka.
Jag har väldigt bra rabatt på original Mercedes-Benz reservdelar numera.
Jag köpte billigare av vissa saker som tändfördelarlocken.
Jag har väldigt bra kompispriser hos MT Auto.
Det som skulle göras var inget större, det var en stor service och lite annat just för att bilen har stått stilla länge.
Jag avslutade halvvägs när det kostade mig 50 000+ kr i delar..
Ska jag ha bilen i toppskick så behövs det delar för cirka 50 000 kr till..
Och egentligen ett nytt avgassystem, fixa innertak på hardtopen och plastrutorna på tygtaket, borde byta motorkabelhärvan.
Men då snackar vi MINST 100 000 kr till..
I delar..
Så.. om jag ska vara så petig som jag egentligen är så är det med rabatt och kompispris osv osv minst 200 000 kr I DELAR för att återställa bilen i det skick den var när den parkerades för några år sedan.
Och nej jag överdriver inte, jag har kostnadsförslag på det mesta.
** Men ja, så är jag ju extra petig och bytte en hel del saker även om det inte behövdes.
** Jepp den där styrningsdämparen bytte jag på min nu vid senaste servicen.
Jag hade ingen aning om att det staget ens fanns.
** Sumpen/botten på växellådan bytte jag också.
Främst för att det har skrapat emot för många farthinder, så det störde mig att det var repat.
** Jag bytte motorkuddar för att jag trodde att det behövdes, det gjorde det inte..
Det var cirka 10 000 kr i delar där, med rabatt.