Tips : Billiga Bilar med V12-Motor

Många av oss ”biltokar” har säkert på vår bucketlist att nån gång äga eller iallafall köra en bil med V12 motor.
Fram tills Bugatti Veyron så var 12 cylindrar det mesta du kunde ha under huven (vissa undantag ja).

http://previewcf.turbosquid.com/Preview/2014/07/09__02_27_18/3.jpgdd81f521-fb60-4524-9153-ffef070bc358Large.jpg

Och idag när allt är hybrider, mindre motorvolym och överladdat, Så känns det som om att V12an är snart utdöd.
Speciellt en V12a utan överladdning finner vi idag i väldigt få, unika supersportbilar..
Så den där drömmen om att köra en V12a till vardags, Det blir svårare och svårare.

Jag kan absolut inte rekommendera att köra en bil med V12a till vardags, ALLT är dubbelt så dyrt.
Bensinförbrukningen och servicekostnader framförallt..
Och egentligen så är det inte SÅ speciellt att köra en V12a (Jo det är det)..
Det är ungefär som att köra en tyst större Dieselmotor… Fast den varvar mer..
Mycket vrid i botten jämfört med vad du nu skulle ha istället.. V6 eller V8.

Men.. Om JAG  ska ge MIN åsikt ifrån hjärtat..
Att starta upp en V12a.. Gasa på tomgång..
Att ha så mycket kraft, Men i en motor som är mjukare, mer stilla.. på ett konstigt sätt tystare än en V8a..
Det är speciellt..

Nu beter inte alla V12or sig likadant givetvis.. Jag har kört en massa olika sorts V12or.
Men det jag tänker på när jag tänker på att ha en V12a till vardags är ju på lyxbilar och GT vagnar, Och min egna starkaste erfarenhet är ju från en Mercedes 600 SL jag hade back in the days.
Den var precis så som jag beskrev ovan.

http://www.mcsmk8.com/97-SL74/HR/97-SL74-60.JPG

Men.. Idag när jag har en 500 så.. Jag saknar absolut inget..
V8an känns piggare och busigare.. Den lever mer..

Se en V8a som en MMA fighter och en V12a som en strongman/tynglyftare.
Där har jag ännu en bra liknelse =)

Men som jag har skrivit i ett par inlägg tidigare, Just när det kommer till Mercedes, Att ha de där V12 emblemen på sidorna..
Det är värt den där halva miljonen extra 😉

http://image.superstreetonline.com/f/103671749+w640+h427+q80+re0+cr1/2016-mercedes-maybach-s600-fender-v12-badge

Det behöver inte stå 600 där bak.. Men V12 på sidorna.. Det ska vara där.

 

För en vecka sedan.. När bensinen var en krona billigare per liter än idag, Så tänkte jag att man kanske skulle passa på att använda en bensinslukare till vardags medans de är totalt utrotningshotade och hatade utav samhället..
Och idag när bensinen ifrån ingenstans är strax över en krona billigare så tänker man bara WTF!?

 

Men… Vill man ändå tvunget bocka av V12a från sin lista så är här några billiga alternativ..
Vettiga? IIIIINTE det minsta!!!

Men det är V12or som bör funka till vardags även om det nu rör sig om gamla och relativt billiga bilar.

 

Först och främst så tänker jag ju på Mercedes-Benz och deras 600 modeller.
600 betyder än så länge V12a, Och det hittar vi i den stora S-Klass, CL (coupe) och SL (Cab).

Den absolut billigaste Mercedes 600 du hittar bör vara en S 600 W140

http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/324543d1281609306-info-w140-s72-wald-mercedes-benz_s-class_w140_2001_800x600_wallpaper_05.jpg

En helt underbar bil! Enligt mig den bästa S-Klass som Mercedes någonsin har byggt!
Och detta under deras bästa år!

Här sitter M120 V12an som idag är grunden till Paganis motorer.
Jepp.. Det är den motorn..
Motorn här är på 6 liter och lämnade de första åren 408hk och senare 394hk.

Denna bilen är helt underbar..
Detta är en pansarvagn fullproppad med lyx, En riktig Diktator-bil.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/medium/public/images/2015/05/mercedesw140_01.jpg?itok=9dfr2qmE

När jag dagdrömmer om en skottsäker bil att köra runt tryggt i här i GhettoMalmö så är det just en sådan S-Klass jag tänker på.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/large/public/images/2015/05/mercedesw140_05.jpg?itok=shOGXBCx

 

På denna tiden så brydde man inte sig om vikt, bränsleförbrukning ringen-tider osv osv.
Här var det lyx och komfort som gällde.. ENBART!

Så.. Att säga att bilen dricker minst 2,5 liter milen är en underdrift.. Jag lovar dig..
Och en större service, Då får du räkna med 50 000kr lätt.

Bara en sån sak att det sitter 24st tändstift på denna motorn.. Och de kostar 640kr styck.. (Säkert dyrare idag.. Detta är alltså 15 år sedan jag betalade detta)

Och.. det är just anledningen till att du kan hitta en sån här bil för typ 60 000kr..
Och då är det ett fint exemplar med.

http://www.klassiker.nu/sites/klassiker.nu/files/styles/large/public/images/2013/07/mercedesbenz1.jpg?itok=XzrLq9LR

Så.. Vill du köpa en bil som kommer kosta dig hela lönen att tanka.. Och som du sen måste sälja innan det är dags för service eftersom du inte vill lägga lika mycket igen som när du köpte den.. Och sen försöka få sålt denna bil som ingen bilhandlare vill ta i med tång och som alla verkligen ser som ett bottenlöst pengarhål… Så varsegod.

En sån i totalt V.I.P stuk vore nästan ovärderligt för mig =)

https://i.ytimg.com/vi/R50b930je7Y/maxresdefault.jpg

Du kan ju välja CL versionen av den med

http://www.gieldaklasykow.pl/wp-content/uploads/2013/09/mercedes-w140-cl600-05.jpg

 

https://youtu.be/QTBRwPW–yU

 

 

Men ska du vara LITE vettigare så är faktiskt nästa Generation S 600 nästan lika billig.
Och den dricker lite mindre och är lite billigare att serva.

Mercedes W220 S600

http://www.avtodor.su/wp/mercedes-benz/s/1999-w220-s600/Mercedes-Benz-S600-w220-1999-1280x800-001.jpg

Jag älskar de fälgarna..
De satt endast på 600 modellerna.

Men.. Den är inte lika rolig på något sätt..
En jättefin bil.. Som har en massa problem med elektronik och rost..

Den vanliga V12an har 367hk men du kan få den som AMG med Biturbo och 604hk..
367hk är inte mycket ur en V12a..
Men som sagt.. Pagani motor..
Så byter du bara avgassystem så kan din stora, lyxiga S-Klass låta såhär.

 

Men om du ens funderar på den karossen så tycker jag utan tvekan att det är CL 600 som gäller.

Mercedes C215 CL-Class

Aston Martin - 7 Of The Cheapest Ways To Get A V12 - Used Cars

En MYCKET snygg bil!
En av de snyggaste Mercedes någonsin tycker jag.. Tidlöst vacker..

http://www.carsbase.com/photo/Mercedes_Benz-CL_Class_W215_mp35_pic_4519.jpg

Och det sjuka med dessa är att ju dyrare bilen var som nu.. Desto billigare är de idag..
Just pga ägarkostnaderna..

Så ja.. Du kan hitta en CL 65 AMG med lätttrimmade 612hk för mer eller mindre samma pengar som en CL 500 med V8.
V8an är ett myyyyycket vettigare köp, Just därför håller de samma pris.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2005-mercedes-benz-cl-65-amg-c215-long-term-test-by-edmund-s-photo-gallery_3.jpg

En snygg bil som inte ser gammal ut.. Och som har all tänkbar lyx och lite till.. För typ 100 000kr.
Har du inget emot att köra på fel sida så finns där en vänsterstyrd CL 600 nu på blocket för 59 tusen….

Tona rutorna så ser ingen att du sitter på snålsidan 😉

http://tuning.im/wp-content/uploads/2014/05/Mercedes-Benz-CL-Class-C215-Tuning-1.jpg

 

https://youtu.be/kdSBeWMwZqY

 

Ja… Då kan vi ju lika gärna byta märke.. Jag antar att ni tröttnat på mina Mercedes tips även om de är de bästa tipsen..
Och då ska jag inte ens nämna en SL 600 R129 ÄNNU en gång.

Mercedes-Benz SL (R129) 1989 – 2002

BTW, Hela det där Top Gear avsnittet är givetvis sevärt.
Säsong 17 avsnitt 3

 

Så.. BMW då alltså..
Vi börjar med 850 som Hammond valde..
Bilen som är mest känd för att ha en ”smart V12”.

Tanken var att du skulle använda 8 cylindrar för det mesta och sen vid behöv så kom de extra 4.
Det funkade aldrig.. Strulade bara.. Bilen drack en massa bensin.. Mercedes klarade av samma uppgift galant.. bla bla bla..

Men.. 850 är rätt så snygg..

Aston Martin - 7 Of The Cheapest Ways To Get A V12 - Used Cars

Projektilformad.. Popuplampor.. Strax under 380hk.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/08/31/bc/0831bccea45881bfd29cec0c5f0f903d.jpg

Och jag har sett de så billiga som för 40 000kr..
Idag så tror jag att det börjar bli lite nostalgi och ”samlarvärde” på dessa så idag måste de vara dyrare än så.

Där är två på blocket just nu.. En för 60 000kr och en drömmare som begär 200 000kr

 

Ännu billigare så har du BMW E38 750i

http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=347463&d=1351263659

V12a på 5 liter som lämnar 300 klena hästar..
En inredning som såg gammal ut även när den var ny..
Och alla dessa luktar likadant.. Varför vet jag inte..

Men du kan skryta om att denna V12an var grunden till den V12an som sen satt i McLaren F1.

En sån bil har du råd med om du sparar din veckopeng i två veckor..
Vi snackar om fullt fungerande bilar för cirka 15 000kr.
Du har hur många som helst att välja mellan i den prisklassen på mobile.de

Jag blev erbjuden en sån gratis och tackade nej.

 

Nästa tips är faktiskt anledningen till att jag och Per kom in på ämnet.
Ännu en V12a som jag faktiskt har mycket erfarenhet utav.. Och som dricker oändligt mycket med bensin.

Jaguar XJ12.. Eller ja Double Six för att vara rätt på det.

http://criader.com/wp-content/uploads/images/1995_Jaguar_XJ-Series_16633.jpg

Sköna att köra.. Rätt så snabba… Lyxiga..
Men dricker en massa bensin.

Det är så illa att dessa bilar har dubbla tankar.. Två tanklock..
Och tanken rymmer så mycket att spärren på mitt betalkort stannade tankningen varje gång.. Så in med kortet igen och fortsätta tanka..
Tyvärr så har jag raderat den bilen ifrån min app, Men jag vet att den drack en MASSA bensin även med min gubbkörning.

Men.. Jag gillar bilarna ändå..
Har alltid tyckt om Jaguar sen min mamma hade en Daimler som vardagsbil när jag var liten.

Men.. Ska du ha en Jaguar med V12a så tycker jag nog att du ska sticka ut lite ifrån mängden.. För att den okunnige tycker att alla XJ sedaner ser likadana ut.

Så mitt tips då är en Jaguar XJS

http://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/fit/730x700/media/5419055/Jaguar%20XJ-S%20(11).jpg

Det här är en klassisk gentlemannabil.

Dessa var jättebilliga förr, Just för att bilen ansågs vara en flopp ENBART för att den inte var lika snygg som sin företrädare E-Type.
Svårt att slå en E-Type liksom..

När bilarna inte ansågs vara allt för gamla.. När det nu var.. Så kostade de under 50 tusen kronor.
Modellen levde ändå i 21 år.. 75-96.. Som V12a så ska du välja 6 liters motorn och inte den gamla 5.3.
MEN!!!!!
Denna bilen är TÖRSTIG.. Även för att vara en V12a alltså.

https://s3.amazonaws.com/static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/05/jaguar-xjs-1-55452d59f296e.jpghttp://only-carz.com/data_images/models/jaguar-xjs/jaguar-xjs-05.jpghttp://bestcarmag.com/sites/default/files/3455289jaguar-xjs-03.jpg

De finns som Cab också

http://www.arden.de/uploads/tx_imagecarousel/Slieder_xjs_roadster_02.jpg

Men jag gillar de bakre bågarna runt bakrutan så jag röstar på en Coupe.
Bilen ser stor ut men det är bara motor… De första hade inget baksäte alls och de senare hade ett pinsamt litet ”nödbaksäte”

http://starmoz.com/images/jaguar-xjs-14.jpg

 

På mobile så ligger bilarna från 30 tusen och de flesta verkar ligga runt 80 tusen.

Jag lägger några gamla klipp om dessa i botten av inlägget.

Och på tal om Gentlemannabilar så måste man ju nämna Aston Martin

Aston Martin DB7 Vantage

Aston Martin - 7 Of The Cheapest Ways To Get A V12 - Used Cars

Nej den är faktiskt inte svindyr..

V12an är på 5.9 liter och är egentligen två Ford V6or som sitter ihop.
420hk är ändå helt okej.

De första bilarna delade väldigt mycket med Jaguar XK, Det är nog därför dessa rasade i pris.. För Jaguaren var ett vettigare köp.

http://en.aston-martin-club.com/graphics/articles/129/images/full/jaguar-xkr-vs-aston-martin-db9-983.jpg

De senare är mer Aston Aston.. Om det nu ska vara en fördel.. Men de är dyrare iallafall.

 

Givetvis är det fortfarande mycket pengar.. Men du hittar flera exempel under 300 000kr (till och med 250k).. Och det är en Aston Martin…

 

Ja.. Vad har vi mer..

Ah just det.. Ännu en bensinslukande best som blev en flopp..

Audi A8 W12

http://wallcarshd.xyz/wp-content/uploads/2015/12/audi-a8-l-w12.jpg

Och då har vi det ännu billigare alternativt som alla tror bara finns med Diesel V10.

 

Volkswagen Phaeton W12

http://www.tflcar.com/wp-content/uploads/2013/06/2005_VW_Phaeton.jpg

Ingen köpte Phaeton.. Och speciellt inte W12an.
Det var V10 eller V6 som gällde..
Som om du hittar en W12 så är den billigast av dem alla.

 

Jag har flera gånger varit inne på att köpa en av dessa diskreta lyxbilar.
Men jag har som tur provkört flera olika.. Och de har alla samma problemen.. VW kvalitet på inredningen.. Dvs slitna och trasiga knappar..
Och nästan alla bilar har fått sina turbos rasade (V10)

Läs mer om bilen här.

En flopp som VW vägrar ge upp och som de försöker med igen fast med nytt namn.. Som om det skulle hjälpa.

 

 

Ja.. Och sen till sist mitt val.. En Mercedes SL 600..

Oavsett kaross.

http://www.kenrockwell.com/sl/images/sl600-1999/front_5513.jpghttp://cdn.benzcage.com/2015/08/30/mercedes-sl-600-3-4-av.jpg25_1223048_51200484711AMhttp://preview.netcarshow.com/Mercedes-Benz-SL_600-2006-1024-01.jpghttp://www.benzworld.org/forums/attachments/r230-sl-class/124557d1176831719-r230-sl-picture-thread-600brabus.jpg

MEN!
Det enda du ska ta med dig ifrån detta inlägg är att V12 är ONÖDIGT dyrt på alla sätt och vis.
Dricker alldeles för mycket bensin, Är sällan snabbare än samma modell som har V8a istället.
Väger mer.. Lämnar inte mycket mer effekt.. Är inte lika rolig att köra.. Mycket dyrare att serva osv osv osv.

Och om du köper en Mercedes med V12a idag.. 600 eller 65 AMG, Så är bilen värd värd MINDRE än 5 procent av bilens nypris efter bara 10 år.
Du tappar alltså över 95% av bilens värde under 10-15 år.
Detta gäller inte alla modeller osv osv..
Men en CL 600 kostade som ny från 1,2 miljoner och kunde fullutrustad kosta 2 miljoner kronor utan problem.. CL 65 var ytterligare flera hundra tusen.
Och idag kan du köpa en CL 600 i Tyskland för under 50 000kr..
Filtrerar jag efter ett maxpris på 100 000kr så får jag fram 30 olika bilar…
Och grejen är.. Att de har legat där länge.. Bilarna har kostat under 100 000kr i minst 5 år..

Så.. Ska du köpa helt ny bil.. Köp inte en V12a..
Ska du köpa en begagnad bil med V12a och vill få så mycket som möjligt för pengarna så är det utan tvekan en CL 600 C215 som gäller.

http://m.autokult.pl/mercedes-cl600-249978-2c41f0acdf,750,470,0,0.jpg

Och den bilen är tack vare biturbo mycket lätttrimmad..  Brabus 65 lämnar 800hk i den karossen. http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/06/03/710028/5d393a474fb02d38da4bcf73282246be.jpg

Det händer minst en gång om året att jag vill köpa en CL..
Men varje gång jag börjar kolla på en så går det snabbt över till SL istället.
Men CL är det vettigare valet.

Läs mer om den bilen här.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-mercedes-cl600-123788/

 

 

 

 

 

 

Så vad tycker ni?
Har jag missat något billigt V12 alternativ?
Vilken billig bil försedd med V12 motor skulle du välja?

 

 

Uppdaterar med två videos som jag gillar ifrån en man med härlig bilsmak =)

Jaguar XJS V12 drive to Monaco review

Mercedes Benz SL600 V12 drive and review (R129)

Update

9 Cheapest Ways To Get A V12 Car

https://youtu.be/KbhGGiY7krU

A Jaguar XJ-S V12 Is Stupid, Pointless And Wonderful (1988 5.3 V12 Coupe Driven)

** Dessa är törstiga!
Annars hur trevliga som helst när de är i bra skick.
Kortfattat så hade de nog inte så bra lim i England på den tiden 😉

** Till och med för 45 år sedan så tyckte de att den drack för mycket 😉

Jaguar XJS | The Next Big Thing with Magnus Walker

10 Cheapest 12 Cylinder MONSTERS

6 CHEAP 12 Cylinder Cars That are MONSTERS

https://www.topgear.com/car-news/list/top-gears-top-9-cheap-cars-12-cylinders

(Visited 2 559 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mistander

Helt sjukt att s-klassen låter så med rätt grenrör!

Sir_Pierre

Som sagt, En grym motor som används i flera olika supersportbilar =)

Mistander

Inte helt olik en 350z med bra grenrör och singel-system 😉

Sir_Pierre

Hehe.. En bra sugtrimmad 350Z låter gott ja.. Hört gamla klipp på min?

Mistander

Har nog bara hört den med överladd tror jag.

Per

S 600 hade lätt blivit mitt val! 🙂
Och sen SL 😉
Det är ändå lockande att kunna äga en bil med V12 för runt 50″ 🙂

Sir_Pierre

Jo men detta är ett perfekt exempel på att du behöver ha MINST lika mycket extra i fickan ifall något pajar eller för att ens äga bilen ett tag 😉

Niklas Karlsson

Var sjukt nära att köpa en Vit XJR med V12 när jag hade min Civic VTI då jag fick så sjukt bra inbytes pris.
Letade ju XJR länge men var ute efter den med 4.0lit 6an med kompressor.
Kompisen jobbade som bilförsäljare då och hade fått in denna vita pärla med svart inredning.
Och som inte var rökad i eller misshandlad så var sjukt sugen.
Men snackade med en som höll på med Jaguar och han skrattade när jag sa att jag skulle ha den som vardags bil.
Det blir nog dit kortaste bil ägande nånsin sa han då. 🙂

Sir_Pierre

Ja det är ju fördelen och nackdelen med Jaguar i Sverige.. De RASAR är i pris.. Är mycket svåra att få sålt.. Men du får mycket bil för pengarna om du köper en begagnad för att behålla.

Hehe ja trevliga bilar som sagt.. Men dricker på tog för mycket.

Sir_Pierre

Såg du klippet jag laddade upp?

Mistander

Ja 😀 Det är något speciellt med sugtrimmat 🙂

Sir_Pierre

Ja verkligen… Jag är sugen på en till..

Mistander

Ja, du borde ha en som är nästan original så att du alltid har en som funkar när du blir sugen på att åka ut och ”häl-tåa” lite 😉

Sir_Pierre

Precis =) Jag hade gärna haft en sugistrimmad som brukis.

Sir_Pierre

Uppdaterar med två videos som jag gillar ifrån en man med härlig bilsmak =)

[…] Tips : Billiga Bilar med V12-Motor […]

16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x