Varför ska man ha en V12 motor?

** Ja tyvärr så verkar V12 motorer vara utdöende nu när Mercedes har gått från att sätta dem i lite allt möjligt till att inte ens ha det i sina absoluta toppmodeller..
Och då lägger man märke till att resten av världen gav upp om V12 för längesen.. Jag menar t.e.x Jaguar som var FÖRST med V12 i en ”vanlig” bil, när byggde de en V12a senast tror ni?
Ja jag var tvungen att kolla upp det, 1997…

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_V12_engine

Snart 27 år sedan…
Så även om du har en Jaguar V12 av allra sista årsmodellen, så är det en veteranare…

Ja, V12or har länge varit ”onödiga” eftersom du lätt kan få lika mycket och mycket mer effekt ur färre cylindrar.
Men ska man tänka på så vis då blir det som med Volvo idag,

https://www.vibilagare.se/kopguide/guide-till-volvos-modeller-och-motorer-har-ar-basta-valet

Kortfattat så har de 4 cylindrar i allt..

Så varför ha en V12a när du kan få lika mycket effekt och prestanda ur bilen med en V8?
Varför ha en V8 när du kan få ut samma prestanda ur en V6 med överladdning?

Varför ha en V6 dubbelturbo när du kan ha en liten 4a med hybrid-elmotor som ger dig snabbare tider 0-100 och lägre förbrukning?

Och där kommer vi till det som håller folk från en V12a, de tror att en V12a dricker 3 gånger mer än en motor som är 1/3 så stor, dvs 4 cylindrar.

Men så är det inte.

Däremot så är en V12a oftast mycket dyrare att serva..
V12an som kom efter den underbara M120 V12an har två tändstift per cylinder (det har alla Mercedes motorer efter 1998), så… 24 tändstift.. Som Mercedes tar 1 500 kr styck för… det är 36 000 kr.. bara på Tändstift… Sen ska jobbet göras.. och så byter man olja, filter osv vid en Service också…

Försök förklara detta för en VW Polo ägare som tycker att en service för 3500 kr är dyrt..

Så ja, en V12a är dyrt att äga, därför så har vi de senaste generationerna bara haft det i de allra snabbaste eller lyxigaste bilar, för att de som har råd att köpa en sådan bil bryr sig inte om vad bilen dricker eller kostar att serva.

Men, pga just det så är det en väldig pondus att ha en V12a.
Jag tar ofta R129 SL som exempel där du hade precis samma prestanda i en 600 med V12 som en lättare 500 med V8, där köpte du enbart en 600 just för att du kunde helt enkelt, där är INGEN SL 600 ägare som BEHÖVDE en 600 istället för en 500.

Så, pondus, status, mäktigt.

Och sen då ljudet ska jag inte ens börja gå in på, för att det dödar allt annat argument om att man inte behöver en V12a.. så det blir orättvist

Så till det vettiga svaret då.

Känslan..
Jag skulle nästan vilja säga att man inte kan sätta pengar på V12 känslan, men jo det kan man, och det är just den känslan som gör att hundra tusentals människor har valt en 600 Mercedes istället för en lika snabb 500.

Man säger ofta att det mest imponerande med en V8a är vridmomentet, att det alltid finns kraft där.

En V12a har ännu mer av allt, och den är silkeslen och mjuk…

Så nu till poängen innan vi går till videon.
Jag har länge varit sugen på en bil med V12a, bara för att, och har flera inlägg om vilken bil med V12 motor som är billigast.

Och nu när V12an är utdöd mer eller mindre, iallafall i icke superbilar.
Vad tror ni kommer att hända då?
Jo NU kommer folk att förstå att man borde ha en V12a någon gång i livet, bara för att.

Och vilka bilar kommer då säljas snabbast?
Jo de billiga..

Tips : Billiga Bilar med V12-Motor

 

Och vad händer med gamla bilar som plötsligt får uppmärksamhet..
De ökar i värde ja… tills de helt plötsligt inte är billiga längre..

Jag tror att suget efter V12 motorer kommer att bli så stort att Mercedes kommer att börja bygga och sälja dem igen.

De ska ju redan gå tillbaka till V8 i dagens C63 AMG ju 😉

The Story Of Mercedes-Benz M120 – The Best V12

Men tills dess…

Passa på medans ni kan.

En till liten notis innan vi går till videon som var meningen med detta långa intro.
Min lillebror impulsköpte en CL 600 med V12, och det fick honom att börja älska bilar igen efter många års ogillande.

Nu ska jag ändra rubriken och lägga in videon som inspirerade mig till detta långa intro

Long Live The King: Why In The Age of ICE, The V12 Engine is Still Unbeatable

** Jag har tyvärr tröttnat på hans videos sedan han blev ”stor”, han visar bra bilar, tar upp bra ämnen, men jag orkar verkligen inte lyssna på honom.
Det låter som om han betonar VARJE    ORD

** Ja jag trodde faktiskt inte att det skulle bli en historielektion, inget fel i det, bara väntat.

** Ja denna V12an är alltid värd att nämna också

Dagens JDM Klassiker : Toyota Century

** Ja OM jag skulle köpa en Ferrari så hade det varit tvunget att vara en V12 modell, den hade gärna fått sitta i mitten men ja det är ju front V12 modellerna som jag gillar bäst från Ferrari.

** Hehe ja jag gillar verkligen att V12orna fick behålla den 5 stegade lådan och att BRABUS bytte till den 5-stegade lådan i de bilar som de trimmade.

** Ja Aston Martin är ett till bra exempel att dra upp.
Vantage V8 är TOTALT ointressant för mig.
Samma bil fast med V12 istället, Vantage V12S, är verkligen bland mina topp drömbilar!

** Jepp… V12an kommer att vara saknad..
Jag är väldigt sugen på en V12a, men i de modeller där jag har råd med en V12a (Mercedes) så är det bara fel att ha V12 istället för V8 enligt mig..

Så de bilar med V12 som verkligen lockar mig, har jag inte råd med helt enkelt.
Eller så sitter ratten på fel sida..

(Visited 62 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x