Renault Sport Spider är en ganska intressant bil som vi ser varje vecka på Tisdagsträffen, och självklart så får bilen alltid en massa uppmärksamhet.
Och jag har 3 notiser om den bilen som jag främst tänker på när jag ser den, och 2 av dem är det få som tror mig om, såpass att vi får googla fram det på plats.
1: Bilen har bara 148 hk.
Den officiella siffran är dock 150 hk.
Men så räknas det olika i olika länder.
Så ja jag kan väl säga att jag typ har fel om det påståendet.
Men 150 hk är ungefär 100 hk mindre än vad folk hade gissat på.
Motorn är en helt vanlig Renault Mégane 2.0 16V som lämnar 150 hk (110 kW; 148 hp) och 184.4 Nm.
Och visst, som ni förstår så är bilen väldigt lätt, den väger under 1 ton.
965 kg är den officiella siffran och vissa påstår så lite som 790 kg, det är kanske en tung framruta? 😉
Mer om det snart, men nej, så lätta var dem inte, inte ens utan framruta, då vägde dem 930 kg.
Men 150 hk och mindre än 1 ton gjorde att bilen toppade 200+ km/h och gjorde 0-100 under 7 sekunder.
Och visst, den är säkert inte tråkig att köra.
Men strax under 7 sekunder… det är precis gränsen för att få räknas som en sportbil enligt mig, även om en sportbil handlar främst om väghållning och körglädje.
Och då ska vi alltså säga att 6.9 sekunder som är den officiella siffran är det BÄSTA du kan uppnå..
Det bästa som Renault kom ner till med sin proffs-testförare..
Men jag hade nog inte velat toppa 215 km/h med en sån här bil utan framruta
2: Bilarna såldes först utan framruta.
Det är nästa punkt som folk inte vill tro mig om.
Men så var det.
Tills de insåg att det behövdes en framruta.
Den gjorde bilen 35 kg tyngre och kostade rätt mycket, jag minns inte hur mycket men det var nog 40 000 kr.
Och bilen var inte billig, 285 000 kr för snart 30 år sedan, för en liten bil utan framruta som byggdes ihop på 90 timmar..
Så detta är den roligaste notisen tycker jag.
Så vitt jag vet så är detta den enda bilen i modern tid där framrutan var ett dyrt tillval..
Och det fanns inte ens som tillval det första året.
Om man tyckte att det var jobbigt att köra med MC hjälm (det var Renaults uppmaning att alltid köra med hjälm och med visiret nere) eller inte kunna andas när man körde bilen utan hjälm så fick man nöja sig med dessa två icke snygga vindavvisare.
Men visst, utan framruta så känns 0-100 på 7 + sekunder och en toppfart på över 200 km/h säkert tokigt snabbt.
Men annars så var det alltså tomt där framme, förut en konstigt stor, klumpig och ful instrumentbräda
Som visserligen är en patenterad vindavvisare hela den.
OBS!
Men… Ha i åtanke att Renault Sport (Renault´s Sport avdelningen som inte är Alpine) byggde denna sportbil samtidigt som de byggde en Formel 1 bil klädd som en familjebuss..
När bilarna sen kunde bekostas med en dyr framruta så ingick visserligen ett par saker extra.
Vindrutestorkare, Airbag, fläkt och värme.
Så ja, de bilarna utan framruta var verkligen spartanska.
Och det ser man kanske som en självklarhet att en bil ska ha coupe´-fläkt, men har du ingen framruta så behöver du nog ingen som blåser dig i ansiktet..
Och kör du en bil utan tak och framruta så behöver du nog ingen värme ifrån bilen.
Vart de satte den fläkten vet jag inte dock.
Du kanske bara vill att det ska blåsa varm luft på fötterna?
3: One-Hit-Wonder artisten Mendez la ”hela sin förtjänst” på att köpa en Renault Sport Spider
Mendez – Razor Tongue
Den notisen är det ingen som bryr sig om =)
Det är de 3 saker jag nämner när bilen kommer på tal.
Folk frågar om värdet, och det är nog svårt att sätta ett värde på bilen.
Men den är ju iallafall absolut inte värd de 669 900 kr som en bilfirma har försökt sälja en lågmilare för i ett par år.
https://www.blocket.se/annons/halland/renault_spider_sport_utstallningsbil_/1002032310
Ja det är en lågmilare, men det är nog alla förutom den som är på Tisdagsträffen varje vecka.
Hur många bilar som såldes är det också oklara siffror om.
Renault själva säger 1640 st.
Andra säger allt mellan 1 493 till 1 920 st.
Renaults siffror är:
- 524 under 1996
- 675 under 1997
- 380 under 1998
- 61 under 1999
350 st av dem är utan framruta.
Förutom tävlingsbilarna då.
I början så fanns de bara i 3 olika färger, Gul (vanligast), Blå eller Röd (Renaults tävlingsfärger), på den främre/övre delen då, det Gråa var Grått på dem alla.
1997 så kom alternativet ”TitanGrå”, då var hela bilen i samma färg.
Officiellt så räknas de första bilarna som 96or, men bilen visades för första gången tidigt 1995 och började byggas sent 1995.
Och ja, coola är dem såklart.
Det ska ju absolut nämnas att bilarna har ”Lambo-dörrar” som standard.
Det är en väldigt simpel och spartansk bil.
Som en rundare Lotus Super Seven
Men 1995 då de började bygga denna så tillverkade Renault bland annat Alpine A610 som hade en Turboladdad V6a och Renault 21 Turbo..
Så de hade andra motorer att använda än dussin Megane motorn.
Och visst, jag förstår absolut tänker att använda få delar och en massproducerad motor för att hålla priset nere.
Men 300 000 kr för 30 år sedan var inte lite pengar.
En standard Volvo 850 kostade från 187 900 kr i slutet av 1995.
En 850 R kostade cirka 400 000 kr.
Jag har aldrig hört talas om att någon Renault Sport Spider har fått Turbo eller en annan motor, men jag tror absolut att bilen hade mått mycket bättre av 200+ hk.
France’s Best Sports-car Was Doomed From Day One – The Renault Sport Spider
Renault Sport Spider Review // The Painful Truth
Why I Drive a Renault Sport Spider
Renault Sport Spider | The French Lotus | Future Classics with Becky Evans S2 E8
Renault SPIDER: When Renault Tried to Take Down ALPINE
https://youtu.be/7vUqdweNha4?si=Dsr5NVZCmrbsjiBw
Unique French 1998 Renault Sport Spider – OFFERED WITHOUT RESERVE – Auburn Auction August 28-30,2025
Renault Sport Spider 1997 super rare -VIDEO- www.ERclassics.com
This Renault Spider Is The Definition Of Rare
All about lightness! The true essence of a French midship car with zero equipment: Renault Sport …
1997 Renault Sport Spider – Review
Renault Sport Spider | New York Safety Track – 1 Lap