Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition

** Synd att videon var så kort, men ja mycket hellre en kort vintervideo än ingen alls =)

** 265 däck bak är inte rätt, det är bara snålt, det ska vara 275 (minst) bak.

 

** Bara för någon dag sedan så letade jag efter mitt SL 73 AMG inlägg.. som jag sen insåg att jag inte har gjort..
Jag har nämnt modellen i flera olika inlägg och jag har ett inlägg om BRABUS 73S R129

Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S

Det är ju bara någon dag sedan som jag fick förklara detta för en SL 600 ägare

Dagens Notiser : ”I Identify As” – Vad är en äkta AMG?

** Okej okej okej.. Detta är ett lite mer intressant ämne än man tror om man är insatt i detta på nördig nivå..

Mercedes-Benz är hemliga med allt, AMG verkar inte ha dokumenterat något innan de blev uppköpta helt av Mercedes-Benz.
Men inte nog med det, ALLT kring Sultanen av Brunai´s specialbyggda bilar eller samling rent allmänt är ÄNNU mer hemligt!
Dumt nog..

Dagens Samling : Sultan of Brunei’ / Sultanen av Brunei – Hassanal Bolkiah

Så om vi börjar med de ”vanliga” SL 73 AMG utan att nörda ner oss i de väldigt unika och kortvariga SL 70 och SL 72.

SL 73 AMG med den 7.3 liters stora M120 V12an kom 1995.
Men de sålde så få av dem (kostade dubbelt upp än en SL 500) så de la ner modellen rätt snabbt.

Men sen när R129 blev mer långsam så tänkte Mercedes-Benz såhär (tror jag)
”Jaså!? Ni klagar på att bilarna inte är lika snabba som förr!? Men när vi släppte en jättesnabb bil så köpte ingen den för att den var FÖR snabb!? Varsågod! Köp den nu då!? ”

Så SL 73 AMG såldes igen mellan 1997 (räknas som 98or)  och 2001.
Rätt många år..
Men det såldes ändå väldigt få bilar..
Det sägs att det blev 85 st totalt genom alla år.

Och då vet jag/vi inte om alla bilar som Sultanten av Brunai köpte till sig och sin familj ingår i de 85 st eller inte,
Jag har i något sammanhang läst att han beställde 50 st 73 AMG.
Jag vet inte om det var alla olika karosser, bland annat de kombis de byggde enbart för honom

Mercedes-Benz News photo

message-editor%2F1582245163148-28379011_1166503880118994_2592703745848263857_n.jpg

 

Jag har också hört att det var 50 st 73 AMG i olika karosser och att det bara var 19 st R129 SL..
Men så har vi också vissa ”källor” som säger 50 st R129 SL 73 AMG,…
Ingen VET  om de 50 st räknas bland de 85 st totalt eller om det är 85 st + 50 st…

Hagerty som jag verkligen håller högt skriver såhär

”Auction house RM Sotheby’s estimates between 40 and 50 SL73s were built. Other sources go as high as 85; rumor has it that 27 of those went straight to Brunei, which would explain some of the disparity.”

https://www.hagerty.com/media/car-profiles/amg-coupe-thats-rarer-than-a-zonda/

 

Och här visas bil nr 52 utav de 565 Edition…(mer om dem snart)

Så ja vi har verkligen ingen koll på hur många SL 73 AMG bilar som har byggts av AMG.

Någon skriver att det blev 85 st totalt inklusive 50 till Sultanen av Brunei, men nej det ”vet” vi ju att det inte stämmer.

Nu ”vet” vi ju iallafall att Sultanen av Brunei beställde minst 52 st utav de extra starka 565 Edition som bara byggdes för han och hans familj..

Och det är flera av dessa bortskänkta bilar som har sålts sen.
Och jag tror att det är just pga att bilen aldrig var officiellt limiterad,
det är bara ”Royal Family” bilarna som är numrerade,
vi har verkligen ingen aning om hur många SL 73 AMG det byggdes,
och hur många som såldes till allmänheten,
och de snabbare BRABUS 73 och Renntech 74 var inte heller limiterade..

A Mercedes SL74 RENNtech Story

Never officially advertised in any sales brochures or price lists, less than 85 SL 73s were ever made. Each started life as an already top-tier, AMG Styling Package-equipped SL 600, before being trucked to Affalterbach for the final transformation. The conversion cost a whopping 99,180 Deutschmarks, launching the final price above 350,000 Deutschmarks, making it one of the most expensive cars of its time. Of course, the crown jewel of the SL 73 was its artwork of an engine, a bored-out 7.3-litre V12, the M120 series, which was used in the legendary CLK GTR as a 6.9 l variant, or in the CLK GTR Super Sport as a 7.3 l variant, that would later see use in the iconic Pagani Zonda S; a pretty wicked relative for this mature grand tourer.

 

 

Så ja därför är inte dessa bilar ”samlarvärde” dyra, ännu…
UPDATE! 
Efter denna bilen blev såld så såldes det inom kort ytterligare 2 st SL 73 AMG till för över 6 miljoner kronor styck. 
Så nu är det absolut en bil med ”samlarvärde”

 

Men ja, oavsett hur många SL 73 AMG Sultanen av Brunai köpte till sig själv och oavsett hur många han gav bort till sin stora familj så är han och hans samling är verkligen ett bevis på att Mercedes-Benz och alla andra byggde precis vad han ville ha, för att han betalade för det helt enkelt.

Och det byggdes måååånga mindre snygga ”one-off” bilar.

Detta t.e.x är en SL 73 AMG som är byggt helt efter hans egna smak.

The Royal Family of Brunei SL73 ’Quicksilver’ special roadster styled by Pininfarina

Och nej det är inte ”bara” en stylad R129, det är ett väldigt seriöst custom AMG bygge

Han beställde många bilar med den looken, från alla möjliga, allt från Honda till Bentley

https://exclusivecarregistry.com/collection/bruneiroyalfamily/cars

Men vilket som. det jag vill komma fram till att det är okänt hur många bilar han har, har haft, om de ens räknas in bland de 85 osv.

Och sen så gav han även bort en hel del SL 73 AMG till släkten, den som Chris Harris kör i videon är en sådan ”släkt-bil”.

Men så till poängen ja som jag vill komma fram till.

”Special Edition” versionerna.

Som ni såg i videon så står det på motorn att bilen är byggd för ”Royal Family Of Brunai”

Och på de andra sådana bilar jag har sett så har det stått lite mer info.

Det ni inte kan se där är att det står att dessa ”Familje-bilar” hade inte 525 hk utan 565 hk.

Och de är numrerade.

Bilen i videon är inte en numrerad bil, men det står att det är en ”For the Royal Family of Brunai” bil, så en bil som skänktes bort till någon i hans stora familj.

Bilen i videon sägs vara en 96a.

Så de där 565 Edition kan vara från andra omgången bilarna byggdes, dvs 97 och fram till 2001

Men om de också har 565 hk istället för 525 hk, ingen aning..

Vi vet inte hur många 565 Edition det finns, eller fanns..
Det sägs 50 st, vi har bevis på bil nr 52..

Räknar då de med de icke numrerade från första omgången, de som vi kallar för 95or, även om bilen i videon är en 96a, då SL 73 AMG inte såldes, inte till allmänheten iallafall….

Så blev det totalt 50+ st ”Royal Family” Editions från både första och andra omgången?
Eller blev det 52+ från bara andra omgången?
Byggde AMG bilar till sultanen även när de inte såldes till allmänheten?
SJÄLVKLART gjorde de det!

Så är bilen i videon en riktig 96a eller en 95a som räknas som en 96a?
Den har ju Panoramatak…. och 96ans lampor.
Inredning och växellåda från 96..
Så ja jag tror mer på att AMGs påstående att de slutade/pausade med modellen just det året, det stämmer ju inte.

Så JAG TROR att de 85 st SL 73 AMG som Mercedes-Benz räknar byggdes (såldes?) 1995 och sen igen mellan 1997 och 2001 är helt och hållet bortsett från de MINST 52+ bilar som Sultanen av Brunei köpte till sig själv och för att ge bort till släktingar världen över.

Och att AMG byggde dessa bilar till honom och hans släkt när han än ville, oavsett om bilen fanns i deras officiella utbud det året eller inte.
Skulle han vilja ha en sådan bil idag så hade de byggt en ny SL 73 AMG till honom idag.

Och sen så tror jag att de där icke numrerade och de numrerade 52+ bara är bilarna som han gav bort, och att hans egna bilar inte ens räknas med där.

 

Ja som ni förstår, ju mer man nördar ner sig i detta ju svårare blir det.

UPDATE

Precis som jag trodde så rör det sig om Gen 1 och Gen 2 när det kommer till dessa ”Royal Family” bilarna.

Gen 1 har 525 hk, som alla andra ”vanliga” SL 73 AMG.
Gen 2 har 565 hk, vilket det då också står på motorn.

Dessa bilar såldes aldrig till allmänheten som nya, de såldes enbart till Sultanen av Brunei som sen gav bort dem till släktingar.

565 Edition / Gen 2 är mycket mer värdefulla än Gen 1 just för att de har de starkaste V12orna som AMG någonsin satte i R129.

 

UPDATE!
De försöker nu påstå att detta är 1 av 2 högerstyrda bara…
Fel fel FEL!
Nästan ALLA av Sultanens bilar är högerstyrda, SPECIELLT de custom made.
Han är den enda i hela världen som har högerstyrd Ferrari F40 t.e.x (10 eller 11 st…)

Så nej, detta är inte 1 av 2 SL 73 AMG
Det är inte 1 av 2 SL 73 AMG ”Royal Family Edition”
Det är inte heller 1 av 2 Högerstyrda SL 73 AMG ”Royal Family Edition”.

Unik bil ja, men det finns absolut fler än 2 tillverkade.
Det är bara 2 st som synts i sociala medier det senaste året!

 

Det har dykt upp en del SL 73 AMG till salu genom åren, och de har alltid varit underskattade..

Så att säga att det sitter en Pagani Zonda motor i SL 73 AMG är inte helt rätt, det mer rätta är att säga att det sitter en R129 motor i Pagani Zonda 😉

Ja Pagani skulle ha Mercedes-Benz motorer, det finns en story bakom varför osv.
Men varför det blev just dessa M120 V12or var för att Mercedes-Benz hade räknat med att sälja MÅNGA fler 600 och dessa olika AMG bilar än de gjorde.

Så de tillverkade en MASSA sådana M120 V12or.
Så när Pagani skulle börja bygga egna bilar och ville ha Mercedes-Benz motorer så sa de ”Ja bara plocka på dig, vi har en massa liggandes på lager”.

Samma sak sa de till BRABUS när de satte den V12an i allt möjligt!
Så ja det har byggts MÅNGA bilar med den M120 V12an genom alla dessa år.
Alla dessa år som Mercedes-Benz bytte ut alla andra motorer, uppgraderade dem osv osv, men fortsatte med M120 V12an för att de hade gått om dem.

Nu använder Pagani den nyare V12an med Dubbel-Turbo, men jag har ändå för mig att Mercedes-Benz fortfarande har M120 V12or på lager.

The Story Of Mercedes-Benz M120 – The Best V12

De var en motor som Mercedes-Benz var väldigt stolta över, satte den i flera olika versioner i S/CL/SL, och ja även one-off bilar.

Men det är nu flera år senare när Pagani Zonda har gått från att kosta 5 miljoner till att kosta 100 miljoner som folk börjar uppskatta M120 V12an..

Och ja.. Jag är en sådan Mercedes-älskare som har halvt varnat alla för den motorn, och nu känner jag att jag MÅSTE ha en sån innan bilarna är för dyra…

En SL 73 AMG eller allra helst en BRABUS SL 73S vore ju drömmen, men det är bara att glömma…

Förr i tiden så kunde man köpa en BRABUS SL 73S för miljonen.
De är verkligen inte heller limiterade på något sätt, men bara för att det sägs att Mercedes-Benz inte lyckades sälja fler än 85 st så har de på senare tid varit lite dyrare.

Men inte dyra ändå..

Nu vet jag inte hur gammal denna ”annonsen” är, men denna 99a SL 73 AMG värderades till £200,000 – £240,000.

Och så vitt jag vet så såldes det en SL 73 AMG för några år sedan för 5 miljoner kronor..

Bilen i videon har just nu ett bud på £156.000…..

https://collectingcars.com/for-sale/1996-mercedes-benz-r129-sl73-amg

UPDATE : Bilen är nu såld.
Jag gissade på att den skulle säljas för 5 miljoner kronor, och jag var helt rätt på det

Där de skriver att motorn lämnar 518 hk… vilket verkligen inte stämmer..


OBS! BRABUS 73orna började inte som 73 AMG motorer, utan som ”vanliga” 6 liters Mercedes-Benz standardmotorer som BRABUS sen byggde om rejält.

En BRABUS 73S har 585 hk.

Pagani har plockat 760+hk i flera sådana AMG 73 motorer och jag har för mig att deras officiella högsta antal hästkrafter ur M120 AMG V12an är 789 hk, i en gatulaglig kundbil då alltså.

 

Men ja, även en ”vanlig” SL 73 AMG är väldig speciell och  jag hade VÄLDIGT gärna kunnat nöja mig med en sådan också istället för en BRABUS 73S

Bentley Arnage Red Label & Mercedes SL73 AMG (R129) – MotorVision

 

R129 SL73 AMG Exhaust Sound

Oh ja de låter väldigt kvävda, för att det var en lyxbil, så ja där är mycket mer effekt att hämta ur den motorn om man bara låter den få andas lite friare.

The AMG you didn’t know existed… The SL73!

Test Mercedes SL 73 AMG, AUTO MOTOR UND SPORT, VOX TV

1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG with M120 engine V12

Very rare 1 of 85 Mercedes-Benz SL 73 AMG with V12 engine also used by Pagani for their Zonda

 

Hmm.. Då fick detta bli mitt SL 73 AMG inlägg ändå..
Utan bilder eller specs om bilen..

Men den ser ju ändå ut som en ”vanlig” SL, vilket gör det hela så extra speciellt

Och när det kommer till specs, så har det ingen större betydelse, den är snabb med motorvägsomkörningar 😉

 

https://fastestlaps.com/models/mercedes-benz-sl-73-amg

https://www.autoevolution.com/news/mercedes-benz-sl-73-amg-the-rare-sleeper-that-shared-a-massive-v12-with-the-pagani-zonda-218458.html

 

OBS!

Så ska vi ändå inte glömma de ännu mer sällsynta men mindre starka SL 70 AMG och SL 72 AMG

https://www.500eboard.co/forums/threads/r129-sl-72-amg-m120-7-liter-engine-specs.7993/

 

(Visited 127 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Chris Harris Drives The SL 73 AMG | ”For the Royal Family Of Brunai” Edition […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x