De är så vackra.. Helst en med tak, men jag hade tagit vilken vänsterstyrd som helst.
Hmm… Den bilen är rätt intressant..
Är väl egentligen värd ett eget inlägg, men jag ogillar att skriva nördiga inlägg om conceptbilar som aldrig blev av.
Men jag delar lite bilder och info om Ford Maya II ES.. Eller Ford Maya II EM , Eller Ford GN34 som den också kallades.. Eller Lotus Etna… Som alla är mer eller mindre samma ItalDesign-designade bil.
Det är den gamla CE karossen som jag har varit sugen på ett tag nu.
Ja denna bil är faktiskt så gammal att den presenterades 1985, det skulle man inte tro.
Och även om vi ser en hel del likheter med japanska bilar
så var detta absolut en Ford vs Ferrari bil
Hela grundtanken bakom bilen var att sälja en ”Ferrari utmanare för Corvette-pengar”, och en Corvette då kostade som en ”Fattigmans Porsche” 944.
Detta Ford SVO GN34 projekt tog cirka 2 år innan det var redo att visas
Tankarna var allt från en Turbomatad Sierra Cosworth 4a (som också skulle hamna i Lotusen) till en V8a.
Och ja som ni ser så självklart en mittmotor, vilket jag tror att Ford då inte hade hade haft på 20+ år sedan Ford GT40.
Motorn till sist blev en Yamaha utvecklad V6a som på den tiden var den mest avancerade V6an, nästa V6a att slå den var VTEC V6an som satt i Honda NSX
Vilka bilar….
Många drömbilar i detta inlägg.
Giorgetto Giugiaro´s ItalDesign tog inte bara hand om karossen utan även chassit.
Och även om det är dumt nog lite spritt mellan bilderna om denna bil så ser ni att designen ändrades…
Detta för att den ”färdiga” bilen vidare-designades av Ghia…..huh?
Så 3 st olika GN34 blev det, 2 av dem är Sierra-baserade och den som då kallas för ”Maya”
Sen var där även 2 ”mulor” som var modifierade De Tomaso Pantera med den där SHO V6an..
Så ja det lades ner rejält med tanke och pengar bakom detta projekt
Men WOW!!
WANT!!
Ja jag väljer ju absolut CLK-GTR
Perfekt duo =)
Så ja, GN34, vart var jag nu i detta icke officiella inlägg om bilen..
Ja det var kanske ingen Testarossa-killer men absolut en Ferrari 308 utmanare.
Och helt plötsligt så skulle bilen kosta 3 gånger så mycket som en Corvette…
Och ja, där dog det
Åh den är så läcker!