Tonade Rutor på bil – Fördelar & Nackdelar

** Som ni säkert har förstått så är toning av rutor väldigt viktigt för mig.
Jag har lagt mycket pengar på att år efter år tona mina rutor på mina bilar (eftersom det måste dras av inför varje besiktning).
Jag har testat många olika sorters filmer, tonings-grader och tonare, den sista är det viktigaste, att hitta någon som är duktig på sitt jobb.

Jag tycker att toning av rutor gör en jättestor skillnad och jag tycker att det är jättesynd att tonade rutor är det värsta brotten enligt Polisen i Sverige.

Det absolut första jag tycker att man ska göra med en ny bil är att tona rutorna, därför så erbjuds det oftast också direkt hos återförsäljaren eller där du gör en lackförsegling.

** Fördelarna med att ha tonade rutor är många

* Du sänker temperaturen inne i bilen väldigt mycket.
Nu tonar jag ju ”olagligt mycket”, men har man det så som jag har det så stänger det ute värmen så mycket att man knappt ens behöver ha ACn igång på sommaren.
Det sägs att tonade rutor kan sänka temperaturen med 60%

* Det är mycket snyggare med tonade rutor.
OM det görs rätt och smakfullt.

* Du lindrar ”ålderslitage” på din inredning.
Nu bor vi inte i ett land där solen skiner hela tiden, men ändå, du lindrar både läder och plast på insidan av bilen, och har du en röd mockaratt så MÅSTE du skydda den från solen…
Om du importerar en bil ifrån ett varmt land t.e.x så kan du räkna med torrt läder och sprucken plast.

* Har du barn eller djur i bilen (inte parkerad då såklart) så måste du skydda dem mot sol, värme och UV.

* Det hindrar insyn in till bilen.
Det är rätt skönt att köra runt lite mer anonymt än utan tonade rutor.

* Du är inte i lika stort behov av solglasögon.
Ja jag tycker ju att solglasögon i bilen är ett måste, året om så länge solen skiner.
En bländande sol, ruta, instrumentpanel, blöt asfalt osv är bokstavligen livsfarligt.

Och om du har vanliga glasögon och inte kan ha solglasögon när du kör, så hjälper tonare rutor dig från att bli bländad, iallafall från sidorna, om du nu har olaglig toning.

 

* Allt detta ovan gör att du blir mer komfortabel inuti bilen.

* Det förhindrar inbrott via fönster lite.
Dels att det förhindrar tjuvarna från att se vad som finns i bilen, och dels för att det håller ihop glaset.
MEN! Min erfarenhet är tyvärr att väldigt tonade rutor gör tjuvarna mer nyfikna bara.

** Ah jag insåg nyss att jag redan har ett långt inlägg om ämnet.

Dagens Notiser : Lagom tonade rutor

Som ni kan se i det inlägget så är det snyggt med väldigt mörkt tonare rutor, MEN! Det är både jätteolagligt och rätt jobbigt på vintern/natten.

 

** Som jag säkert har skrivit i inlägget ovan så är det HELT olagligt att ha toning på rutorna till främre dörrarna och på främre rutan (förutom en kort banner högst upp).
Du får böter av polisen och kanske ombesiktning och måste låta bilen stå om du inte kan dra av filmen på plats.
Och besiktningen kommer att ge dig körförbud.
Nej det är inget skämt, det är så illa.

UPDATE
Besiktningen ger dig en 2a vilket betyder efterkontroll.
Men har du åkt fast för samma sak flera gånger så är det körförbud utöver böter av polisen och du får bara köra till och från verkstad och till och från besiktning, det ser jag som körförbud =)

Jag körde ju en hel sommar med tonade rutor och 2a genom att göra en ny icke godkänd ombesiktning en gång i månaden, men efter 3 sådana så blir det körförbud helt och hållet.

 

** Jag skulle vilja tona alla bilarna helt och hållet, men jag har redan besvär som det är med uppmärksammande bilar som Polisen vill stoppa hela tiden.

** Men främsta anledningen till att jag inte har någon toning alls på sidorutorna på vissa bilar är för att den tjejen på Autoropa som har tonat mina bilar i många år, både jobbar och bor för långt ifrån Malmö nu.
Jag har inte testat den som har hand om det nu, men jag testade en annan ”tonare” efter rekommendationer och han var både dyr och jättedålig.

Jag har tips om ytterligare en annan som två vänner är väldigt nöjda med, så behöver ni tips på en solfilmstonare i Malmöområdet så har jag det.

** Åter igen, Dåligt tonade rutor är HEMSKT! 
Så gör INTE det själv med film köpt på Biltema, lämna det till proffsen!

** JAG tycker att det ser hemskt ut när man har jättemörka rutor bak och ingen toning alls fram, så som Polisen har det.

 

** Främsta anledningen till att jag har glasruta istället för Plexi/ Lexan på min #350ZRS är för att ingen vill tona icke glasrutor.
Sen så TROR jag att du inte får ha det när du kör bana, och då menar jag inte Open Trackdays.

 

** Ceramic Window Film var något nytt för mig.
Det känns som om de använder ordet Ceramic till allt möjligt numera.

Om jag kan ha en ljusare film som stänger ute MER värme än en mörk toning så vill jag ju jättegärna ha det!
Jag är ju absolut främst ute efter att stänga ute värmen!

Samma sak med ordet NANO.. Men men, så länge det är bra så.

 

** Eftersom jag tycker om långa inlägg som ingen läser, och eftersom jag gärna vill dra upp gamla inlägg så klistrar jag in mitt gamla inlägg här också.

**************************************************************************************

 

Jag tycker om att ha tonade rutor av flera anledningar.
* Givetvis för att det är snyggt!
* Det är SÅ skönt att ha på sommaren att jag vill verkligen inte vara utan.
Har du riktig mörk toning ”runt om” så behöver du inte ens använda AirCondition på varma sommardagar, så effektivt är det.
* Jag som är ljuskänslig behöver verkligen ha det för att inte känna mig bländad nästan hela tiden.
* Det är som att ha på sig ett par sköna solglasögon helt enkelt.

Det ENDA nackdelen med att ha tonade rutor är att Polisen gnäller på dig, som fan.
Jaaa du kan ha tonade rutor bak, men det är bara fult att ha tonade rutor bak och inte fram, plus att det är för mig meningslöst.
Ja har du småbarn i baksätet så tycker jag att det är ett absolut måste!
Men annars så hjälper det inte dig som förare ett dugg om du bara har tonade rutor bak.

 

Jag har haft den mörkaste toning på både in OCH utsida på en bil.

 

Och ja.. där var det mestadels nackdelar.
Det var jätteskönt att slippa värm skinnklädsel (nappaskinn ändå visserligen)
Och det var jätteskönt att känna sig lite privat även om man körde nedcabbat.

Men

* Det slet i sönder mina gummilister hela tiden.
* Jag såg INGET!
Nu överdriver jag inte alls. när en bil stod med nosen riktad mot min sida, och hade helljus på, så såg jag två ljusa prickar, thats it.
* Polisen var på mig hela tiden!
Så att så fort man körde i stan och man såg en polis så fick man köra med rutorna nere, oavsett vad det var för väder ute.
* Folk var så JÄVLA nyfikna på vad som gömde sig på andra sidan.
Det var FLERA gånger jag satt i bilen och väntade på någon, och ser något miffo trycka hela sitt ansikte mot rutan för att se in.
Det resulterade i en hel del skrämda nyfikna personer.
Och till sist så fick jag inbrott i bilen utav samma nyfikna anledning.

Med den bilen så hade jag tur gällande besiktning, jag såg bara till att åka in när det var fint väder, och sen så var besiktningsmännen SÅ imponerade utav bilen och min ”stereo” att de brydde sig om varken rutor eller motor.

 

Sen har vi då nästa exempel.

Där satte jag den mörkaste toningen direkt på bilen.

Sen var det dags för besiktning.. av med toningen.. och sen direkt efter på med en lite ljusare framtill.

Men det var inte så roligt..
Så på med mörk igen.

Skitsnyggt!
Har man en gång haft det helmörkt runt om så kan man inte ha annat.

SKITSNYGGT!!!

Men ja..
Den bilen får mycket uppmärksamhet, och konstigt nog inte bara positiv uppmärksamhet 😉

Så nu då på min 600, en bil som jag bara vill använda som en brukis utan några som helst bekymmer.
Där har jag fördelarna att jag har ljus inredning och gardiner bak så att jag kan ”tona” bakre rutorna när jag vill.

Så där tänkte jag att jag ”fegar” lite, och tar den ljusaste toningen runt om, 35% tror jag att det var.
Och sen när jag vill ha det mörkare så kör jag bara upp mina gardiner.

Och.. det blev helt perfekt tycker jag.

Här är den utan toning

Med toning


Och med toning och gardiner uppe

 

Man ser det bättre såhär.

Helt perfekt både med och utan användning av gardinerna.

Och gardinerna gör verkligen skillnad även på nära håll.

Så, nu hoppas jag verkligen att ingen gnäller på en så ljus toning på en sådan bil!

 

Jag skulle gärna vilja tona de andra bilarna också, men jag blir ALLTID stoppad i min SL, så det är inte kul alls.
Och jag tror att du inte får ha någon som helst toning alls om du ska köra bana, så därför är min 350Z-RS utan toning..
Den enda bilen som blir VARM och som inte har AC…

 

Lagen säger såhär

 

Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Problemet är att en helt original ”genomskinlig” ruta utan toning, släpper bara igenom 85-90%
Det finns nog inget som släpper igenom 100%, inte ens fiber tror jag.

Polisen och besiktningen till mig har sagt att jag ABSOLUT INTE får ha någonting överhuvudtaget på framrutorna oavsett hur lite det är, ingen film alls.

Mina rutor var så klara att folk bokstavligen trodde att jag hade rutorna nere när de var rena.
Så jag har lite extra att spela på där 😉

 

  • Det här med att ta ner rutorna och dra ut säkringen inför en besiktning funkar inte I MALMÖ!
    Kanske i andra städer, här så påstår de att OM rutorna finns där så måste de gå att ta upp och ner.
    Vilket jag inte tror på.
    MEN! Det är fullt godkänt att besiktiga en bil UTAN rutor.
    Jag har gjort detta själv.

 

  • När det kommer till den procent som anges när man väljer solfilm så är det alltså den procent ljus som solfilmen släpper igenom.
    Inte hur mycket den tonar.Så 5% är alltså JÄTTEMÖRKT och 35% är mycket ljusare.
    Ja ni såg ju ovan vilken jätteskillnad det är mellan just 5% och 35%

 

 

Detta är taget från solfilmcenter.se 

 

 

Mörkhetsgrader

Solfilmcenter Solfilm 5 %

Performer 5%

(SP 5%) Solfilm ger det absolut bästa insynsskyddet. Kan dock uppfattas som besvärlig att se ut igenom mörka kvällar samt i parkeringsgarage. Avvisar upp till 65% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 15 %

Performer 15%

(SP 15%) Solfilm ger ett förhållandevis bra insynskydd och är absolut den populäraste solfilmen. Denna film ligger nära den mörkhetsgrad som vissa orginaltonade bilar levereras med, t ex Volvo XC 90 samt BMW X5. Avvisar upp 63% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 20 %

Performer 20%

(SP 20%) Solfilm används till huvuddel på sedaner samt cupéer som önskar ett sol/värmeskydd och ändå bibehålla en bra sikt utåt. Avvisar upp till 59% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 35 %

Performer 35%

(SP 35%) Solfilm är nästan uteslutande en stylingprodukt och ger bilen en lite ”rökig look”. Används även på framdörrar, detta är dock ej lagligt. Avvisar upp till 54% solenergi.

Solfilmcenter Stockholm Solfilm 50 %

Performer 50%

(SP 50%) Solfilm samma användningsområden som 35%. Även denna film är icke godkänd av Vägverket vid montage på framdörrar. Avvisar upp till 40% solenergi.

0

Ingen Solfilm

(SP 100%) Varmt i bilen, solblekt klädsel, inget insynsskydd, inget UV skydd.

Window Tint Comparisons – Side By Side – Day/ Night/ Inside/ Outside 5 18 35 55 70 Percent

Tonade Rutor på bil – Fördelar & Nackdelar

Här är 4 bilder med fabriks-toning / ingen solfilm

Och här med 50% toning/Solfilm

Så ja som ni ser så syns det knappt, men det är sällan jag behöver ha AirCondition igång, så ja det gör lite nytta när det kommer till att hålla värmen ute.

What do different car window tint darknesses look like?

How to Choose the RIGHT Window Tint | Don’t Make A Mistake

(Visited 1 941 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x