Dagens Tips : Skandinavisk Ytförädling / Ytan.nu + Vad är Ceramic Coating?

Spread the love

Det känns som om att det var längesedan jag skrev ett positivt inlägg om en positiv upplevelse hos ett företag som jag inte har erfsanhet utav sen tidigare.

Och det ÄR längesen som jag kom i kontakt med ett företag som jag ENBART har haft positiv erfarenhet utav.

Så därför är det extra skönt när man kommer till ett företag där man får bra service och blir bemött trevligt, precis som det alltid BORDE vara.

Ni läste igår att jag sökte ett företag som kunde Keramiskt Pulverlacka mitt grenrör till #RocketBunny86, i samma inlägg så läste ni också att de företag jag ringde till i Malmö var i vanlig ordning inte alls lyhörda eller ville till och med dumförklara mig för att de, som är i branschen med industrilack, aldrig hade hört talas om Keramisk Pulverlackering.

Så efter många timmar och många samtal, så började jag ringa runt till företag utanför Malmö helt enkelt, ännu en gång så gav jag upp hoppet om Malmö-folket.

Så igår eftermiddag kommer jag fram till Skandinavisk Ytförädling.
Ett stort företag som jag inte alls trodde skulle vilja göra detta lilla jobbet åt mig, men den som svarade i telefon var först och främst lyhörd, han lyssnade på det jag ville ha sagt, det jag behövde hjälp med, och sen så svarar han “Det är inga problem, det är det vi jobbar med”

Perfekt!


Vi snackade lite mer, lite priser, väntetid osv.
Jag sa att jag återkommer på Måndag.

Men idag så hade jag lite tid över, så jag ringde för att fråga om jag kunde lämna grenröret idag.
Inga problem alls.

Så jag kör till Eslöv där de ligger, jag var lite osäker på vart jag skulle gå in.
Men när jag kommer in så blir jag bemött av mannen som jag talade med igår i telefon.
“Du hade ett grenrör till en Boxermotor va?”

Den meningen fick mig att förstå att jag har kommit till någon som är bilintresserad.
De kommande 45 minuterna så fick jag en guidad tour på fabriken där han förklarade och visade vad de gör, hur de gör såna här behandlingar, olika sorters behandlingar de gör, varför man gör sånt här, han berättade om tester de hade gjort, vilken stor skillnad det gör att behandla olika sorters delar.

Och jag förstod direkt att detta är en stor fabrik som sagt, som egentligen gör helt andra saker än att behandla motordelar till trimmade bilar, men de gör sånt för att de tycker att det är kul, för att de själva är bilintresserade.

Jag fick träffa en annan kille där som var precis lika trevlig, som berättade att de i företaget hade ett (just nu stillastående) bilprojekt tillsammans, en SAAB med en massa värstingsdelar som de skulle köra stripp och bana med.

Så som ni förstår, jag kom till helt rätt personer och lämnade mitt grenrör i helt rätt händer.

 

Sen jag överladdade min #350ZRS för över 10 år sedan så har jag hela tiden ångrat att jag inte gjorde sån här behandling på både Turbo och grenrör, men då precis som fram tills idag, så visste jag inte alls vem som kunde göra det åt mig, så det blev istället att vi lindade in grenrören, Old School, och ja, nu har jag ständigt problem med värmeutveckling i motorn.

Och då för 10+ år sedan så var detta med “coating” jättenytt, det kändes så iallafall, ingen snackade om det i Sverige.

Skandinavisk Ytförädling har gjort detta sen de startade för 31 år sedan…

Varför har ingen tipsat mig om dessa tidigare!?

Där är ju så många användingsområden för vad dessa gör!

Och visst, till min GT86, som är min vinterbil, som jag har testat på bana en enda gång, så är detta verkligen overkill, men sån är ju jag, allt ska vara ordentligt gjort och säkrat till 130%.

Plus att det är kul att testa detta för första gången, och ännu roligare är det att nu ha fått kontakt med detta företaget.

 

Vad de erbjuder för tjänster kan ni se på deras hemsida, Ytan.nu

Och var inte rädda för att kontakta dem angående småjobb även om det är ett stort företag, det är också ett väldigt stort plus, alla är kunder, stora som små.

Idag fick jag en perfekt upplevelse om hur ett svenskt företag ska fungera, på precis alla sätt och vis.
De svarar i telefon, är lyhörda, hjälpsamma, de gör både stora och små jobb, är inte svindyra bara för att de inte orkar göra jobbet och framförallt så var de trevliga.

Det sista verkar vara ett helt utdött beteende i Malmö.

De har en massa videos på hemsidan som går in på detalj om deras olika sorters behandlingar.

Denna videon nedan är en rätt allmän förklaring.

 

Så varför väljer man att behandla sina grenrör med Keramisk Pulverlack?

Varför är inte grenrör, turbos osv redan behandlade på sådant sätt direkt ifrån tillverkarna / Tuningfirmorna?

På den senare frågan, har jag ingen aning alls…
Det finns ingen nackdel med att göra detta, well förutom att det kan spricka om ditt grenrör verkligen flexar.
Annars så tror jag bara att folk inte gör sånt här för att de vill ha en skinande, glansig, fläckfri och nästan kromad motor..

Galet..

 

Så varför väljer vissa personer att göra detta i efterhand?

** För att hålla värmen nere i motorrummet. 
Ett grenrör blir väldigt varmt, bokstavligen glödande hett.


Därför har man yttre plåtar på ett original grenrör för att skydda det runtomkring i motorrummet från värmen som strålar från grenrören.

Så vad folk då oftast gör för att försöka hindra värmen att sprida sig ut från hela grenröret, är att man lindar det med avgasbandage.
Det är den billigare men absolut inte lättare metoden.

Där har vi ett perfekt exempel på en MC där man har lindat grenröret för att inte bränna benet.

Men när du lindar ett grenrör med avgasbandage så måste det vara så jämnt som möjligt så det inte blir en bit där värmen tillåts smita ut, då kommer den delen av grenröret bli mycket varmare än resten av grenröret, och en spricka kommer att uppstå förr eller senare.

Why using header warp is a bad idea.

Där är det nog inget företag som håler kvar sin garanti efter du har lindat dina grenrör.

Läs mer här om nackdelarna med att använda avgasbandage.

https://www.centuryperformance.com/exhaust-header-heat-wraps-do-not-use.html

Och själva jobbet att linda grenrör är JOBBIGT!
Det är halt, klumpigt, ett grenrör är till en bil är aldrig så simpelt som ett grenrör till en MC, och du kommer att ha glasfiber-stoff på fingrarna i veckor framöver!

 

Så när du lämnar in ditt/dina grenrör för Keramisk Pulverlackering, så blir hela grenröret jämnt täckt och skyddat.

Sen vet jag inte hur stor skillnad det blir i temperatur mellan ett lindad och ett coated grenrör, men det känns ju absolut som ett coated grenrör håller en lägre temperatur än ett lindat där grenröret i sig fortfarande blir lika varmt, men man tvingar värmen inne med bandaget.

Det sägs att ett grenrör som är lindat eller coated ska bara bli “handpåläggande varmt”, dvs du ska kunna lägga din hand på grenröret som är varmt, men du ska inte bränna dig.
Det tror jag är BS, Ett coated grenrör är några hundra grader kallare än ett obehandlat alu eller gjutjärns-grenrör, men det blir ju fortfarande ett par hundra grader varmt.

 

 

** Med Ceramic Coat så förebygger du mot rost på gjutjärn. 
Jet-Hot Coating prevents discoloration.jpg

 

** Ett grenrör som är “coated” blir inte lika varmt i godset, så värmen och avgaserna från din motor skjuts lite snabbare ut genom avgasröret. 
Därför låter en bil med coated grenrör inte exakt likadant som en likadan bil med icke coated grenrör.
Avgaserna får ett bättre flöde, lämnar motorn snabbare, du har inte alls samma baktryck, vilket i teori innebär att motorn blir lite kallare, och jobbar lite bättre, och kan lämna lite mer effekt.

I teori.
Värme är förlorad effekt, så istället för att värmen ska gå ut i godset, så tvingas det ut genom avgassystemet.

Och eftersom du har ett högre flöde på dina nu varmare avgaster, så blir din katalysator mer effektiv också.
Så dina avgasvärden blir lägre.

OBS!
Alla säger att det får en motor att lämna mer effekt, men nu har jag bara min klena 200 hk motor i åtanke.
På en stor jänkemotor så gör det garanterar skillnad i effekt.

 

** Du vill skydda allt i motorrummet från värme. 
Som jag har nämnt i en massa inlägg angående öppna luftfilter, så gör de många gånger mer skada än nytta, eftersom de suger in varmt luft ifrån motorrummet.

Grenrören ligger ofta väldigt nära servostyrningen eller annat känsligt som du inte heller vill ha varmt.

Och som i mitt fall där grenrören ligger under motorn, så vill jag ju inte att värmen från dem ska spridas till oljetråget och värma upp motorn, eller stiga upp till de känsliga tändspolarna.

Kort och gott, du vill ha motoroljan i arbetetemperatur, inte varmare och allt annat i motorrummet vill du ha kallt.

En siffra som jag googlade mig fram till säger att temperaturen under huven blir 56% kallare med coated grenrör.

Trots att mina grenrör på min #350ZRS är lindande, så känner du värmen rejält bara man öppnar dörrarna.

 

** Du ökar livslängden på dina grenrör 

 

OBS! Givetvis kan du göra detta på din Turbo också.
Men nu för min del så handlar det om att coata mitt grenrör.

Mer om fördelarna med coating kan ni läsa om här

https://axleaddict.com/auto-repair/5-Top-Reasons-to-Ceramic-Coat-your-Exhaust-Headers-and-Turbo-Parts

 

 

All about Heat Wrap, Ceramic Coating, and Reflective Heat Tape

 

 

(Visited 59 times, 6 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.