Dagens Notiser : Update om bilarna

Spread the love

** Som ni vet så köpte jag min #RocketBunny86 som vinterbil bara.

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

Jag hade inte särkilt mycket kärlek för bilen, och jag gav inte den särskilt mycket kärlek i heller.

Utan det var all kärlek ifrån alla andra som fick mig att börja se bilen med andra ögon.


Och nu sen jag bestämde mig för att behålla den ett tag till, så tycker jag bara om den mer och mer!
Jag har INGEN att klaga på över denna bilen!
Den är riktigt rolig att köra (om man kör den på rätt sätt) och trots mestadels aktiv körning så snittar den precis över litern/milen bara.

Ju mer jag kör den, ju mer tycker jag om den.

Häromdagen så körde jag den hårdare än någonsin, hårdare än när jag körde med den på bana.

Och det slutade med sne ratt och en lysande motorlampa.
Så jag ställde bilen hos HelaBilen.se och sa “Ring mig när den är klar”.

Dagen efter kl 10:00 så ringde de mig och sa att bilen var klar!
Då lämnade jag alltså bilen dagen innan på eftermiddagen, och hade verkligen ingen stress med att få tillbaka den.
Det var nästan så jag ville vara utan den ett par dagar så jag hade anledning till att köra med de andra bilarna.

En hjulinställning fixade ratten, inget var skadat.
Och motorlampan släcktes, det var ett vanligt och simpelt, ja fel kan jag inte kalla det.
Detta är ett väldigt vanligt fenomen som ni GT86/BRZ ägare behöver känna till för att inte få panik när er motorlampa börjar lysa, vilken den kommer att göra om ni kör den rätt.

Ni kan läsa om det här.

https://www.pointmeby.com/2017/09/10/86-brz-frs-p0351-cel-p0353-coil-pack-how-fix/

DIY: How to replace ignition coil pack on GT86 / BRZ / FRS and fix CEL P0351

http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=81613

https://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=30879

Lite kortfattat så ligger det till såhär.

På 13-14 årsmodellerna så kommer motorlampan att börja lysa när man kör bilen riktigt hårt.
Det står “när du använder bilen på bana”, men ja, när man pressar den som den ska pressas vill jag kalla det.

När bilen andas för varm luft så får du en felkod om att det är fel på tändspolarna.

Ett tips är att “Go the McLaren way” med att täcka luftburken med värmetålig folie.
p0351 brz frs 86

Så detta är alltså ännu ett bevis på att det är superkorkat att ha ett öppet luftfilter i motorrummet.

Nästa tips är att linda in/coata grenrören eller kapa hål i huven.

Ja allt för att få ner tempeperaturen i motorrummet.

MEN! Det finns en Bulletin om detta!
Det Subaru verkstaden gör för att fördröja det hela innan motorlampan börjar lysa är att montera tändspolar från 2015+ .

Jag ringde till Toyota om detta, de hade INGEN aning om detta såklart.
De sa att de skulle ringa mig tillbaka samma eftermiddag, Jag sa att det inte var någon stress.
Detta var flera dagar sedan, ingen har ringt tillbaka.

** Jag måste verkligen sluta säga dessa meningar till folk
* Jaja ingen fara, det är ingen stress
* Stressa inte för min skull

Det slutar ALLTID bara med att de skiter i mig helt och hållet, och jag blir irriterad som fan!

Vilket som, ingen skada skedd på bilen.
Men jag blev ju lite sugen på att köpa en ny huv 😉

** Jag SKA montera på mina mycket bredare Toyo R888 som finns förvarande hos HelaBilen.se, men jag är nog inte helt redo att höja bilen ännu 😉

** Efter HelaBilen.se hade sett till så att bilen var tipptopp under skalet igen, så var det dags att ge min #RocketBunny86 riktig kärlek.

Bilen är nu polerad, rekondad in och utvändigt och Keramisk Lackförseglad av Sonax Syd.
Och ja, jag trodde inte att han skulle lyckas, men Latif fick till och med bort reporna på huven som ANTAGLIGEN en katt har orsakat!

Bilen blev RIKTIGT bra!

NU är det verkligen en Sir Pierre bil!

Riktigt bra jobbat av Sonax Syd!
Om man inte har/börjar tappa kärlek för sin bil, så ska man verkligen lämna in den för polering!

Och det är bara dumt att inte ha bilen lackförseglad, oavsett årstid.

** Fälgarna har ju blivit rejält skrapade.
Ännu något som jag inte brydde mig om tidigare..
Men nu vet jag inte om jag ska lackera dem, eller köpa nya.
Jag tycker att det passar perfekt med vita fälgar, men ska man lägga pengar på att lacka vita fälgar vita igen?

Även om jag vet att SMR hade gjort det snabbt, bra och billigt åt mig.

Eller ska jag passa på att lacka dem i en annan färg?
Eller ska man bara köpa nytt?

Jag snackade lite löst om det med ABS Wheels under Elmia.

View this post on Instagram

@sirpierre.se Sveriges Bilkung

A post shared by ABS Wheels (@abswheelssweden) on

Och jag har ju faktiskt beställt ett par Kolfiberfälgar av Wirgart Racing

Men, jag har varken bestämt mig hur de ska se ut eller till vilken bil..
Jag har bara sagt att jag ska ha ett par kolfiberfälgar så fort han har tid att göra ett par åt mig, storlek och design tar vi när det är dags.

Men kolfiberfälgar på min vinterbil/brukis… Njaeae.. det blir nog inte rätt.

 

** OBS! Mina fälgar är inte kantstötta!
Utan de är bokstavligen skrapade!
Och detta har hänt när jag måste köra över dessa små fyrkantiga farthinder.
Det mest lindriga sättet att göra detta är att köra över med ena sidan av däcken rakt över farthindret, men det gör att fälgarna PRECIS skrapar kantstenarna på mittrefugen eller trottoarkanten.
Så det är verkligen bara precis färgen som har skrapats bort.

 

** Ja då har tydligen Cirkle K en gräns på hur mycket man får tanka för på samma betalkort inom en viss tid, Jag har tankar för cirka 3000 kr under det senaste dygnet.
Så ännu ett bevis på att Cash is King!

 

** Jag har lärt mig ännu mer om min JDM Corvette nu.
En liten del till varför den snittar över 2 liter/milen är för att den är så väldans rolig att gasa på med =)
Igår så körde jag till Malmö-Halmstad och tillbaka, mestadels motorväg och 115 km/h med farthållare.
Men även lite plattan i mattan, och jag drog en Audi TT-RS 3 gånger i 3 olika hastigheter!
Då snittade bilen “bara” strax över 1,3 liter/milen.

Så som jag misstänkte, bilen dricker mindre på motorvägen än när man glider runt på tomgång i stan.
Stadskörning och tomgångskörning är det absolut sämsta för förbrukningssnittet.

** Den är riktigt snabb min JDM Corvette..
Oavsett hastighet.
Nästan vilken hastighet jag än håller, så gör den kickdown och spinner när jag trycker plattan i mattan.
De e najs =)

** Kattmänniskor är otroligt känsliga och snåla.
Inget nytt där =)

** Att “Svensson” har jättevårt för att ge komplimanger eller trycka “Like” är ju allmänt känt, det märker jag dagligen på Instagram och Youtube.

Här har jag ett perfekt exempel att visa er.

Jag la upp denna bilden lite överallt häromdagen.

183 likes på Instagram är tyvärr rätt standard för mina bilbilder.
De får alltid mest likes, Selfies och videos får knappt några likes alls 😉

Så här var responsonen där bilden lades upp.

Nästan 1 900 exponeringar, nästan hälften tack vare taggar.
9 st som sparade bilden, och 3 som skickade den vidare via mail.

På min privata Facebook blev det 20 likes och en komplimang.

På min Facebook-bloggsida så var det mer eller mindre samma personer som gillade bilden på min privata sida.

På sidan Svenska Corvette C4 Gruppen så blev det 24 likes och 0 kommentarer.

 

Och på den Amerikanska sidan för Corvette C4 så blev det helt annan respons.

234 likes och 39 kommentarer, frågor, request om fler bilder.
Och under dessa kommentarer så blev det flera trådar.

Där är skillanden mellan Jante-Sverige och resten av världen.

 

** Detta är ännu en anledning till att jag måste justera mina kolfiberdörrar på min #350ZRS.

OBS! Enda anledningen till att de har börjar hänga är för att folk är så totalt hjärndöda att de hänger sig på andras bilars dörrar!

Det är ännu en sak som har varit på “To-Do nästa gång”-listan ett bra tag.

** Obeskrivligt otroligt imponerande bil att köra..

 

View this post on Instagram

#350ZRS #rollingshot by @car.ww

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

 

** Dagens Paket

Idag kom det ännu en låda med luftfilter ifrån DDESIGN =)

De förra var för stora i inloppet.

Och tyvärr… sjukt irriterande tyvärr..
Så är dessa för stora allmänt.

Inloppet på 2.5 tum passade perfekt..

Men de är för breda.

Och jag vet inte vad jag ska göra nu..
Jag är rätt säker på att DDESIGN inte orkar med mig att jag ska skicka tillbaka dessa också.
Detta är andra trion med luftfilter som de tar hem bara för min skull.

Men trots alla uppgifter jag gav sist, K&N nummer och allt, så är dessa för breda.

Just nu är min tanke att flytta fram luftfilterna med Silikonslangar.
Så de sitter längre ut och längre ifrån varandra.
Men jag tror oavsett att de inte får plats under huven.

Och Silikonslangar var bra mycket dyrare än vad jag trodde.

1 st 45 graders vinkad slang är 231 kr,

och jag kan ju inte ha en slang som är 2.5 tum i båda ändarna.
2.5 tum där den ska träs på insuget är ju rätt.
Men utanpå luftfilterfästet.. där är ju kanske 3 tum?

L-M-R.se har alla tänkbara varianter, men jag skulle vilja pröva detta på plats.

Usch, jag orkar verkligen inte med detta mer!
Allt detta för att man skulle vara ordentligt och köpa nya filter istället för att tvätta de som sitter där, och för att men för en gångs skull önskade sig en present.

Har ni något tips åt mig?

** Jag brukar glömma bort hur snabb min SL är.
Men denna gången hade jag glömt bort hur komfortabel den är =)

View this post on Instagram

#MercedesBenz #R129 #W220

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

** Ännu en stor nackdel med alla dessa hemska Off-Road farthinder vi har i Malmö är att de skrapar upp bilen rejält undertill.

Men som tur är så är HELA karossen av glasfiber, så nu när bilen ska in på lackering så kommer de även att laga hålet i golvet åt mig.

Det är jättelitet och precis i hörnet där man vilar vänsterfoten.
Men eftersom denna bilen används som en brukis, och inte på torra dagar, så givetvis ska det fixas.

(Visited 179 times, 179 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.