Test : FOBO Tire – Dag 3 – Kontrollering hos professionell däckfirma

Jag läste precis en artikel hos Aftonbladet som fick mig att komma på att jag har ju glömt skriva mitt 3e och avslutande inlägg om mitt FOBO Tire testande.

Artikeln handlar om att Polisen nu gör dackrazzior för att se till så att folk kör runt med lagliga däck.
Det innebär rätt sorts däck (vinter/sommar), tillräckligt med mönsterdjup och inte minst rätt lufttryck.

Så givetvis ett perfekt tillfälle för att än en gång visa er hur bra och hur VIKTIGT det är med FOBOTire.

Har ni ingen aning alls om vad FOBO Tire är vid detta laget så börja gärna med att läsa mina tidigare inlägg om ämnet.

Kommande Test : FOBO Tire – TPMS – däcktrycksövervakning

Test : FOBO Tire – Dag 1 – Unboxing och Installation

Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning

 

Så, Där jag avslutade senast var alltså efter ha fyllt på, Eller försökt fyllt mina däck med luft på 2 eller 3 olika bensinmackar.
2.8bar var önskemålet.

När jag nu startar bilen för att köra till däckfirman HelaBilen så ser lufttrycket ut såhär.

IMG_3786

Målet denna dagen var att se om däcken behövs balanseras på nytt, Samt att kolla/fylla på däcktrycket med en riktig, kalibrerar, proffs-pump.

Jag kör lugnt och stilla till däckfirman och när jag kommer fram så ser trycket ut såhär.

IMG_3788Men.. Att balansera mina däck nu är väldigt orättvist och felvisande..
Dels så sitter där fast en MASSA gummirester lite överallt på däcken..
Samt att insidan är bortsliten..

IMG_3789 IMG_3790

Som ni ser.. IMG_3791Vi försökte få bort så mycket gummirester som möjligt till en början..
Men det var bara slöseri med tid.

Så killarna balanserade däcken i skicket som dom var i helt enkelt.

IMG_3793Och det fick bli relativt perfekt =)

IMG_3796Nu gjorde vi som såhär med lufttrycket.
Att så fort ett däck var balanserat och klart så fyllde vi på med 2.8 bar.

Men.. jag märkte väldigt snabbt att däcken var kanske inte så kalla som jag trodde.
För att när sista däcket var klart och monterat på bilen igen så hade trycket gått ner på övriga däck.

IMG_3797Så istället för att bara sitta och vänta medans alla däcken var ”garage-kalla” så laborerade jag med att fylla på och ta ut luft fram och tillbaka för att se just hur snabbt FOBO Tire reagerade.

IMG_3798

Jag la märkte till att luften som blåses in i däcken inte är ”kall”.. Vilket jag inte trodde det skulle vara i heller..
Men luften var rätt så varm.. Vilket är rätt.. För det lufttrycket du vill gå efter är ju just det varma.. IMG_3799 IMG_3800

Perfekt hela tiden..
Det enda jag kunde märka var att om jag tömde och fyllde på.. tömde och fyllde på.. Och höll på så i flera omgångar, Så kunde det ta upp till en minut för att FOBO Tire att känna av 0.01 bars tryck..
Det vill säga mindre än en fis i rymden..
OM det nu är så att pumpen på däckfirman är EXAKT kalibrerar den med.. IMG_3806

När jag kom hem efter att ha kört lugnt och stilla hem så ser däcken ut såhär i lagom stadstemp..
Perfekt enligt mig..
Jag medvetet satte 0.01bar mer i bakdäcken.
Men att vänster fram alltid blir varmare och då ökar trycket mer måste bero på att bilen kanske behöver en hjulinställning..
Eller alla dessa rondeller i Malmö..

Dagen efter när bilen har stått i garaget i cirka 20 timmar så ser trycket ut såhär.

IMG_3849SÅ!

Detta är min lärdom.
Vill jag ha 2.8 bar i mina däck vid stadskörning så motsvarar det 2.62 bar kalla.

Och med 2.62 kalla och LITE aktiv eller motorvägskörning så stiger det till strax över 2.92 en lagom varm sommardag.

IMG_4029

Och idag.. Ett par veckor senare när sommaren är förbi och bilen bara har stått stilla i garaget så visar däcken såhär.

IMG_4363

Inte det minsta användbart för er andra..
Men det visar att det faktiskt gör skillnad i tryck även vid vanlig körning, OCH framförallt att FOBO Tire BEHÖVS och är noga!

Och ang balanseringen.. Jag märkte ingen skillnad efter jag monterade på FOBO Tire.. Min vän som testat på sin MC han kör med samma dag märkte inte heller någon skillnad.
Men även om ni behöver balansera om däcken så är det fortfarande SÅ mycket lindrigare än den installation som andra TPMS produkter kräver.

 

  • Skulle det vara att du inte alltid har din Bluetooth igång så blir du påmind att sätta igång den så fort FOBO appen känner av att du rullar i en bil.
    Bra.

IMG_4170

  • Nu har jag VERKLIGEN testat FOBO Tire på alla tänkbara sätt och lite till utöver det tänkbara.
    Och jag står fullt vid produkten.
    Så pass att jag nu ska ha det till ”vardags” också OCH har bestämt mig för att beställa hem ett helt gäng till er läsare att köpa.
    För att jag VET att detta verkligen BEHÖVS!

 

Så inom det närmsta så kommer jag att få hem FOBO Tire till personbilar, Tyngre fordon och MC.

fobotyre_black
Men bara 15st utav varje till en början, Så först till kvarn!

Priser osv vet jag exakt först när jag har produkterna hemma hos mig.

FOBO Tire Pressure Monitoring System For Your Car

Hur pass viktigt det är att kolla sitt lufttryck regelbundet och att ha RÄTT lufttryck är något som de viktigaste personerna i världen försöker lära alla i världen..

Jag inräknat 😉

(Visited 213 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis M

Kanske blir varmare vänster fram för att det är förarsidan och att den är lite tyngre där?

[…] Test : FOBO Tire – Dag 3 – Kontrollering hos professionell däckfirma […]

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x