Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning

Igår lärde jag mej mycket..
Efter alla dessa år av bankörning och spekulerande, mätande, testande och framförallt alla diskussioner och ”råd”.
Så igår fick jag verkligen lära mej.

Jag skulle till däckfirman igår ju för att balansera däcken och fylla på med luft.
Men det var så fint väder så jag struntade i det, Och märker ingen obalans i däcken alls så.

Däremot så fick jag möjligheten att köra på Sturup Raceway och VERKLIGEN testa denna nya produkt på allvar under hårdaste möjliga förhållanden.

IMG_2905

* Jag hatar Sturup Raceway, En hört jävla ojämn, guppig bana!

Och jag kan bara säga att jag är så nöjd, så glad, och så mycket mer säker ang det här med hur mycket lufttryck man ska släppa ut ur däcken innan man ska ut på banan.

Jag filmade allt med mobilen uppe på fokus så ni skulle få se hur snabbt trycket ökar..
MEN! Efter 20 långa minuter på denna trixiga jobbiga bana så var tempen ÄNDÅ inte uppe i det jag ville!

Så.. Jag tror att jag förklarar det hela bättre med printscreens istället.

Jag börjar då med enligt bensinmacken med 2.8 i kalla däck.
2.8 är det jag vill ha hela tiden helst.

När jag tar ut bilen ifrån garaget så ser det ut såhär.

IMG_2858

Jag kör och tankar och kör sen motorväg till Sturup.
Tar väl ca 15 minuter.

När jag kommer fram ser det ut såhär.

IMG_2859Mer eller mindre så som jag vill ha det alltså.

Jag låter bilen stå och bli kall igen.
Ungarna använder bilen som lekplats i en halvtimme eller så

IMG_2860Sen när jag känner att däcken är helt kalla igen så tömmer jag ut luft.

Här kommer då det väldigt omdiskuterande.
Jag brukar ta ut så jag har som minst 2.3 bar vid kalla..

”Folk” tycker det är fortfarande jättemycket..
Vissa tar ut så där är så lite som 1.5 bar..
Andra säger precis under 2 bar.. 1.9..

Men jag är VÄLDIGT osäker om det där..
Men jag testar att släppa ut lite mindre än vanligt.

2.2 får bli lagom.

IMG_2861Ut på banan..

Och bilen känns SKIT!
Inget fäste alls.. Bilen bara sladdrar.
Men men det bygger väl upp värme och tryck snart tänker jag.

Bilen mår så dåligt av detta dåliga tryck och fäste att ABS och all annan ESP osv osv bara lägger av..

Jag fortsätter köra.. Bromsar så det bokstavligen släpper en rökbomb vid varje inbromsning..
Men.. Trycker byggs inte upp..

Kör in i depån. Kopplar av batteriet och på igen så min ABS fungerar igen.
Och sen kör jag stenhårt på denna lilla bana i över 20 minuter.

IMG_2862Och då ser det ändå bara ut såhär alltså!

Fortfarande alldeles för lite för min smak.

Jag driftar och har mej och gör allt för att få upp värmen och trycket i däcken.
Svänger och kränger onödigt mycket..
Och då när jag själv bara är illamående och spyfärdig så händer detta.

IMG_2864Vänster framdäck är överhettat..
Och trycket är ändå inte där jag vill ha det.

Men visst.. Det är en stigning med ca 0.5 bar..
Men jag hade väntat mej mer.

* Just det, Batterierna som satt i var inte dåliga, Utan bilen behövde bara rulla någon meter innan alla 4 sensorerna visade fullt batteri.

Jag tar ett lugnt kylningsvarv, Trycket sjunker lite, Men alla dessa vänsterkurvor på Sturup Raceway låter inte mitt framdäck kylas ner.

IMG_2870När bilen får stå stilla lite så lugnar det sej

IMG_2871Men för motorns och bromsarnas del så vill ju inte jag stå stilla.
Så jag tar bilen lugn ut på landsvägen för att kyla ner resten.

IMG_2872Där lägger tempen sej igen.

IMG_2873Och trycket sjunker snabbt, Och då börjar appen, mobilen och mottagaren inne i bilen att varna för fullt!

IMG_2874 IMG_2876 IMG_2879Jag är nöjd för dagen.

Kör till närmsta bensinmack för att fylla på luft igen..
Allt varnar under hela tiden.

Kommer fram till bensinmacken vid flygplatsen, Som inte har någon pump ute.. Och macken är stängd..

Kör till Station i Svedala och kommer fram till detta..

IMG_2881Vafan..
Jag trodde att alla mackar hade uppgraderat till såna där man bara ställen in trycket och drar ut slangen.

Men däcken är nu nere i vad jag anser är normaltemperatur och trycket är alldeles för lågt för att köra vidare med.

IMG_2880* Jag spände inte fast sensorerna med låsmuttern under bankörningen just för att jag nästan VILLE att dom skulle flyga av.. Vilket dom inte gjorde =)
Och ska ni hålla på och tömma/fylla på luft så är dom bara i vägen.

IMG_2882

Den jävla pumpen orkar bara 0.2 bar åt gången sen måste jag bära tillbaka den för att fylla på luft!!!
Så jag fyller bara på ena sidan till enligt mätaren 2.8 sen kör jag till en annan bensinmack.

IMG_2885Nu kan jag verkligen HÖRA hur påfrestande detta är för däcken!

Kommer fram till nästa bensinmack och möts av detta.

IMG_2886WTF!?

Men men.. Bara att fylla på ändå.

IMG_2887Första däcken jag pumpar upp får tydligen mer tryck än dom andra, även om mätaren visar detsamma på alla..
Som sagt.. Man kan INTE lite på bensinmackars pumpar.

Så, Dagens summering

* FOBO Tire sensorerna sitter väl på plats och flyger INTE av trots att jag inte spände dom med låsmuttrarna.

* Att inte lyssna på andra än mej själv eftersom jag kan min bil bäst själv.
* Att inte ta ut för mycket luft ur däcken, För att SÅ mycket stiger det inte.
Ca 25% är väl en siffra man kan slänga ur sej, Det där med att trycket skulle DUBBLAS osv osv är ren skitsnack.

* FOBO Tire är så JÄVLA bra att ha!!!
Oavsett vad du har för däck eller hur du använder din bil!
* Trycket ändrar sej mer än vad man tror vid vanlig vardagskörning
Så nu när jag ska fylla på luft i mina däck på däckfirman så ska jag köra däcken lite varma innan.
Alltså vardagskörning. Inte låta bilen stå och vänta i 30+ minuter innan jag fyller på.
* SÅ jävla bra att den varnar när däcken blir för varma också!Nu hann jag inte långa någon däcksticka eller IR laser till igår tyvärr.. Men ett sådant test kommer också.

* Lita inte alls på bensinmackarnas pumpar, Fyll på dina däck hos en däckfirma

* Jag vill fortfarande testa Nitrogen i däcken, Någon i Malmö som har detta?

* Jag vill ha FOBO Tire till alla mina bilar nu

* Motorcyklar är ju känsligare mot för högt lufttryck tydligen pga däckets utformning.
Och så här ser det ut med en väldigt försiktig MC-förare som kört sin MC hemifrån till jobb.. Lugnt hela vägen.

IMG_2975Nu fortsatte han ju att köra och såg inte detta förrän nästan 45 minuter senare.
Då var ju trycket nere igen där det ska vara.

* Jag vet inte om det finns, Men en minnesfunktion i appen vore bra.
Så den kunde visa en graf eller så över hur det har förändrats.

* Man behöver inte ställa in något på nytt bara för att man tar av och på sensorerna, Det var bra.

 

 

 

 

(Visited 65 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x