Kan man köra med en Toyota GT86 / Subaru BRZ på vintern?

Denna frågan får jag ofta numera.
Och jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna köra med dessa bilar på vintern.
(Folk är rädda för bakhjulsdrivna bilar allmänt på vintern)

Visst, om du bor i skogen, där det snöar en meter om dagen, och där är ingen asfalterad väg alls, då är det dumt att köra med en låg, lätt bakhjulsdriven sportbil.

Men annars så ser jag inga problem alls.

Mitt enda råd är väl egentligen att rostbehandla bilen om du kan, och det är inte för att dessa bilar rostar mer än andra, utan för att vi saltar så extremt onödigt mycket på våra vägar under hela vintern, och det verkligen fräter på bilen.
Och jag kan mycket väl tänka mig att när de byggda dessa lätta och billiga sportbilar, så hade de nog inga prioriteringar på att bygga dem så de skulle klara svenska salta vintrar.

Här är mina inlägg kring dessa ämnen han tar upp i videon

 

** Min bil är ju min lagliga vinterbil.

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

 

** Vinterdäck

#RocketBunny86 Update : Vinterbilen har fått Vinterdäck

Oooh vad jag hatar vinterdäck i vårt Malmö-Höstväder!
Den understyr! Jag HATAR när en bil understyr!

** Vinter gummi/plastmattor

Unboxing : WeatherTech FloorLiners – GT86/BRZ/FR-S Rubber/plastic All Weather Floor mats

De där är verkligen riktigt bra.

 

** Att smörja gummilisterna var smart, det ska jag göra.
Man ska verkligen vara försiktig med coupeér utan fönsterram på vintern.
Man kan absolut knäcka rutan eller dra av handtaget.

 

** Bra vindrutestorkare ska man alltid ha.
Jag köpte nyligen nya, och till en brukisbil som denna så köper jag torkarblad på Biltema ifall de har till min bil.
Jag köper hellre nya torkarblad billigt och ofta än dyrt och sällan.
Detta eftersom is skadar gummit och en enkel fågelskit kan fullständigt förstöra dina torkarblad.

Så, Biltema-torkarblad två gånger om året brukar funka hur bra som helst.

** Man ska ABSOLUT INTE ha “sommar spolvätska” på vintern”!
Det fryser på nolltid och spräcker allt, behållare, slangar osv.
Så kör slut på din sommarspolarvätska och fyll på med vinterspolarvätska.

Ja de luktar tyvärr Apple eller Citron osv.
Men det är livsviktigt med bra och rätt spolarvätska i bilen.

Jag köpte den som SONAX har.

 

 

** Detta är ju verkligen inget måste, men jag valde att köpa ett nytt startbatteri inför vintern eftersom bilen nu har några år på nacken, och vinterkylan försämrar ett batteri mycket.

 

** En liten booster för att starta bilen eller ladda din telefon har jag rekomenderat många gånger under många år.
Bara köp en!
Om ni så bara får användning för den en enda gång så kommer det att vara värt pengarna.

Car Backup-bag – Summer Edition

Där i det inlägget så har jag en del länkar till tester med nya boosters osv.

** Jag har rostskyddat min bil i två omgångar nu.
Först förra vintern efter rådjuret skadade min bil lite.
Då tog vi av breddningskittet och behandlade plåten under.


Och sen när Henrik Elg installerade min stereo så röstskyddade vi bilen innifrån när vi hade inredningen ute ur bilen.

Bara för att vara på säkra sidan, det är ju trots allt en bil där man har kapat av original-plåtskärmarna.

Update : #RocketBunny86 – Ny Stereo – Del 2

Så mer eller mindre samma tips och råd som gäller till vilken bil som helst om man vill använda den på vintern.

 

Guide : Saker du borde ha i din bil under vintern

 

 

 

** Jag vill faktiskt lägga in att jag har haft en del vinterbilar med V8 och RWD, och jag fastnade rejält med en Mustang med deras typiskt dåliga diff, 5 liters V5 och automatlåda..
Den driver väldigt mycket även på tomgång.
Så det var inte en så optimal vinterbil.

 

(Visited 131 times, 8 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.