Dagens Bil : Fiat X1/9 1972–1982

Bertone X1/9

Jag gillar denna bilen enbart av nostalgiska skäl.
Jag har genom åren velat provköra en bara för att, men de senare åren så skulle jag vilja äga en, även om jag absolut tror att de flesta är sönderrostade för längesen.

Men på receptet så låter det bra.
** Liten italiensk sportbil
** 2-sitts
** Mittmotor
** Fokus på lätt vikt – 900 kg!!
** Raka linjer och ”spets”-formad
** Pop-up lampor
** Targa
** Bertone Design
** Självklart bakhjulsdriven
** Targa med rejält störtbåge så bilen klarar av racing-regler

 

1974 fiat x19 front three quarter

Och tar du allt det där så tänker du direkt på en dyr bil, och då var denna bilen relativt billig dessutom…

Fiat X1/9 Ad

Det låter som en succe´ ju!

Jag kan faktiskt fortsätta, vi kan slänga in sånt som fler människor än sportbils-fantaster tycker om.

 

Du kunde välja mellan två olika motorer (om du köpte den som begagnad), och de båda var bränslesnåla!

Fiat X1/9 - Wikipedia

Och tillbaka till sportbils-kunderna så hade bilarna individuell hjulupphängning med MacPherson fjäderben och skivbromsar runt om.

Så vad är fel med bilen?

 

Fiat X1/9 Five Speed, 1981 - Welcome to ClassiCarGarage

Ja det är ju det jag inte personligen VET.
Jag har hört en massa och kan gissa en hel del med tanke på att det är en Fiat, och i den meningen så kan ni läsa det som om jag skrev ”Rost, rost rost, rost rost, och rost, dessutom rost”..
Det är främst det som har gjort att jag inte har köpt en sådan bil.

Fiat X1/9

Men, erfarenhet av bilen har jag faktiskt, och där kommer det nostalgiska in i bilden.
Jag har nämnt bilen ett par gånger, av enbart denna anledningen.

Bertone X1/9 9

När jag var ett litet barn så tyckte min pappa att en sån här bil vore en perfekt shoppingbil för en ung kvinna med barn,

Fiat X1/9 - Classic Car Review - Specifications | Honest John

så pappa köpte en helt ny sån här till min mamma någon gång på 80-talet.
En av max 400 st svensksålda under alla 17 år.

Mamma tyckte att pappa var idiot för att här fick man ju inte plats med några påsar,

så bilen stod bara stilla för det mesta, tills pappa tröttnade och sålde den, och anledningen till att den såldes (om jag minns historierna rätt) så var det för att då kom min lillasyster till världen, och då funkar det ju inte med en 2-sitts bil =)

Så det är min erfarenhet av bilen.

Jag har samlat på mig en massa videos om bilen, så ni får se dem, jag har som sagt aldrig kört en Fiat X1/9

Men innan dess så kan jag ju säga vad det är som har hindrat mig från att köpa en (rost rost rost rost)

Två motoralternativ var det ja.
Och kom ihåg, bilen väger bara 900 kg!!

Fiat X1/9 Buying Guide - Including The Bertone X1/9

Bilen som mamma hade var 80-tals modellen med den större motorn.
Så Fiat X1/9 byggdes och såldes mellan 1972 och 1989, så i hela 17 år såldes modellen…
Så varför är de inte vanligare på vägarna? (rost rost rost rost)

Under dessa åren så såldes det cirka 160 000 st, det är ändå typ 10 000 bilar om året..

Men okej, jag ska sluta dra ut på det.

1972-1978 så hade bilen en 1300 cc motor… Jepp.. Eller för att vara exakt så var den på 1290 cc, men modellen hette 1300 så ja vi säger 1300..
Nej ingen varvglad MC motor, en rak 4a, på 1,3 liter.. och 75 hästkrafter….

1986 Bertone Fiat X1_9 engine

Okej okej, liten motor till en liten bil, på 70-talet, bränslekris bla bla bla.
Den stora motorn då?

Fiat X1/9 – Arvika Fordonsmuseum

Ja mellan 1979 och 1989 (majoriteten av produktions-åren) så hade bilen en större motor.
Den heter 1500..
Så ja, 1,5 liter istället för 1,3 liter..

Och 85 hk istället för 75 hk..

Men, 900 kg, och den fanns i ”Trimmade” versioner med från både Abarth och Dallara.

https://x19world.de/Dallara_geschichte_en.html

Och där 1979 så hände en hel del, bilen fick större motor, 5 växlad låda istället för 4 växlad OCH bilen hette inte ens Fiat de sista 10 åren!

Nope, bilen som mamma hade hette Bertone X1/9, ja Fiat namnet skrotades 1979.
Vissa säger senare, tydligen när Fiat slutade säljas i USA?
Men det får andra berätta mer om.

Och det är faktiskt som så att bilen började inte ens som en Fiat, typ (Italienare….)

Bilden började som en Autobianchi
(Minibilar från en sammanslagen Italiensk koncern… typ… Italienare…)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autobianchi

 

Men, om ni tyckte att bilen ser futuristisk ut för att vara en 70-tals bil så är det så att Bertone byggde denna helt färdig för Autobianchi redan 1969!

A Mid-Engine for the Masses - The impressive saga of the Fiat X1/9

This is the 1969 Autobianchi A112 Runabout with Marcello Gandini looking on

Bertone byggde färdiga karosser med inredning osv och sen så skickades bilarna till Fiat för slutmontering, så de var väl aldrig särskilt mycket Fiat över bilarna.

Ja, det var nog allt för mitt intro om en bil som jag aldrig ens har kört..
Nu lämnar jag över till andra att berätta mer om bilen.

Jag vill bara säga att jag har varit sugen på en sedan sedan ett par år tillbaka nu, men då helst den breddade Dallara.

For sale Fiat X1/9 competition I model Dallara

Men att hitta en rostfri sådan….

The history of the Fiat X1/9 Dallara group 5

 

Motorn bryr jag mig inte så mycket om för att det finns plats för en större motor 😉

 

The World’s First Affordable Mid Engine Car – Worthy Or Best Forgotten? Fiat X1/9

Here’s how the Fiat X1/9 was Italy’s first cheap mid-engine sports car

The Fiat X1/9 is a Stunning, Gandini-Styled, Mid-Engined Italian Sports Car

MotorWeek | Retro Review: ’82 Fiat X1/9

The Secret Story Of The Alcan Aluminum Bertone X1/9

”X” Factor: The Curious Story Of How The X1/9 Got Its Name

The Untold Story Of The Fiat X1/9 Abarth

50 Years Young: The Striking Fiat X1/9 Bertone

FIAT X1/9 DALLARA

Fiat X1/9 Proto with Alfa Romeo 2.0 D2 Engine in action on Hillclimb!

Jepp, och där blev suget större än någonsin för en sådan.

Fiat X 1/9, a true Italian inspiration : Tim’s Enthusiast Garage Episode 15

Fiat X1/9 en liten sportbil med gorilla körställning

Wheeler Dealer Fiat X1/9

Fiat X1/9 X19 TARGA (Rebuild)

Fiat X1/9 K20 walk around

The ”underpowered” Fiat X/19 – Owner Interview

FIAT X 19 X1/9 BERTONE (UNO TURBO) pt2

IT’S THE GRAN FINALE! Bertone X1/9 (1989) REVIEW. Just don’t call it a Fiat! | TheCarGuys.tv

Driving A RALLY Fiat X1/9 On The Road! (1974 Group 4 Rally Car Driven)

The Secrets of Fiat_Bertone X1/9 Part 02, Italian POV | Johnny’s Garage

COLLEGE GIRL REVIEWS 1980 FIAT X1/9

Fiat Bertone X1 9 Up Close

Fiat X1/9 Bertone 1.5L

https://www.vibilagare.se/backspegeln/fiat-x19-ar-en-miniatyr-ferrari-med-trevlig-prislapp

https://www.motortrend.com/vehicle-genres/fiat-x19-history-generations-specifications/

https://silodrome.com/bertone-x1-9-car/

https://www.caranddriver.com/reviews/a42406544/1979-fiat-x19-by-the-numbers/

https://www.hagerty.com/media/car-profiles/midwest-bayless-fiat-x19-220-horses-worth-of-vitamin-k/

https://www.carzy.net/en/cars/zX2xVciN04z4vLlVRWzS

Fiat X1/9 buyer’s guide

1972-1987 Fiat X1/9: The End Of An Era

Racing-spec Fiat X1/9 offers giant-killing pace without crimping style

 

https://www.facebook.com/exxy19

 

https://www.classicargarage.com/garages/imparts/cars-for-sale/fiat-x1-9-five-speed-1981

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_X1/9

The Fiat X1/9 Is Still One Of The Most Fun And Accessible Mid-Engined Cars Out There

Fiat X1/9

 

 

Fiat X1/9 – A Mid Engine Italian Spaceship (Mountain Loop Car Barn)

(Visited 31 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x