Dagens Råd : Be alltid om en ”Second Opinion”

Det känns som om att de flesta människor idag är ”prismedvetna”, för mycket, till den grad att de köper det billigaste bara för att det är det billigaste.

Jag själv har som vana att alltid kolla prisjakt.se om jag ska köpa något, mycket för att se VART jag kan köpa det, eftersom prisjakt.se visar lagerstatus och betyg på butiken, men också såklart för att se hur priserna skiljer sig från butik till butik.

Det är också bra att hålla koll på eftersom de flesta stora kedjor har prisgaranti, så om du är inne på t.e.x netonnet och ska köpa något, kolla om där är någon (fysisk) butik som är billigare med samma vara, för att om du kan visa att t.e.x MediaMarkt är billigare, så får du betala deras pris hos netonnet, så du slipper sätta dig i bilen och köra till Mediamarkt istället.

Så att vara prismedveten behöver inte betyda att vara snål.

Och att vara dumsnål är ju det värsta.

Låt oss ta begagnade bilar som ett väldigt bra exempel som jag stöter på ofta.

Säg att personen ska köpa en VW Golf eller någon annan dussinbil, det finns precis en sådan som de vill ha hos en välkänd bilhandlare här nere i Skåne där de får 6 månaders garanti, de vet att bilen är genomgången osv osv.

Men, de åker hellre till någon liten bilhandlare i Göteborg som har dåligt betyg på Google (men de vet det inte eftersom de inte kollar upp det innan) där säljaren inte svarar på frågor och visar noll intresse för sina kunder, och de kommer fram till en smutsig bil som inte låter riktigt rätt när den rullar, MEN de köper hellre den för att den är 3 500 kr billigare än den nära där de bor..

De tänker inte alls på att det kostar att köra till och från, man stannar och äter lägst vägen osv och OM du får problem så måste du alltså vända dig till de oseriösa 35 mil bort igen..

Det är att vara dumsnål.

Men dagens inlägg skulle inte riktigt handla om just det.

Dagligen så svarar jag på alla möjliga frågor kring alla möjliga ämnen, även saker som jag själv inte har koll på, men tydligen så är jag bättre på att googla än andra.
Och det är jag okej med, jag tycker om att hjälpa till och lära ut.

Men trots detta, trots att hela min omgivning VET att jag kan det mesta om bilar, så får jag höra gång på gång på gång om hur folk har blivit lurade av bilfirmor eller verkstäder.

De köper en begagnad bil, för relativt mycket pengar, och där tappar de allt vett känns det som…

De har full koll på att ett paket smör är billigare på Willys än på ICA osv osv, men de tror att alla verkstäder i Sverige funkar som McDonald´s att det är samma pris och service på alla verkstäder oavsett vart man går.

Så är det absolut inte! Så är det inte ens på Mcdonald´s!

Dagens exempel är helt perfekt, för att jag har hört väldigt snarliknande stories om och om igen under alla mina år.

En tjej köper en bil för strax under 100 000 kr av en bilfirma i närheten som bara har gott rykte, de går igenom alla bilar de säljer, om de behövs servas så görs det innan de läggs ut på annons, det är så bra som det kan vara när man köper en ”gammal” begagnad bil.

Efter ett par månader så tycker tjejen att bilen gnisslar.
Istället för att ringa till bilfirman där hon köpte bilen så åker hon in på första bästa verkstaden.

Detta slutar med att hon blir totalt blåst, de lurar på henne nya skivor och klossar runt om, jepp fram och bak, nya krängningshämmare och nya däck…

SEN ringer hon till bilfirman (som har en egen verkstad) och nämner detta, och vill då att de ska stå för den höga räkningen hon har fått.

Givetvis så funkar det inte så.

Först och främst, och nu säger jag inte detta som en antifeminist, bara för att vara väldigt tydlig.
Och visst nu får jag ju oftast bara höra såna här stories när det är som värst, men VARJE gång någon tjej har berättat någon sån här story till mig så har de blivit totalt lurade.

Så mitt första råd gäller alla, oavsett kön eller ålder, om det är så att ni måste lämna bilen till den första närmsta (okända) verkstad, så gå aldrig med på något mer än en undersökningsavgift.

Jaaaaa jag vet att ni alla har bråttom med att få tillbaka era bilar för att ni behöver bilen varje dag, men detta vet också verkstaden, så är det för alla människor, och det är eran största nackdel.

Men oavsett, be om ett kostnadsförslag och inget mer.
Om ni lämnar in bilen och säger ”fixa det oavsett vad det är och oavsett vad det kostar” så kommer ni att bli lurade.

Efter ni har fått kostnadsförslaget så ska ni ringa runt och fråga runt.
Är detta priset okej? Är det troligt att man måste byta allt som har med bromsarna att göra bara för att det gnisslar? Eller är det troligt att man måste lacka om hela bilen för att man har fått fågelskit på taket?

Ni har säkert någon bekant som kan LITE om bilar, ni kan ringa runt till flera olika verkstäder, stora som små, helst till både och.
Alla ”vet” att märkesverkstäder är dyrare än alla andra, men det behöver inte alltid vara så idag, och även där kan det skilja jättemycket.
Jag vet en som åker till Munka-Ljungby för att serva sin bil där hos Lexus för att Lexus i Malmö är bokstavligen dubbelt så dyra.

Precis som med allt annat i världen så skiljer priserna från ställe till ställe, och när det kommer till bilar och verkstäder så kan det skilja JÄTTEMYCKET!

Så om något händer med din bil, nya, nyinköpta begagnade eller bara gamla bil, ring först och främst till dem där du köpte bilen för att se om du har någon slags garanti, fråga om de har tips och råd till dig, det kan vara något jätteenkelt, det kan lysa en stor varningslampa i bilen bara för att din spolarvätska är slut t.e.x.
De har kanske en verkstad och ger dig ett bättre pris eftersom du redan är deras kund.
De har kanske rekommendation om en bra verkstad.

Om de kan hjälpa dig men du ska betala något för det, så ring alltid och få minst ett till kostnadsförslag ifrån en annan verkstad.

Ja de flesta verkstäder vill nog inte ge ett kostnadsförslag om de inte har undersökt bilen, men iallafall så du får ett ”Mellan tumme och pekfinger” cirka pris.

Om de inte kan hjälpa dig så får du leta upp en annan verkstad.
OM det inte är AKUT då ska du fråga runt först, fråga på Facebook, fråga någon bilintresserad vän, fråga mig (Gurun Sir Pierre), läs Google reviews osv.

Om du kommer till ett ställe där det inte känns bra, åk till ett annat ställe.

Även om du inte bryr dig om din bil så tror jag säkert att du bryr dig om dina pengar.

Och, åter igen, jag säger inte detta som kvinnoförtryckare, men statistiken säger att ensamma tjejer blir blåsta av verkstäder oftare.
Så även om ingen kille i ditt umgänge kan något om bilar, så ta med en kille ändå när du ska till verkstaden, det ser bra ut, för att oftast så tar man med någon just av den anledningen för att vännen kan lite om bilar.

Jag har stött på MÅNGA såna fejkproffs som har följt med bara som stöd, men det är ett annat inlägg 😉
Om du är ett fejk-proffs på bilar så ska du inte spela över och försöka visa att du kan mer än de riktiga proffsen 😉

Men dagens läxa är alltså att alltid be om en second opinion, minst en.
Och om du nyligen har köpt din bil av en bilhandlare (just detta är anledningen till att man hellre köper av en bilhandlare än av en privatperson på en bensinmack mitt i natten) så hör med dem först och främst och se hur de ställer sig till problemet som har dykt upp.

Dagens exempel åkte alltså på en väldigt dyr kostnad.
Inte nog med att det bytes delar som inte behövdes bytas, det blev också mycket dyrare än vad det hade kostat någon annanstans.

Sen EFTER detta så vänder hon sig till bilfirman där hon köpte bilen för två månader sedan och ber dem om pengar.

Bilfirman tycker ju såklart att detta är konstigt, eftersom deras verkstad går igenom alla bilar.
De ber att få prata med mekaniker som har gjort jobbet, men efter 3 försök under dagen då han var ”upptagen med en annan kund och inte kunde prata” så gav de upp.

De bad om att få bilder på de utbytta gamla bromsarna som skulle ha varit så dåliga, och det fick dem inte i heller.

Trots detta så erbjöd bilfirman att betala vad delarna hade kostat dem att köpa in till deras egna verkstad, vilket då var bokstavligen 20% av det hon hade fått betala för delar och jobb på verkstaden där hon tydligt blev blåst.

Det är verkligen inte alla som sköter sina affärer så.

Ja några klossar kanske behövdes bytas, kanske skivorna, det lär vi aldrig få veta.
Det kan också vara så att en sten hade satt sig mellan kloss och skiva, och det löser man enkelt genom en hård inbromsning, vilket en vanlig vardagsförare aldrig någonsin gör.

Men dagens viktigaste läxa är att fråga runt.
Ni anar inte hur många urkorkade frågor jag får flera gånger om dagen, så nej ni behöver verkligen inte skämmas inför mig för att ni inte kan något om bilar.
Det är bara till att fråga på.

Vi lever tyvärr inte i ett land där folk är ärliga och tar rätt priser, eller lika mycket betalt av alla kunder.

Sen självklart förstår jag att vissa tar mer betalt än andra.
Som jag lämnar gärna mina bilar till Autoropa, de är nog dyrast, men jag lämnar mina bilar där ändå för att jag har lärt känna alla dem som jobbar i verkstaden, sånt är viktigt för mig.

Och jag förstår att de är dyra med tanke på hur stort och fint där är, allt sånt betalar kunden för.
Men jag lämnar hellre bilen där och betalar överpris än att lämna den i ett mörkt, smutsigt, nerrökt garage där ingen förstår något språk överhuvudtaget, oavsett hur billiga de är.

(Visited 141 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x