#RocketBunny86 Update : Grenröret är äntligen på plats!

Spread the love

Ja som vanligt så drog detta ut på tiden, irriterande mycket..
Visst jag hade väl ingen brådska med att få på detta, men otålig som jag är så är det onödigt irriterande.

När jag ringde till Ytan.nu så sa de att det skulle ta en vecka att behandla mina grenrör.
När jag lämnade dem så sa de 2 veckor.
Efter 2 veckor så tog det 4 samtal ifrån mig innan de blev klara nästan ytterligare 2 veckor senare.



Och då var vi inne i “Vinterperioden” precis som jag var rädd för.
HelaBilen.se som jag hade en tid hos för att få grenröret monterat har ju minst sagt full upp nu med att byta till vinterdäck på tusentals bilar.

Men hjälpsamma som de alltid är så fick jag en bokad tid, och de satte mig på “Stand by” listan som inte finns hehe.

Jobbet att byta grenröret var inte svårt alls.


Det var egentligen väldigt enkelt, egentligen.
Det som tar tid med mina bilar är ju att kunna lyfta bilen på någon lift.


Men en halvtimme och ett par försök och liftar senare så löste det sig.


Och cirka ytterligare en halvtimme till bortsett ifrån en kort kaffepaus så var det nya grenröret på plats.

Vi behövde inte ens kika på guiderna

Guide : How to install header on a BRZ / FRS / GT86

 

** Jag har både sänkt och höjt bilen i flera omgångar, men den är nog rätt så låg nu inför vintern 😉

Såhär ser det gamla grenröret ut.

Så även om jag inte skulle få mer effekt, så spar jag vikt iallafall 😉

 

Vad är skillanden då?
Ja framförallt så låter den mycket annorlunda.
Nu låter den som en trimmad Subaru, and i like it =)
(Video kommer, annars så skynda er att se min Instagram Story nu)

Och jag märker åter igen vilken skillnad OpenFlash Tablet mapparna gör på bra ljudet..
Både på Steg 1 och Steg 2+ mapparna så sänker den varvtalet på tomgång, den blir rätt mycket tröttare på gasen i de lägsta varven, men det gör också bilen mycket tystade vid start och framförallt kallstarter.
Så det uppskattar förhoppningsvis omgivningen.

Och sen när man gasar till så VERKLIGEN låter den annorlunda!
Det är verkligen ett Subaru Rumble, man till och med känner vibrationerna av de ojämna avgaserna i stolen.

 

Effekt då?
Äh jag vet inte..
Nu körde jag bara från HelaBilen.se till CarWash Green & Clean med bytt grenrör och Steg 1 mappen, och det är bokstavligen bara på andra sidan gatan.
Sen så satte jag direkt in Steg 2+ mappen.

Så jag kan inte yttra mig om vad enbart grenrör och overpipe gör för nytta.
Men hela detta paketet ihop, som bevisat av flera ska ge 22 som minst 22 hästkrafter i Dubai-värmen.

** (Nu har jag ett bättre grenrör utan katalysator, jag har Steg 2+ mappen istället för steg 2 som är till för de med katt, och jag har ingen ljuddämpare bak, så min bil ska ger mer effekt än vad hans gör, speciellt i vårt “höstväder” jämfört med Dubaivärme.
Men där har jag iallafall ett av flera exempel att gå efter vad min bil MINST har för effekt med dessa mods, och sen så börjar ju motoreffekten original på 195 hk och inte 200 hk, men jag tycker om att underdriva, så när jag säger att dessa mods ger 22 hästkrafter så är det verkligen att underdriva.  222 hk minst i motorn är en trevlig siffra iallafall =) ) **

Ja man märker det på mittregistret och precis innan, där är mer effekt och framförallt mer vrid, man slipper den där Bixer-dippen i effektkurvan helt och hållet.
Men då tycker jag, att eftersom den var sån skillnad från på effekten efter man tog sig förbi den där dippen vid cirka 4 500 rpm, så känns bilen lite mer besviken nu därefter.
För att nu är där mer effekt fram tills cirka 5 000 rpm, det är märkbart, men sen därefter så känns den ungefär som innan..

Men detta var jag föreberedd på, detta är skillnaden mellan UEL och EL header.

Updpate : #RocketBunny86 – EL VS UEL Headers

EL med lika långa rör ger mer toppeffekt, och UEL med ojämnt långa rör ger mer effekt i botten.

Och precis så är det.
Så jag har ju inget att vara besviken över, det är bara att nu är motorn mycket mer jämn i effektkurvan, där är ingen “V-Tech” effekt på höga varv liksom, om jag ska förklara känslan.

 

Så hur mycket kostar dessa cirka 22+ hk som man får enligt detta recept nedan?

 

** Borla Unequal Length Header = 7 899 kr
** Over-Pipe = 3 679 kr

 

** Ceramic Coating = 1 500 kr

** Installation = 1 500 kr

 

** OpenFlash Tablet 2.0 = 6 500 kr

Review : Dragy GPS Performance Box & Openflash Tablet 2.0 #RocketBunny86

 

Summan ex extra skruvar, bensinpengar fram och tillbaka en massa gånger osv = 21 078 kr 
Så som jag alltid säger med sugismotorer, det kostar dig 1 000 kr per hästkraft oftast.
Det stämmer mer än oftast.

 

Och egentligen i detta så ska K&N dropin vara inräknat med, det är vad alla andra har och det ENDA luftfiltret som OpenFlash Tablet rekommenderar.

“The KNN Drop-In is perfect in all situations. You should stick with it and not ‘downgrade’ to a CAI of any kind.”

** K&N Luftfilter – 810 KR

BRZ / GT86 Ersättningsfilter K&N Filters

 

Så då är vi verkligen uppe i de där 1 000 kr per hästkraft.

= 21 888 kr

 

 

Är det värt pengarna?

AAAAAABSOLUT INTE! 

Det är en jävla massa pengar för att en redan rolig och högljud bil ska låta mer och annorlunda.

 

Sen passade jag även på att förbereda bilen inför vintern.

Mina vinterdäck hade fanns på plats hos HelaBilen.se idag, men jag ville gärna köra lite med bilen med mina nya mods med mina R-Däckm jag vill inte lägga en massa pengar på några få hästkrafter till, och sen direkt testa den nya effekten med vinterdäck.

Men de ska på innan jag ska till GreenLight Galan nästa Fredag.
Så jag får nog sätta på dem till helgen ändå.

Och eftersom bilen nu har några år på nacken, och jag vet inte om jag ska ställa denna bilen inomhus eller utomhus, så tänkte jag att det var lika bra att köpa ett nytt och starkare batteri också.

Kyla tar ju väldigt hårt på våra startbatterier.
Det är något folk glömmer bort varje vinter.

Mina perfekta vintermattor är på plats

Unboxing : WeatherTech FloorLiners – GT86/BRZ/FR-S Rubber/plastic All Weather Floor mats

 

Och “Vinter spolarvätska” är på väg hem från Sonax.

Så nu känner jag mig redo för en skånsk vinter.

 

** Jag har lagt rätt mycket pengar på bilen i år känner jag..
Storservice, dumt nog bytt koppling helt i onödan, nya bromsklossar, nya chassidelar, lackat fälgarna, ett helt meningslöst och onödigt dyrt stag i motorrummet som ska agera krängningshämmare osv osv.

 

Stereon är iallafall värd varenda krona =)

Dagens #RocketBunny86 : Samlade inlägg om stereon i min Toyota GT86

Henrik Elg föreslog att vi skulle slänga in en baslåda till..
Och jag är lite sugen… även om jag ändå använder bagageutrymmet rätt mycket..
Vi får se =)

Nu ska jag både höra och känna detta Subaru Rumble ett tag =)

 

 

** I mitt första inlägg om bilen så har jag samlat och uppdaterat min Spec-lista.

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

 

(Visited 116 times, 7 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.