Updpate : #RocketBunny86 – EL VS UEL Headers

Jag saknar min Toyota, som fortfarande är på Verkstaden, varför vet jag inte..
Så jag har passat på att tröstshoppa lite.

 

Så idag fick jag hem fler paket från L-M-R till min #RocketBunny86.

Min vinterbil, som jag inte skulle lägga några pengar på, som inte skulle trimmas, som skulle vara helt besiktnings-laglig,  som redan låter på tok för mycket! Som bara skulle vara vinterbil..

 

Ja det råkade bli lite grejer, som sen blev mer och som innebär att jag behöver lägga rätt mycket pengar på bilen.

 

Jag har insett, att trots alla mina egna fördomar om att N/A trimma, speciellt på små motorer, att det faktiskt går att plocka överraskande mycket effekt ur denna motorn utan att överladda.
Ja helt enkelt bara med luft in och luft ut som jag kallar det.

Jag började med att kolla på öppna insug, men det verkar som om mitt Drop-in K&N luftfilter ger lika mycket effekt som de öppna filter som suger åt sig varmluft ifrån motorrummet.

Så där känns det som om jag är klar.

Avgassidan då.
Jag har redan raka rör ifrån midpipe, dvs vad man gör på dessa bilar är att man sätter raka rör istället för den stora ljuddämparen, därför låter bilen så extremt mycket, mest på tomgång och låga varv.

Det som de flesta klagar på, de som ÄGER bilarna, inte de som provkör dem och bara säger att de borde ha mer effekt, är en typiskt dipp på effektkurvan vid cirka 4500 rpm, som är väldigt typiskt för boxermotorer.

Det löser man snabbt och enkelt med ett annat grenrör.

Nu finns det en massa olika grenrör att välja mellan.

Equal Lenght och Unequal Lenght.

https://medium.com/@DriveSlate/uel-vs-el-headers-which-one-should-you-choose-d4e8e9d70c99

 

Som namnet tyder så är grenrören lika långa på båda sidorna på det ena.

Jag valde “ojämn längd” för att få ännu mer av Boxerljudet.


Jag anser att om man har en Boxermotor så ska det låta som en Boxermotor!

 

Ska man dra det riktigt långt och noggrant så är skilnaderna i effekt såhär.

1: UEL låter som en Subaru, det där typiska Boxer Rumble.
EL låter mer som en rak 4a

2: EL ger mer hästkrafter, UEL ger mer vridmoment/Nm

3: Effektkurvan med UEL är bättre än den med EL, trots att EL ger mer hästkrafter.
Med det så menar jag att UEL ger mer effekt, både hästkrafter och NM i mittregistret, medans EL ger mer toppeffekt.

 

 

Sen så spar jag mer vikt på att välja ett UEL, även om det bara är lite.


Men UEL verkar passa mig och denna bilen lite bättre.
Jag är inte ute efter toppeffekt, utan körglädje.

Sen var då nästa fråga, ska man ha med eller utan katalysator?


Med katalysator så är ju bilen besiktnings-laglig, men är det lönt att byta grenrör om man ska sätta dit ett med en katt som stryper ändå?

Nej, ska man göra det så är det lika bra att köra raka rör.

När grenrören är bestämt och beställt, så får jag rådet att byta “overpipe” också.
Det är en liten del som jag anser borde följa med grenröret, och som bokstavligen blir som en flaskhals om  man har ett eftermarknads grenrör och behåller original overpipe.

Så nu har jag nytt grenrör utan katt, och en overpipe.

Då får jag veta att jag nu mer eller mindre MÅSTE mappa bilen.
Det trodde jag verkligen inte..

Då är vi tillbaka där jag var innan med att mappa bilen med ett styrsystem som heter EcuTek, det är JRM som mappar med det här hemma.
Jag skulle lämna bilen till dem för att få bilen mappad, och fick då veta att jag måste byta grenrör också, och att de håller på och utvecklar en bra mapp till bilen.

Så det får jag vänta med tänkte jag, det blev plötsligt mycket dyrare än väntat med grenrör osv osv.

Nu står jag där ändå i samma sitts men bakvänt.

Där är ett annat styrsystem som jag tycker låter mer lovande, OpenFlash Tablet.

Där kan man byta och ändra mapp precis som man vill, och få mappar utav andra osv osv.
Det verkar vara ett nice system.

 

Det är bara surt att betala frakt, tull och moms på det.
Så jag frågade 3 olika vänner som är i USA på semester just nu, som annars bor i Malmö, om de orkade ta emot ett paket till sin adress, öppna det och ta med innehållet som är ungefär lika stort som ett Nintendo Switch (Den är till och med mindre).

Men när jag har ställt den frågan så har de bara slutat att svara mig..

Så det får nog bli att betala dyrt för det ändå..

Här är bättre bilder på grejerna som jag har hemma idag.

Ovan ser ni original grenrör och overpipe

Och nedan så har ni Borla Unequal Length Header och eftermarknads/tuning Overpipe.

Som ni ser på klumpen ovan, så kommer jag att spara lite vikt också ;

Ja det är inte mycket, typ 5 kilo, men jag spar mer vikt än vad det nya väger totalt.

Där var inte så mycket att hämta.

Och jag tycker helt ärligt att de ser lika stora ut invändigt också.


Så skillnaden jag ser är att Tuning-röret är utan värmeskyddet som är runt om original-röret.

This is an unequal length header which will make that Boxer rumble come alive instantly. Borla has designed this header with a couple flex sections to reduce stress that can cause cracks in a header like this over time. Their EJ header does very well with this design.  This system is also coated with Borlas in house ceramic coating, which is what produces the dull finish in the photos.

This system will fit the factory overpipe or any aftermarket overpipe as well. It works in almost any combo you can think of for naturally aspirated applications. This header is intended for off road use only as it removes the vehicles main catalytic converters.

 

Så vad är jag ute efter här egentligen?
Jag vill ha en besiktnings-laglig bil, jag vill egentligen att den ska låta mindre, Jag har ett original avgassystem som ligger och väntat på mig hos Select Cars som jag ska åka och hämta så fort jag orkar..
jag tycker att det är meningslöst att N/A trimma.

Men jag älskar att köra bilen, och det verkar som om att den kommer att bli mycket roligare att köra nu utan den där dippen vid 4000 rpm.

OBS! Det där är på 91 oktanig bensin

Är det värt pengarna? Grenrör, Overpipe, OpenFlash grejen.
Nej absolut inte.. Vi snackar alltså om närmare 20 000 kr.

Men men, nu är vi här med vatten upp till midjan, det är lika bra att doppa sig =)

OBS!

Jag vet inte ens om sakerna finns listade på L-M-R.se hemsida, jag är så lat att jag bara mailar dem och säger vad jag vill ha =)

(Visited 99 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.