Dagens Notiser : Motorsäsongen är igång!

Spread the love

Igår får jag se som premiären för MIN bilsäsong 2019.
Ironikst nog så snöade det i Malmö idag, några sekunder bara..

Men vi hade 17 grader i helgen, så vi är på rätt väg iallafall =)

Igår så hade jag en riktigt bra dag på Sturup Raceway med min Miata och #RocketBunny86.

Fint väder, torrt sen några veckor tillbaka tror jag, men kallt, och det är ju bra om man ska köra bana.

Ännu bättre blev det när jag inser att vi mer eller mindre har banan för oss själva!
Där var en stammis där som bruka nöta varv med sin M3a, annars var det bara vi på banan.

Den jag har med mig är min kusin som vill börja köra bana, detta är hans första gång på bana, och då tycker jag ju givetvis att en Miata är PERFEKT bil att börja med.

Ja jag tycker att just denna Miatan med bara 5 3300 mil är allt för fin för att köra med på bana… men.. däcken ska ju bytas ändå.. så..varför inte slita ut dem på bana? =)

Det bästa med en Miata NA/NB är att du får nästan anstränga dig för att göra fel i den, och den beter sig verkligen som en välbalanserad sportbil.
Så vem som helst kan köra och ha ROLIGT i en Miata.

Detta är faktiskt bara andra gången som jag kör med Miatan sen jag körde hem bilen, men eftersom jag har haft en Miata som en brukis en hel vinter så kan jag ju en sån här bil in och utan.

Men, den är inte ALLS som min #BudgetMiata, på flera sätt, bra och mindre bra.

Först och främst så är jag jättenöjd med 1.8 motorn (1.9 😉 )
Den har bra med vrid, absolut tillräckligt, så jag körde Sturup Raceway runt, varv efter varv, i bara 3ans växel.
Där är bra bottenvrid, och den varvar mycket.
Så 3ans växel ger dig allt vad du behöver för att köra varv efter varv på Sturup Raceway.

Vissa varv så växlade jag ner till 2an, men då blev bilen lite för stirrig istället.
Jag vill ju “Momentumköra” med denna bilen, dvs hålla farten uppe, ta ut svängarna, bromsa så lite som möjligt och bara ha roligt, utan att slita för mycket på varken däck eller bromsar.
Roligt och billigt.

Men ja, Sturup Raceway, som jag verkligen inte tycker om, som bara består av en massa däcktuggande-vänstersvängar, utan någon större möjlighet att hinna kyla bromsarna, det är inte rätt bana för att bara ha roligt billigt, men det är rätt bil/rätt storlek för den banan.

Jag tror seriöst att med rätt däck, så kan Miatan bli lika snabb som min GT86 just där.

Men WOW vilket chassi det är i GT86an! Vilket grepp!
Jag planerade inte alls att köra med GT86an egentligen, men däcken blev snabbt snorhala på Miatan, rätt så väntat visserligen, men vi lät bilen stå ett tag, kanske en halvtimme, vi testade igen, och däcken var fortfarande lika dåliga då.

och min GT86 står där, med R-Däck, ja då är det väldigt svårt att inte vilja testa och se hur den beter sig på bana.

Så snygg den är!

Jag orkade inte ta ut luft ur däcken, för att jag kör med STRETCH! Så till vardags kör jag alltså med 3 bars tryck, kalla däck, för att inte gummit ska kränga av fälgarna.
Vardagsvarma går de upp till cirka 3.3 bars tryck.

Så jag rullade ut på banan så, räknar bara med att kunna köra 2-3 varv innan däcken blir explosionshårda, och ja det blev snabbt för högt tryck och instabila däck, men WOW vad den greppar! bredare däck på den så är den nog outstanding i kurvorna!

Bredare däck och rätt lufttryck såklart 😉

Men… ska jag ha på bredare däck, så måste jag höja bilen..

och detta är ju bara en poser-bil så 😉
Äh vi får se, det vore kul med riktigt fäskiga R-Däck på bilen, som jag har flera uppsättningar av liggandes redan.

Så tillbaka till Miatan,

Ja jag skulle jättegärna vilja ha en mindre och plattare hjälm, det har jag sagt i typ 15 år.


Jag tycker inte alls om att sitta nedtryckt i sätet, inte bra för ryggen.
Min #BudgetMiata med Hardtop fick mer takutrymme, och jag tror att man får köra vissa trackdays med öppet tak… Eller?
Men oavsett, en mindre hjälm vill jag verkligen ha, för det är i nästan alla bilar att jag tar emot i taket när jag sitter med hjälm.

 

Fler skillander då.

Nu var min #BudgetMiata HELT stum i chassit! och trots vinterdäck så hade den en helt oslagbar väghållning! OM något släppte så var det att baken kom lite lite.
Den understyrde ALDRIG! Trots att jag försökte tvinga fram det!
Men på den bilen hade jag bredare däck än på min NB Miata, och helt nya vinterdäck på torrt underlag tror jag absolut är bättre än 10 år gamla sommardäck.
Iallafall i detta sammanhanget.

Och sen så hade jag ju helt annat chassi på min NA, den var MYCKET lägre,

 

 

vägde mindre osv.

Så, Miata NB, med 10 år gamla däck, den trivs absolut inte med det.
Och som sagt, Sturup Raceway är riktig taskig mot däcken, och nästan bara framdäcken, jag såg tydligt på min FOBO Tire att framdäcken, speciellt vänster fram, blev mycket varmare och ökade lufttrycket mycket snabbare än vad det gjrode i de bakre, så när denna välbalanserade bil släppte, till sist visserligen, efter 10+ varv, när däcken var dåliga, så blev det att den understyrde, och försökte man styra upp detta med gasen, så slängde den med baken fram och tillbaka, sida till sida, nästan till den gräns att bilen skulle snurra runt.
Ja såklart, hade man inte kunnat hantera bilen så hade den ju givetvis snurrat runt.

Så väghållningen och chassit är inte alls som på min förra Miata.
Men växellådan är toppen, och motorn är toppen.

Inga temperaturmätare rörde sig åt fel håll, inga vätskor som blev för varma, bromsarna orkade med, bilen gjorde verkligen bra ifrån sig, den svaga länken var enbart däcken.

Så, rätt motor i min #BudgetMiata hade absolut varit lika snabb på en trixig bana som min GT86 är med för smala däck.

Och #SverigesFinasteMiataNB behöver nog bara R-Däck och rätt bana (och helst coilovers) för att eventuellt kunna sätta lika snabba tider.

Men, trots att jag har pressat min GT86 över gränsen varje dag sedan jag köpte den, så har jag tydligen ändå underskattat den.
Jag blev direkt förvånad över hur bra den skötte sig när man ville ha grepp istället för att busa och sladda runt.

Visst, skålade stolar gör mycket, men GT86an var lekande lätt att köra på bana..
Miatan är ändå lite ansträngande att kränga runt på banan, nästan så att man själv blir åksjuk.
Men ett par skålade stolar gör mycket för den känslan.
Och sen så vill man ju helst inte slå huvudet i taket när man slänger med baken 😉

GT86an är det bara till att gasa och svänga!
OJ vad den tog kurvorna!
Och bromsarna var inte alls så dåliga som jag hade förväntat mig.

Det där är verkligen en leksak, lätt att köra, svårt att göra fel i, chassit förtjänar absolut en motor med mer effekt.
Men det betyder absolut inte att den BEHÖVER mer effekt!

Men mina tips för de som ska börja köra bana med sina bilar är alltid att göra följande efter behov.

Först och främst, kan du banta bilen genom att kasta ut saker som reservhjul, domkraft, verktyg osv så gör det, men det är det nästan ingen som vill göra.

Annars så är det

** Bättre däck, gärna R-Däck.
** Bättre chassi, helst coilovers, men en säkningssats och krängingshämmare är billigare och kan absolut duga.
** Bättre bromsklossar
** En stol så du sitter på plats i bilen

Att öka effekten i motorn kommer sist.

Och går man efter det tänket, så är GT86an perfekt!
Chassit klarar av 3 gånger så mycket effekt! Och det gör den till en perfekt banbil!

Men, är den 4 gånger snabbare eller 4 gånger roligare än en Miata?
Absolut inte.

En roligare och bättre bil för pengarna än de cirka 50 000 kr du får betala för en Miata, det går inte att slå (FWD bilar finns inte i min värld) Så jag säger det igen, de som tycker att en Mazda Miata är en “frisörbil” har bara aldrig kört en Miata på rätt sätt.

Och en Toyota GT86 eller Subaru BRZ blir bara bättre och bättre i min värld.
Jag ser inga nackdelar alls med modellen, det är BARA positivt.

Och låt mig avsluta med detta.

Kall bil, kalla bromsar, kalla däck, toksmala däck som sitter alldeles för stretched på breda fälgar, alldeles för högt däcktryck, strax över 200 hästkrafter och det tog mig 1.5 varv för att gå från att ha en 600 hästars BMW M3 med kompressor, annat avgassystem, Akebono bromsar och en gammal räv bakom ratten som kör på Sturup Raceway flera gånger i veckan, från att ha honom precis bakom mig, till att jag inte ens ser honom i backspeglarna längre.
Jag tror att han hamnade ett halv varv bakom mig efter mindre än 2 varv på banan, mina första två varv med GT86an.

Så den bilen är grym!
Bredare däck på den bara, sen är jag helnöjd!

Och större bromsar, mest för syns skull, sen är jag nöjd!

Och race coilovers istället för “street performance” coilovers..
Sen är jag nöjd..

Eller? 😉

 

 

Dagens Bil : 4 Generationer Mazda MX-5 Miata 1989 – 2017

 

 

(Visited 60 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.