Dagens Bil : 4 Generationer Mazda MX-5 Miata 1989 – 2017

Spread the love

Ja, jag har slut på anledningar till att dra ut på det mer.
Både när det kommer till köp och till ett guide-inlägg.
Bilarna blir inte billigare, tvärtom, som med allt annat, de blir både dyrare och svårare att hitta i fint skick.

Och ett inlägg, ja nu är vi inne i generation 4 utav världens mest sålda “sportbil” (Roadster iallafall).

Internnamnen för de olika modellerna är…

…enkla.. A B C D och ett N före.

NA: 1989-97

NB: 1998-2005

NC: 2005-15

ND: 2015-

Jag gillar NB bäst egentligen utav flera anledningar, men jag vill så gärna att Miatan ska ha fula pop-up lampor, så därför är det en NA man vill ha ändå.

För mig så är hela poängen med en Miata att den är fulsnygg, ironiskt cool, MEN billig och rolig.
Cab och bakhjulsdriven.
Jag har tyckt om Miatan sen 1989 , men det var just denna bilen som myntade den fula stämpeln “frisörbil”.
(En an anledningarna till att jag inte tyckte om den ännu mer än vad jag gjorde då var för att en i kompisgänget som jag väldigt sällan kom överens med hade en poster på en MX-5 i sitt rum, och det var hans drömbil)
Och inte bara för att jag tydligen är mycket mindre i storlek idag än vad jag var back in the days (inte runt magen dock), så är jag nu såpass självsäker med min bilpark att jag absolut kan tänka mig att med glimten i ögat äga en frisörbil.
Hela poängen för mig började kring tiden då jag var så extremt trött på allt tjat om Rota fälgar.

Falska Fälgar : Rota VS Volk

Där kände jag att bara för att jag har min ohälsosamt dyra 350-Z RS där ALLT är bytt mot det absolut dyraste och bästa som finns i världen, bland annat då ett par omgångar custom order Volk fälgar.

(Det där är en gammal bild och nu som först så ser jag att den väldigt fina gamla 320 CE står i bakgrunden)

Så ville jag ha en bil som var raka motsatsen..
En bil som var så billig som möjligt, den behöver inte ens vara snygg eller i fint skick, och sen slänga på ett par fälgar på den.
Den måste dock vara bakhjulsdriven såklart.

Så, under dessa 7-8 åren sen dess så har jag varit jättesugen på en bil att “bara skrapa runt med”, och har då främst tänkt mig en Honda S2000, och jag har i säkert 20 år rekommenderat en Miata till alla som vill ha en billig men rolig bil, eller en bil att börja lära sig köra bana med.

Så.. Om jag nu ska ha en bil som är främst billig, med billiga fälgar, då känns det rätt så overkill med en Honda S2000….
Och vad har vi för motsvarighet till en S2K som är i samma tema men MYCKET billigare?
Dvs
* 2 sittsig Roadster
* Bakhjulsdriven
* Bra balanserad
* Väger lite
* Rolig att köra även om den inte är snabb

Och då billig..
Jo.. Mazda Miata..
Det finns inget annat..
Och när jag har tänkt efter under dessa år, så har en Mazda Miata varit svaret på många frågor.

* Billig brukis
* Retro bil
* En bil som det finns mycket och billiga tillbehör till
* En bil som är liten och lätt att parkera
* En totalt ovettig vinterbil
* En billig och lätt bil att lära sig köra bana med
* Billig cab
* Billig bakhjulsdriven bil
* Billig, bra, rolig, snygg förstabil.
* Billig men rolig bil.
* Billig bil att styla.

osv osv osv.
Frågorna och kraven är många,
Men svaret är hela tiden Miata, Miata, Miata.

Så ju mer jag har tänkt på bilen, och kollat delar.. så givetvis så har jag bara blivit mer och mer sugen på att ha en själv.
Men, så är jag ju kräsen, det vet även de som inte ens känner mig.
Men jag har inte heller haft bråttom, Jag har lärt mig sen 20 år tillbaka då den Första Miatan hade fått sin första uppgradering något år tidigare och den första nu var gammal, att under dessa 20 år efter det så har “en Miata alltid kostat 50 tusen”.
Alltid.. Ja de nyare har GIVETVIS varit dyrare osv osv osv.
Men du har aldrig haft några svårigheter att köpa en Miata om du har 50 tusen att spendera.
Som sagt.. världens mest sålda “Sportbil”.. det KRYLLAR av dem.

På våra Tisdagsträffar där man kan se alla möjliga bilar ifrån hela världen, så är där ALLTID minst 20 st Miator.
Miata Klubben är väldigt känd och poppis i Sverige.

Vi snackar alltså om över en miljon sålda bilar världen över..
Det är MÅNGA Miator!

Så när du har din Miata och du funderar på att köpa något till den, så är det bara till att Googla för att det finns redan MÅNGA som har testat det du funderar över.
Det är en gammal, billig, vanlig bil.
Vilka fälgar du än tänker på, google har bilder..
MEN! En sak som jag har märkt gång på gång på gång, som är väldigt typiskt tråkigt med forum, Är att alla som äger en Miata verkar tro att det är en RIKTIGT prestanda sportbil… Och alla Miator ska köras på bana osv osv..

 

Men, som vanligt då, ju mer jag har skrivit och tjatat om bilen, så har de blivit dyrare.. och OM det dyker upp en på blocket som passar in under mina kriterier så är bilen såld innan jag ens hinner agera..

Så.. bilarna blir dyrare, och svårare att hitta i fint skick.
Vad gör jag då?
Jo, som sagt, jag skulle ha en bil som var raka motsatsen till min 350Z-RS ju..
Eller ja.. Raka motsatsen till allt annat jag har.. som har minst 300hk och dricker minst 1.5 liter milen..

Jo just det.. jag skulle ju ha en Miata just för att den skulle vara så billig som möjligt!

Så nu är jag inställd på att köpa den billigaste jag hittar, här i Sverige eller i Tyskland.
Kravet är ingen aktiv rost och att den ska vara fullt fungerande att köra med varje dag.

SÅ!
Nu till information om de olika modellerna.


Jag har under åren sparat en MASSA länkar om Mazda Miata, men nu hittar jag inte en enda av dem..

  • Är Miata och MX-5 samma bil? 
    Ja, och Eunos Roadster är också samma bil.
    När bilen kom så hette den MX-5 Miata i hela välden förutom i Japan, där den hette Eunos Roadster.
    Därefter så heter bilen officiellt bara MX-5.
    Det är entusiaster och framförallt svenskar som fortfarande kallar den för Miata.
    I Japan hette de Eunos Roadster fram tills 1996, Därefter vet jag inte vad den kallas för..
    Jag har för mig att den heter MX-5 där med precis som i övriga världen, men jag har också lika mycket för mig att den bara heter Mazda Roadster.Varför den första modellen heter Eunos Roadster är faktiskt för att Japanerna även hade Eunos Coupe´
    En MYCKET cool bil tycker jag !
    Men ja.. JDM onlySom vanligt så fick Japanerna mååååånga fler modeller än vad övriga världen fick se.MX-5 står för “Mazda eXperience 5”
    Miata däremot finns det lite olika svar på..
    Ett är att det på Japanska står för Jinba ittai”, Vilket ska betyda “En man, En häst, En kropp”.. Ja typ.. grovt översatt..
    Men det står iallafall för “the unity” mellan en man och hans häst.
    Ett annat svar är att det är en Japansk översättning på det tyska ordet för “gåva” eller “belöning”.
    Ett annat svar är att det är helt framtaget, helt random av en dator..
    Det sägs att den inte hette Miata i Europa för att det var för dyrt att namnskydda här.. osv osv.En massa andra svar på vad Miata betyder kan ni läsa om här.

    The Meaning of “Miata”

    Så ja.. Mazda slutade helt enkelt att använda ordet Miata för 21 år sedan, Bilen heter MX-5 världen över(?).
    Men vi kallar den alla fortfarande för Miata först och främst!
    Speciellt vi i Sverige.

 

  • Miatan var gammal redan från början. Inte så, men när Mazda tog fram bilen så skulle det helt enkelt bara vara en liten roadster, med låg vikt och som skulle vara mekaniskt enkel, det enda “moderna” var bara det som krävdes av lagen i Japan.
    Så ja, de första bilarna har inte ABS, servostyrning osv osv osv.. MEN med helt nya delar.
    Men mer om det sen.
    Den beskrivningen låter ju som vilken gammal engelsk sportbil som helst ju.
    Ja, och det var just där Mazda fann sin inspiration, gamla brittiska sportbilar ifrån 50 & 60-talet, Ja lite 70-tal också då.
    Framförallt så ville de bygga en egen Lotus Elan.Rätt så likt en första generations Miata va? 😉Så ja, Mazda ville bygga en ny, billig, enkel, lätt, Japansk version av en 30-40 år gammal brittisk sportbil.
    Givetvis en mer tillförlitlig bil än de gamla brittiska bilarna ;)Och det visade sig vara en större succe´än någon någonsin hade kunnat ana..
    Man ska inte underskatta billiga, enkla bilar som driver på rätt hjul och väger lite.
    Sen då givetvis att det är en roadster.
  • De 1 miljon sålda bilarna (April 2016) är uppdelade såhär. 
    * NordAmerika = 462,000
    * Europa = 320,000
    * Japan = 180,000
    * Australien = 19,000

 

  • Mazda MX-5 blev en succe även för andra bilmärken.
    Om det inte vore för Miatan så hade det nog aldrig blivit någon MGF, BMW Z3, Honda S2000 osv.

 

  • Mazda MX-5 Miata Generation 1 NA: 1989-97
    * Modellen presenterades 1989 och började rulla ut på vägarna 1990.
    * Första motorn var en 4a på 1,6 liter och 116 hk.
    En trevligt 16 ventils motor tillsammans med en 5-växlad låda (en shortshift version av Mazda 929 lådan) gör att det räcker med 116 hk / 136 nm på 940 kg för att man ska kunna ha roligt och då lite vind i håret.
    0 – 100 och toppfart osv osv behöver vi inte tänka så mycket på.. låt oss bara säga att det tar cirka 9 sekunder för att komma upp till 100 km/h från stillastående.. Och låt oss säga att den kan toppa 200 km/h..
    Så nej.. den är inte SNABB.. men den är ett bevis på att en bil inte behöver vara stark eller snabb för att vara rolig, bara lätt och bakhjulsdriven.
  • 1994 så fick bilen en uppdatering, Servostyrning som standard, CD-spelare men viktigast är ett bättre chassi och en större motor.
    Nya motorn här är på 1,8 liter och 128 hk, (96-97 har 133 hk, Av någon anledning så säger man helt enkelt att motorerna från 94-97 har 131 hk & 155 nm.. ett snitt då eller?)
    Så en del effekt mer, men prestandan rakt fram är någon hundradel snabbare, eftersom bättre chassi betyder mer vikt.
    Men motorn i sig är inte heller särskilt mycket roligare, men den är bättre, mer effektiv, viket betyder lite mer miljövänlig och bättre motorstyrning.Den nya vikten med alla förbättringar är nu 1070 kg.
    Så fortfarande en väldigt lätt bil.
    Men tack vara att den första versionen ändå väger 130 kg mindre så är dessa två varianter lika snabba på bana.
    Än en gång bevisat att låg vikt är det viktigaste.
    Men JAG föredrar lite mer vikt och bättre chassi.Ska du BARA ha bilen som en cruisingbil så finns det ytterligare ett motoralternativ som bara såldes i Tyskland.
    Den har samma gamla 1,6 liters motor, men med bara 90 hk…
    Du kan fixa så att den har 116 hk precis som motorn är byggd för, men bara så du vet när du köper importerat, det finns en variant med bara 90 hk, den duger för att glida runt i 40 km/h i stan, men thats about it.
    Som “tur” är så har den inte samma chassiförstärkningar som 131 hk versionen, så den är inte lika tung, jag tror den väger 965 kg istället.
    Men ändå, det är den klenaste motorn av dem alla, Och det ÄR egentligen 116 hk motorn men med bara 90 hk istället.
    De båda heter dumt nog B6ZE(RS), så samma motor, samma namn, men det skiljer 26 hk.Det du vill ha oavsett är en modell som har en LSD-diff och ABS-bromsar.
    Det var extra tillval de första åren.
    Från 1991 så gick bilen att få med automatlåda, men det vill du absolut inte ha!Du kan även få hardtop till bilen, AC, elhissar osv osv osv.
    Men allt utöver det absoluta basic är extrautrustning.
    Jag har i FLERA ÅR frågat vilka modeller det är som har elvärme i stolarna, men jag har ännu inte fått svar på det.Det är givetvis en smaksak över vilken version du gillar bäst.
    Men jag tycker att det JAG vill ha är en så sen årsmodell som möjligt av NA modellen. Iallafall en 94+ med det förstärka chassit och servostyrning.

    Wheelbase 2,265 mm (89.2 in)
    Length 3,950 mm (155.5 in)
    Width 1,675 mm (65.9 in)
    Height 1,230 mm (48.4 in)
    Curb weight 940 kg – 1070 kg

    * NA modellen känner vi lättast igen på Pop-up lamporna.
    De flesta tycker att de är fula och ser ut som grodögon.

    Men jag gillar de, både när de är uppe, nere eller halvvägs kisande.

 

The MX-5 has won awards including Wheels Magazine ‘s Car of the Year for 1989 and 2005; Sports Car International‘s “best sports car of the 1990s” and “ten best sports cars of all time”; 2005–2006 Car of the Year Japan; and 2005 Australian Car of the Year. The Miata has also made Car and Driver magazine’s annual Ten Best list 14 times. In their December 2009 issue, Grassroots Motorsports magazine named the Miata as the most important sports car built during the previous 25 years.

In 2009, English automotive critic Jeremy Clarkson wrote:

The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it fourteen.[6]

– Wiki

Mazda MX-5 1990
Nypris på gatan: 146 900 kr
Värde idag: 40 000  – 60 000 kr. *
Motor: Fyrcylindrig rak, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 115 hk DIN vid 6 500 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 5 500 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. 
Mått: Axelavstånd 227 cm. Längd/bredd/höjd 395/168/123 cm. Spårvidd fram/bak 141/143 cm. Tjänstevikt 1 080 kg. Tank  45 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska stötdämpare. 
Styrning: Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 9,1 m. 
Hjul: Aluminiumfälgar, bredd 5,5 tum. Däck 185/60 R14. 
Elsystem: 12 volt. 
Bromsar: Ventilerade skivor fram, skivor bak. 
Fartresurser: Toppfart 195 km/h. Acceleration 0 –100 km/h 9,0 s. 
Förbrukning: 0,75 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta, Automobile Revue.
Checklista – kolla detta före köpet!
Kaross
Plåten i MX-5 är galvaniserad så rostproblemen är inte särskilt svåra ens på 20 år gamla brukskörda bilar. Dock kan rost förekomma mellan innerskärm och skärmkant i de främre hjulhusen, då löv och barr och gammal kompost gärna täpper till vattenavrinningen. Dålig avrinning från trösklarna kan också resultera i rost och även hjulhuskanterna bak kan drabbas. 
Motorhuven tappar lätt sin karosspassning vid småsmällar och är den inte i linje med front och skärmar ligger det nära till hands att bilen har haft närkontakt med någonting i dess närhet. 
 
Mekanik
Motorn härstammar från rallybilen 323 GTX och tål mycket misshandel. Ett klattrande vid uppstart indikerar slitna ventillyftare och om kylarvattnet saknar glykol kan korrosion förekomma i lättmetallmaterialen. Kamremmen ska bytas minst var 10 000:e mil eller vart femte år, vilket som inträffar först. Tidiga bilar, fram till juni 1991, kan drabbas av problem med kamremmens nedre drivhjul, vars infästning mot vevaxeln kan glappa. Diffbromsar av viskotyp, på bilar fram till 1993, slits ut med tiden och är inte renoveringsbara. Det i sig behöver inte vara någon katastrof och sladdvilligheten kan återställas med en eftermarknadsdiffbroms. 
 
Chassi
Stötdämpare och bussningar i bärarmar och krängningshämmarstag slits ut med tiden. Nya originaldelar ger tillbaka det där sprittiga vägbeteendet, men för den som helst kör på bana finns oändliga mängder eftermarknadsdelar. Byte av bussningar i bärarmar kan vara lite bökigt, då är det bra att ha både värme och hydraulpress till hands. 
USA-specade bilar har klenare krängningshämmare. 
 
Elektronik
Generellt är elektroniken bombsäker. Det har hänt att motorerna till popup-strålkastarna beckat igen och att elfönsterhissar givit upp. En och annan bil från USA eller Japan kan ha luftkonditionering, kontrollera att den fungerar om kalluft känns viktigt för dig. 
 
Inredning
Även om inredningsmaterialen i MX-5 kan upplevas som japanplastiga brukar de inte ställa till med några problem. Förarstolens klädsel kan slitas ut med tiden på långmilare, annars drabbas modellen av få typfel. 
 
Sufflett (och HT)
Sufflettens plastbakruta blir mjölkig med tiden och kan dessutom spricka. Original­suffletten har en dragkedja runt rutan och för att undvika problem ska denna öppnas när suffletten fälls. Det går att byta bara bakrutan, men sannolikt är det dags att byta resten av suffletten samtidigt. Då finns det mängder av alternativ, från enkla vinylvarianter till tygversioner med glasruta. Hardtop fanns som tillbehör och är eftertraktat i dag, i bra skick kan en hardtop kosta uppåt 6-8 000 kronor på begagnatmarknaden. 

Det finns en MASSA Limited Editions på alla generationer MX-5, så nej jag tänker inte gå in på dem.
Kanske att jag gör en Topp 10 lista i slutet.

 

  • Mazda MX-5 Generation 2 NB: 1998-2005

     

    Den andra generationen är större på alla sätt och vis, tyngre och lite starkare.
    Det kommer fortsätta såhär sen år efter år med Miatan.

    Wheelbase 2,270 mm (89.4 in)
    Length 3,940–3,950 mm (155.1–155.5 in)
    Width 1,680 mm (66.1 in)
    Height 1,220–1,230 mm (48.0–48.4 in)
    Curb weight 1,065 kg (2,348 lb)

    * På NB modellen så kan man se lite små inspirationer ifrån Mazda RX-7 och Dodge Viper.
    * Den största skillnaden du ser är att den INTE har Pop-up lampor.
    * Den vanligaste motorn världen över är på 1,8 liter (finns 4 olika varianter) men du kunde även fortfarande få 1,6 motorn i Europa och Japan som numera lämnar 108 hk istället för 90 eller 116 hk….
    * Den vanliga 1,8 liters motorn lämnar numera 140 hk.
    * Du kan få den med 4-växlad automat, 5-växlad manuell och 6-växlad manuell.
    * Som snabbast så gör den 0 – 100 på 7,6 sekunder.
    * Det finns en Mazdaspeed version med Turbo och 211 hk
    * Bakrutan är nu av glas istället för avtagbart plast.

  • 2001 så fick NB en faceliftDen skulle se sportigare ut, vara sportigare med ännu bättre chassi, men det du märker lättast är att dimljus som förut var extra tillval nu är standard, och att stolarna har bättre sidostöd och nackstödet sitter högre upp.
    Utanför Europa så ökade de effekten till 152 hk.Fram tills 2001 så ser NB egentligen bara ut som en NA med med fasta lampor.NB är en mycket bra bil som har lockat mig flera gånger då den ger dig absolut mest bang for the buck när det kommer till prestanda och “bekvämligheter”.. och den är faktiskt snyggare och billigare.Men.. den saknar lamporna…

MYCKET snygga bilar! Utan tvekan snyggare än en NA..
Men…. Jag ska ju inte ha en snygg bil… utan den ska ju vara “ful”.
Och ja.. pop-up lampor (som sällan fungerar) är så härligt retro.

 

Nu är klockan för mycket och jag har ont i nacken.
Och jag tycker faktiskt att de två första generationerna är de viktigaste, iallafall ur min synpunkt med mitt tankesätt om vilken plats bilen ska ta.

Men jag kommer att fortsätta med Generationer 3 och 4 innan helgens slut. (Förhoppningsvis redan i morgon men jag vet inte hur dagsformen är då eftersom jag inte har sovit på nått dygn och har ont)

 

UPDATE!

Jag tog en paus i skrivandet (och bloggandet helt och hållet faktiskt!) för att vila och faktiskt åka och köpa mig en Miata.
Så det gjorde jag, en 95a, och nu ett par dagar senare så har jag börjat återhämta mig.

Det kommer givetvis ett inlägg om den bilen senare, jag har redan beställt lite grejer till den, så när det är på plats så kommer det ett inlägg om just min bil.

Årets Vinterbil : Budget Miata


Nu fortsätter vi där vi slutade sist..
2005 nån gång.

 

Mazda MX-5 Generation 3 NC: 2005-15

Nu fick bilen ett rejält lyft.
Generation 2 är egentligen bara en faceliftad MK 1 utan Pop-up lampor.

Men nu fick bilen helt ny design.

 

Bilen fick

  • Farthållare
  • LSD (på de med manuell låda)
  • 6 växlad automatlåda.
  • “Plåtcab”
    Nu kunde du välja om bilen skulle ha tygtak eller plasttak (kom 2007)..
    Ja, plast..
    Den modellen kallas för “MX-5 Roadster Coupe”, och taket heter “Roadster Power Retractable Hard Top” /  “MX-5 Miata Power Retractable Hard Top”2012 så fick bilen riktig (tung) plåtcab

Bilen växte igen, på alla leder och i vikt.

Wheelbase 2,329.18 mm (91.7 in)
Length 4,000–4,020 mm (157.5–158.3 in)
Width 1,720 mm (67.7 in)
Height 1,240–1,255 mm (48.8–49.4 in)
Curb weight 1,110–1,153 kg (2,447–2,542 lb)

Europa fick en 1.8 liters välja mellan 1.8 (125hk) och 2 liters motorer, Men resten av världen fick som tur är bara 2 liters motorn.
Men med 160 hk (167?) så var den lika snabb som den mycket starkare BMW M3 i Automobils A-Sprint.
Så än en gång är bilen rolig att köra, snabb där det är trixigt, men inte snabb rakt fram.
Detta var en mer “mogen” bil än en billig busbil.

Denna bilen är mycket rundare i formerna,

precis överallt.

En rätt så ful bil idag.
2008 så fick modellen en Facelift.

Framförallt så fick den större och snyggare lampor.

Men även bättre chassi

Så ska man ha en NC så är det denna modellen man ska ha.

OBS inte för att det är svårt att se om det är en bil med eller utan facelift, men de med facelift är från 2009 och fram.

Är du inte expert så ser du nog ingen större skillnad på facelift eller pre-facelift om du bara ser bilen bakifrån.

Än en gång kom det en MASSA Editions, och concept

som vassast så var det en modell som heter “Jota MX-5 GT”, den kom 2013 och hade 203 hk.

Men någon MPS modell som vi alla hoppades på, kom aldrig.

Men, den senare är verkligen en snygg bil ändå.
Som är inte allt för dyr idag.

 

 

  • Mazda MX-5 Miata Generation 4 : ND: 2015-

Nu jävlar! Nu är bilen snygg på allvar!

OCH! Bilen är både mindre i storlek och väger mindre igen!

Wheelbase 2,315 mm (91.1 in)[62]
Length 3,915 mm (154.1 in)[62]
Width 1,730 mm (68.1 in)[62]
Height 1,235 mm (48.6 in)[62]
Curb weight
  • Manual: 1,058 kg (2,332 lb)
  • Automatic: 1,080 kg (2,381 lb)[63]

Helt rätt! 10 cm kortare och 100 kg lättare än den förra.


De flesta kanske tycker att motorerna på 1.5 liter (130 hk) och 2 liter (160 hk) är för klent idag, men bilen väger bara 1009 kg naken!
Officiell siffra är 1058 kg!

Det är BRA!

Så då räcker KANSKE 160 hästkrafter……..?
Motorerna har en ny teknik som heter SKYACTIV, vad det nu innebär, och de sitter så långt bak så det räknas nästan som en frontmonterad mittmotor, viktförhållanden mellan fram och bak är perfekta 50/50!

Så.. 0 – 100 och toppfart kanske fortfarande inte har någon betydelse..?
Speciellt när den är såhär snygg.

 

Det tråkiga är ENBART att det inte är en billig busbil längre.

Ja de börjar på 225 000 kr, men ICKE fullutrustad så kan toppmodellen lätt kosta 300 000 kr.

Sent 2016 så fick vi en till modell av den nya MX-5 som heter MX-5 RF (Retractable Fastback)
Vi trodde att det skulle bli en täckt coupe´ som back in the days i Japan, som då skulle vara både styvare och lättare.
Men det var då hardtop / plåtcab varianten,

som faktiskt egentligen är en Targa.

Rätt så snyggt.

 

 

SÅ!
Det var de 4 generationer Mazda Mx-5

 

 

 

 

 

 

 

Mazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - FeaturesMazda - Mazda MX-5 Generations Test: Why It's Evolved In Exactly The Right Way - Features

 

 

 

Top 10 Best Mazda MX-5 Miata Models of All Time

Top 10 Best Mazda MX-5 Miata Models of All Time

Hard to believe that 26 years ago, no one really knew what a Miata was.

With its immense success over the past two and a half decades, it’s hard to remember a world PM (pre-Miata). With lightweight, lightning reflexes and a fun factor that can’t be measured in this or most worlds, the Mazda MX-5 Miata redefined what an affordable sports car should be.

Lasting 26 years a low volume sports car is no small feat. To keep the thrill alive, many great Miatas have rolled out of the factory during its history. Here is our list of the top 10 best Mazda MX-5 Miata models of all time.


10. 2007 Mazda MX-5 Miata PRHT

In 2007 the third generation MX-5 Miata received a new feature not offered on any previous version of the car. A three-piece, power folding retractable hard top convertible roof could now be ordered from the factory. Although it did add weight to the car, it also added a new level of all-weather capability and practicality that couldn’t be matched by the older car’s one piece removable hardtop that required two people to remove and couldn’t be brought along for a drive.


1996-Mazda-MX-5-Miata9. 1996 Mazda MX-5 Miata

In 1996 the most powerful version of the first generation MX-5 Miata was introduced. The 1.8-liter four cylinder engine that had been installed in the car two years earlier now received OBD-II engine management system software. This helped bump power up from 128 HP to 133 HP.


1998-Mazda-MX-5-Miata8. 1999 Mazda MX-5 Miata

In 1998, the second generation MX-5 Miata burst onto the scene as a 1999 model. Gone were the pop-up headlights, replaced by more modern looking fixed lights. The 1.8-liter engine remained, but power was up once again to now total 140 HP.


2013-Mazda-MX-5-Miata7. 2013 Mazda MX-5 Miata Club

Although the end of the third generation MX-5 Miata was near, that didn’t stop Mazda from given it a bit more performance. Called the Club, the new MX-5 trim included all sorts of good go-fast bits like Bilstein dampers, a limited-slip differential and larger front and rear splitters. As well, some of the interior trim was body colored and MX-5 decals ran down the side of the car.


2001-Mazda-MX-5-Miata6. 2001 Mazda MX-5 Miata

In 2001, the second generation Mazda MX-5 Miata received a mid-cycle refresh that gave the car a more aggressive appearance. Many consider this sub-generation the best looking Miata of all time. Available in the 2001 model was a six-speed manual transmission and limited-slip differential.

SEE ALSO: 2016 Mazda MX-5 Review

Power was once again up for the 1.8-liter engine, now making 143 HP total for North America. Unfortunately, Mazda quoted the overseas power output of 155 HP initially which lead to a lot of apologies and an offer to buy the car back off of customers.


1999-Mazda-MX-5-Miata5. 1999 Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Edition

Anniversary editions for a lot of cars are little more than a few graphics and new badges. The 10thanniversary MX-5 Miata was a lot more than that. In 1999, it was the only way to get the six-speed manual transmission instead of the regular five-speed. The car also came with other unique features like Bilstein shocks and two tone seats with Alcantara inserts.


1994-Mazda-MX-5-Miata4. 1994 Mazda MX-5 Miata R Package

In 1994 the MX-5 Miata received its first substantial upgrade. The 1.6-liter engine was replaced a larger 1.8-liter engine that upped power by 15 HP to a total of 131 HP. Weighing nearly the same as the original 1990 Miata, the 1994 model was significantly faster.

To complement the new power plant, the R Package was available that include Bilstein shocks, under-body aerodynamics and the removal of the power steering system.


1990-Mazda-MX-5-Miata3. 1990 Mazda MX-5 Miata

We’d be re-missed to not include the car that started it all on this list. In 1990 the Mazda MX-5 Miata burst on the scene as a two seat roadster weighing just over 2,000 lbs. Even if the small 1.6-liter engine only made 116 HP, the car’s chassis was designed to exploit every last pony.

Responsive and properly balanced, a novice driver could easily drive the MX-5 near its limit. With weight so low, the suspension didn’t have to be overly stiff either which had a side benefit of a comfortable ride.


2016-Mazda-MX-5-Miata2. 2016 Mazda MX-5 Miata

Although we’ve only driven the new MX-5 Miata briefly, our initial impressions are that it’s fantastic. Weighing 2,332 lbs. the new MX-5 continues the Miata tradition of exploiting every one of its 155 HP from the 2.0-liter engine. Early instrument tests have the 2016 MX-5 Miata as the faster Miata every produced – even faster than the car residing in the number one position on the list.

SEE ALSO: 2015 Mazda MX-5 Curb Weight in Perspective

Great steering, amazing grip and the best transmission yet in any MX-5, the new “ND” MX-5 delivers. So why is it only in second place? Well, we’ve spent so little time in the car that it’s hard to declare it the best MX-5 ever without a few more drives. Chances are though, after some more time with the 2016 Miata, it will become our favorite.


2004-Mazda-MX-5-Miata1. 2004 Mazdaspeed MX-5 Miata

With a 1.8-liter turbocharged four-cylinder engine making 178 HP and 166 lb-ft. of torque, the 2004-2005 Mazdaspeed MX-5 Miata is the most powerful Miata ever produced. But claiming the Mazdaspeed as the best Miata of all time based on power alone wouldn’t make much sense as the MX-5 has never been about outright power.

SEE ALSO:2016 Mazda MX-5 Miata First Drive

What made the Mazdaspeed so special was that it’s a complete package. It came with a whack of chassis and suspension upgrades that included Bilstien shocks, beefier springs, wider tires, thicker anti-roll bars and a strut tower brace. To let passersby know this car was something special, the exterior also received upgrades include a tasteful skirt package, 17-inch wheels and a rear spoiler.

Although the new 2016 MX-5 Miata may be faster, there’s something undeniably cool about a second generation Miata with a factory turbo engine and all the upgrades to match. Over ten years later, it’s still the coolest MX-5 Miata ever produced.

 

 

MotorWeek Retro Review: First Ever Mazda Miata Road Test

MotorWeek | Retro Review: ’95 Miata M Edition

1999 Mazda Miata NB | MotorWeek Retro

MotorWeek | Retro Review: ’99 Miata 10AE 10th Anniversary Edition

MotorWeek | Retro Review: ’06 Miata vs Solstice

Road Test: 2013 Mazda MX-5

MotorWeek | Road Test: 2016 Mazda MX-5

2017 Mazda MX-5 Miata RF | Road Test

Miata Buyers Guide

6 Reasons Why The Mk2 MX-5 Is Better Than The Mk1

10 Things You Didn’t Know About The Mazda MX-5 Mk1

Mazda MX-5: The Sports Car Every Petrolhead Should Own

What It’s Like to Own a Mazda MX-5 Miata: Ask the Owner

Miata Life Hacks & Everyday Tricks

Which is Best? – Driving all Four MX5 / Miatas – Everyday Driver Comparison Review

Miata – Everything You Need to Know | Up To Speed

 

  • Det är MYCKET coolt att Mazda ska restaurera gamla NA Miator till nyskick =)

 

The Answer is Always Miata – /TUNED

25 Years of Miata – Jay Leno’s Garage

A Brief History of the Mazda MX-5 Miata

The world’s smallest muscle car – Flyin’ Miata’s V8-engined Mazda MX-5

Koenigseggs testförare knäcker superbilar med Mazda Miata

1999 Mazda Miata NB | MotorWeek Retro

Doug DeMuro : Here’s Why the Original Mazda Miata Is a Legend

Mazda MX-5 / Miata: The Last Perfect Sports Car? – Carfection +

Here’s Why We Love Driving the Mazda MX-5 Miata | One-Lap Review

Dagens Sleeper : Monster Miata

Hoovies Garage : I Bought the Cleanest Time Capsule Quality Mazda MX-5 Miata — For Only $5,600!

Mazda Miata MX-5 Coupe Review

So You Want a Mazda Miata

 

 

 

 

 

(Visited 1 139 times, 219 visits today)

8 svar på ”Dagens Bil : 4 Generationer Mazda MX-5 Miata 1989 – 2017”

  1. En till grej med 94+ som jag har upptäckt är att den fick en “facelift” på inredningen. Nått slags mellanting mellan NA och NB. Lite snyggare former men fortfarande med “gravstenen” i mitten. Sån vill jag ha 🙂

  2. Ja alltså det är MYCKET mer uppdateringar och detaljer som ändrades genom åren än de jag har tagit upp, jag har tagit upp det du kan se direkt på en annonsbild och det som är viktigt för dig som ska köra bilen.

  3. Ja precis. Men jag blev bara så förvånad när jag såg det, för jag hade alltid trott att alla NA hade samma inredning.

  4. Jag har försökt hitta skillnaden mellan dessa på bild. Har du några “före” och “efter” ?

  5. Det är ju 2 bilder i svaret till min egen kommentar här uppe. Men man måste “öppna” dom om dom inte syns.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.