10 Signs Someone Is Upper Class But Hiding It
1 A : Jag delar detta främst för att jag tycker att det är så fel att folk frågar, pratar, nämner om värdet på saker hela tiden.
Jag har på fullaste allvar haft vänner som har blivit sura för att jag inte har velat säga vad jag har betalat för saker.
Varenda dag när något kring mina intressen nämns eller kommer på tal så kommer frågan ”Vad kostar den/dem?”.
Och när jag då inte vill säga det, om jag svarar ”pengar”, eller hoppas över frågan, då ses jag som otrevlig..
Jag tycker att det är helt sjukt.
Det jag brukar svara om jag tvunget ska svara på frågan är ”Om du vill köpa samma sak så kan du kolla på X efter pris”.
Men det svaret godkänns inte i heller, de vill tvunget veta vad JAG har betalat.
Igår på en bilträff undvek jag frågan flera gånger om.
När de inte får svar på vad jag har betalat så frågar de ”Men om du ska sälja den, vad ska du sälja den för då?”
Och när jag då svarar ”den är inte till salu” så är det också fel tydligen.
Den sista frågan igår var ”Fick du den för bra pris iallafall?” och då svarade jag ”Jag fick betala lite mer än vad jag ville”.
Och då kommer detta tjat om värdeökning, investering osv osv.
Jag minns inte senast någon köpte något för sin egna skull utan att tänka på andrahandsvärde.
JO!
En vän till mig köpte en bil med väldigt låga mil, en bil som ”ingen bryr sig om”.
Inget speciellt alls.
Bilen är väl cirka 10-15 år gammal, men hade bara gått 90 mil (jag minns inte exakt, men väldigt väldigt låga mil har den gått), så den luktade fortfarande som ny (sa han).
Och det är en ”udda bil” (speciellt i Sverige) så han var absolut den enda kunden i Sverige som ens var köpare till en sådan bil.
Den bilen har han verkligen bara köpt sin egna skull.
Den kommer inte att öka i värde.
Ingen åskådare kommer att undra om bilens pris, värde, status, investerings-värdeökning osv osv.
HAN är superglad för bilen.
Han tycker att den var värd varenda en av hans egna kronor som han själv har jobbat för.
Jag har ingen aning om vad han betalade för bilen, för att jag frågade inte.
Jag har ingen aning vad en sådan bil med ”normala mil” är värd.
Jag är glad för hans skull för att han är verkligen glad över att ha hittat denna bil i absolut nyskick.
Men det är ett enda exempel jag kan komma på från de senaste 10 åren.
1 B : Denna ”resell-kultur” som snart har dött ut helt äcklar mig verkligen.
Jag har ett exempel från flera år tillbaka som ofta stör mig än idag.
Jag var på ett bil-event, jag fick komplimang för mina skor, jag gav automatiskt en komplimang tillbaka för hans skor, och då sa han direkt ”De kostade bara 4500, jag var tvungen att köpa dem”.
Och då kände jag ju mig tvungen att säga att skorna kostade 2500 kr retail, och att det är idioti att betala resell för dem.
Då säger han ”Ja men de kostar nästan 10 000 kr annars!”
Och då svarar jag ”Ja av andra äckliga resellers som FÖRSÖKER få sålt dem för 10 000 kronor.
Om något hade tyckt att dem var värda så mycket pengar så hade ju skorna varit sålda, men bra att du trivs med dina skor, men betala inte resell för saker”
Och ja även där sågs jag ju som den otrevlige.
1 C : Det har varit många gånger då jag har gett en komplimang för något som något tydligt är stolt över, t.e.x tjejer med väskor.
Och folk ska absolut vara glada och stolta över det som de lägger sina pengar på.
Och när jag då ser att de fiskar efter uppmärksamhet så kan jag självklart säga ”Fin väska”.
Och då är responsen direkt att säga till mig hur mycket den kostade..
Jag frågar då om de är nöjda med den, vad de gillar med den.
Och då nämns det igen hur mycket den kostade..
Då vill jag ibland fråga ”Hade du tyckt om den lika mycket om den kostade hälften så mycket?”
1 D : ”På min tid” så skröt man om man hade köpt något extra billigt, om man hade rabatt någonstans.
Jag drar upp detta igen.
Under många år så hade jag rabatt hos Rolex.
INGEN av mina vänner köpte någon Rolex då.
När det blev ”allmänt inne” med Rolex klockor igen, när klockorna var dyrare, och då utan rabatt, då ville alla ha hjälp med att köpa en Rolex klocka.
2 A : Stora loggor har aldrig varit min grej.
2 B : Mina outfits numera ser ungefär detsamma ut varje dag.
Och sen tycker folk att det är jättekonstigt att jag har flera ex av samma plagg.
Så då undrar jag om folk har trott att jag under dessa år har använt samma kläder dag efter dag utan att tvätta kläderna i mellan…
4 A : Att inte prata om sig själv ses tydligen också som otrevligt.
Då är man automatiskt mystisk och kriminell som ”döljer något”..
OBS! Det är bara kvinnor som tänker så.
6: Ja det där med att vara stammis på olika ställen finns det tyvärr inga fördelar med längre..
8: Ingen av dem svaren hade godkänts eller accepterats av kvinnor idag.
Just det där med att det är så extremt viktigt att prata om vad man jobbar med, hur mycket man tjänar, hur mycket pengar man har sparade, det har stört mig i snart 30 år.
Och värre blir det.
Jag har många många printscreens som jag har tänkt dela med er, många!
Men njae.. jag håller nog på det.. tills jag skapar en anonym blogg 😉
Om du inte visar ditt anställningsavtal, löne-spec, pengar på alla konton, aktier osv osv, då är du för ”skum” för att dejta.
13 Signs Someone Is Secretly Wealthy
** 99% av alla dyra bilar körs av folk som har dem på lån eller leasing.
Men tyvärr så fungerar det, tjejer imponeras av sånt, än av någon som har en gammal bil som är betalt.
”Most People Are Broke” – Lamborghini Salesman On Who ACTUALLY Buys Their Cars
** Äh den videon var tråkig, men ja statistik är ju lite intressant alltid.
** Man pratar inte om ”The 3 P´s”
Pay = Lön
Prices = Vad saker kostar
Posessions = Vad man äger
** T.e.x så tycker jag att det är alldeles för enkelt att se vad en person äger för bilar.
Jag gillar inte det, men så är det.
Jag som inte gillar det har ändå en bakgrundsbild på Facebook med en bild på 6 bilar.
Ändå så frågar folk om hur många bilar jag har och gissar på att jag har 3 bilar..
Så när jag då säger ”fler än ett par” så är det inte heller ett accepterat svar.
Men jag tycker ändå att det är roligt att höra vilka bilar folk tror att jag har.
Så när de då säger 3 st så frågar jag vilka 3 de tänker på då =)
** Folk tycker att det är konstigt att jag inte vet exakt hur många par skor jag har.
Och det är främst av den anledningen att folk bryr sig så väldans mycket om det som jag medvetet inte har räknat dem.
Och det är roligt att höra folks gissningar.
7 Signs Someone is Secretly Wealthy
** Jaja, ”The 3 E´s” funkar väl också =)
Earn
Expenses
Excess
** Jag är VÄLDIGT trött på att 99% av allt snack om bilar idag handlar om priser och ”investeringar”.
** Ja jag borde ha visat dyra saker på youtube för längesen, för att tänka på att tjäna pengar på youtube istället för att tänka på att lära kids på youtube om mina intressen.
** Det mest värdefulla vi har är tid och energi.
Och nej tyvärr kan man inte köpa tid TILLBAKA, men man kan lägga pengar på att ”spara” tid så man istället kan lägga sin tid på det man tycker om.
** Idag är det mycket mycket farligt att skryta.
Man kan bli rånad av vilken snorunge som helst som bara är pengarkåt eller dejta kvinnor som ser till att du får inbrott hemma.
Detta efter de har utnyttjat dig för gratis mat och dricka några gånger.
** Jag har sedan många år tillbaka full koll på mina utgifter, jag skriver ner allt i en app.
Detta har jag rekommenderat andra att göra i över 20 år men ingen jag vet har tagit det rådet.
** Jag håller ingen budget men tänker i procent (med det mesta i livet).
Senast igår när någon skröt till mig (det gör främlingar varje dag) så gav jag rådet om att tänka i procent också.
Det jag skrev till honom är inte det som jag själv följer, men det lät vettigt.
Han skulle få in en massa massa pengar sa han och skrev en massa saker han ville köpa.
Jag gav honom då rådet att tänka i procent där med.
Investera 25%
Jag har förlorat en MASSA på aktier så jag kan verkligen inte ge råd om det.
Men det är en tolkningsfråga om vad man ska eller vill investera i.
Känner du att du vill investera i en Guld Rolex så gör du det.
Köp ”onödiga saker” för 25%
Här ser JAG ”onödiga saker” som nöjes grejer som inte alls har något värde sen.
Du kanske ser en lyxig semester resa som en onödig sak.
Du kanske ser en dyr klocka utan känt namn som en onödig sak.
En dyr jacka som inte är värd något begagnad.
En dyr tavla från en okänd konstnär som bara du gillar.
Så ”onödiga saker” är sånt som ANDRA inte ser något värde i.
Sånt som inte är värt något begagnat.
Fina middagar osv.
Det är alltså inte att SLÖSA pengar, det är stor stor skillnad och det ska man inte göra alls.
Så saker som du köper/lägger pengar på ”för din egna skull”.
Köp säkra saker för 25%.
Säkra saker är t.e.x Guld och fastigheter.
Sånt som HÅLLER sitt värde.
Det handlar inte om att det snabbt ska öka i värde.
Sånt som snabbt ökar i värde = stor risk att det rasar i värde.
Så köp sånt som är stabilt, och då är det guld, fastigheter och mark.
Försök att inte alls röra 25%
Ha pengarna på ditt konto.
Gärna med ränta såklart (jag har dumt nog struntat i såna konton).
Förr så var rådet att ha hälften på ett par bankkonton (inte ett och samma) och hälften hemma i kontanter.
Men eftersom vi inte kan använda kontanter hemma så är det bara att glömma.
Och sen då att ha dina ”låsta” pengar på olika konton.
Detta är din backup, du ska inte förlita dig på ett bankomatkort eller en bank.
Akuta pengar
Här sa jag förr att man skulle ha 50 000 kr i kontanter hemma alltid.
Det är bara att glömma nu.
Sen har jag sagt att man ska ha 3 månader utgifter (inte samma sak som 3 månaders lön) sparade, även det sa jag att man skulle ha kontant, men det får väl vara på bank-konto numera.
Så procent eller månaders utgifter, det är vad jag tycker att man ska gå efter.
När folk frågar om man är rik osv osv så brukar jag säga att om man kan klara sig i ett helt år utan att behöva tjäna en enda krona så är man rik.
Sen om det är 400 000 kr eller 40 miljoner, det är upp till dig.
Men att kunna leva ett år utan att må dåligt över att man inte tjänar pengar alls, då ska man se sig själv som rik tycker jag.
Det där får bli ett eget inlägg.




Vanligt att folk ber om råd, men skiter i dem.
Ja ofta så undrar man varför man slösar tid och energi på att ge goda råd till folk..