Visa detta inlägg på Instagram
** Jag fick frågan i helgen om det var originalfälgar på bilen.
Och jag valde att ta det som en komplimang.
För att hela tanken med fälgarna var att de skulle se ut som original Mercedes / Mercedes tuner fälgar, fast större.
Här är de klassiska ”8-håls” fälgarna från Mercedes-Benz
Och redan ”på den tiden” så var det många som gav sig på att göra väldigt snarliknande fälgar, ”Bara större” än originalen som bara fanns som först i 16 tum.
Och sen ville jag ha en touch av ”mycket yta” Carlsson 1/6 fälgarna som inte heller fanns i större än 19 tum.
Dem på bilden där är bara 17 tum stora.
Så om man tar dem gamla original Mercedes 8-håls med ”kantigare hål” (jag menade nog spetsigare ekrar” som på BRABUS fälgarna och ger dem en look av Carlsson 6-håls ”tallriks” fälgar med mycket yta, och polerade glansiga men inte kromade.
Och dem bakre ska vara konkava så de verkligen ser breda ut.
Jag överlag ogillar splitfälgar och tycker att fälgar med bred läpp bara får fälgdesignen att se liten ut
Som de där är väl 17 eller 18 tum stora, men fälgdesignen ser ut att vara 13 tum, eller mindre..
Jag vill ha MYCKET yta på fälgen.
Det ska se ut som en tallrik.
Och gör dem i 20 tum..
”Och skriv något på fälgarna i Lorinser stil, vad som, det ser naket ut utan text annars”
Då får man detta
Så ja.. Designen är rätt så stulen/lånad..
Men som ni ser så är det flera som har gillat och kopierat den designen.
Och ja mina fälgar är då alltså ”bara 20 tum” stora.
(Världens första R129 med 20 tums fälgar 😉 )
Och nej det var inte samma fälgar som jag hade på min Lexus LS 400 UCF21
Det var LIKADANA fälgar, men inte SAMMA fälgar.
Jag hade sådana fälgar först på den bilen.
Och jag köpte 2 uppsättningar av likadana fälgar till den bilen.
(De första tappade klarlacken och skickades tillbaka till USA, dyrt..)
Ja jag borde absolut ha tagit fler bilder på mina bilar genom åren.
Men nej det var inte samma fälgar som jag skiftade mellan Lexus LS och Mercedes SL.
Så redan där hade jag köpt 3 uppsättningar av kompletta set (4st) likadana fälgar i 20 tum.
Det där var verkligen en perfekt duo.
Och nej det var inte samma fälgar som jag hade i 22 tum på min Vita Lexus LS 600h L i heller…
Att jag inte tog en enda bild på alla 3 bilarna samtidigt…
Men ja, det var ju som först förra året som jag någonsin tog en bild på alla mina bilar tillsammans..
Jag känner inte något behov för att skryta helt enkelt, men för min egna skull så borde jag ha gjort det fler gånger under åren.
Och jag tyckte bara att det var konstigt att folk trodde att de 22 tums fälgarna som var på den vita Lexusen var samma fälgar som tidigare hade suttit på den Gröna Lexusen och på den Svarta SL.
De där fälgarna är STORA
Så där var det samma design, men rätt mycket större..
Så 4 uppsättningar med 4 fälgar har det blivit.
Det skulle bli en ny uppsättning till den Vita Lexusen, jag har dem ”innestående”, men jag skulle betala för frakten själv och den var nästan lika dyr som fälgarna.
Och jag tänkte sätta likadana fälgar på Silver Arrow också fast i 19 tum, men där ångrade jag mig sen.
** Det har varit mycket och många frågor om dessa fälgar genom åren.
Dessa fälgar blev mitt kännetecken.
Och företag som säljer dessa fälgar, och dem som säljer kopior av dem, använder mina bilder, utan min tillåtelse.
** Tyvärr så äger jag ingen Copyright / Design-rättigheter över fälgarna..
Dumt och korkat nog… Naivt nog..
Och i efterhand gick det inte att göra, speciellt inte i ett annat land..
(En story i sig bara det)
** Nästan varje gång jag lägger upp en bild på min Svarta SL i R129 gruppen på Facebook så är där en gubbe som påstår att han har likadana fälgar på sin bil.
Han har inte en enda gång lagt upp en bild på sin bil…
** Jag rekommenderar inte någon att ha 20 tums stora fälgar på sin Mercedes SL R129.

















