Guide : Vad du behöver tänka på när du ska köpa Hjulmuttrar / Hjulbultar

Förra året så vände en bekant sig till mig för att fråga om vart hon kunde köpa billigast hjulbultar (eller om det var muttrar) för att hon behövde nya.

Då hon har en helt vanlig bil (en Ford tror jag) så blev jag förvånad, vad ska hon med det till? Inte har hon köpt nya fälgar ju.
Då säger hon att verkstaden säger att hennes är dåliga och att hon behöver nya, alla behövs bytas.

Detta lät helt ofattbart för mig..
ENDA gångerna någonsin som jag har ”behövt” köpa nya hjulbultar eller muttrar har varit om jag har köpt nya fälgar, jag har aldrig behövt köpa nya pga slitage..

Vilket crap det måste vara tänkte jag.

Nu har samma sak hänt mig.. typiskt nog..

Jag är jätte noggrann med precis allt som ni vet.
När jag har köpt eftermarknads fälgar så har jag köpt till matchande bultar/muttrar ifrån samma tillverkare, så på de bilar som jag har Volk fälgar så har hag Volk muttrar, ventiler osv osv osv.

När bilen är inne på däckfirman eller verkstaden så ser jag alltid till att de använder medföljande hylsa, alltid, och att de inte spänner med maskin, utan med momentnyckel.

På min #RocketBunny86 så sitter där bra hjulmuttrar

**  MUTEKI SR48 HJULMUTTRAR  = 1 439 KR

Muteki SR48 tillverkas i Japan, så det är bra grejer som sagt.
De är tillverkade i chrome vanadium vilket gör dem både lättare och starkare än ”vanliga” hjulmuttrar.

Men!
Eftersom de har blivit spända utan medföljande hylsa så är de nu ”förstörda” och jag behöver köpa nya hjulmuttrar.

Jag var helt bestämd på att att köpa nya Muteki SR48 igen, rosa denna gången.

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

Men som vanligt så överanalyserade jag, nördade ner mig, och nu är det ännu ett ämne som jag är självlärd expert inom =)

Jag vill ha på dem så fort som möjligt, helst nu när sommardäcken ska på, så jag får köpa något som finns här hemma helt enkelt.

Och kortfattat, det som finns som är lite intressant är just Muteki SR48 för 1 538 kr inklusive frakt.
Eller Work RS-R för 1.889kr med frakt.

Jag tycker att det självklara valet är Works bara för att det är Works, men det som håller mig lite tillbaka om dem är att deras blåa färg är inte lika bra som Mutekis blåa färg.

 

Sen om Works T6-7075 Aluminium är bättre i längden eller inte, det är jag inte säker på.

Så nattens tanke är att vänta tills Elmia och hoppas att de har mässpris på plats på någon av dem, dock vet jag inte om varken DDesign eller L-M-R ska ställa ut, men man kan ju hoppas.

Och om jag ändå ska vänta ett par veckor…. Ja då kan jag ju lika gärna beställa vad som helst från vartsomhelst.

 

 

Så till dagens guide. 

Om du köper nya fälgar så råder jag dig att absolut köpa nya muttrar eller bultar, dels för utseendets skull och dels för att dina gamla muttrar/bultar mycket troligt inte kommer att passa dina nya fälgar.

Och om du köper nya fälgar så bör du överväga att köpa låsmuttrar också.

Jag personligen har dålig erfarenhet av låsmuttrar så jag håller mig helst till de långa eftermarknadsmuttrar där du nästan måste använda dig av medföljande hylsa pga längden, inte för att de räknas som låsmuttrar, men du får inte av dem med ett vanligt fälgkors iallafall.

Jag har haft bilar där varje hjul har haft 5 olika sorts låsmuttrar, vilket däckfirman HATADE, och det förstår jag absolut.
Och jag har köpt bilar där föregående ägare inte hittar låsmuttern..

Och pinsamt nog så har det hänt alldeles för många gånger att jag har fått ta ner bilen från liften och köra hem igen för att jag har glömt låsmuttern hemma..
(Jag har för mig att försäkringsbolagen inte godkänner att du har låsmuttern liggandes i bilen)

Och jag har haft bilar där låsmuttern har gått i sönder..
Osv osv.

Jag har varit med på däckfirman och verkstäder där de har fått ta av låsmuttrar utan ”nyckeln”, och ibland har det varit jobbigt och ibland har det varit skrattretande lätt.

Det finns flera olika lösningar på låsmuttrar och det har hänt en del under mina år som bilägare, men personligen så håller jag mig till långa muttrar istället.

Om du ska välja låsmuttrar (vilket jag rekommenderar er ändå att göra) så tycker jag att ni inte ska ha denna varianten


Dvs de med ett mönster PÅ muttern

Mitt råd är att ni köper denna varianten

Där ”låset” är ett mönster på hela muttern.

Det var den lätta biten, som du oftast avslutar med.

När du ska köpa nya muttrar eller bultar så behöver du veta ifall de behöver vara konade eller inte, och hur pass konade.

 

Detta är BOKSTAVLIGEN LIVSVIKTIGT att ni väljer rätt! 

Jag slänger in en massa bilder så att ni verkligen förstår skillnaderna.

Och allt detta beror på vilka fälgar ni har främst, inte på er bil.
Så det kan absolut mer än ofta hända att ni har olika sorters muttrar på era sommar och vinterfälgar, eller på era gamla fälgar och nya fälgar.

Är ni osäkra på detta så hör först och främst med er däckverkstad eller bilverkstad.

 

Nu känner jag att jag tar detta helt omvänt inser jag, för att nästa steg är det som ni bör veta först.

Storleken.
Och då menar jag både gängan och storleken på själva bulten/muttern.

Detta tycker jag är otroligt korkat att bilvärlden inte bara kan komma överens om en gäng-typ, men så är världen.

Men om du har koll på vart i världen ditt bilmärke har sin bas (inte tillverkas) så är det lätt att ta reda på vad du har för bultmönster.

Men åter igen, FRÅGA DIN VERKSTAD. 

Storlekarna du kan välja mellan är

  • M12 x 1.25
  • M12 x 1.5
  • M12 x 1.75
  • M14 x 1.25
  • M14 x 1.5
  • M14 x 2.0
  • M16 x 1.5
  • M16 x 2.0
  • 3/8″ – 24 UNF – 9.5 mm
  • 7/16″ – 20 UNF – 12 mm
  • 1/2″ – 20 UNF – 13 mm
  • 9/16″ – 18 UNF – 14 mm

Den biten är en självklarhet för mig, så det jag tänker på när jag menar storlek är hur smala eller långa muttrar du vill ha.
Detta är för att det både ska vara snyggt och passa dina nya fälgar.

Jag väljer långa och smala muttrar så att hylsan inte är nere i fälghålet och kan skada fälgen.

På någon bil så jag har haft bredare muttrar (huvudet) så du inte kunde få in en vanliga hylsa mellan fälg och mutter utan var tvungen att använda den mycket smalare medföljande hylsan.

Jag hittar ingen vettig bild på det, så den fick duga.

Om du har eftermarknadsfälgar och du är osäker på längden beroende på om du ska ha spacers eller inte osv osv osv så väljer du långa muttrar utan ”hatt”/”Open end”.

Det är långt ifrån alla som tycker att detta är snyggt med muttrar som är genomgående, där du kan se bulten, där bulten kan bli smutsig, rostig osv, men jag gillar det.

 

Och sen till sist så väljer ni det som jag började inlägget med.

Färgen..

Där finns nog oändligt med färger att välja mellan.
Och ja det finns även olika designer, men det ser som jag tillbehör till muttern/bulten

 

När det kommer till vilka muttrar som är bäst..
Ja.. Om du alltid använder medföljande hylsa, alltid spänner med momentnyckel, så bör du inte ha några problem.

Jag har främst valt hjulmuttrar för att de ska passa fälgarna som sagt, Volk till Volk osv.
Och sen såklart så känns det bättre att veta att de är lättare och tåligare än vanliga hjulmuttrar.

Det märke som verkar vara mest populärt i USA är ”Gorilla”

De är väldigt populära som uppgraderingsmuttrar i USA och jag har sett dem ofta här hemma som låsmuttrar.

Här är ytterligare 9 tips

https://www.autoguide.com/top-10-best-lug-nuts

 

Där har vi t.e.x Muteki på 3e plats och Work RS på 7e plats.

 

 

Och nu en massa länkar och videos som säkert går igenom allt jag nyss har skrivit, just för att ni inte bara ska gå efter mitt ord.

Different Kinds of Lug Bolts and Lug Nuts Otis Inc LA & RAD USA Direct’s WHEEL TALK

Tip of the Week: Locking lug nuts

Do Wheel Locks Work? Best wheel locks: Gorilla, McGard & more – What to know to protect wheels!

 

https://www.thedrive.com/reviews/30543/best-locking-lug-nuts

 

9 Different Types of Lug Nuts

 

https://www.performancealloys.com/wheel-nuts-wheel-bolts

 

Best Wheel Bolts – Buying Guide

 

Best Lug Nuts For 2022

 

Lug Nuts are not created equal

 

Best Lug Nuts: Deez Nuts

 

https://www.drivingline.com/articles/lug-nuts-which-one-is-right-for-you/

 

https://architectboy.com/best-lug-nuts-for-aftermarket-wheels/

 

Lug Nuts – Everything You Need to Know

What You Need To Know About Lug Nuts

Goodwin Racing Lug Nut Guide

Volk Racing Formula Lug Nuts – Product Review

Muteki product review

Project Mu Super Lock Nut 7 – Product review

RACESENG TITANIUM LUG NUTS | BTB.4

Volk Racing vs KICS R40 iconix Lug Nuts – design and theft prevention

Wheel Bolts VS Wheel Studs and Lug Nuts

Measuring Wheel Bolt Pattern & Types of Lug Nuts

Why Our Wheel Locks Work (and others don’t…)

Bra ide´, men hemskt om du inte har nyckeln när du behöver den.

 

BUY THE RIGHT LUG NUTS OR LOSE YOUR WHEEL!

 

Breaking Into Every Wheel Lock ($15 vs $450)

(Visited 122 times, 2 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x