Sparar till mig själv : Toyota GT86 9000 mils Service

Bilen har nu gått cirka 8 200 mil

och jag gjorde en storservice förra gången, då jag bytte tändstift, koppling (till ingen nytta alls) osv osv.

Dålig Service : Toyota Bilia Malmö

Så denna servicen skulle ha varit en ”mellanservice”, men jag kör på för fullt ändå, så jag gör en 9 000 milar service denna gången.


Så det jag stryker ifrån 9 000-milar servicen är tändstift, eftersom de är bytta.
Och avgassystem-packningar, eftersom motorn inte ska ut för tändstiftbytte och för att jag har bytt dem IGEN sen förra servicen när jag bytte grenrör.

Detta är min personifierade 9 000 milars service som jag gör vid 8 200 mil, 1 000 mil efter en annan storservice som innehöll mer än en 9 000 milar service.

 

** Motorolja = Midland SUBARU MOTOR OIL 5W-30  5,4 liter

Jag fick lära mig att Subaru och Toyota använder Midland Synqron 0W-20 olja till dessa bilar för att få ner bränsleförbrukningen, det intresserar inte mig alls, så jag kommer nu att köra med 5-30 precis som i de andra bilarna.
Ja det är bra med en olja som snabbt kommer upp i arbetstemperatur, men jag kör bilen hårt, så jag föredrar absolut en 5-30 olja, som också är lättare att få tag på.

Det är absolut inget fel på 0-20 oljan, så man behöver inte bli så chockerad som jag blev först, men det känns ändå bättre med en 5-30.

 

Midland Synqron 0W-20 är en helsyntetisk bränslesparande motorolja för bensin- och hybridmotorer. Lägre motorfriktion ger ökad effekt och lägre bränsleförbrukning, speciellt vid påfrestande körförhållanden. Ger en lättstartad motor, extremt god prestanda vid låga temperaturer. Mycket bra skjuv- och värmestabila egenskaper som motstår viskositetsnedbrytning. Används i motorer med viskositetsrekommendation 0W-20 från Japanska och Amerikanska biltillverkare. • Håller rent i motorn även vid förlängda serviceintervaller • Bränslesparolja som även reducerar friktion och slitage

 

 

** DOT 5.1 Bromsvätska istället för Midland Brake Fluid Hypro LV DOT 4 

** MOTUL GEAR 300 75W-90  2,2 liter i växellådan istället för Midland Synqrogear 75W-80

Motul Gear 300 75W-90 1L

** MOTUL GEAR 300 75W-90  1,2 liter i diffen istället för Midland 80W-90 LS
Jag har GEAR 300 LS 75W-90 hemma sen innan, men ”de säger” att man inte behöver LS olja i dessa bilar, så jag körde med icke LS oljan i både växellåda och diff.

Men jag ska kanske blanda in den där halva flaskan LS som jag har redan till växellådan iallafall?
Det ska jag nog göra, det är ändå bara 0.5 liter.

EDIT!
Man ska visst då ha LS olja i diffen eftersom vi har en Torsenbakaxel med Diffbroms (Torsendiff) / LimitedSlip differential.

Så oljan jag ska ha i diffen är 1,2 liter Gear 300 LS 75W-90

 

** Rengjort kylaren med RISLONE Radiator 10 Minute Flush
Och det var egentligen bara för att jag slarvigt råkade hälla i lite spolarvätska i kylaren.
Det var sån där färdigblandat klen spolarvätska, så egentligen har det ingen betydelse alls, den lilla sopa som det är i spolarvätskan ”försvinner” när vattnet blir så varmt ändå, men eftersom jag är så petig och noga så köpte jag en flaska RISLONE Radiator 10 Minute Flush för att skölja hela kylarsystemet och sen in med nytt kylarvatten.

Rislone Radiator 10 Minute Flush 1

 

** Nya pluggar och packningar till växellåda och diff.
Ja man behöver inte byta själva pluggarna, det räcker med att byta packningarna, men jag byter rubbet.
Och eftersom idioterna på FT86 har skickat mina saker IDAG som först så köpte jag originalpluggar och packningar, och så får mina GReddy pluggar med magneter vänta tills nästa service.

Greddy Magdrain Magnetic Drain Plug – What’s in the Box?

 

** Samma sak med oljefiltret, det fick bli original denna gången också, och så får mitt K&N Performance Gold Oil Filter vänta.


Störigt, men men.
Jag beställde dessa sakerna ifrån FT86 den 3 Juni, jag ville beställa saker därifrån redan i Januari, men andra människor drygade och ändra sig fram och tillbaka så det blev inget.

https://86speed.com/k-n-performance-gold-oil-filter-frs-brz

 

** Original Coupe´filter.
”Tyvärr” original där med, jag fick avboka mitt HKS NANO CABIN AIR FILTER TYPE 1, för att det glömde de också att ange på sidan att de också är restade, och skulle jag ha det så skulle jag behöva vänta en månad till på min order, och jag antar att om de säger en månad så betyder det 3 månader.

Synd, för att jag ville verkligen ha ett Nanofilter så man slipper pollen.

https://ftspeed.com/part/70027-at001-hks-nano-cabin-filter-toyota-type1#.Xw-aSygzaUk

 

** Mitt Drop-in K&N luftfilter ska jag rengöra med ett K&N Rengöringskitt – K&N 99-5000

99-5000

 

 

 

** Sen en extremt störig sak som ska kollas och förhoppningsbara spännas…
Det klickandet som orsakades en av väldigt dyr bussning, där man bara kunde köpa dem i par, det klickandet har kommit tillbaka..

Ska jag verkligen behöva byta detta varje år??
Jag bytte den bussningen i September förra året, och det började klicka igen för mer än en månad sedan, ska inte en eftermarknads dyr bussning hålla mer än i 8-9 månader??

Det låter verkligen som om att det är höger bak igen, så beviserligen efter trasig drivknut och bussning igen, så tycker bilen inte om att drifta i rondeller med Toyo R888 R-Däck.

Everything you need to know to Maintain for your FRS/BRZ/86

The best way to change the oil on your FRS/BRZ/86

How to change your Transmission and Differential Fluid – FT86SpeedFactory.com

 

(Visited 711 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x