Dålig Service : Toyota Bilia Malmö

Spread the love

Egentligen så orkar jag inte ens tänka på allt detta igen, för att det var så mycket att till och med jag blev snurrig.

Men jag ska försöka återberätta om min senaste upplevelse hos Bilia Toyota i Malmö, och oavsett hur lite jag får med av storyn, så kommer ni att förstå att jag aldrig mer kommer att lämna min bil där.

Det var då dags för min tur att få bytt ventilfjädrarna på min GT86, det där garanti-jobbet som jag har berättat för er ett par gånger.

Toyota GT86 / Subaru BRZ återkallelse för byte utav ventilfjädrar

 

Bilen skulle vara inne Tisdag morgon, så som vanligt så frågade jag om jag kunde lämna bilen Måndag eftermiddag istället.
Och det gick ju bra.

Så i Måndags så åker jag dit för att lämna in bilen, jag får vänta ett tag innan jag får prata med tjejen i receptionen.
Jag ger henne mitt namn och regnummer på bilen, och det första hon säger är “Den skulle ha varit inne över dagen”, rätt surt.
Jag frågar henne vad hon menar, och hon bara upprepar samma sak igen, “Ja den skulle ha varit inne över dagen”

Jag förklarar då för henne att den är bokad till i morgon, jag är snäll nog och lämnar den till dem dagen innan istället.
Då kollar hon på skärmen, upprepar mitt namn, och inser att jag har rätt.

Hon fortsätter att knappa vidare, och jag blir nyfiken och frågar henne “Vad menar du med att den skulle vara inne över dagen?”
“Ja den skulle ha varit inne över dagen” säger hon surt.
“Men vad menar du med det?”

“Ja i vanliga fall så har vi akuttider så du kan sitta och dricka kaffe medans vi fixar med din bil men din är inbokad över dagen så det kan du inte denna gången”

Hmm.. “Hur lång tid tror du att detta jobbet kommer att ta?”

“Två timmar cirka”

“Kollar du verkligen rätt bil nu? min bil är inbokad till i morgon, garantijobb, byta ventilfjädrar, motorn ska ut, detta kommer att ta två DAGAR, inte två timmar”

“Ah, GT86, ja vi har inte haft så många såna, du har rätt”

Okej..

Jag lämnar över nycklarna, jag får ett papper där hon stryker över summan och säger att det kostar mig noll kronor denna gången.

Hmm.. Nice ju.

“Ja det var en del jag skulle passa på att byta”

“Ja det står här att du har med egna saker”

“Ja det stämmer, de ligger på passagerarsätet i en påse”

Jag skriver under pappret som det står en överstruken summa på, och ber att få en lånebil.

 


“Har du bokat det?”

“Nej, jag trodde inte att det behövdes”

“Ja det måste man boka innan ju”

“Ingen har sagt något om det”

“jag ska se om vi har någon inne”

När jag ställde min bil så såg jag nog 15-20 st lånebilar stå parkerade på baksidan.

Och visst fanns det en lånebil till mig med.

Bla bla bla, jag kör därifrån med lånebilen.

Onsdag 16:50 får jag ett SMS om att min bil är klar, och att de stänger 17:00.
Så jag åkte dig igår, Torsdag efter lunch.

Då får jag snacka med en annan receptionist.
Hon ger mig en massa papper, och vill att jag betalar över 7 000 kr..

Det låt extremt dyrt sa jag…
De priser jag fick under alla de mail och samtal som jag hade innan jag lämnade in bilen var 2 055 kr för arbetet att byta koppling och någon liten slant för att byta tändstift.

Då visar det sig, att alla de delar som jag hade med mig själv, som det stod på arbetsordern att jag hade med mig själv, ville de att jag skulle betala för…

Hon frågar någon, hon förstår att jag talade sanning, och strök då dessa delar.
Men summan var ändå 4 900+ kr.
Jag förstår ingenting.. Vad är det jag ska betala för?

“Mellan service och byte av de delar du hade med dig”

“Men vadå mellanservice? Oljan ingår i garantin, det jag hade med mig var ett nytt oljefilter, tändstift och en ny koppling.. Jag har inte bett om någon service.”

“Det måste du ha gjort”

“Nej, och vad ingår då i denna mellanservice? eftersom ni står för oljan och jag hade med mig oljefilter”

Då visar hon mig checklistan, över saker de har KOLLAT..

Då ser jag att de har skrivit fel regnummer och fel mital…


Så givetvis undrar jag om det verkligen är rätt bil hon snackar om.

Plus att på den här checklistan så är allt godkänt, vilket betyder att allt ska hålla tills nästa service.
Och jag VET att jag har två bussningar som är helt slut och mina bakre bromsklossar är helt slut.

Hon går iväg igen, för typ e gången vid detta läget, och jag hör hennes chef bakom dörren, som inte orkar resa sig och förklara läget för oss båda.

Jo det var rätt bil.
Chefen bad henne att ta bort oljan och  minuter för oljebyte.
Så ni som ska till Toyota Bilia i Malmö för att byta olja, kom ihåg att de bara räknar 5 minuters arbetstid på det.

Summan som stryks är 240 kr för både jobb och olja….

Alltså vad håller de på med?

Och varför har de skrivit fel miltal?
Det skiljer ju nästan 300 mil.

“Det är knappt 200”

(Exakt diff var 2 443 kilometer)

Hon går iväg igen.
Kommer tillbaka och säger att hon kan inte ändra detta i den digitala serviceboken, så hon ska kontakta Stockholm och be dem ändra.

Hon säger något om att de har skrivit fel regnummer till mitt chassinummer osv osv..
Alltså vad snackar hon om?
Denna bilen har varit där hos dem flera gånger, och ingen har sagt något om fel regnummer..

Nu är jag irriterad..

Det var en jävla tur att denna tjejen var trevlig och hjälsam, till skillnad från de andra.

Nu vill jag ha svar på varför det står fel miltal, varför de har gjort denna “check-service”, varför det står att bakbromsarna är godkända när de inte är det, och varför de sa till mig när jag lämnade in bilen att det skulle kosta mig NOLL kronor.

Då kallar hon på den tjejen som jag lämnade bilen till, hon fattar INGENTING!
Och säger att jag måste ha missförstått henne.

Och mekaniker tyckte att bromsarna var godkända nog för att hålla till nästan service om ett år..

Jag vill veta vad det är jag ska betala för.

Det är 2 055 kr för kopplingsbytet, det låter dyrt men okej.
Och 366 kr för att byta tändstift.

Resten då??

Ja då är det ett coupefilter och att de har kollat igenom bilen..
Så det kostar mig alltså 2 500 kr..
För ett coupefilter som jag inte har bett dem att byta, och för att de ger mig en checklista på saker som de påstår sig ha gått igenom, där de har godkänt bromsklossar som är helt slut, de har inte nämnt två bussningar som är helt slut, de har skrivit fel regnummer och angett fel mätarställning..
Det kostar mig 2 500 kr!?

Då ger hon mig 10% rabatt på “mellanservicen” för allt besvär…

Detta är ju helt sjukt!

Jag betalar, irriterad som fan.
Går ut till min bil.
Nu har detta alltså tagit över en timme, så detta är verkligen den kortfattade versionen, och större delen av timmen var att jag stod och vänta medans hon pratade med någon som gömde sig bakom en glasvägg 3 meter därifrån.

Jag går ut till bilen, sätter mig, och kopplingen är så lätt att det känns som om jag ska sparka igenom golvet!

Så jag kör till framsidan och går in igen, och ber att få tala med mekanikern.

Nej då är ju inte han där idag…
Bullshit, som vanligt.

“Kör med den tills i morgon och återkom om det inte blir bättre”.
En klassisk kommentar för att bli av med kunden.

Jag inser nu då att jag har haft en eftermarkandskoppling på bilen innan, som fungerade hur bra som helst.
Och nu har det kostat mig cirka 7 000 kr att byta ut den mot en original koppling som är alldeles för lätt för min smak..

Så jag ber att få tillbaka min gamla koppling, som konstigt nog fanns där direkt..
Så jag vet inte om jag fick min gamla koppling, min eftermarknads-koppling, eller om jag bara fick en random gammal koppling..

Så ja, inte många rätt här..
De hade fel på alla tänkbara sätt..
Och jag kommer ju aldrig att lämna in min bil där igen.
Är det garantijobb som ska göras så kör jag till en annan Toyota-verkstad.

 

Och till sist en rolig grej.
Detta är samma verkstad som knappt ens visste vad en Toyota GT86 var då jag köpte min.
Samma verkstad som inte har kunnat fixa fram en enda reservdel till mig.
Samma verkstad som fixade min bil då jag fick ett rådjur i dörren, då de knappade in den som en Toyota Celica, eftersom de hade sålt för få GT86 för att bry sig om att knappa in modellen i datorsystemet.

Detta är sättet de försöker sälja denna sportbil på, som inte ens finns på Toyotas hemsida längre och då inte heller officiellt finns i deras sortiment över nybilar.

De har alltså inte märkt att modet med takbox på sportbilar dog ut för 6 år sedan.
Utan de har idag satt den största fulaste takbox de hittade, och monterat den, med en halvmeters avstånd mellan tak och box, på en GT86…

En bil utrustad med automatlåda såklart..
Och sen en skylt där det står “Kolla in bilen!”

Tror ni att de behöver hjälp med sin PR avdelning? 😉

 

** UPDATE **

Det var en fullt frisk Exedy koppling jag hade monterat innan.
Så det var tur att jag bad om att få tillbaka den.
Så det var verkligen mycket pengar helt i onödan att byta ut den mot en original…Så jävla surt!

** De glömde fästa min grill..

Så den låg intryckt i fronten efter jag hade kört på motorvägen.

** UPDATE **

Alltså de är så jävla konstiga på det företaget..

Nu har det gått två veckor sedan jag hämtade min bil, och jag har ännu inte fått hem något brev om att min digitala servicebok ska ha blivit ändrad till rätt mätarställning.

Så jag ringer dem för att påminna dem.
Blir kopplad 3 gånger tills jag kommer till den tjejen som jag hämtade mina bilnycklar av den dagen.

Hon minns inte mig, hon minns inte bilen, hon hittar inte bilen i deras system, jag ger henne rätt reg nr, jag ger henne det felaktiga regnummer som det står på deras papper, och till sist efter jag har sagt mitt rätta regnummer flera gånger, så hittar hon bilen.

Jag berättar åter igen att det var den GT86an där de hade skrivit fel miltal i serviceboken.
“Det har vi haft många”.

Okej..

Jag drar upp det igen, påminner henne om att hon skulle kontakta Stockholm så de skulle ändra till rätt miltal.
“Nej men det behövs inte, det kan min chef fixa, så jag behöver inte kontakta Stockholm”.

Toppen.

“Vad var miltalet?”

“Ja det minns jag inte exakt nu, men du skrev ner det för hand, i era papper så stod det 7 2001, men det ska vara 6 900 något.

“Ja men det är redan fixat, det står 7 2001 nu, så det är åtgärdat”

“Nej.. Det är fel.. som jag nyss sa, ni skrev det, varför vet jag inte, bilen har gått 6 900 något, du skrev det på ett papper”

“Har du det pappret?”

“Nej, men sist jag tankade så hade bilen gått 69 777, vilket inte är helt rätt då bilen servades, men skriv det”

“Ja men det löser jag, och så ringer jag upp dig efter det är fixat”

“Toppen, skicka gärna hem papper på detta så att jag har det”

“Du kan köra förbi så skriver jag ut det till dig”

“Ja men jag har inte vägarna förbi, och du sa sist att du skulle skicka hem papper om det när det var löst”

“Jaja inga problem, det kan jag göra”

Det går en liten stund och sen ringer hon upp mig

“Nu är det fixat så det står 69 777, men du kan inte se det när du loggar in på din app”

“Nehe, men då är det ju inte ändrat?”

“Ska vi ändra det i datorsystemet så måste jag kontakta Stockholm om detta”

……………

“Ja… Då får du kontakta Stockholm.. Och skicka sen hem papper till mig när det är fixat”

“Du kan bara köra förbi så skriver jag ut det till dig”

Nu har upprepat mig och påmint henne om samma saker vi pratade om för två veckor sedan, i 8 minuter… nu är jag rätt trött på detta.
Så jag säger bara “Tack för hjälpen” och lägger på..

 

 

UPDATE

54 dagar senare, så fick jag hem en lapp med min servicehistorik där det står rätt miltal..

 

UPDATE

Här är de bakre bromsklossarna som Bilias mekaniker tyckte var fullt godkända

Till och med efter jag ifrågasatte detta, flera gånger, och sa att det var omöjligt att de kunde ses som godkända, så envisades de ändå om att de har fullt godkända, inget att anmärka om dem, och de klarar minst tills det är dags för nästa Service om ett år eller 1 000 mil.

 

(Visited 760 times, 7 visits today)

2 svar på ”Dålig Service : Toyota Bilia Malmö”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.