Dagens Bilar : “Simplify, then add lightness”

En av huvudingredienserna i en rolig och eventuell snabb bil är låg vikt.
Detta är något som alla biltillverkare försöker sälja på oss med alla dessa RS versioner osv, som inte är särskilt lätta, relativt.

https://www.motortrend.com/features/lightweight-cars-arent-necessarily-light/

Där de får oss att betala mer för att de plockar bort AC och Stereo..
Jag menar, en RS bil för över 2 miljoner kronor som väger över 1 550 kilo utan buren som alla kommer att välja till, det är inte lätt.

Så här är några riktigt lätta bilar som mycket troligt är mycket roliga att köra.
Och som vanligt så kommer de flesta lätta bilar ifrån landet som är känt för sitt dåliga väder och lyxbilar.

OBS!
Jag orkar inte lista dem efter deras vikt, utan här är bara några roliga och lätta bilar allmänt.

Däremot ska jag försöka fokusera på nyare bilar som går att köpa idag, för annars så hade jag bara listat en massa 40+ år gamla bilar ju.

T.e.x den inte jättegamla Citroën AX 

väger ju bara 640 kg.

Men hur kul är den…..

 

Så nu till de roliga bilarna som man faktiskt skulle vilja äga.

Caterham Seven 170

Ja egentligen hade jag kunnat skriva en lista med bara Caterhams eller olika Super 7.
Men denna senaste är den lättaste av dem, den bil som jag är rätt sugen på trots att den bara har 84 hk.

Men det gör inget när hela bilen väger mindre än batteriet på en Tesla.

Caterham Sever 170 väger 440 kg!

Det gör att bilen har 170 hk per ton.

Caterham Seven 170

RETRO DRAG RACE: Caterham 170R vs Mini Oselli vs Tipo 184 | Top Gear

Alpine A110S

 

Alpine A110 är ingen bil som man direkt ser som en lättviktare, den ser inte särskilt lätt ut, inget synligt kolfiber osv.

A110 och den sportigare och dyrare A110S väger båda 1 114 kg, det är väldigt lite för en fullt modern, täckt bil med massa elektronik.

du kan välja till kolfibertak och då blir bilen lättare (-1.9 kg), men grundvikten utan att betala extra för mindre vikt är alltså 1 114 kg.

S modellen har 292 hk (3.8 kg / hk) och den vanliga har 252 hk (4.3 kg / hk)

Alpine A110S vs A110: Which is the better sports car for UK roads? | CarGurus UK

Alpine A110 vs more Alpine A110s | Making the best sports car better | Autocar

Porsche 718 Cayman T v Alpine A110S review | 2020’s hottest coupes tested | Autocar

Alpine A110S: Road And Track Review | Carfection 4K

New 2020 Alpine A110S review – the Porsche Cayman’s worst nightmare?

 

 

Lotus Exige

 

Åh vad jag vill ha en modern Lotus, helst en toppversion av Exige.
Ja de nyare är såklart rätt mycket tyngre än de gamla (Exige S1 väger 780 kg!)

The strange world of Lotus sales / Lite allmänt om Lotus Exige

Men om vi bortser från de svindyra värstingsmodellerna

Affordable Dream Car: The Lotus Exige Cup 430, The British Supercar Slayer?

så väger en ”vanlig” Exige 1 098 kg idag.

Nu har ju Lotus valt att lägga ner både Elise och Exige, de ska tydligen också bara syssla med elbilar i framtiden, tråkigt nog.
De senaste Lotus Elise väger bara 931 kg

 

Maxda Miata / MX5

Även om Miatan har jojobantat genom åren så kommer det ju alltid vara känd som en lätt bil.
Men snart så väger de under 1 ton igen.

Köper du en Miata idag så väger de FRÅN 1 005 kg. 

Dagens Bil : 4 Generationer Mazda MX-5 Miata 1989 – 2017

The Driver’s Choice? – MX5 vs FRS (Gt86, BRZ) – Everyday Driver

Toyota GT86 vs Mazda MX5 | evo DEADLY RIVALS

Och med de länkarna så kommer vi in på en annan bil som folk tror är mycket tyngre än vad den är

BRZ/GT86

De väger från 1 190 kg

Hur långsam är en Toyota GT86 / Subaru BRZ?

De nya GR86 ska väga från  1275 kg

2022 Toyota GR 86 Review: It Finally Has the Engine It Deserves

 

Inspirationen till den första Miatan (och många andra bilar) var bland annat den gamla Lotus Elan som bara vägde 584 kg

Ariel Atom 

Nu börjar det bli riktigt spartanskt.

Den senaste varianten som heter Ariel Atom 4, som är lugnare, bredare, större, mjukare, men också snabbare såklart 😉  väger så lite som 595 kg

Men om man främst vill ha roligt så tror jag att det tyngre syskonet Nomad är förlåten med sin vikt som är någonstans mellan 650-725 kg beroende på hur du vill ha bilen.

Här är alla mina inlägg om Ariel bilarna

https://www.sirpierre.se/tag/ariel-atom

 

Dallara Stradale

Det borde snackas mer om denna bil.
Den främsta anledningen till att den glöms bort så snabbt och lätt är ju som vanligt, prislappen.

Vikt = Från 855 kg

Dallara Stradale Tiff Needell – Road and Track Test

The 395bhp Dallara Stradale | Top Gear

 

BAC Mono

Om du inte alls känner att delad glädje är dubbel glädje, och du är trött på att ha passagerare som skriker i panik, då är BAC Mono bilen för dig.

Vikt = 580 kg

BAC Mono Review // The $250,000 Car That Ruins All Other Cars

NEW 2021 BAC Mono: In-Depth First Look | Carfection 4K

NEW 2021 BAC MONO -The Ultimate Drivers Car!? Exclusive First Look!

The BAC Mono Is a Crazy $250,000 Street-Legal Race Car

 

KTM X-Bow

Montenergy KTM X-Bow · Sir Pierre's Godispåse

Här har vi ännu en bil som helt föll i skuggan av den då jätteprisvärda och vettiga Nissan R35 GT-R.

Vem ville betala flera hundratusen kronor mer för en bil utan tak som hade en slö AUDI  motor? Ja inte jag iallafall.

13 år senare så ser KTM X-Bow ungefär likadan ut, och är garanterar inte billigare, men den ska tydligen vara bättre och snabbare  Vikt = 790 kg

Jannarelly Design-1 and KTM X-Bow. Road Review Feature with Tiff Needell

BAC Mono v Ariel Atom v KTM X-Bow v VUHL 05 – XCAR

KTM X-BOW RR Har satt en Nordschleife tid på 7:25

 

En bil helt i samma tema som också är gammal och mer eller mindre alltid har sett likadan är Radical. 

Nu finns Radical i flera olika utföranden och har blivit så populär att de har en egen racingklass sedan många år tillbaka.

En gatulaglig sådan väger 765 kg

Radical RXC Turbo 500 – faster than a McLaren P1?

Radical: Pure Racing, Pure Driving – XCAR

Radical RXC: The World’s Most Extreme Street Legal Coupe – XCAR

 

GMA T.50

Officiell : Gordon Murray T.50 · Sir Pierre's Godispåse

Oh vad vi alla ser fram emot Gordon Murrays nya sportbil!
Bilen som mycket troligt kommer att vara den bästa sportbilen någonsin!

Mr Murray har verkligen tänkt på allt här och gjort allt rätt.

Vikt = 986 kg

Officiell : Gordon Murray T.50

En av hans tidigare och kanske minst kända bilar är LCC Rocket

LCC står för ”Light Car Company”, det säger ju en hel del.

Det blev tyvärr bara 55 st av den

Ännu en bil som var före sin tid.

Dessa 55 ex som byggdes mellan 1991 och 1998 väger bara 386 kg

Och är 2 sittsiga faktiskt

Light Car Company Rocket – Jay Leno’s Garage

 

Alfaholics GTA-R

En stor fördel med gamla bilar är att de är enkla och lätta, inte en massa modernigheter som gör bilen tung.

Men hur blir det då med en restomod?
Ja bilarna blir tyngre, men de behöver inte vara tunga för det.

Denna underbara Alfa väger från 800 kg bara!
Och som mest 830 kg.

Chris Harris vs the £325k Alfaholics GTA-R Restomod: the best Italian driving experience? | Top Gear

Chris Harris on… Restomods: Singer 911, Alfaholics GTA-R, Eagle Lightweight GT | Top Gear

 

En Singer Porsche som är ännu mer modern väger från 1 150 kg

Det är 300 kg lättare än en helt ny GT3..

Sen så är detta ingen Restomod, Morgans är verkligen i ett eget fack.

En helt ny ”modern” Morgan Plus Four väger 1 013 kg

Tar man bort 1 hjul så väger bilen hälften 😉

Nej det är inte helt sant.

Men den 3-Hjuliga Morgan väger 524 kg

Morgan 3 Wheeler In-Depth Review – Morgan Versus: Episode 1

The Morgan 3 Wheeler is the best horse ever

 

Caterham Seven 160 vs Morgan 3 Wheeler | evo TRACK BATTLE

 

Sen vill jag avsluta med två gamla bilar, en välkänd och en nästan helt okänd.

 

Fiat 500

Ja den gamla då som byggdes mellan 1957 – 1975

Det är officiellt att 500 namnet kommer från motorvolymen, som är 479 CC…
Men det är ingen som snackar om att bilen väger exakt 500 kg..

 

Och sist men inte minst, eller lättast, men nära på.

De Tomaso är främst känd för Panteran.
Och om du har koll så kan du nog nämna minst 2 modeller till som de har byggt genom åren.

Men ingen snackar om Vallelunga

Den ”vanliga” bilen med den stora bakrutan är kanske inte så snygg, just pga den stora bakrutan

Men det är nog en rolig bil, utan att vara särskilt spartansk

Dessa De Tomaso bilar har också en Ford motor, ingen V8a här inte, utan en Ford Cortina motor, dvs en 1.5 liters fyra..
Men det räckte för att att bilen skulle vara snabb.

0-100 på 6 sekunder var absolut snabbt 1964!

55 st bilar blev det bara mellan 1964 och 1968.

Vikt = 500 kg! 

Sen har vi en version av Vallelunga som är ännu lättare och MYCKET snyggare

De Tomaso Vallelunga Ghia Spyder 1965

Men det får bli ett annat inlägg.

(Visited 24 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.