The strange world of Lotus sales / Lite allmänt om Lotus Exige

  • Jag har alltid velat ha en Exige sen den allra första.
    Och idag kan jag tänka mig en nyare Elise (Skönt med targa)

Läs mer nedan

 

  • Den första Exige kom år 2000, och var egentligen bara en Elise utan avtagbart tag.

    Den Exige S1 väger 780 kg…

    Exige S2 väger 95 kg mer, (Torrvikter)

    Men S2 är mycket bättre eftersom den har motor och växellåda ifrån Toyota, Eller ja, Det är en Toyota motor utvecklad av Yamaha, och de kan verkligen bygga motorer!, S1an hade en Rover K-Serie motor, som många andra GB bilar.

    I Exige så lämnade den motorn 179 hk som vanligast, men det fanns en Track Spec version då den lämnade 195 hk.

    S2 finns i en MÄNGD olika versioner! Men den första som då var 95 kg tyngre hade “bara” 193 hk, Den vanligaste är nog Exige S med kompressor och 220 hk av de tidigaste modellerna.
    (Jag har nog ett inlägg om en provkörning jag gjorde av en sådan för en massa år sedan)

    Toppversionen av Exige idag lämnar 440 hk ur den 3.5 liters stora kompressormatade V6an som jag inte ALLS kan förstå att Toyota eller Lexus använder själva i t.e.x Lexus IS.

    S1 byggdes bara mellan 2000 – 2002, Men jag tror att de sista räknas som 03or..
    S2 som kom 2004 och byggdes fram tills 2011

    S3 som vi har idag kom 2012

    Och jag gillar S2an lite mer, men den ät på tok för liten inuti, i S3an så kan jag faktiskt sitta bra.
    Nu har jag inte gjort mer än  just suttit i den, men jag fick plats med en vän i stolen bredvid, det gick inte i S2an, ja vi var båda bredaxlade på den tiden, men DÅ gick det inte iallafall.

    Såhär ser “kontoret” ut i en Exige S1

    S2 är mer eller mindre same same, bara att du kunde få stereo, elhissar, dåligt läder osv.

    Dagens “värstings” modell, 430 Cup, som är den lättaste, starkaste, råaste bla bla bla, den ser ut såhär inuti.

  • Men vilket som, jag har som sagt ofrivilligt vuxet ifrån det där “TrackDay som brukis” tänket för att min kropp har blivit gammal.
    Så en cool Elise räcker för mig.

    Idag skiljer sig Elise och Exige mycket mer än vad det gjorde förr.
    Förr så var Elise som en Porsche GT3 och Exige var som en Porsche GT3 RS.
    Idag är Elise som en Miata, eller faktiskt, den snällaste Elise idag med 134 hk på 798 kg, den är ju långsammare än en Miata.

    Men hey, det handlar inte om prestanda, utan KÖRKÄNSLA!

  • Precis som han säger i videon så tror jag att alla dessa gamla “Pure Drivers Cars” kommer att gå upp i värde, även de britter med sämre kvalitet.
(Visited 128 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.