Hur långsam är en Toyota GT86 / Subaru BRZ?

ALLA provkörningar vi har sett, alla reportage vi har läst osv osv, slutar alltid med ”Bilen förtjänar/borde ha mer effekt”.

Absolut, jag håller med, om att den FÖRTJÄNAR mer effekt eftersom chassit absolut hade klarat av det.

Men, detta är (för alla andra utanför Sverige) en billig och framförallt ROLIG bil med lagom antal hästkrafter.
Ett koncept som Miata har lyckats med bättre än någon annan sportbil gång på gång i 30 år.

Jag tycker inte att bilen är tråkig eller långsam.

 


De som har kört min bil, som har tyckt att den var långsam, har VERKLIGEN ändrat sig efter de har fått åka med mig bakom ratten istället.

Så med rätt förare så kan vilken bil som helst vara snabb.
Och GT86/BRZ är en bil som alla kan ha roligt med, alla kan köra aktivt, busigt, snabbt, men ändå hanterbart och säkert.

Så vad har dessa bilar för Spec egentligen?

I båda modellerna så sitter där en Boxermotor på 2 liter.
Nej det är inte en Subaru motor rakt av, för att Subaru FB motorn på 2 liter har bara 154 hästkrafter.
Men det är en motorn som de har vidareutvecklat till FA motorn.

Och den som hade hand om detta projektet är samma man som hade hand om Lexus LFA motorn, så tänket bakom motorn är detsamma.
Så det är väldigt mycket som skiljer en FA motor från den tyngre och svagare FB motorn, hela blocket, kolvar, stakar, Toyotas D-4S insprutning osv osv.

Denna motor som heter FA20D eller 4U-GSE lämnar 203 hk och 205 nm.
Beroende på vem som mäter, vissa länder säger 200 jämnt, vissa säger 197, men det är fel.

Efter 2016 så fick 2017 modellen 208 hk istället.

Ja det är verkligen inte mycket, det är lagom.
Speciellt när motorn är rolig att köra, mycket tack vare ljudet och för att den har toppeffekten vid 7 000 rpm, och varvar mer än så.

Detta tillsammans med en 6 växlad manuell växellåda och en Torsen-diff i en bil som bara väger 1 190 kg tjänstevikt, dvs med full tank, förare på 75 kilo,  reserhjul osv osv osv.

Det är ett väldigt bra recept.


Ännu bättre är att slutresultatet är helt underbart bättre än vad det i teori är enligt receptet.

Så hur snabb är den?
Well…
Snabb nog för att räknas som sportbil..

 

Hur ligger det till med 0-100 tiden då?
Där får vi också olika siffror ifrån alla möjliga.

Såhär är det..
Bilen har samma störiga ”fel” som Nissan 350Z.

Bilen når 97 km/h i 2ans växel, den kommer varvstoppet om man inte har flyttat på det i efterhand.

Så 0-97 km/h har Toybaru en officiell siffra på 6 sekunder blankt för manuell låda och 6.2 sekunder med automatlådan, som inte alls är dålig.

Men.. 1 -100 km/h uppmätt med GPS (eftersom mätaren i bilen visar 100 km/h vid riktiga 97 km/h), då får man alltså lägga i 3ans växel också, och då förlorar man några hundradelar..
Eller till och med mer än bara några hundradelar.

De journalister som har mätt med GPS har kommit fram till tider strax under 7 sekunder, 6.8 sekunder står det på de flesta sidorna.
6.9 sekunder är det som räknas som den officiella 1-100 km/h tiden världen över eftersom man då går efter en snittsiffra.

Medans de svenska återförsäljarna, som har noll koll på denna bilen, säger 7,6 sekunder!?

Det är rätt stor skillnad faktiskt.. Det tar inte 1.6 sekunder att växla upp en växel..

Jag har ju testat min med Dragy GPS mätaren, och med alla hjälpmedel inkopplade, r-Däck och blött, så hade jag en snitttid på 6.3 sekunder, så sämre än originaltiderna.
Men jag hade EN tid på 5.9 sekunder, så det visar hur bra det kan bli med rätt underlag.

Men jag tänkte göra en lista för dem som bara stirrar dömande på de officiella svenska siffrorna.

0 – 100 km/h på 7.6 sekunder.

Här är några andra sportbilar som är ungefär lika snabba eller långsammare än de svenska officiella siffrorna.

Mazda MX5 2.0i Roadster Coupe – [2009]0-100 kph (km/h) time – 7.9 seconds
Alfa-Romeo 164 3.0 V6 Quadrifoglio – [1993]0-100 kph (km/h) time – 7.9 seconds
Maserati Ghibli 4.7 V8 – [1966]0-100 kph (km/h) time – 7.7 seconds


Ford Mustang Mach 1 351 4 Speed – [1969]0-100 kph (km/h) time – 7.7 seconds


Ferrari 206 Dino GT – [1968]0-100 kph (km/h) time – 7.7 seconds


Volvo S40 T5 2.5 Turbo AWD – [2007]0-100 kph (km/h) time – 7.6 seconds
BMW 8 Series 840Ci 2d Auto – [1993]0-100 kph (km/h) time – 7.6 seconds


Honda NSX 3.0 V6 Auto – [1998]0-100 kph (km/h) time – 7.5 seconds


Mercedes 190 Series E 2.5 16 – [1989]0-100 kph (km/h) time – 7.4 seconds


Land-Rover Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged – [2005]0-100 kph (km/h) time – 7.4 seconds
Ferrari 275 GTS 3.3 V12 – [1965]0-100 kph (km/h) time – 7.4 seconds
Nissan 300ZX 3.0 V6 Turbo – [1984]0-100 kph (km/h) time – 7.3 seconds


Ferrari 246 Dino GT – [1969]0-100 kph (km/h) time – 7.3 seconds
Ferrari 365 California 4.4 V12 – [1966]0-100 kph (km/h) time – 7.3 seconds
Ferrari 400 GTS – [1976]0-100 kph (km/h) time – 7.3 seconds
Pontiac GTO 6.4 V8 – [1964]0-100 kph (km/h) time – 7.1 seconds


Ferrari 330 GTS – [1966]0-100 kph (km/h) time – 7.1 seconds

Ja ni förstår min poäng.
Här är en lång lista med bilar som gör 0-60 mp/h på över 7 sekunder

https://www.zeroto60times.com/7-second-cars-0-60-mph-times/

 

Och här är några bilar som gör 0-100 på strax över 6 sekunder.
(Även om GT86 bara hinner till 97 km/h) på den tiden.

Ferrari 328 GTB 3.2 V8 – [1986]0-60 mph time – 6.0 seconds


Ferrari 328 GTS 3.2 V8 – [1986]0-60 mph time – 6.0 seconds


Lamborghini Islero 400 GTS – [1969]0-60 mph time – 6.0 seconds
Lancia Delta HF Integrale 16v – [1991]0-60 mph time – 6.0 seconds


Lancia Stratos 2.5 V6 – [1974]0-60 mph time – 6.0 seconds


Maserati Ghibli SS 4.9 V8 – [1972]0-60 mph time – 6.0 seconds


Mercedes CLK 500 Cabriolet – [2006]0-60 mph time – 6.0 seconds
Nissan 350Z Roadster 300bhp – [2006]0-60 mph time – 6.0 seconds


Porsche 911 Carrera 2.7 RS – [1972]0-60 mph time – 6.0 seconds


Porsche 911 Carrera 4 996 – [1998]0-60 mph time – 6.0 seconds

 

Så är BRZ/GT86 en snabb bil?


Nej inte med dagens mått.
Men den är tillräckligt snabb.

Är det en Sportbil?
JA! Det är den perfekta sportbilen!
Detta är alltså måttstocken för Sportbil, söker du efter sportbil så är det denna bil som dyker upp som exempel.

 

Framförallt så är det en jättebra bas att bygga vidare på i oändligt många sätt.
Bilen är verkligen byggd med detta i åtanke.
Allt förutom motor och drivlina är basic grejer tagna ifrån andra vanliga modeller ifrån Toyota och Subaru, bara för att det ska sitta bromsar, hjul osv på bilen.
Men med står åtanke på att ägaren kommer att byta ut allt för att göra bilen bättre och personlig.

Det finns mycket mer eftermarknadsdelar till dessa bilar än till någon annan bil.

 


Detta är vår tids Nissan 200 SX

 

 

 

Viktigast av allt är att bilen är rolig, det är en riktig Drivers Car, och det är något väldigt unikt idag.

(Visited 2 483 times, 3 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Niklas.K

Mycket körglädje i den bilen!
Men måste tyvärr erkänna att efter provkörningen så var min första tanke! Varför inte en turbo spis på typ 250hk.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x