Update på bilarna

Det är Japdays på Mantorp i helgen och jag funderar på att åka upp med Niclas Silfverberg för att mediabevaka främst.

Men.. Jag har inte kört på Mantorp på allt för länge, det måste nog vara minst två år nu denna sommaren.. Eller precis två år.. Men allt för länge iallafall, så det är klart att jag vill passa på att köra bana med min #350ZRS som dessutom har hela nya Toyo R888R bakdäck från Helabilen.se

Och självklart med ny däcktext från Däckdesign / L-M-R

Jag förstår fortfarande inte varför folk envisas med att köpa kopiagrejer från ebay…
Jag vet 2 personer som har köpt vars 3 olika kopia-däcktexter från ebay som har varit SKRÄP, varför fortsätta köpa billigt skräp och hoppas istället för att bara köpa rätt direkt??

Däcktext / Däckdesign / Tire Letters / Tire Stickers / Tred Wear #NoNakedTires

men men..
Det finns alltid folk som tror att mina råd inte är prisvärda och att de alltid kan komma billigare undan..

Så den bilen är nu redo för att lämnas över till MT Auto igen för att fixa en massa som kommer att ta tid.

Men… Jag ska KANSKE köra och showa på Vallåkra Flygraka i år igen,

och jag vill ha min bil servad och polerad innan dess, och jag vet att Sonax Syd har fullt upp, och jag har liiite smått skuldkänslor för att jag har haft en bil ståendes hos MT Auto ända sen han öppnade, så därför har jag nu hämtat hem min #RocketBunny86 från MT Auto som precis blivit klar, och sen kört den raka vägen till A & O Däck / Däckteam Arlöv för en hjulinställning, så att den är redo för en tur till och från Mantorp.

Det kan bli kul att se hur låg förbrukning jag kan nå ner till med Etanol.
Om jag minns rätt så har jag nog aldrig kört långsträcka med den med Etanol.. eller kanske en gång till Halmstad?

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86 / #RocketBunny86

Och jag har kört med den så lite i sommar så att folk tror att jag har sålt bilen, Niclas t.e.x har aldrig ens sett bilen live!

Mitt tankande säger rätt mycket om hur lite jag har kört med den bilen sedan i våras.

So more or less så har jag bara kört med min #JDMCorvette sen jag hämtade den från lack.

Sen måste min SL till en verkstad som aldrig har tid.
Jag var där i våras, då sa han att han hade fullt upp innan semestern men sen skulle jag höra av mig, det var nog lätt 3 månader sedan..

Min gröna Corvette ska till MT Auto för att eventuellt leta jordfel, när det finns tid för det, har den stått hela sommaren så kan den nog stå hela denna vintern med.

Och min #JDMCorvette ska lackas igen, när de svarar mig, de sa också att de skulle höra av sig efter semestern..

och sen under vintern så ska bromsoken plockas ner och skickas på renorvering.

#350ZRS Update : Renovering av Bromsarna

Eller så byts de ut mot ett Big brake kit 😉

Har ni tips på något big brake kitt till en 96a C4 så säg till.
OBS! Jag har likadana bromsar som på ZR-1 så de är bättre än Corvette C5 bromsarna, så ska jag ha något så ska det vara något ordentligt bättre.

Sen behöver jag beställa en givare till ACn på den,

vilket jag försökte göra hos Amerikanska Motor Importen Skåne.

Det var andra och sista gången jag var där..
Jag har försökt ta hjälp av honom ett par gånger (ringt och besökt), och han är lika sur och otrevlig varje gång..
Jag förstår inte hur någon kan vilja lägga sina pengar där.

 

Sen är jag nykär i min GT86 igen =)
Den är SÅ perfekt! Så tight och exakt i känslan precis överallt! Väghållningen, styrningen, växellådan osv osv, så underbar den är att köra =)
och den låter rätt gott =)
Utan en massa fejk poppande.

Varför har den stått stilla så länge då?
Ja som vanligt så ska jag ”bara” och sen blir det mycket mer.
Bilen skulle servas och göras besiktningslaglig.

Jag kände att istället för att byta drivaxlar vid varje service så skulle jag höja diffen med andra bussningar.

De andra bussningarna var inga bussningar alls utan solida fästen som skulle svetsas på plats.

Sen så visade det sig att man behöver modifiera bakvagnen efter man har höjt diffen, vilket jag fick veta efteråt.

Så Marko / MT Auto fick göra om allt jobb igen.

#RocketBunny86 Update

Så den kom tillbaka från ”Flugan” snabbt,

Sen skulle allt rostskyddas igen

Allt!

OBS bilderna är tagna innan det hade torkat

Och jag tror att detta blir helt perfekt =)

Sen när bilen ändå redan var tillbaka hos Marko så skulle vissa saker återställas till det lite roligare 😉

Och Marko passade på att spänna handbromsen så den är ”Drift-ready” och smörja mina coilovers så de inte är så svåra att justera i framtiden

Och förra säsongen när motorlampan började lysa pga överhettade tändspolar så köpte jag ju nya tändspolar, sen innan de hann bli bytta så slutade de ge felkod…

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86 / #RocketBunny86

Men jag hade ju dem ändå liggandes så Marko passade på att byta dem nu också.

Det ”roliga” är att detta är ett jättevanligt fel hos dem som kör sina bilar ”aktivt”, detta löste Toyota/Subaru 2015, men på de äldre modellerna så har man fått hitta en lösning själv, de flesta har satt värmeskyddande folie runt spolarna eller köpt en huv med insug (vilket jag också vill göra!)

Men det har konstigt nog inte funnits någon vettig eftermarknadslösning, förrän NU! Samma vecka som jag fick monterat mina tändspolar som har legat här hemma i ett år!

Och där får du alla 4 coils för 390 usd

https://www.ftspeed.com/part/ssfa2x-4-off-the-line-performance-otl-street-series-ignition-coils-fa2x?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_sAWsVgaPneEeXKT__8YIdaJmxvhP_yG_vfMmsBfvIAI-1629931790-0-gqNtZGzNAnujcnBszQxl#.YSbJEo4zaUl

Ja sen tillkommer ju frakt, tull, moms osv osv, men originalgrejerna var rätt dyra har jag för mig, så självklart hade jag hellre monterat eftermarknads/tuning/förbättrade grejer, men men.

So Marko gjorde en hel del på bilen medans den bara ”hängde och väntade” på liften, och eftersom den hängde där i en vecka så tyckte Marko att bilen blev dammig, så han tvättade av den innan jag hämtade den =)

Ja jag säger det igen, bättre service än hos MT Auto kan ni inte få =)

Utomordentligt Bra Service : MT Auto Bilverkstad i Vellinge

Och just det!
JA det vore ett PERFEKT tillfälle att montera underglow på bilen när den bara hängde på liften och väntade!

Nattens Shoppingsug : Underglow till #RocketBunny86

Men jag har ställt frågan här i bloggen och i flera olika grupper på Facebook, OCH de som har underglow, om vilket kitt man ska köpa, och det enda svaret jag har fått är att köpa billigt crap från ebay eller att köpa billigt crap som är exakt detsamma som på ebay fast mycket dyrare här hemma..

Men nu när jag hämtade bilen från MT Auto bara för att köra den till A & O däck för hjulinställning så kom jag på att jag ska ju absolut ha underglow på bilen, så jag kan bli världens äldsta fjortis.

Så efter lite sökande (eftersom Facebook är värdelöst om man vill ha svar) så hittade jag detta nästan perfekta inlägget på The Drive

https://www.thedrive.com/reviews/29491/best-underglow-kits

Det bästa märket är tydligen OPT7

OPT7 is an apex lighting equipment manufacturer that was founded in 2006 and is headquartered in Orange County, Calif. The company was launched with the aim of making affordable and fun aftermarket lighting equipment that enhances the look of trucks and cars. OPT7 specializes in a wide line of automotive HID and LED lighting equipment for a vehicle’s interior or exterior. It comes up with a new product almost every month, and the OPT7 Aura Strip Interior Lighting Kit is one of its top-rated LED underglow kits.

 

Men det konstiga här i denna inlägg som tipsar om Underglow kit, att det OPT7 kittet som de rekommenderar, det är ett interior kit..

Och det kittet som är ett underglow kit verkar rätt klumpigt..

Det är ju fasta skenor… som ser rätt stora ut.. hur ska jag kunna fästa dem på min låga bil??

Men det är också det enda kittet som är vattenTÄTT, inte bara vattentåligt, och eftersom min #Rocketbunny86 är min vinterbil så måste jag ha något som är vattentätt.

Annars så verkade detta kittet helt okej med, bara surt att frakten kostar lika mycket som själva produkten, sen alla andra avgifter också på det

 

Så ja.. Jag är inte helt klar på det ämnet ännu.. men något ska jag ha.

Och sen till sist men inte minst ett stort tack till A & O däck.
Jag ringde och jagade Micke i två dagar för att få tid till en hjulinställning, till sist så sa han att det är helt omöjligt för honom att lösa det denna veckan, jag sa att det går inte alls för att jag ska köra med bilen till Mantorp på Lördag.

Då säger Micke, snäll som han är, ”Kan du lämna bilen i ett par dagar så kan jag se vad jag kan göra”.

Inga problem alls!
Jag lämnade bilen igår, och idag kl 20:30 så skriver han att bilen är klar =)
Vilken hjälte.
Han har alltså stannat kvar långt efter stängning för att göra hjulinställning på min bil =)

Just Micke är anledningen till att jag alltid har gjort min hjulinställning just där, oavsett vem som har jobbat, ägt eller vad stället har hetat, Micke är den som gör hjulinställning på mina bilar, punkt slut.

https://www.facebook.com/dackteamarlov

 

Ja jag är krävande, kräsen, tjatig, jobbig osv osv, men jag är VÄLDIGT tacksam också =)

 

Så en massa att göra som alltid, och lite tid och ännu mindre ork.
Som jag har sagt så är det mer än ett heltidsjobb att bara ÄGA flera bilar, då meckar jag inte ens själv.
Och det är ännu svårare med alla dessa bilärenden när man är själv, så jag får flera gånger i veckan be min pappa att hämta och lämna mig lite överallt på olika verkstäder.

Niclas har tjatat hela sommaren att han vill filma och fota min #350ZRS, och jag har sagt ”absolut, närsomhelst”, men varje gång han har frågat mig så har jag faktiskt inte haft tid.

I-landsproblem jag vet, men det är verkligen en dyr och tidskrävande hobby man har.

Mina andra Hobbies är relativt enkla, och då är ändå sneakershobbyn också väldigt svår, onödigt dyr, stressig och platskrävande haha

(Visited 69 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x