#RocketBunny86 Update : Ska snart hämtas från MT Auto

Nu ringde Marko och sa att jag kunde hämta hem min bil om några timmar, andra lagret tectyl ska torka bara =)

Nej jag har inga rostproblem!

Huvudsaken till besöken var för att byta drivaxlar och förebygga så de inte behövs bytas igen varje år.

Jag har något inlägg om det redan, men kortfattat så är det så att de slits ut i förtid för att bilen är så låg att det blir en allt för onormal vinkel för drivarmarna mellan hjul och diff, så drivknutarna går i sönder för eller senare.

Tyvärr så kan man inte beställa bara drivknutarna utan man måste beställa hela axeln, och det är dyrt.. Så det är verkligen inget du vill göra varje år vid varje service även om själva arbetet är lätt utfört.

Så alla de som skryter om att förra ägaren till min bil var en sååå duktig och ordentlig mekaniker, det är så fel som det kan vara.

Och alla som påstår att han körde så aktivt med bilen att han fick byta drivaxlar hela tiden, det är också bullshit, de har bytts årligen för att bilen är sänkt, något som är ett känt problem för de BRZ/FR-S/GT86 som är sänkta på riktigt och inte med luftfjädring.

Som tur är så finns det en lösning för det, två till och med.
Och som tur är så lämnade jag bilen till Marko på MT Auto, för att det var iiinte så lätt som det såg ut att vara.

Det man gör är att man byter gummibussningarna till diffen mot solida mycket kortare “bussningar” i metall istället.

Vill man så kan man även byta bussningarna och höja hela bakaxeln med, men eftersom detta är min brukis och jag helst vill ha den tystare än vad den är i dagsläget så känner jag inte för att ha stumma “bussningar” i hela bakvagnen… Jag har redan en bil med det…

ALLT mekaniskt ljud från diff, dämpare, allt vägljud osv osv tar sig rakt upp i bilen.

Så jag hoppas att det räcker med att höja diffen i mitt fall, då jag inte tycker att min bil är så extremt låg längre, jag har ju höjt den i ett par omgångar.

Men det var mycket jobb som sagt..
Så jag förstår varför folk hellre gör båda sakerna samtidigt, alltså byter bussningar till både diff och subframe när allt ligger på marken..

Och en till fördel med att arbeta med det när det ligger på marken är ju att då kan man bränna ut de gamla bussningarna, vilket underlättar en del,

det ska du INTE göra när bakvagnen sitter kvar under bilen!

Och de nya “bussningarna” är verkligen stumma!
Så stumma att de svetsas fast!

Jag trodde att jag hade en bild på det, men den hittar jag inte.
Sen bad jag Marko att dränka allt i Tectyl/rostskydd eftersom jag HATAR rost!

Det där var första lagret =)

UPDATE

Såhär ser det ut när det är torkat och klart

Ni som inte läser alla mina blogginlägg vet nog inte att jag har gjort om ALLT på bilen som var gjort innan jag köpte den.

Så ALLT har varit nerplockat, svetsat på nytt och rostskyddad överdrivet mycket.
Jag till och med plockade ut hela inredningen för att även rostskydda från insidan bara för att.

Det onödigt oroliga nu är bara att vi kunde inte se vilken av drivknutarna det var som var trasig.. det var samma sak förra året när jag började höra det där klickandet som jag har hört allt för många gånger i mitt liv..

Så förra gången så skruvade vi ihop allt igen och så fick jag köra tills det rasade helt enkelt, och sen bogsera bilen till verkstaden, det ville jag undvika i år så vi bara chansade på att byta en av dem, eftersom de är dyra som sagt.. mycket dyrare än på någon annan bil av någon konstig anledning.

Sen när bilen ändå var där så gjorde Marko en service på den.

Så nu har jag K&N Pro Series Oil Filter och Greddy Magnetic Oil Drain Plug på min uppgraderingslista också =)

The GReddy Magnetic Oil Drain Plug is a powerful 5000 gauss neodymium magnet.  The Neodymium magnet is one of the most powerful magnet on the market.    The hard anodized aluminum drain plugs are available in four popular sizes to match most Japanese vehicles.  By using the “GReddy Magdrain” plug, you can help reduce the amount of abrasive materials in your engine, while extending the life of your engine.

 

K&N Pro Series oil filters are high quality oil filters, co-labeled with K&N and NASCAR logos. Complete with a fluted black canister, these oil filters are designed for removal using a traditional oil filter wrench. The newly engineered filter media provides outstanding filtration and flow, allowing for a high volume of clean oil to keep your engine lubricated and protected from harmful contaminants.

K&N Pro Series oil filters come with strong sidewall canisters for higher burst strengths, PSI relief valves and nitrile rubber anti-drainback valves (where applicable), and rolled threads to help prevent stripping when installing the oil filter.

 

Sen fixades lite annat smått och gott.

Marko såg att mitt ena dimljus var trasigt, det hade jag ju själv aldrig upptäckt.

De var inte så lätta att få tag på..
Nu har jag beställt två nya dimljus via Fyndiq… den sidan känns inte helt tillförlitlig..

Diodhuset hade inte dem kvar tyvärr.

Sen fixade Marko ett mer rejält fäste till min frontsplitter,

det andra fästet hade knäckts av alla våra farthinder i Malmö.

 

Ja just det!
Mitt insugs-scoop är på plats med, det var ju därför vi plockade av fronten, det gömde jag ta bild på

#RocketBunny86 Update : HKS Air Intake Duct

 

HKS Air Intake Duct och MAX Solid Diff Riser får ju också läggas till på speclistan.

 

https://www.garaget.org/?car=413997

 

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86 / #RocketBunny86

 

Jag ska inte behöva göra en hjulinställning efter detta, men det är lika bra att få det gjort ändå känner jag.

För mig som är en “Youtube-mekaniker”, så skönt det var att kunna streama från telefonen till en stor TV-skärm istället för att jag ska stå med telefonen och försöka förklara till Marko medans han meckar.

Behöver ni ha något gjort med bilen, vad som helst, så kontakta Marko på MT Auto.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av MT Auto Ab (@mtauto.se)

https://www.facebook.com/mtauto.se

 

 

040-969596
info@mtauto.se
MT Auto AB, Vellinge, Terminalgatan 24 B, 235 39 Vellinge

(Visited 36 times, 10 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.