Dålig Service : Mercedes-Benz Skadeverkstad i Malmö – Uppdaterat!

Jag trodde verkligen att jag skulle slippa behöva skriva fler såna här inlägg.
Jag trodde att jag för första gången skulle kunna skriva ett “Bra Service : Mercedes Malmö” inlägg.
Och det tänkte jag göra trots backjobb, fram tills idag.

Jag ska försöka göra en lång story kort.
Jag skulle ha lämnat in bilen för 3e gången igår, men det sket sig.
Och ända anledningnen till att jag har haft tålamod nog för att orka med att lämna tillbaka den en enda gång är enbart pga att jag har fått bra bemötande hela tiden av deras skadebesiktningsman Zoran.
Han har varit tydlig, lugnande och trevlig varje gång jag har ringt (jag har ringt en hel del) och varke gång jag har varit där.

Det som gjorde att det fullständigt sket sig nu är pga en väldigt onödigt otrevlig man som heter Mentor.

 

Allt började med att jag hämtade ut min S-Klass ifrån Sonax en Fredag precis innan stängning.

Dagens Notiser

Bilen var helt felfri och som ny.

På Söndagen så kör vi till Lukas Kooz i Småland för att se hans nya bil,

Ett besök hos Lukas Kooz 2020 – Nissan R35 GT-R Kooz Edition

och jag är som nykär i bilen.

På vägen hem så uppskattar jag verkligen hur komfortabel denna bil är, och några ögonblick efteråt så springer ett rådjur (EDIT, Det kan tydligen ha varit en Hjort) in i bilen.

Jag ringer polis, jägare och allt man ska, och sen så kör vi hem.
Hemma så ser jag att det blev mer skador på bilen än vad jag trodde.

Måndag morgon så kör jag till Mercedes och ställer den där hos dem och inväntar svar ifrån försäkringsbolaget (jag anmälde olyckan direkt på hemsidan samma natt)

För att korta ner det hela så får jag ett samtal ifrån försäkringsbolaget som erbjuder mig 46 000 kr för bilen som inlösen.
När jag vet om att detta är en av väldigt få rostfria W220 i världen, eftersom jag letade i flera år efter det perfekta exemplaret.

Dessutom så är där Väldigt få till salu i Sverige vid tillfället med under 20 000 mil på mätaren, De två billigaste ligger på 99 900 kr och en med väldigt underligt sliten klädsel för 93 000 kr.
Sen kostar de andra närmare 150 000 kr istället.

Så givetvis accepterar jag inte ett bud på 46 000 kr.
Så jag frågar om de ens har sett bilen och är medvetna om bilens skick.
Moderna försäkringar skickar då ut en besiktningsman som jag har trevligt men oturligt nog har fått träffa på en hel del gånger det senaste året, och han säger direkt att givetvis ska en sådan fin bil inte skrotas, den ska lagas.

Besiktningsmannen Hans ger beröm för bilens skick, men nämner att där är en liten buckla på vänster bakdörr, högt uppe, som de inte tycker tillhör olyckan, så den kan de inte stå för.
Jag vet bestämt att det inte har varit några bucklor på bilen tidigare, men Hans är lika petig som jag, det är trots allt hans jobb, så jag är inte allt för orolig över den biten.

Mercedes verkstaden agerar då snabbt och beställer hem delar direkt.
Och cirka två veckor senare så är bilen redan klar, imponerande snabbt.

Jag kör för att hämta bilen, och sen direkt ett par saker som jag inte alls gillar.

Först och främst så är där två stora bucklor på HÖGER framdörr…

De är svåra att se, men om ni kollar på spegelbilden av min SL och kollar på framhjulet så ser ni ena bucklan.

Sen så är där en smal linje på vänster framskärm (den som är bytt) efter maskeringstejpen, där är för mycket lack på utsidan och där är ingen lack på insidan.

Detta är jättesvårt att visa på bild.

Jag frågade hur detta ens var möjligt, för att de har väl lackerat skärmen löst? Men nej de hade lackerat när allt var monterat på bilen, vilket är väldigt skumt, då betyder det att de nya delarna inte är lackerade på insidan ju, så då var det som jag trodde, de har maskerat fel.

Och som ni ser så har de inte lackerat listen i heller.
Och eftersom jag hur känsliga dessa bilar är för rost så kan jag inte acceptera detta.
Och bucklorna på passagerardörren säger de att de var där när Zoran gick igenom bilen, men de var inte där under Söndagen, de var inte där när Hans ifrån Moderna försäkringar gick igenom bilen, så min gissning är att det har hänt på Mercedes gästparkering där jag ställde bilen.

Men trots detta så är jag positiv, för att jag var verkligen rädd att det skulle bli nyansskillnad på lacken.
Men för att undvika detta så har de lackerat höger framskärm, huv, front, vänster framskärm, vänster framdörr, vänster bakdörr och lite på vänster bakskärm, (där det tyvärr är lackstoft kvar, som jag trodde bara var poleringsrester, men det är det inte, det är lackstoft som inte går bort i en tvätt.)

Mycket lackerat, mycket bra.
Så dessa småsaker löser de, men de vet inte när de har tid att lösa det så jag kör hem med bilen, efter någon timme, för att pappersarbetet var inte klart Fredag kl 17 trots att bilen var klar Torsdag efter lunch.

Så fort jag kör ut med bilen ifrån Mercedes-parkeringen så ramlar backspegeln av….

Jag ringer tillbaka direkt men klockan är 17:04 och telefonen är avstängd.
jaja, jag kör hem med bilen.
Måndag morgon så ringer Zoran redan och frågar om jag kan lämna bilen igen så de kan fixa detta, inga problem alls, jag åker och lämnar bilen, och märker då även att stereon inte fungerar, blinkers vänster fram (den lyktan de har bytt) glappar, knapparna på ratten fungerar inte, så ja, där är fler fel på bilen än vad det borde vara.

Jag nämner allt detta för Zoran som nu förstår att jag är både otursförföljd och noggrann.

4 dagar senare så ringer han igen och säger att bilen är klar.
Jag fixar inte förare förräns precis innan stängning då det ösregnar, och jag fick tyvärr dra med min sjuka pappa för att köra hem bilen.
Så när vi kommer på Torsdag eftermiddag så vill min pappa bara hem och jag vill slippa rusningstrafik i ösregnet, men jag ser iallafall att det på skärmen är åtgärdat, men det VERKLIGEN ösregnar så vi kör hem, min pappa har redan kört med med Mercedesen medans jag sitter kvar i min andra bil och Zoran står utanför rutan och förklarar för mig i ösregnet att de har lackerat backspegeln, fronten igen för att där var poleringscirklar och hela skärmen igen.

Åter igen, bra jobbat, jag är nöjd utan att ens ha kollat på bilen.

Det ösregnar hela Fredagen och halva Lördagen.
När vädret har lugnat sig så går jag ut för att kolla på bilen.

Det ser faktiskt riktigt bra ut.
Bra jobbat.

På Söndagen så tänker jag att jag ska skriva ett “Bra Service : Mercedes-Benz” inlägg, men jag tänker ändå att jag ska kolla så att allt fungerar, jag tänker på det med stereon, blinkers och knapparna på ratten.

Så jag kör bilen till tvätten för att skölja av den med kalkfritt-vatten enbart.
På väg till och från så tycker jag att en hjulinställning kunde de ha gjort också, ratten står lite snett, men bilen går bra, stereon fungerar, blinkersen glappar fortfarande och pga det så vet jag inte om knapparna på ratten fungerar eller inte, för att jag kommer inte vidare ifrån detta felmeddelande.

Jag kör hem och torkar av det sista på bilen, går igenom skärmen igen.

Och det ser bra ut, inte perfekt, de har inte lackerat om hela skärmen som de påstår, men det ser bra ut ändå.

Jag ser ju tydligt att de bara har lackerat den den som saknade färg. och att de sen har polerat en massa där.

Mycket tydligt.. aja.. nu orkar jag inte klaga på dem igen.
Med tanke på hur mina andra erfarenheter utav lackerare har varit så..

Jag vänder på bilen för att se på skärmen i solljus istället för i skugga, och ser då detta.

Vad är detta för fläckar?!?!
Jag torkar med min fiberduk och det händer inget, det är inte smuts, det är i lacken!

Jag skickar bilder och SMS till Zoran direkt, och när jag ringer till honom på Måndag morgon så har hans telefon inte ens hunnit reagera sen han startade den så han har inte fått bilderna, jag skickar bilderna igen och han ber mig att komma ut och visa bilen.

Jag ringer när jag är på väg dit, jag ringer när jag är på plats, Zoran möter upp mig och jag märker direkt på hans blick att han tänker “vafan är det där??”, men han säger inget utan ber mig bara att köra runt till baksidan där de har sin verkstad.

 

Jag kör runt byggnaden och går ut ur bilen, då säger en man ifrån långt avstånd, “Vad är problemet?” på ett kaxigt sätt, så jag blir ju paff direkt och säger inget alls.
Han går fram till bilen och säger “Jag ska förklara för dig direkt bara så du vet, vi tar inget ansvar för bilarna som står hos oss”.

Jag förstår först ingenting, har jag ställt mig olämpligt? Tog jag någons plats?
Försöker han vara rolig?

När Zoran kommer fram till bilen så tar det mig fortfarande någon sekund att förstå att detta är någon som har haft med reperationen av min bil att göra, och inte bara någon random person som står och hotar mig och min bil för att jag har ställt mig på fel ställe eller något.

Denna person visar inget intresse alls utav att kolla på fläckarna, utan gick bara direkt in i försvarsläge genom att attackera.
Han ställer sig på den sidan som skadan var och förklarar vad de har gjort efter jag “klagade på deras arbete”, då kommer det fram att de inte alls har lackat front och hela skärmen, utan det var som jag sa, de lackade några millimeter där det saknades färg.
Jag försöker trevligt och chockerat säga att ja jag är nöjd med det jobbet och tacksam för att de åtgärdade det, även om det är deras jobb, men problemet nu är två STORA fläckar på andra sidan.

Han står fortfarande kvar på vänster sida av bilen och säger att de inte alls har varit på andra sidan av bilen och hans killar vet vad de sysslar med.

Nu står två lackerare utanför byggnaden och röker, och de förstår att det är något som inte står rätt till med tanke på hur deras chef talar till en kund, när de går fram till oss så ser de direkt fläckarna på bilen, den ena säger då direkt något om plast, DÅ börjar Mentor som chefen heter, helt plötsligt visa “intresse” och går över till andra sidan där fläckarna är, och tystar ner denna lackerare genom att avbryta honom och bara säga att taket inte är av plast..

Nej… det förstår nog vem som helst.
Men jag är fortfarande så paff av hans beteende så jag förstod inte förrän efteråt att han bara ville tysta ner lackeraren.
Jag frågar då lackeraren om han har sett något liknande tidigare, vad det kan ha varit som har orsakat det, då frågar Mentor mig väldigt nedlåtande om vad jag jobbar med, med andra ord så ville han indirekt säga “Du är ingen lackerare, du kan ingenting om detta”.

Och innan jag hinner besvara det så skryter han istället om hur länge han har jobbat med detta och att hans killar är så duktiga.
Då kommer lackeraren tillbaka med en polermaskin och lite rubbing, och på eget iniativ iallafall försöker få bort fläckarna, men det går inte, det är lacken som är förstörd.

Mentor börjar bli nervös och går runt bilen igen och säger åter IGEN att de tar inget ansvar för bilarna som står på deras mark, jag får kontakta mitt försäkringsbolag, de tar inte ansvar för något, detta har hänt på parkeringen osv osv.

Han bara pratar på, så som nervösa småhundar gör.
Och när han till sist FLERA GÅNGER nedlåtande kallade mig för “vännen” med en riktigt äckligt betoning så sa jag till honom till sist att inte kalla mig för vännen, då svarar han med “okej då kallar jag dig för yxa”….

Här vänder jag tonen såklart, och gör det klart för honom att han har gjort bort sig totalt och att han bara skämmer ut sig både inför mig och sina anställda, han förstår inte vad detta betyder på svenska, så jag upprepar mig igen och igen tills jag förstår att han är ju bara dum i huvudet, det finns ingen annan förklaring till hans beteende.

Jag ringer till Hans på Moderna försäkringar direkt medans jag står på plats, och givetvis så säger han att mitt försäkringsbolag har inget med detta att göra, det är inte deras ansvar, de har stått för skadan och givetvis så ska bilen inte lämna verkstaden med fler eller nya skador än när jag lämnade den till dem.

Jag avslutar samtalet och förklarar detta för Mentor som har lyssnat på hela samtalet, då är hans respons “Då får du kontakta en advokat”.

Jag som redan hade migrän innan detta är nu bara riktigt jävla irriterad, och tänker att jag kör härifrån innan det slutar illa, igen.

Jag kör raka vägen till Sonax för att se vad han säger om det hela, och under tiden Latif försöker polera bort fläckarna så ringer jag till Mercedes växel och ber om att få prata med någon som bryr sig ifall deras verkstad har ett bra rykte eller inte.
Jag kopplas då till Daniel som är servicemarknadschef, helt rätt person som jag ville få tag på.

Han säger inte så mycker mer än att han ska kolla på det såklart.
Jag råder honom om att kolla på bilderna som Zoran tog när han gjorde sin skadebesiktning av bilen, Daniel frågar då om någon tog bilder nu när jag nyss var där, det tror jag inte, men jag säger att jag kan köra tillbaka och visa bilen närsomhelst.

Daniel säger att han har mycket att göra men att han KANSKE hör av sig till mig ” i morgon eftermiddag”.
Så nu är hoppet om att han iallafall ska vara vettig nog för att förstå att såhär kan man inte göra, oavsett om man är en Mercedes-Benz eller en Skoda verkstad/anställd.

Nu är det två dagar senare, klockan är 16:30 Onsdag, jag talade med Daniel i Måndags, och det är ännu ingen som har ringt upp mig.

Moderna försäkringar ringde upp mig igår och vi pratade en stund, och de säger bara igen att de har ju inget med detta att göra.
Hans som var ute och gjorde en skadebesiktning/värdering tog också bilder på bilen, och de kan jag få använda om det skulle behövas.
Annars så är det tyvärr bara att kontakta Allmänna reklamationsnämnden, igen, och så får de medla mellan oss.

Moderna försäkringar säger att SJÄLVKLART så har Mercedes ansvar för bilarna som står inhägnade på deras mark och som är på uppdrag för att det ska utföras jobb på bilarna av dem.

Så, jag trodde att jag för första gången skulle få en relativt smidig erfarenhet utav lackerare/skadeverkstad, men inte det nej..
Jag har tappat räkningen nu, och ännu en gång så orkar jag verkligen inte mer..

 

Vad jag vill nu är att hämta ut min S-Klass med en HEL omlackering av HELA bilen och utan bucklor!

Och givetvis sen med en hjulinställning gjord och med fungerande blinkers utan felkoder.

 

 

** Efter jag hade varit hos Sonax så körde jag till en lackerarfirma där 5 olika lackerare kollade på bilen, och kunde nästan inte alls förstå vad det är som har hänt, det är ju en kemisk reaktion, det är inget snack om saken, det är inget som ligger på lacken utan det är lacken som har blivit skadat, de har sett liknande av 3 olika orsaker.

1: Taxibilar som har magnetdekorer kan förändra metallicen i lacken.
2: De har haft något jobb där kunden har fått solkräm på bilen, och det förstörde lacken helt.
3: När man lackerar en bil så maskerar man det som inte ska lackeras, och då lägger man plast på bilen, det har hänt att man har lagt denna plast på en blöt lack, och då kan det bli såhär.

Nu förstår jag vad Mercedes lackeraren menade när han sa plast angående fläcken på taket.
Nu förstår jag varför Mentor avbröt honom och snackade bort det.
Nu förstår jag varför Mentor inte ens var intresserad av att se på fläckarna, han var ju fullt medveten om den sedan innan.

 

 

 

UPDATE – Fredag 08/05 kl 18:35

Jag ringde ju Daniel Johansson – Servicemarknadschef i Måndags.
Han skulle kanske ringa tillbaka på Tisdagen, annars Onsdag.

Han ringde igår Torsdag 17:07 och kom med bortförklaringar och att det har dröjt innan någon hörde av sig för att de ville ta reda på varför plasten har orsakat såna här fläckar, för att detta kunde hända förr, men ska inte hända med den nya plasten.

Jag bryr mig inte om detta, och då är det ju bevisat att de absolut vet varför skadorna är där.

Och nytt plastskynke eller gammalt plastskynke, jag tror inte att det är uppfunnen någon ny plast som inte ska ge såna här lackskador ifall de gamla har kunnat orsaka det.

Men oavsett så bryr inte jag mig om bortförklaringar, visst det är bra om de tar reda på om denna nya plasten är så magisk som det sägs eller om det kan orsaka fler problem, men det är inte mitt problem nu, jag vill ha min bil fixat.

Vidare så sa han att han eller Zoran skulle ringa till mig idag Fredag, klockan är nu 18:22 Fredag och ingen har hört av sig.

Efter Daniel hade sagt sitt så sa jag att jag vet om att de har läst mitt inlägg, då blev han helt tyst, och jag sa att jag vill att de ska lacka om hela min bil, då ändrar han ton helt och säger “Varför då?” på ett icke glatt sätt.

Och idag så har ingen hört av sig.

Synd att de väljer att sköta detta så dåligt istället för att bara fixa min bil vilket de absolut kan!

 

UPDATE

De ringde nyss ifrån Mercedes nu Måndag en vecka senare kl 11:15.

Deras “lösning” är att ta in bilen om TVÅ VECKOR, lägga pengar på att ta dit en “tekniker” som ska FÖRSÖKA värma bort fläckarna med en IR värmelampa!

SÅ jävla pinsamt!
Att de ens lägger tid och pengar på sånt istället för att lacka bilen!!!

Och under dessa två veckor som jag ska vänta och INTE köra med bilen för att jag skäms att köra runt med en fläckig bil så hade de ingen lånebil till mig konstigt nog.

Mycket dåligt hanterat, så håller man inte sina kunder nöjda Mercedes-Benz i Malmö

UPDATE 20-05-27

Nu i Måndags den 25e så lämnade jag in bilen kl 07:00 IGEN.
Sen jag fick denna tiden av dem så har de sagt till mig att de ska försöka värma bort fläckarna, och oavsett hur det går så kommer jag att få veta Tisdag kl 16:00 hur det har gått eller hur de ska gå vidare.

Tisdag runt lunch så ringer de till mig och säger att de NÄSTAN har fått bort fläckarna, och att de kommer att lacka om tak och bagagelucka, då säger jag GIVETVIS att jag GIVETVIS vill att de ska lacka om resten av bilen med, det enda som då kommer att vara kvar olackerad annars är högerdörrarna och bakre stötfångare, jag tänker INTE köra runt i någon clownbil som är till 90% nylackerad!

Jag sa detta till dem och de sa åter igen att senast kl 16:00 så hade de ett svar till mig.

Ingen har ringt mig sen sedan dess.

Under hela denna tiden som har gått så är det ingen som har ringt och bett om ursäkt, ingen som har sagt till mig om den där Mentor har blivit tillsagt, sparkad eller något överhuvudtaget, ingen som har skickat hem något presentkort eller fruktkorg eller vafan som helst för att be om ursäkt, inget, utan de bara fortsätter att göra bort sig.

UPDATE 2 – 20-05-27

UPDATE

De ringde idag Onsdag ifrån Mercedes för att säga att det som är kvar att lackera är höger framdörr och bakre kofångare, de kommer INTE att ta detta, det är deras slutgiltliga svar, de kommer inte att lägga det på Goodwill, kompensation eller något annat, och detta kostar 19 000 kr att lacka, vad de kan tänka sig är att gå ner till 13 000 kr för detta, en dörr och en kofångare, så de vill att JA efter allt detta ska betala 13 000 kr “kompispris” för att få lackat en dörr och en bakkjol, annars så tycker de att jag ska köra runt i en bil som är 95% nylackerad.

De har tabbat sig totalt.
Dessa fläckar är alltså ett TREDJE backjobb! Någon deras så kallade chefer är rent ut sagt otrevlig, oförskämd, kaxig, och ingen har bett om ursäkt för det i heller.

Så eftersom jag VET att Mercedes-anställda läser detta inlägg så skriver jag detta öppet till er.

Jag vet att ni har lagt ner tid på att snoka på mig istället för att lägga ner tid på att be om ursäkt, jag vet att ni alla har läst detta inlägg, även er regionschef, jag vet att ni har frågat ut folk som är vänner med mig på Facebook, ni har kollat upp vart jag bor, vem som är mina grannar, vilka andra bilar jag har osv osv.

Sånt lägger ni tid på, men ingen som bryr sig om att be om ursäkt.

Nu är det som såhär att en av era högre chefer och Mercedes Tyskland har full koll på detta ärendet, de bara avvaktar för att se HUR detta kommer att sluta och VEM som kommer att ta hand om detta ärede.

Mercedes klubben Sverige har engagerat sig rätt mycket i detta, de har ställt många frågor, har fört detta vidare till ännu fler och vill skriva om detta, JAG trodde att jag skulle vänta med att gå vidare med detta tills dess att vi hade ett BRA avslut, men tydligen så kommer det inget bra avslut.

Sen har vi ytterligare en motorjournalist som vill skriva om detta.

Såhär kommer det att bli.

Antingen så lackerar ni hela bilen nu, ta de där 13 000 kronorna ifrån er marknadsföringskassa, goodwill eller vad ni än vill kalla det.

Eller så lackar ni allt annat förutom det just nu och får göra om det som ännu ett backjobb väldigt snart, eller så kommer ni efter ett ARN beslut att få betala ut 50 000 kr till mig samt skadestånd för detta besvär.

 

UPDATE

De ringde nu igen för att åter igen bekräfta att de vill ha 13 000 kr för att lackera dörren och bakkjolen.
De tycker att de har gjort ett bra jobb och de tycker att de har gottgjort att jag har varit utan min bil i en månad för att jag fick en lånebil i Måndags för att köra hem i, istället för att en 4e gång be någon av mina föräldrar att åka med mig för att lämna bilen.

UPDATE 29 Maj

Sist jag pratade med Mercedes så bad jag om att bli uppringd av någon ANNAN än Daniel Servicemarknadschefen.
Idag Fredag så ringer Daniel Servicemarknadschefen och försöker vara trevlig med en väderrapport

Han ville hälsa att bilen är klar på tisdag efter “bransch standard”

Jag säger till honom direkt att jag ville att någon ANNAN än han skulle höra av sig. Då undrar han varför, när jag bland annat nämner att jag tycker att det är dåligt att ingen har brytt sig, ingen har ringt förutom han Zoran som bara är tidsbokare, och att ingen har bett om ursäkt för Mentors extremt dåliga beteende, så är hans svar att de har löst det internt, vilket är rent skitsnack.

Jag frågar Daniel varför de lägger tid på att snoka på mig, fråga ut mina Facebookvänner, grannar, kolla upp vart jag bor, kolla vilka bilar jag äger osv osv osv, då spelar han dum och låtsas som ingenting.

Jag tycker att det är extremt konstigt att ingen annan bryr sig om detta, På Mercedes i Malmö då.

Jag har däremot ett samtal inbokat på Söndag med någon mycket högre uppsatt än Daniel, som bryr sig så pass mycket om vem som gör vad och vem som gör ingenting i detta ärenden, att de tänker ringa mig på fritiden till och med.

UPDATE 31 Maj

Via Mercedes-Benz i Tyskland så kontaktade en kvinna mig i Torsdags och sa att hon gärna skulle vilja prata med mig i telefon, och frågade om det gick bra att ringa mig på Söndag.

Jag svarade med att hon gärna får ringa mig precis närsom helst, både dag och kväll.

Nu är klockan 23:33 på Söndag och ingen har varken ringt eller mailat.

Så åter igen så visar Mercedes Sverige att de skiter i dina kunder och de skiter i vad Tyskland Mercedes-Benz tycker.

UPDATE 2 Juni

Idag morse så skrev Susanne såhär

“Hej Pierre,

Ursäkta att jag inte fick tillfälle att ringa dig under gårdagen, jag gör nya försök idag. Det är självklart viktigt för mig att få tala med dig. Vi ringer från skyddat nummer.”

Det var i söndags hon skulle ha ringt, inte igår.

Och i Fredags så sa Daniel, Servicemarknadschefen som är så nyfiken på hur många bilar jag har, som fick sparken ifrån VW för att han gjorde ett dåligt jobb, men sen blir anställd av Mercedes, han sa då tillsammans med sin väderrapport att bilen skulle vara klar på Tisdag.

Ingen av dem har ringt idag.
Klockan är nu 18:18

UPDATE Onsdag 3 Juni

Helt otroligt så fortsätter detta bara att bli värre och värre!
Man skulle ju kunna tro att de skulle bry sig lite EXTRA mycket om bilen efter allt detta, men nej, de lägger fortfarande mer fokus på att snoka om vem jag är istället för att göra ett bra jobb med bilen.

Idag Onsdag morgon så ringer Servicemarknadschefen till mig och säger att bilen är klar att hämtas, den var redan klar igår men klockan var så mycket så han ringde idag istället, och så hälsade han att de har gjort en hjulinställning som de bjuder på som goodwill.
En hjulinställning som de skulle ha gjort oavsett, och en hjulinställning som jag sen bad om att få se papper på, men det fick jag inte.

OBS! Jag kommer att uppdatera med en massa bilder så fort jag har fått hem min dator igen, men så länge så har jag två underhållande videos åt er.
Ni har säkert redan sett dem på Instagram

När jag kör in på Mercedes-Benz Malmö parkeringen så ser jag att min bil står heeelt galet snett utanför parkeringsrutan och ute i körfältet.

Jag går ut och tar mig ett varv runt bilen, och hamnar direkt i shocktillstånd!

Jag ringer Servicemarknadschefen Daniel Johansson direkt, 5-6 gånger utan att han svarar mig.
Efter det så går jag in till receptionen för att få prata med någon chef.
Tjejen i receptionen ringer till Mentor Krasniqi, jepp han som var så otroligt oförskämd och otrevlig, för att fråga om han kan komma ut och kolla på en kunds bil på parkeringen, inga problem alls, tills han får regnummer och får höra att det är jag som står och väntar på honom, då vågade han inte komma ut.

Jag står där och väntar på att någon förutom den trevliga tjejen i receptionen ska våga följa med ut och kolla på bilen, ingen vågar visa sig, i 44 minuter stod jag där och väntade.
Till sist så ber jag dem att hämta en av de många som jag känner där på Mercedes-Benz för att följa med ut, och de går då och hämtar en kille som tidigare har jobbat på Autoropa, han har inte alls haft med denna bilen att göra, men han känner till mig så han vågade iallafall följa med ut.

Och han hamna i ännu värre shocktillstånd än mig..
Han visste verkligen inte vad han skulle säga.. han fick ont i magen av ångest och skam att han inte ens kunde stå rakt..
Han fann inga ord för detta…

Han tog själv också bilder på bilen och sen gick han in efter en stund när jag förstod att han VERKLIGEN mådde dåligt av detta, det var ju inte alls min mening att han skulle få ångest, jag ville bara att någon anställd där skulle se bilens skick innan jag körde den därifrån.
Utan regskylt, som ingen kunde hitta någonstans…

Innan jag gick in igen för att hämta mina nycklar så ringde jag till Susanne Forsberg som sitter på huvudkontoret för att berätta allt detta.
Susanne ringde mig igår kväll och hon var verkligen väldigt förstående och betryggande, och ännu mer så nu efter detta samtalet, så hon är den enda vettiga människa som jag har fått kontakt med under dessa snart 2 månader.

Jag hämtar nycklarna, ber att få arbetsordern, det fick jag inte, vilket jag tycker är väldigt konstigt för att det har jag alltid fått förr.
Och sen så körde jag raka vägen till Sonax.

** En annan “kul” grej, som tidigare sagt så är det JÄTTEMÅNGA som har öppnat upp sig för mig på Facebook och Instagram om hur missnöjda de själva är med Mercedes-Benz i Malmö, och nu när jag stod så länge inne på receptionen så var det 4 andra under tiden som förstod att jag var irriterad och som då själva vågade öppna upp sig, så alla de som vågade prata med mig var alltså kunder som var inne för att klaga på deras arbete, allt från att bilen har skadats på deras parkering, skadats under service, delar som har bytts som inte skulle ha bytts och saker som inte har gjorts som skulle ha gjorts.. 
Jag har ännu inte hört EN ENDA person säga något bra om Mercedes-Benz i Malmö under säkert 25 år! 

Så, Susanne sa precis vad jag kände, Mercedes i Malmö ska inte få röra min bil fler gånger, så jag tog mina nycklar och körde direkt till Sonax för att kolla på bilen en gång till.

Och varje del, varje gång jag kollar på bilen, så ser jag fler och fler fel.

Precis som jag misstänkte så har de alltså lackerat bilen bara utvändigt, verkligen, så det är en tickande rostbomb.

Detta är delar som de påstår är nylackerade och klara.

 

Detta är vad jag upptäckte varv 2 runt bilen i starkt solljus, jag vågar knappt ens kolla på bilen ikväll…

Hur är det ens möjligt att man lämnar ifrån sig en bil i detta skick?
SPECIELLT efter alla klagomål och backjobb??

Jag menar… det är bara så mycket.. parkeringen, den brutna stjärnan, stulen regskylt, inbrända kalkfläckar på en helt ny lack, gamla lackrester kvar sen första lackeringen, rejäla märken efter hård polering och ROST!!!!

Hur kan man misslyckas så rejält??
Sköts det stället av apor??

 

Och tråkigast av allt är att jag nu har NOLL Kärlek kvar för den bilen, jag vill verkligen inte ens köra med den.
Jag vill ha pengar för bilen och kompensation av Mercedes-Benz, sen kan de göra vad de vill med denna bilen som de verkligen har förstört och som tydligen kommer att vara sönderrostad inom kort precis som alla andra Mercedes bilar.

UPDATE

Jag tog fler bilder på bilen nu i kvällsljus, och lackskadorna syns lättare nu, men det är fortfarande svårt att få på bild.

Man ser ju tydligt där de har gått riktigt hårt med polermaskinen, hårdaste varianten, och sen inte gått över med att finputsa, helt förstörd är den i lacken.


Och nu såg jag också att bagageluckan som de har lackerat, där har de förstört passformen totalt!

Såhär ska det se ut, så ser det ut på vänster sida

Och höger sida ser ut såhär.

** Sådär ja, Nu har hela Torsdagen gått förbi, och ingen ifrån Mercedes-Benz har ringt mig.
Daniel Johansson Servicemarknadschefen skiter fullständigt i mig, denna bilen och detta ärendet mycket tydligt, han hade minst 5 missade samtal av mig igår, han VET att jag är missnöjd och söker honom, och han har inte ringt upp mig.

Extremt dåligt.

(Visited 33 199 times, 5 visits today)

26 svar på ”Dålig Service : Mercedes-Benz Skadeverkstad i Malmö – Uppdaterat!”

  1. Ja det är ju sjukt pinsamt av dem annars, men det skulle inte förvåna mig om de kommer att hantera detta precis som alla andra jag har stött på.

  2. Det ser ut som de har haft plast på lacken och det var fuktigt och det suger upp under lacken.
    Det har hänt på sonens supra när han lackade den och hade plastskydd på resten av bilen 2 dagat efter så hade han exakt liknande skada på lacken så han fick lacka om hela. Ska se om han har bild på den kvar.

  3. Detta är absolut fukt under plast! Vi hade säkert 20 bilar som hade dessa skador när jag jobbade på Hyundai. Fabriksnya bilar inplastade som kom på trailer…som sedan hade exakt likadana färgskiftningar i lacken när vi rev av plasten för att ta in dom i hallen. Solklart! Detta har skett där!

  4. Tack för att du bekräftar!
    Jag är nu helt säker på att de på Mercedes också visste varför dessa fläckar har uppstått!

    Tusen tack för att du gett mig mer kött på benen.

  5. UPDATE

    Jag ringde ju Daniel Johansson – Servicemarkandschef i Måndags.
    Han skulle kanske ringa tillbaka på Tisdagen, annars Onsdag.

    Han ringde igår Torsdag 17:07 och kom med bortförklaringar och att det har dröjt innan någon hörde av sig för att de ville ta reda på varför plasten har orsakat såna här fläckar, för att detta kunde hända förr, men ska inte hända med den nya plasten.

    Jag bryr mig inte om detta, och då är det ju bevisat att de absolut vet varför skadorna är där.

    Och nytt plastskynke eller gammalt plastskynke, jag tror inte att det är uppfunnen någon ny plast som inte ska ge såna här lackskador ifall de gamla har kunnat orsaka det.

    Men oavsett så bryr inte jag mig om bortförklaringar, visst det är bra om de tar reda på om denna nya plasten är så magisk som det sägs eller om det kan orsaka fler problem, men det är inte mitt problem nu, jag vill ha min bil fixat.

    Vidare så sa han att han eller Zoran skulle ringa till mig idag Fredag, klockan är nu 18:22 Fredag och ingen har hört av sig.

    Efter Daniel hade sagt sitt så sa jag att jag vet om att de har läst mitt inlägg, då blev han helt tyst, och jag sa att jag vill att de ska lacka om hela min bil, då ändrar han ton helt och säger “Varför då?” på ett icke glatt sätt.

    Och idag så har ingen hört av sig.

    Synd att de väljer att sköta detta så dåligt istället för att bara fixa min bil vilket de absolut kan!

  6. Finns inga kvar som kan laga bilar längre!
    Finns ingen yrkesstolthet kvar och det beror på flera saker.
    Försäkringsbolagen prutar som fan på jobben hos dom.
    Sen gör dom ett hast jobb för att inte gå back med ett halvdant resultat.
    Ofta går det hem för dom flesta är fan blinda när dom hämtar bilen.

  7. Ja dels att försäkringsbolagen prutar, men också att de anställda blir dåligt behandlade av dåliga chefer som har slickat röv för att få jobbet de har för att de kan INGENTING själva.
    Och då byter lackerarna jobb till höger och vänster och inget blir bra. ingen arbetsmoral hos någon.

    Ja vanliga människor skiter i sina bilar och de bara antar att “jaha, då får jag väl acceptera detta” även om de inte är nöjda, ingen vågar säga ifrån.

  8. Så trist läsa om din otur och kass service. Det är som flera redan kommenterat, nya tider där vardagen kräver man gör så lite som man måste så man kan ta nästa kund… pinsamt. Hoppas du får upprättelse!

  9. De ringde nyss ifrån Mercedes nu Måndag en vecka senare kl 11:15.

    Deras “lösning” är att ta in bilen om TVÅ VECKOR, lägga pengar på att ta dit en “tekniker” som ska FÖRSÖKA värma bort fläckarna med en IR värmelampa!

    SÅ jävla pinsamt!
    Att de ens lägger tid och pengar på sånt istället för att lacka bilen!!!

    Och under dessa två veckor som jag ska vänta och INTE köra med bilen för att jag skäms att köra runt med en fläckig bil så hade de ingen lånebil till mig konstigt nog.

    Mycket dåligt hanterat, så håller man inte sina kunder nöjda Mercedes-Benz i Malmö

  10. Nu i Måndags den 25e så lämnade jag in bilen kl 07:00 IGEN.
    Sen jag fick denna tiden av dem så har de sagt till mig att de ska försöka värma bort fläckarna, och oavsett hur det går så kommer jag att få veta Tisdag kl 16:00 hur det har gått eller hur de ska gå vidare.

    Tisdag runt lunch så ringer de till mig och säger att de NÄSTAN har fått bort fläckarna, och att de kommer att lacka om tak och bagagelucka, då säger jag GIVETVIS att jag GIVETVIS vill att de ska lacka om resten av bilen med, det enda som då kommer att vara kvar olackerad annars är högerdörrarna och bakre stötfångare, jag tänker INTE köra runt i någon clownbil som är till 90% nylackerad!

    Jag sa detta till dem och de sa åter igen att senast kl 16:00 så hade de ett svar till mig.

    Ingen har ringt mig sen sedan dess.

    Under hela denna tiden som har gått så är det ingen som har ringt och bett om ursäkt, ingen som har sagt till mig om den där Mentor har blivit tillsagt, sparkad eller något överhuvudtaget, ingen som har skickat hem något presentkort eller fruktkorg eller vafan som helst för att be om ursäkt, inget, utan de bara fortsätter att göra bort sig.

  11. Jag är ju Petrolhead och snackar mycket med bilmänniskor, kör själv Mercedes till vardags. Jag har aldrig hört något positivt om verkstaden på Mercedes Malmö, detta gäller även lastbilssidan.
    Läs gärna min recension på Google som jag skrivit under synonymet Mr JJ.

  12. UPDATE

    De ringde idag Onsdag ifrån Mercedes för att säga att det som är kvar att lackera är höger framdörr och bakre kofångare, de kommer INTE att ta detta, det är deras slutgiltliga svar, de kommer inte att lägga det på Goodwill, kompensation eller något annat, och detta kostar 19 000 kr att lacka, vad de kan tänka sig är att gå ner till 13 000 kr för detta, en dörr och en kofångare, så de vill att JA efter allt detta ska betala 13 000 kr “kompispris” för att få lackat en dörr och en bakkjol, annars så tycker de att jag ska köra runt i en bil som är 95% nylackerad.

    De har tabbat sig totalt.
    Dessa fläckar är alltså ett TREDJE backjobb! Någon deras så kallade chefer är rent ut sagt otrevlig, oförskämd, kaxig, och ingen har bett om ursäkt för det i heller.

    Så eftersom jag VET att Mercedes-anställda läser detta inlägg så skriver jag detta öppet till er.

    Jag vet att ni har lagt ner tid på att snoka på mig istället för att lägga ner tid på att be om ursäkt, jag vet att ni alla har läst detta inlägg, även er regionschef, jag vet att ni har frågat ut folk som är vänner med mig på Facebook, ni har kollat upp vart jag bor, vem som är mina grannar, vilka andra bilar jag har osv osv.

    Sånt lägger ni tid på, men ingen som bryr sig om att be om ursäkt.

    Nu är det som såhär att en av era högre chefer och Mercedes Tyskland har full koll på detta ärendet, de bara avvaktar för att se HUR detta kommer att sluta och VEM som kommer att ta hand om detta ärede.

    Mercedes klubben Sverige har engagerat sig rätt mycket i detta, de har ställt många frågor, har fört detta vidare till ännu fler och vill skriva om detta, JAG trodde att jag skulle vänta med att gå vidare med detta tills dess att vi hade ett BRA avslut, men tydligen så kommer det inget bra avslut.

    Sen har vi ytterligare en motorjournalist som vill skriva om detta.

    Såhär kommer det att bli.

    Antingen så lackerar ni hela bilen nu, ta de där 13 000 kronorna ifrån er marknadsföringskassa, goodwill eller vad ni än vill kalla det.

    Eller så lackar ni allt annat förutom det just nu och får göra om det som ännu ett backjobb väldigt snart, eller så kommer ni efter ett ARN beslut att få betala ut 50 000 kr till mig samt skadestånd för detta besvär.

  13. Jörg

    Ja ALLA säger som du, jag förstår inte alls hur ett så stort företag får skötas så dåligt och ha så dåligt rykte i så många år, helt otroligt.

  14. Nu när du säger att, höga chefer i Tyskland vet om detta. Och någon motorjournalist vill skriva om detta. Så hoppas man att dem verkligen gör en grej av detta. Hade varit intressant och se vad VD Mikael tycker om detta.

  15. Ja just nu väntar jag bara på respons, sist vi talades vid så ville de först veta hur detta skulle sluta.

    Jepp han har inte hört av sig till mig iallafall =)

  16. Sist jag pratade med Mercedes så bad jag om att bli uppringd av någon ANNAN än Daniel Servicemarknadschefen.
    Idag Fredag så ringer Daniel Servicemarknadschefen och försöker vara trevlig med en väderrapport

    Han ville hälsa att bilen är klar på tisdag efter “bransch standard”

    Jag säger till honom direkt att jag ville att någon ANNAN än han skulle höra av sig. Då undrar han varför, när jag bland annat nämner att jag tycker att det är dåligt att ingen har brytt sig, ingen har ringt förutom han Zoran som bara är tidsbokare, och att ingen har bett om ursäkt för Mentors extremt dåliga beteende, så är hans svar att de har löst det internt, vilket är rent skitsnack.

    Jag frågar Daniel varför de lägger tid på att snoka på mig, fråga ut mina Facebookvänner, grannar, kolla upp vart jag bor, kolla vilka bilar jag äger osv osv osv, då spelar han dum och låtsas som ingenting.

    Jag tycker att det är extremt konstigt att ingen annan bryr sig om detta, På Mercedes i Malmö då.

    Jag har däremot ett samtal inbokat på Söndag med någon mycket högre uppsatt än Daniel, som bryr sig så pass mycket om vem som gör vad och vem som gör ingenting i detta ärenden, att de tänker ringa mig på fritiden till och med.

  17. Via Mercedes-Benz i Tyskland så kontaktade en kvinna mig i Torsdags och sa att hon gärna skulle vilja prata med mig i telefon, och frågade om det gick bra att ringa mig på Söndag.

    Jag svarade med att hon gärna får ringa mig precis närsom helst, både dag och kväll.

    Nu är klockan 23:33 på Söndag och ingen har varken ringt eller mailat.

    Så åter igen så visar Mercedes Sverige att de skiter i dina kunder och de skiter i vad Tyskland Mercedes-Benz tycker.

  18. Idag morse så skrev Susanne såhär

    “Hej Pierre,

    Ursäkta att jag inte fick tillfälle att ringa dig under gårdagen, jag gör nya försök idag. Det är självklart viktigt för mig att få tala med dig. Vi ringer från skyddat nummer.”

    Det var i söndags hon skulle ha ringt, inte igår.

    Och i Fredags så sa Daniel, Servicemarknadschefen som är så nyfiken på hur många bilar jag har, som fick sparken ifrån VW för att han gjorde ett dåligt jobb, men sen blir anställd av Mercedes, han sa då tillsammans med sin väderrapport att bilen skulle vara klar på Tisdag.

    Ingen av dem har ringt idag.
    Klockan är nu 18:18

  19. Sådär ja, Nu har hela Torsdagen gått förbi, och ingen ifrån Mercedes-Benz har ringt mig.
    Daniel Johansson Servicemarknadschefen skiter fullständigt i mig, denna bilen och detta ärendet mycket tydligt, han hade minst 5 missade samtal av mig igår, han VET att jag är missnöjd och söker honom, och han har inte ringt upp mig.

    Extremt dåligt.

  20. Inget alls, ingen ringer, ingen bryr sig.
    JAG har ringt och nu sägs det att regionschefen väntar på en rapport ifrån Verkstaden, varför det ens behövs det vet jag inte, och det var väl snart gått en månad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.