Ett besök hos Lukas Kooz 2020 – Nissan R35 GT-R Kooz Edition

Jag och Lukas Koos har faktiskt ett par årliga traditioner ihop, en av dem är att jag besöker honom veckan innan Elmia varje år han har ett nytt bygge att avtäcka, vilket med andra ord är nästan varje år.

Jag själv gör inte så mycket,

ibland blir det en lång intervju, men hela poängen med mitt besök hos Kooz veckan innan Elmia är för att på något sätt vara den som koordinerar video- & fotograferna som har följt med för att göra teasers, videos, ta bilder osv osv på det nya bygget före alla andra, före Bilsport, före Greenlight Mag, och detta tar jag verkligen på största allvar och som en väldigt stor ära att få vara den första att få se bilen helt klar utöver de som har varit med och byggt bilen.

I år är det en hel del saker som är annorlunda med denna årliga tradition.

** Kooz senaste bygge är klart 2 veckor innan Elmia.
vilket ses som att vara ute i VÄLDIGT onödigt god tid enligt de flesta.
Så vi passade på att åka till Kooz samma dag som bilen var klar, jag tror att bilen helt klar med sista delen bokstavligen mindre än en timme innan vi kom.
Vi hade planerat sedan långt tillbaka att jag skulle komma Söndagen innan Påsk, dvs knappt 4 dagar innan inflyttningen på #Elmia2020.
Det är ungefär då man brukar vara klar med sin bil, även om det är väldigt många som både skruvar med sin bil under inflyttningen på Torsdagen eller kanske till och med ställer ut icke färdiga bilar.

Så att Kooz är helt klar hela 2 veckor innan Påsk ses ju som imponerande.

** För första gången så vet man vilken modell han bygger på

Jag är rätt säker på att detta är första gången (sen långt innan Facebook) som allmänheten har fått veta vad det är för bilmodell han bygger på innan avtäckningen på Elmia.

** Jag för traditionen vidare till den yngre generationen.
Förr så har jag varit och gjort detta här “Veckan innan filmande & fotandet” med Superior Media och Bilbilder.se.
I år så har jag med mig mitt egna mediateam (VLCTY Media och fotografen “Pirran“)


Så det känns väldigt kul med båda delarna, både att jag har ett eget mediateam med mig som jobbar år mig, och att jag “för traditionen vidare” till den yngre och egentligen kommande traditionen eftersom dessa killar inte har börjat med sina första egna bilbyggen ens ännu.

Detta med att föra traditionen vidare är något som har blivit väldigt viktigt för både mig och Lukas Koos de senaste, ja minst 6 åren tror jag.
Vi har absolut känt att där är ett stort gapp bland de bilintresserade och framförallt bland bilbyggarna.
Vilket har några fördelar ändå faktiskt, för att om det inte vore så att Kooz kände att det var alldeles för tomt där ute med showbyggen och temabyggen, så hade han kanske lagt vinkelslipen på hyllan för längesen ändå.

Och om det inte vore för att jag saknade min tid med Superior Media så mycket så kanske jag inte hade brytt mig alls om att sprida snygga bilder och videos till alla där ute.

Så ja nu klappar jag mig själv på axeln som vanligt.
Men jag, Lukas Koos och ett fåtal till där ute är som när Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis osv började göra filmer igen eftersom de Actionhjältar som skulle ta över Hollywood, var alldeles för fjantiga.
Så de gamla gubbarna färgade håret igen och visade hur man gör det och hur man gör det bra.

Lite så känns det som, så ja låt oss gamla gubbar få känna att vi gör lite nytta för motorhobbyn.

BTW.
De 3 yngre grabbarna som filmar och fotar åt mig berättade bara för någon dag sedan att de inte ens läser Greenlight Magazine!
Vilket förvånade mig mycket och nästan fick mig att tappa hoppet om framtiden för en stund.
Så dagen innan vi skulle åka till Kooz, och två av de andra vi skulle besöka avbokade för att de inte var klara, så var jag faktiskt lite lite rädd att de unga grabbarna skulle tycka att det var tråkigt att “bara” åka till han 40 plusaren (plus plus) med konstig frisyr.
Men de var som fnittriga småflickor i kön till en Justin Bieber konsert (för 10 år sedan) i bilen på vägen upp.
Och ännu roligare är att de blev helt begeistrade när vi väl var på plats, vilket jag hade räknat med veckan innan eftersom jag bara antog som vanligt att alla i Sverige känner till Lukas Kooz, men hela Greenlight grejen fick mig lite ur balans.
Så det var skönt att se hur de verkligen blev bara mer och mer imponerade under tiden vi var där.

De sa sen att den kändes som att resa bak i tiden till tidigare trender och de tänkte sig hur det var när dessa bilar var det hetaste på Elmia det året de avtäcktes.


Lite kul att höra en sådan åsikt när de flesta kritiker tycker att alla Kooz bilar ser exakt likadana ut och att det inte har visats något nytt på Elmia rent allmänt på 20 år…

Och sen har vi dem (jag) som tycker att varenda en av Kooz bilar är lika aktuell än idag, och hade fångat imponerande blickar än idag på vilken utställning som helst världen över eller utanför vilken McDonald´s bilträff som helst.

De var också chockade över att han aldrig har tagit en riktig paus under dessa år, för att även de få åren som han inte har visat upp en ny bil så har han ju ändå byggt bil.

Och sen då så var de såklart imponerade över det nya bygget, sättet han bygger bilar på, hur noggran han är, hur han bor, hur verkstaden ser ut osv osv osv, och sen då, grädden på moset, hans utställningshall…
Jag är imponerade varje gång jag är där, men denna gången så stod jag bara med ett stort leende när jag såg grabbarna virra runt i lokalen med tappade hakor och med sina ögon studsandet från vägg till väg som en trio katter i en Läserdome lokal.

 

** Markus Koos har gjort teaservideon. 

Jag tycker verkligen att det är jättekul att Lukas bror Markus (som jag hade nöjet att få träffa på Greenlight Galan) har gjort trailern/teasern för i år.
Markus Koos har en hel del imponerande meriter på sitt CV, så det är verkligen jättekul att han har gjort teasern för i år, plus då att detta bygget blir ännu mer familjärt då.
Kooz family som de kallas, har byggt bilen, eller ja denna gången så är det “bara” Lukas, hans sambo Madeleine och deras adoptivbarn Andreas Blixt som har byggt denna bilen.

Sen gjorde vi faktiskt 4 andra videos, på allt mellan 90 sekunder och 50 minuter.
Och eftersom Superior Media sponsrar Kooz sen flera år tillbaka så kan ni räkna med att de också kommer att göra något snyggt med denna bilen.
Så vi har mycket snyggt att se fram emot om denna snygga bil.
Vilket verkligen behövs i dessa tider…. #motorhobbyn2020

 

** Årets bygge skiljer sig HELT ifrån tidigare Kooz byggen! 
Jag tycker det iallafall, även om det ändå är tydligt ett Kooz bygge..
Jag kan ju inte avslöja något alls ännu, men jag kan förklara det hela såhär (nej ingen dålig liknelse igen)

Om du ser bilen utan någon bilbyggare där så kommer du aldrig kunna säga att det är Lukas Kooz som har byggt bilen (förutom dekalerna på bilen såklart).
Men när du sen får veta att det är ett Kooz bygge så kommer du förstå det helt och hållet och kommer absolut känna igen vissa kännetecken och då är det plötsligt absolut ett Kooz bygge.

 

Och sist men absolut inte minst.

** Bilsport Performance & Custom Motor Show / Elmia 2020 är inställt.
Detta har ju ingen missat..
Detta kommer att förändra allt för alla, och inte bara för 2020.

Men vi alla gör det bästa utav situationen.
Ja vi är såklart jättebesvikna, vi har alla sett fram emot Elmia sedan #Elmia2019.
Vi har alla sett fram emot den officiella starten på säsongen efter en lång och mörk vinter.
Vi har alla sett fram emot alla nya byggen som skulle visas upp för första gången under Påskhelgen.

Frågorna är många fler än svaren.
Blir byggena klara ändå?
Blir det något Gatebil?
Blir det någon Greenlightgala om alla event är inställda under sommaren?

Men jag känner ändå att de flesta är relativt positiva och bara ännu mer taggade inför #Elmia2021 iallafall.

Däremot så tycker JAG att det är jättetråkigt att så många har avbokad med oss för att de inte är klara med sina byggen..
Ja jag kan förstå att folk har tagit det lite lungt med sina byggen när de fick veta att Elmia blev inställt, och jag förstår absolut att saker och ting är försenade ifrån fabrikerna runt om i världen, men det är ändå inte så längesen vi fick veta detta, och med tanke på de bilder som jag har sett på flera byggen nu under veckans gång så kan jag säga att MÅNGA hade INTE varit klara med sina byggen innan Påsken även ifall Elmia 2020 aldrig ens hade varit på tal om att bli inställt!

Jag kan ABSOLUT förstå att om man har ett speciellt bygge som ska avtäckas och premiärvisas på Elmia, så kan man faktiskt låta bilen stå gömt under ett täcke tills #Elmia2021, som t.e.x Pg Tälth´s bygge “Project WINDVIPER” som nu står klart efter 6 år byggande!
En sådan bil är lika snygg nästa år som detta året, så ett sådant bygge förstår jag absolut att det hålls hemligt ett år till bara för att ge bygget en äkta premiärvisning.

Men, där är en MASSA andra bilar som absolut borde ha varit klara nu utav flera anledningar, och där det inte finns någon anledning ALLS för att hålla dem gömda och hemliga tills nästa år.

 

Jag menar, att #Elmia2020 blev inställt kom ändå som en shock för oss alla.
Och bara veckan därpå så sa Bilsport att de skulle köra sin livesändning ändå.
Så då menar jag, att den veckan då #Motorhobbyn2020 stod stilla, hamnade du så pass back med ditt bygge att inte ens hinner bli klar till påsk pga det, då är det riiiiktigt illa planerat.

Aja.. End of rant, för denna gången…

 

Så det var de 6 punkter som gjorde detta besök hos Kooz rätt så annorlunda jämfört med de tidigare åren.
(Ja det blev ett tröttsamt långt intro som vanligt, så jag ska försöka hålla mig kort med resten, vi har trots allt en massa videos på väg som kommer att besvara alla era frågor om bilen)

 

Vad tyckte jag själv om bilen då?
Nu har jag ju följt byggets gång via Kooz nyhetsbrev som han skickar till sina sponsorer, sen innan det ens var planerat något bygge.

Jag ville egentligen börja min intervu innan jag hade sett bilen live, och sen tillsammans med Kooz se bilen live för första gången medans vi filmade, men det kunde jag inte hålla mig med.
Så direkt när vi rullade in på hans gård så hälsade vi på ett stelt Corona-vis och sen gick vi direkt in i garaget där de hade byggt upp sin monter så vi kunde få så mycket Elmia-känsla som möjligt =)

View this post on Instagram

Här förbereds det inför dagen och bygger upp en liten ”elmia” monter fast hemma i verkstaden då Pierre Ingelsgård och hans filmteam kommer och ska göra intervju och reportage om GTR projektet! En teaser är också inom kort att väntas av Kooz Productions made by Markus Koos ! Mycket som händer även att situationen är som den är ! Men vi är positivt inställda! Glöm inte vår livesändning på Långfredagen 11.30 på min Facebook sida! Lev väl alla ❤️ #lukaskoos #lukaskooz #kooz #koozcollection #GTR #nissangtr #dalhems #lmr #autosmart #mirka #texstar #specialfälgar #fordonssadelmakeri #eprinternational #pioneer #autopluz #showcar #gtrnation #elmia2020 #pioneer #aampnordic #showcar #stinger #österängensfärgcenter #flyttprinzen #ecglackochbilvård #bpcms @texstar @simoniracingofficial @smartabcom @dalhems_bildelar @wr_specialfalgar @mirkascandinavia @autopluz @mrlmr @maaddeeeee @maaddeeeee @bilsportmagazine @greenlightmagazine @specialfalgar @bilsport @eprinternational @xlinegtt @flyttprinzen @ecglackochbilvård

A post shared by Lukas Koos (Kooz) (@lukaskoos) on

 

Och direkt så känner jag att detta är ju en GT-R helt i min smak.


En massa kolfiber (och sen kommer resten att få mig att låta som en gubbe), lagom breddad, bra ljud (mycket viktigt), lagom med effekt och en lyxig inredning.
Detta är ju en R35 GT-R för dem som inte vill ha en Nissan för att de tycker att det klingar dåligt.

Detta får mig direkt att tänka på Nissan GT-R Egoist som jag skrev en massa om långt innan den kom 2012.

Nissan kommer med två nya GT-R modeller.

Mer info om GT-R Egoist.

För dig som vill ha lite mer lyx i din GT-R.

2012 Nissan GT-R Egoist

2012 Nissan GT-R VVIP

Så en lyxig Nissan GT-R finns det, men tydligen så blev det inte så populärt eftersom det inte blev fler modeller med det stuket, men det blev hundratals racingmodeller istället.

Och där har vi Kooz nya bygge, åter igen utan att avslöja för mycket.
Det är en modern, uppgraderad, lyxig, lagom trimmad GT-R med ett helt perfekt JDM-Tuning stuk.

Vi körde igång med vår intervju direkt, som hade kunnat pågå väldigt länge om vi inte hade blivit ombedda att avsluta efter 50 minuter =)

Konstigt nog så är det alltid det bästa sättet att värma upp på har jag märkt.
Men det är väl det som gör våra intervjuer så bra, det är två vänner som pratar öppet och ärligt, det är ingen klassisk intervju.

Efter det så fick VLCTY Media och Pirran göra sitt för att fixa en kort video till Bilsports livesändning på Långfredagen.

Och efter ha gått igenom bilen med mig och ha blivit avbruten efter 50 minuter, så känner Koos verkligen att det är OMÖJLIGT att presentera bilen på 90 sekunder!

Men efter minst ett tiotal omtagningar så fick vi två bra klipp, som var 120 sekunder långa 😉

Ett par timmar senare så har vi gjort det som är mest brådskande, men vi har fortfarande bilderna och VLCTY´s egna video, och under omtagning efter omtagning så blir vi gång på gång tillsagda att det är både kallt och börjar bli mörkt ute, så åter igen så får vi avbryta och skynda på oss lite.
(grabbarna orkade inte hålla i kamerorna så länge 😉 )

Jag klagar inte alls, utan jag menar bara att man kan spendera en hel dag hos Kooz, vara aktiva precis hela tiden, och ändå så hinner man inte se eller täcka allt man vill.

Kvällen är plötsligt här, solen är på väg ner.

I det ögonblicket när jag redan är hungrig, trött och kall (ingen bra kombo!) så Kooz kör ut bilen för att vi ska fortsätta vår session utomhus istället så att grabbarna har plats att filma och fota runt hela bilen i lite dagsljus.
Och när jag får se bilen i dagens sista solstrålar, så bara känner jag att denna bilen vill jag köpa!
Men jag tänker att jag säger inte det nu så inte Kooz blir nervös och råkar köra bilen rakt ut i åkern med dollartecken i ögonen hehe.

De flesta bilar är verkligen mycket snyggare utomhus än under spotlights, specellt om de har kolfiber.


Detta är första gången som jag ser Lukas Kooz ta en bild själv av sina bilar

Så han är nog verkligen nöjd med denna 😉

Och några ögonblick senare när jag VERKLIGEN inte vill frysa mer så tänker jag mer sansat, och påminner mig åter igen om varför jag aldrig har ägt en R35 GT-R, jag vill verkligen inte ha ännu en bil som man kan plöja ner oändligt mycket pengar i.
Även om Kooz GT-R bygge är HELT PERFEKT lagom både under huven och utvändigt, och lite mer än lagom invändigt 😉
Så vet jag att jag inte hade kunnat nöja mig med 607 hk i en bil som ser såhär cool ut!

Och att köpa en bil som är färdig och perfekt, ett äkta Kooz bygge, och sen trimma den för att köra skiten ur den, njaeaee det känns verkligen som att köpa ett konstverk till staty och ha här hemma bara för att slänga min jacka på den när jag kommer innanför dörren.
En dålig liknelse som alltid, men det är så jag tänker.

Denna bilen är perfekt som den är för detta ändamålet att vara en lyxig GT-R med bra ljud (och underbart avgasljud, och motorljud, inredning, kolfiber, breddning osv osv osv osv osv) och den ska fortsätta att se ut såhär och fortsätta användas som en otroligt cool superbil som man kan köra både kort och långt med utan några som helst problem, och bara njuta.

Vill man köpa en GT-R att kasta pengar på för att antingen bara personifiera eller ha som busbil, så finns det mycket sämre (och då bättre) bilar att ha som canvas än detta bygge =)

När vi lämnar Kooz så är vi frusna, har ont i kroppen, vi är hungriga, men faktiskt inte alls trötta.

Det är skogsväg en bra bit tills vi kommer till närmsta Mcdonald´s, så vi kör lungt, snackar om dagen, är försiktiga att inte råka köra på något viltdjur.

Vi äter, kör lungt hemåt, släpper av Robin.
Allt är nöjda, avkopplade och bara njuter av efterdyningarna i min bekväma S-Klass så säger Pirran i baksätet att det är så skönt där att han hade kunnat somna, och jag inser och säger “Ja denna bilen blir faktiskt bara skönare och skönare efter varje mil”

Och ja, detta låter så otroligt otippat att det hade inte ens varit med i en dålig film.

Cirka 2 sekunder efter jag säger detta så springer ett stort rådjur in i bilen.

Har kört säkert 9 timmar sammanlagt under dagen, och detta händer 12 minuter hemifrån på en helt vanlig motorväg.

Nyss hämtat bilen från Sonax och nykär i den, och så händer detta.
Detta händer aldrig andra människor, och detta är andra gången på 1 år som detta händer mig..

Usch..

Men bortsett från det så hade vi en jättetrevlig dag

och vi ser alla fram emot att besöka Kooz nästa år för att se det som han ska visa upp på #Elmia2021

 

(Visited 737 times, 37 visits today)

3 svar på ”Ett besök hos Lukas Kooz 2020 – Nissan R35 GT-R Kooz Edition”

  1. Gött inlägg! Kul ni orkar hänga i traditionerna, en vacker dag säger någon idiot på ett TV-bolag att dom vill kasta en säck pengar på “något alternativt inom motorhobbyn” och undrar om de kan hitta två omaka griniga 40+’are som kan vara programledare… …

  2. Greenlight Magazine! var helt okänt för mig också!
    Trodde bara det var en gala.
    Ska bli sjukt kul att se den nya då jag tror det är en bil i min smak med.
    Hans andra bilar har varit lite för mycket show för min smak.
    Men ändå grymma byggen.

    Helt sjukt vilken jävla otur du har! 🙁

  3. Jaså??
    Nejfan, det är först och främst Sveriges mest lästa E-Tidning =)

    Ja denna borde tilltala fler om jag säger som så.

    Ja.. riktigt jävla surt.. det är nästan overkligt, ingen tror mig om jag berättat 1/5 av allt jag råkar ut för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.