#Moreshopping : Corvette C4 – 1995

Spread the love

Jag har ju LÄNGE tjatat om att jag vill köpa en Corvette C4.
Det som har bromsat detta köp har främst varit brist på en garageplats.

Men sista tiden så har jag gett upp om en garageplats, jag har flera gånger efterlyst en garageplats på Facebook, men när det ENDA förslaget var en trång plats för 3600 kr i månaden, så gav jag upp.

Så nu gav jag mig på att jag skulle köpa en Corvette C4, garageplats eller inte.

OBS! Detta är helt skilt ifrån mina planer att köpa en C5-C7!
Corvette C4 är enbart ännu en entusiastbil, en nyare Corvette (eller var det nu blir) ska bli en brukis, vardagsbil.

Så, jag skulle ha en Corvette C4 utan någon plats att ställa den.

Det andra kravet nu då var bara att hitta rätt bil.
En så sen årsmodell som möjligt för att ha en så modern bil som möjligt.
En sista årsmodell 96a vore ju trevligt, med den starkare LT4 motorn, men alla de har manuell låda..
Och ja, de är mer sällsynta och håller värdet bättre osv osv, men jag ska använda bilen, gärna så mycket som möjligt, och sportbil det har jag redan, så en automat ska det vara.

Men, där har ändå varit flera med manuell låda som har lockat mig.
En låååångt upp i landet, för långt upp.
En som jag misstänker jag en fejkannons, för att det var exakt samma bilder och samma miltal som sist jag såg den på annons för typ 5 år sedan, det var en LT4.
Och sen en ZR1, men den svagare ZR1an med 375 hk, och eftersom jag redan har haft den absolut snabbaste och bästa C4an av dem alla, den sista årsmodellen av ZR1, 95a med 405 hk,  så känns det redan gjort, nu vill jag bara ha en cruisingbil att mullra runt i.

Så mint en 92a, då LT1 motorn kom, de tidigare modellerna intresserar mig inte alls.
Automatlåda.
96orna går bort eftersom NÄSTAN alla är LT4 / Collectors Edition eller Grand Sport, alla med manuell låda.
Så 92-95 är det som gäller då… inget stort fönster där.

Men sen  så har det ingen större betydelse vilken årsmodeller av dem åren som man väljer, för att runt 93-94 så började rykten och spionbilder på den kommande C5 att komma fram, så då brydde inte GM inte sig om att uppdatera modellen de sista två åren typ, tills sista året då modellen fick en hel del uppdateringar, OBD2, LT4 med 330 hk, andra dämpare osv osv osv..
Detta var bara för att fortsätta sälja C4an ett år till innan C5an var klar, och för att locka till sig de kunder som väntade på C5an.
Så ska du ha en C4 som sportbil så är det absolut en 96a LT4 du ska ha.

Men som glidare med automatlåda så går det bra med 92-95.
94an fick en nyare inredning, men det där är en smaksak, jag föredrar den äldre ratten före den nyare.

Detta är den äldre ratten, som kom 1990<

 

Och detta är den nyare ratten som kom 1994

 

USCH vad den är ful på bild!
Den påminner mig om en fransk ratt!

Men den är snyggare live som tur är, och rätt så skön att hålla i, för att just där som det saknas “ekrar”, det är ju där man har händerna, så det är ful men ergonomisk rätt =)

Och sen så hände där ändå lite små detaljer dessa åren,
95orna fick en tystare plastinredning, där inredningsdetaljerna satt ihop med kardborreband (Nee? Det måste väl varit något annat? oavsett så är inredningen fortfarande inte tyst, bara tystare)
och framförallt så fick 95orna de större bromsarna från ZR1, Det är den viktigaste punkten på 95an, de bromsarna är bättre än de som senare satt på Corvette C5.

Så det är ju bra.
Men som sagt, jag brydde mig inte om exakt vilket år, även om ju senare desto bättre, oftast. (Mercedes SL är ett undantag)

Det enda sättet du kan se att det är en 95 från utsidan är att sidogälarna är lite annorlunda.
1995 Corvette Wheels
Note the differences between the fender vents on the 1994 Corvette (TOP) and the 1995 Corvette (BOTTOM). This is one of the only distinguishing cosmetic differences between the two model years.

De ger bilen en mycket mer modern look tycker jag.

Ja just det! Jag vill ha en Targa, inte en cab, eftersom denna bilen INTE ska ersätta min SL på något sätt alls, utan endast utöka min drömsamling med 90-tals bilar.

Det som jag var ute efter var antingen en “färdig bil”, som gärna får ha ett annat avgassystem, ny stereo, ett Greenwood kjolpaket är inte fel (skippa vingen bara)

 

Eller en helt originalbil i så fint skick som möjligt.
Gärna en svart eller vit, med röd inredning.

Jag hittade en väldigt passande bil i Lund, nära mig, trippel svart med snygga eftermarknadsfälgar.
Men den jäkeln sålde bilen samma dag som vi hade bestämt att jag skulle kolla på den… MYCKET irriterande!

Men nu till sist, 1 eller 2 dagar efter jag kommit hem från Skövde, så dyker där upp en bil som verkar helt perfekt.

  • 1995
  • Polo Green II (väldigt mörkgrön, Och ja Polo Green kommer från Ralph Lauren)
  • 8000+ mil
  • Från USA
    Ja det är ju alla Corvetter, men denna såldes och brukades i USA de första åren, Så bulletiner osv är absolut gjorda.
  • Nylackerad
  • Ny läderklädsel
  • 3 ägare, 1 i USA och 2 i Sverige. 

Detta låter ju nästan som när jag fann min Mercedes SL..
Ja förutom att den är svart.

En väldigt viktigt punkt är ny läderklädsel.
Vilket är viktigt för mig eftersom lädret på en Corvette missfärgas och spricker oavsett om bilen har gått 2000 eller 20 000 mil.
Jag älskar gamla bilar, men vill ha ny, fräsch och absolut klinisk ren inredning.
Så nytt läder, perfekt!

Här är det som gjorts med bilen i år.

    • Nytt läder + montering = 15 000 kr

    • Helt nya Pirelli P-Zero däck = 20 047 kr inklusive montering

      De är verkligen helt nya!

 

    • Nytt batteri + Kill Switch = 3 118 Kr

    • Ny bränslepump = 3 768 Kr + Montering = ?

 

 

    • Nya nycklar och lås = SVINDYRT eftersom det fick specialbeställas från USA och det är ett väldigt speciellt “Key Less Go” system.Saker som medföljde

 

    • 8 St nyaTändstift
    • Nya tändkablar
    • Corvette CD spelare
    • Nytt värmepaketDet orkar jag inte kolla upp priser påKul bonus

 

  • Alla besiktningspapper 
    Den har gått igenom utan någon anmärkning varje år.
  • Allt som följde med den dagen den såldes som ny i USA
    Taggarna som satt på nycklarna, pennan från bilfirman som han skrev under kontraktet med

Bättre än så här kan det inte bli tror jag.

Ja jag får själva ändra och byta det jag vill ha gjort med bilen,  inget negativt med det mer än att det är dyrt.
Och ja den är inte svart, men det är nog lite roligare med mörkgrönt ändå.. svart är jobbigt att ha!
Som fan! Speciellt om man inte har garage till bilen och vägrar köra runt i en smutsig bil!

Så detta råkar bli min 3e gröna bil på ett år typ.
Och min 3e 95a..
SL, Miata och C4 är alla 95or.
De bilar är från samma år, alla 3 är 2-sittsiga, öppna “sportbilar”, men de är HELT olika från varandra!

Detta ska inte bli ett Corvette C4-inlägg där jag listar varje uppdatering för varje år, det får bli i ett annat inlägg, kanske.

Detta inlägget är bara för att presentera mitt senaste köp.

Eftersom ni som följer mig på Social media har visat ett väldigt stort intresse för bilen. (De flesta av dem som följer mig på Instagram eller Facebook, läser inte bloggen ändå…)

 

OBS! Jag gör bara såna här om mina billigare och lite mer intressanta bilar.
Där är några som har efterlyst inlägg om mina senaste 3-4 bilköp, men äh, jag skjuter på dem.

Den stora frågan sen jag visade en liten teaser på bilen, har givetvis varit “Vad ska du göra med den?”
Ja alltså inte varför jag köpte den, även om den frågan också dök upp, utan hur jag tänker modifiera den.
Och som jag alltid säger, så ska jag hålla det rätt enkelt denna gången.

Planen med min MÅNGA års efterlängtade Corvette C4 är att göra mycket mindre än vad jag gjorde med min #BudgetMiata (Jag vill ha en Miata igen också)

Så detta är vad jag vill göra.

  • Ny stereo
    Komplett med Huvudenhet med Apple Car Play, nya högtalare och slutsteg.
    Jag har redan bett BRL att ta fram något åt mig.Jag har en Pioneer AVH idag, så en nyare sådan blir säkert hur bra som helst.

Eller det blir nog en Pioneer SPH-DA230DAB, om inte någon kan hänvisa mig till en dyrare och bättre modell.

Det sägs att Pioneer visar sina nyheter till hösten, så jag KANSKE har lite tålamod och väntar på det allra senaste.

 

  • Mer ljud från motorn. 
    Detta är mycket viktigt, så detta borde ligga på förstaplats, men att byta stereon BORDE vara lättare, men det är det tydligen aldrig när det sitter en BOSE stereo originalmonterat i bilen.
    Vi får se hur det går.Men avgassystem är alltså det absolut viktigaste på bilen.
    Öppet luftfilter sitter där redan, that´s good.
    Avgassystem är dyrt, tre gånger så dyrt än vad jag trodde, för bara catback.
    Jag funderar lite på att gå hela vägen med longtube headers, cat deletes och inga ljuddämpare… Så ja, den kommer att låta MYCKET!Men alla tipsar om att bara ta bort de bakre ljuddämparna.
    Vilket är både enkelt och billigt, och tydligen tillräckligt för att få rätt ljud ur motorn.
    Men jag tycker om original ändrör,
    så vi får se vad jag gör där..
    Eventuellt blir det att bara ta bort de bakre ljuddämparna och behålla original ändrör.

 

  • KANSKE andra fälgar..
    Jag gillar ju verkligen originalfälgarna, De är verkligen mer “C4” för mig än popup-lamporna.

    Jag sökte efter såna när jag hade min ZR1, men fick nöja mig men den mycket äldre modellen fälgar (som jag också gillar)
    De har mycket yta, precis som jag gillar.
    Det är ju faktiskt som så att dessa standardfälgarna som kallas för “Salad Shooter” är väldigt populära idag, många som sätter de på alla möjliga modeller av bilar.

    Den modellen satt på den första Corvette C4 modellen som kom 1982.Så när jag satte dem på min då bara två år gamla ZR1 så tyckte en viss, avundsjuk och bitter bekant, att det var ju idioti att sätta så gamla fälgar på en så ny bil.
    Men som sagt, JAG gillade dem mycket.
    Och till skillnad från kopiorna som finns idag, så snurrade dessa år rätt håll på båda sidorna av bilen.
    Hela poängen med designen av dessa fälgar var ju att dra in luft till bromsarna.På dagens kopior så är alla 4 fälgarna snurrade åt samma håll.ZR1 fälgarna ser ut som vilka fälgar som helst typ.

    Snygga och sportiga, men de ser för eftermarknads ut. 

    Nu kom jag off topic som vanligt..
    Hela poängen här är att jag faktiskt funderar på att sätta “Mina fälgar” på denna bilen med…

Det hade ABSOLUUUT kunnat bli supercoolt!
(Jag väntar på en photoshoppad bild sen en vecka tillbaka 😉 )

Men, jag vill nog ha svarta fälgar på denna bilen OM jag ska byta..(Som sagt så gillar jag verkligen originalfälgarna, det är supercoolt med 285or på 17 tummare =) )

Och jag har ju Volk TE37or liggandes.. 2 st 19 tummare Time Attack Edition (De med röd ring, JA originalet!),

och 2 st 18 tummare Super Lap Edition ..
De har jag haft i åtanke hela tiden, men det blir sånt projekt eftersom det är 4 helt olika dimensioner..

Men det hade varit riktigt coolt!
Och att ha en tum större bak funkar absolut på en Corvette..
Problemet är bara att det är en bak och en fram av både 19 och 18 tummarna..
Dvs höger sida fram och bak 19, och vänster sida fram och bak 18 om ni förstår då..

Det är säkert olika bredd på alla 4 med..

Aja..
Vi får se..

För att byter jag fälgar så blir det ju större fälgar såklart, en tum större bak än fram, förmodligen, men då måste jag projektera med att sänka bilen osv osv.

MEN!
SKULLE jag på något sätt hitta replikor på dessa fälgarna i 18 eller 19 tum så blir det absolut såna igen fast då större!

Men kanske för bara för omväxlingsskull så kan det ju bli ett par Rota bara för att variera sig lite.

 

Igår efter en ännu en lång resa hem (Jag har alltså kört över 500 mil på 11 dagar!)  där jag denna gången hade ÄNNU svårare för att hitta 98 Oktan, så kommer jag hem inte särskilt trött, trots en lång dag.

Jobbigast var nog ändå att åka tåg..

Givetvis hade jag mina Cement 4or på mig när jag skulle hämta min C4 😉 

Jag hämtar lite energi genom McDonald´s mat, och sen ger jag mig direkt på att tvätta bilen in och utvändigt, mest för att visa bilen lite kärlek.

Givetvis så hade jag redan ringt till Sonax Syd för att boka tid för helrekond och lackkonservering, Det gjorde jag max 15 minuter efter jag hade satt mig i bilen ;), Latif på Sonax Syd fick det andra samtalet efter jag ringde till föräldrarna.

 

Nu om några timmar så ska jag till A & O Däck för att göra hjulinställning.
(Ja klockan är just nu 05:30, jag är snart klar med inlägget, ska duscha innan jag lägger mig, och sen så ska jag upp någon timme efter det)

Nästa Fredag så ska den servas fullständigt.
Alla vätskor och filter ska bytas.
Jag är lite orolig över att jag inte hinner få hem filter som passar mitt SLP Insug.

Inget av detta BEHÖVS göras egentligen, men det är sånt som jag alltid gör när jag har köpt en ny bil, bara för att verkligen känna mig säker.
Trots att bilarna många gånger är nyservade och rena, så lämnar jag alltid bilen till Sonax, gör hjulinställning och en FULLSTÄNDIG service så fort jag har bilen i min ägo.

Och idag efter ha varit och visat upp bilen för Sonax Syd, så gav jag mig direkt på att ta ut originalstereon, som var en BOSE Gold.
Det jag inte ville ha, eftersom det är mycket mer jobb då när man ska byta ut stereon.

Och nu förstår jag absolut varför ingen byter stereon i dessa..
Det var ett jävla projekt att få ut originalstereon!!
Efter en massa timmar så har jag skruvat loss hela inredningen mer eller mindre,

och har bara fått ut kontrollpanelen..
Sen är det huvudenhet, slutsteg vid varje högtalare, 4 högtalare, BOSE egna kablage som inte funkar till något annat, osv osv..

Nu är klockan 21:30.. Det är mörkt ute..
Så jag gav upp.. för tillfället…
Skruvar ihop panelen i mörker, plockar ihop mina verktyg..
Och bokstavligen ett par minuter senare så börjar det ÖSREGNA Och åska!

Fortsättning följer….

 

 

Här är några länkar där ni kan läsa om Corvette C4

Why it’s the right time to buy a C4 Chevy Corvette — and which one to get

1984 – 1996 C4 Corvette

 

Corvette Online’s C4 Buyers Guide

Lifestyles – The Definitive C4 Buyer’s Guide

 

Introducing the C4 Corvette (1984-1996)

The C4 Chevy Corvette Is Highly Underrated

C4 Corvette – “The Arrival Of A Future King”

 

C4 Chevrolet Corvettes – Generation-Four Spotter’s Guide

 

Och här hittar ni typ allt!

C4 Corvette

 

Just det, bara för min egen skull så listar jag här den extrautrustning som bilen fick från fabrik.

AG1 – Power driver sport seat
AK5 – Inflatable seats
AR9 – Base seats – leather
BGR – Bowling Green assembly
CF7 – Non-transparent roof panel
MYCKET surt att den har försvunnit på vägen! 
Det är ofta så! Eftersom du sällan har ett tag på bilen och det andra i skuffen. 
Så trist att folk “glömmer” att ge med det när man säljer sin bil, precis som med Hardtop på en massa cabbar.
Glastargan skulle jag verkligen vilja ha.
C60 – Manual air condition
DL5 – Roadside service information decal
DL8 – Twin remote heated outside mirrors
FE1 – Base suspension
FE9 – Federal emission certification
GM1 – Rear axle 2.59 ratio
Jepp du kunde välja mellan flera olika slutväxlar =)
IP3 – Interior trim design P3
J55 – High performance brake package
KG9 – 140 amp generator
LT1 – Sequential fuel injection Generation II 5.7 L engine
MX0 – Automatic transmission
M30 – Automatic 4-speed electronic transmission
NA5 – Federal emission system requirements
NK4 – Sport leather steering wheel
QB6 – Styled aluminum wheels 17 x 8.5″ front, 17 x 9.5″ rear
R7A – Control sales item 26 special option processing
UM6 – Electronically tuned stereo radio with cassette
UY5 – Four speaker system
U52 – Electronic instrument cluster
U75 – Power antenna
VM3 – Information consumer label, bumper impact standards
V73 – Vehicle statement certification, US or Canad
XAA – Front tire P255/45 ZR17
YAA – Rear tire P285/40 ZR17
1AY – Stock order
1SA – Marketed option package 1
45U – Polo green II Metallic exterior 1994-96
643 – Light Beige leather interior


06:02..
God Morgon…


OBS!!
Denna bilen ERSÄTTER ingen annan av mina bilar.
Detta är bara ännu en entusiastbil. 

 

(Visited 398 times, 3 visits today)

Related Post

Mazda RX-7: Turbo vs V8 – /TUNED https://youtu.be/6Pay_-WMK_Y
Worst and Slowest Muscle Cars Ever https://youtu.be/gQk_DkePApk

Ett svar på “#Moreshopping : Corvette C4 – 1995”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.