** Jag har en vän som länge har velat köpa en Corvette C4, men som hela tiden kommer in på slutsatsen ”men de kostar nästan lika mycket som en C5, och de är modernare”.
Och ja, jag håller med om det helt, men det är också två HELT olika bilar med HELT!! olika körkänslor.
Trots att C5an är modernare så känns de plastigare in och ut.
Men C4an är mer muskelbil/GT bil, C5an är faktiskt en riktig sportbil.
När du sitter och kör en C5 till vardags så känns det nästan som vilken plastig amerikanare som helst.
När och hur du än kör din C4 så känner du dig cool!
Där är ingen som har satt sig i min C4 utan att ha sagt att det känns speciellt på något sätt, allt från att det känns som att åka i ett rymdskepp till att den är jobbigt låg.
C4an är speciell.
C5an känns lite ”för rätt” om ni förstår mig, den är gjord för att tilltala alla.
Och ta inte mig fel, jag tycker absolut om C5an (numera) en så sen årsmodell som möjligt där med.
Men att strunta i att köpa en C4a för att de kostar lika mycket som en C5 (nästan) det är helt fel tankesätt.
** C5an ser just nu bara gammal ut, C4ans design är mycket mer både tidlös och tid-typiskt, konstigt nog.
** Ja det där med automatiskt AC är rätt störigt.
Så fort du ställer in tempen lägre än vad det är ute så går ACn igång, och tar rätt mycket kraft.
Men amerikanare kör ju alltid med AC så jag förstår det.
** C4an är inte gjord för klumpiga eller tjocka människor, C5an är det.
Here Are ALL Of The Major Differences Between The C4 And C5 Corvettes
** Well… Det är ju rätt taskigt att jämföra en Z06 mot en vanlig C4 om man ska snacka om prestanda.
Men annars så är alla C5or same same om man ska använda dem som vardagsbil.
** Jag tycker ju ABSOLUT att C4an är mycket snyggare, coolare, sexigare än C5an.
** Pop-Up lamporna på C4an är snyggare, bättre, mer Aerodynamiska än på ALLA ANDRA bilar med Pop-Up Lampor.
** Bara det att man öppnar upp mer än halva bilen när man ”öppnar huven” på en C4 är coolt nog för att välja en C4 före en C5 =)
** OBS!! Toppmodellen av C5an har alltså cirka 85 hk mer än standardmodellen av C4, 10 år senare.. (beroende på årsmodell av Z06)
Och ska vi ta sista året med C4 som då har LT4 motorn så är det officiellt cirka 50 hk, men på riktigt så är det rätt så same same med effekt ur dem båda, det skiljer cirka 5 hk när man väl bänkar bilarna.
** C4an inredning/förarmiljö är verkligen ett stort plus.
Alla som sitter i bilen blir imponerade.
Och som jag förklarar ofta så är C4an lite ”svår” att ta sig in och ur, men när du väl sitter där bakom ratten så är det verkligen som om du är i mitten av bilen.
C5an är mycket lättare att ta sig in och ur, ja den är helt enkelt gjord för de äldre och fetare.
Och C4an känns retro-gammal, C5an känns bara gammal.
** Att inte ens Z06 har ställbara stolar som de gamla C4orna…
** Nu är C5an billig, billigare än en ”lika fin” C4 av sen årsmodell, så det jag brukade säga att en C5 Z05 kostar det dubbla än en vanlig C5 stämmer nog inre riktigt längre, men säg att en Z06 iallafall kostar 100 000 kr mer än en vanlig C5, och det är den värd.
** Yeah… C5 Z06 är verkligen inte alls som en vanlig C5..
Så de är värda de extra pengarna, och som jag började med att skriva så är det rätt taskigt att jämföra en Z05 mot en vanlig LT1 C4.
C4 vs C5 Corvette (Is it even CLOSE?)
[…] The Differences Between the C4 and C5 Corvette […]