Detta var första och sista gången som jag köpte något från Thansen.
Så motorlampan började lysa på SLKn när syrran tankade 95 Oktan, felkoden säger att en Lambdasond är dålig.
Det har säkert inget med 95 Oktanen att göra, det bara råkade hända då antar jag, det är en gammal bil, inget konstigt eller ovanligt att en Lambdasond behövs bytas.
Eftersom verkstäderna som jag lämnar bilarna till har väldigt ont om tid, oftast fullbokade en månad framåt, så ville jag se till att få tag på en Lambdasond direkt så fort som möjligt när den ena verkstaden sa efter lite tjat att de kunde fixa det snabbt till mig en kväll.
Så jag Googlade, kom fram till att Thansen (som vi kallar för danska Biltema) hade två olika Lambasonder till min bil, Bosch för 899 kr och någon ”kopia” för 499 kr.
Jag kör till dem för att köpa Boschen, jag pratar med säljaren där, han förklarar att den billigare ”utan namn” passar precis lika bra och funkar precis lika bra som den dyrare BOSCH, det är bara namnet som skiljer.
https://www.thansen.se/bil/mercedes-benz-slk-320-218hk/avgassystem/t14625/g1200-3270
Jaja.. Jag vet ju hur simpel en Lambdasond är, jag kan testa den billiga.
Den fanns inte hemma på lager.
Jaja men då tar vi Bosch då.
Den fanns inte heller hemma på lager..
Okej..
Men om jag beställer den idag så får jag den om 4 dagar..
Hmm… Jaja.. Då får det bli så.
Säljaren säger att jag kan lika gärna beställa den själv (jag hade det redo och uppe i telefonen) och välja att hämta den hos dem i butik när den kommer.
Jaja, då går jag så..
Lika bra att hämta den i butiken så jag verkligen kan säkra mig om att den passar och att jag får rätt grej.
Det låter ju enkelt..
Men det gick nog så dåligt som det kunde gå med en så enkel sak som att köpa en Lambdasond.
För det första så när jag lägger ordern cirka 5 minuter senare när jag sitter i bilen på parkeringen utanför så står det att Lambdan kommer om 5 arbetsdagar, så inte om 4 dagar, men men, det får väl funka det med, jag får ju tjata mig till en ny meck-tid hos verkstaden ändå.
Den 15e, dagen lambdan skulle komma så kollar jag ordern på hemsidan, för att jag har inte fått trackingnr eller något, men det kanske man inte får eftersom jag valde att hämta den i butiken.
Jag tänkte köra och hämta den direkt på morgonen eftersom jag hade en ny tid bokad på verkstaden att lämna bilen för att få detta fixat den 15e istället.
Jag har inte fått SMS eller något om att den är redo att hämtas så jag undrar ju.
Där står det plötsligt att jag skulle få vänta ytterligare 5 dagar!?
Jag mailar dem direkt och får svaret att den kommer att dröja en dag till.
Jag ringer skamset och avbokar min tid på verkstaden..
Efter det vågar jag ju inte boka ny tid direkt, men jag säger att Thansen säger att den ska komma i morgon..
jaja..
Dagen efter så åker jag dit direkt på morgonen, de har den redan då.
Jag frågar allt jag kan för att dubbelsäkra mig, jag köper ju aldrig ”Kopior” annars.
Jag frågar om garanti, öppet köp, den ska verkligen passa?
Vi slår in regnr igen, får fram Mercedes SLK 320 2001 igen, ja den ska passa.
Okej då.
Jag kör med bilen till verkstaden, fixar jag med skjuts hem osv osv.
De har inte tid att ta bilen den dagen, det förstår jag.
Men snällt nog så jobbar de extra på Söndagen just för att få min bil klar.
Och delen passar inte…
De säger att de har aldrig någonsin sett en sådan koppling på en Lambdasond ens..
Den är absolut inte gjord för att passa på någon Mercedes-Benz iallafall.
De skickar mig en bild på hur min kontakt till Lambdan ser ut.
Typiskt.. alltid när jag ska spara pengar så blir det att det kostar mig mer bara istället för att köpa det jag vill direkt.
Jag mailar Thansen angående detta istället för att åka till butiken, eftersom han i butiken sa ”Jag är ingen mekaniker” när jag bad honom att dubbelkolla så att denna Lambdasond verkligen skulle passa.
Jag har hela tiden skrivit/svarat på min orderbekräftelse, där informationen om min order finns.
Men de ber om mitt registreringsnummer igen.
Visst, inget konstigt med det, de vill säkra sig.
Men ja jag är ju redan irriterad här eftersom jag verkligen frågade dem om de var helt säkra på att denna ”kopia” skulle passa min bil.
De får registreringsnummer igen.
Jag säger igen att jag valde att beställda den till butiken istället för direkt hem till mig just för att jag verkligen ville vara säker på att jag fick en lambda som skulle passa min bil.
De frågar hur kontakten ser ut på den som de i butiken har gett mig, så jag skickar bilder på lådan, artikelnummer och kontakten.
Tydligen så hade de gett mig fel Lambdasond ändå…
Med allt detta projekterande så vill jag verkligen inte ha någon ”Kina-Kopia”!
Och jag tycker absolut att de kan ge mig den lite dyrare BOSCH för de 499 kr som jag har betalat för denna kopia, utan att de ska betala mig för en timmes verkstadkostnad..
De verkar förstå det också.
De har mitt regnr men jag ska kolla upp artikelnummer åt dem, som jobbar med det..
Där är bara 2 st Lambdasonder på deras sida för efter katalysatorn.
Den billiga kopian som absolut skulle passa och den lite dyrare Bosch.
Men visst, de verkar ju inte alls kunna sitt jobb så jag kan göra det åt dem, det är väldigt enkelt ju.
De frågar mig om denna kontakten ska passa min bil…
Jag skickar samma bild IGEN och skriver att JAG är ingen mekaniker!
Jag får inget svar på det, så jag skriver till dem igen dagen efter
Jag försöker vara trevlig, det verkar ju nu som om de verkligen vill säkra sig om att jag får rätt produkt.
De skickar en bild på en annan kontakt än på den Lambdan som jag fick av dem sist, så ja den kanske passar, det vet inte JAG.
MEN!
Nu till det stora MEN.
De vill inte byta den mot kopian de sålde till mig för 499 kr..
De vill inte ge mig den gratis som kompensation för allt besvär.
De vill ha mer eller mindre 5 gånger mer betalt för denna..
Så… 499 kr Lambdan som de listar på sin sida när jag knappar in mitt registreringsnummer passar inte..
Den 50% dyrare Bosch ”originaldel” som de listar på sin sida när man knappar in mitt regnummer passar inte..
Utan denna del som INTE dyker upp på deras sida när man knappar in mitt regnr och får fram ”Mercedes SLK 320 2001” och som kostar 2 499 kr är den enda som passar!?
Så det är så de lurar sina kunder på pengar alltså?!
Listar två billiga produkter för att få dem irriterade och i nöd måste köpa en 5 gånger dyrare produkt!?
Lika illa är deras nästa svar..
Där de vill påstå att Mercedes-Benz har tillverkar flera olika versioner av Mercedes-Benz SLK 320 2001…
Och de har ju såklart bara en sådan kvar, på ett speciellt hemligt lager..
Sista kvar..
Nu är jag irriterad!
Och jag får ett ännu dummare svar nu..
En 2001a SLK 320 som tillverkades 2001, tillverkades under flera olika modellår….
Och de är snälla som erbjuder mig 15% rabatt på den 500% dyrare lambdan som är den enda som passar min bil, 2001an som har tillverkats i flera olika versioner med flera olika delar under flera olika år…
De verkar tro att min Mercedes-Benz är en kinakopia hela bilen.
Så, ska vi se vad Allmänna Reklamationsnämnden tycker om detta?
Ska vi se om detta inlägget ger dem bra reklam?
Ska vi se om de tänker ge mig den där superspeciella, hemliga, sista i hela världen Lambdan gratis och mina 499 kr tillbaka?
Nu delas detta inlägget på Facebook, i Mercedes grupperna och ett gäng andra bilgrupper.