Guide : Dags att ställa av bilen inför vintern, Vad ska man tänka på?

Spread the love

Ja då var det dags igen.
Jag brukar ställa av bilen senare, jag brukar vänta tills vi har snö, och jag brukar köra i början av Januari bara för att.
Men nu har bilen ändå bara stått och kostat pengar hela året känns det som.
Jag har avvaktat med att ställa av bilen för att jag har hoppats på att någon ska vilja felsöka och kanske fixa bilen under hösten/vintern, för att till våren så har ju ingen tid.
Men.. ingen hjälp.. bilen bara står..
Så igår ställde jag av den.

Jag har ett gammalt inlägg som är hur bra som helst, men där är några få saker som jag har gjort annorlunda i år tror jag, så jag börjar med det och sen så klistrar jag in det gamla inlägget nedan.

  • Jag brukar ha ett varmgarage till min SL, men det har jag inte fått tag på ännu.
    Fick erbjudande om ett som verkade vettigt, jag sa att jag ville åka och kolla på det först.. han trodde då att jag inte var intresserad och nu är det fullt i det garaget.
    Jag har efterfrågat en garageplats flera gånger på Facebook men inte fått något svar, Så är det någon av er som känner till en vintergarageplats som är ledig så säg till.

 

  • Eftersom bilen har stått så länge redan så tog jag en stilla tur på någon timme, mest så att saker och ting får rulla och röra på sig lite.
    Jag tänkte skölja av bilen men det är så kallt om nätterna så det kanske hade gjort mer skada än nytta.

 

  • För att inte däcken ska bli “platta” så lät jag bilen stå i kanske 15 minuter så däcken var relativt kalla och sen så fyllde jag på med 3 “kilo” tryck i däcken.
    Det är inte jättemycket för mig egentligen, jag brukar vilja ha ett arbetstryck på strax under 3 kilo, minst 2.7 , Men 3 kilo normal temp är plötsligt 2.3 kg kalla.
    Så 3 kilo kalla måste ju vara tillräckligt för att fylla ut däcken så de inte blir missformade under vintern.

img_7753

 

  • Sen då full tank på det.
    Som jag säkert nämner nedan så vill du ha antingen full tank eller tom tank, det är för att bensinen avdunstar och tappar sin kvalitet under vintern, men om du fyller tanken och skruvar åt locket så kan det inte ta vägen nånstans.Så full tank och sen så häller jag i en flaska RiSLONE Water Remover

img_7839

 

Ger snabbare start och renare förbränning för fordon med problem. RISLONE Water Remover & Fuel Dryer är marknadens effektivaste medel för att undvika vaxigensättning, vatten, bakterier och is i bränslesystemet. Utformad för att fungera i bensin-, diesel- och etanolmotorer av både 2- och 4-taktstyp.

  • Tar effektivt bort kondens och vatten ur tank och bränslesystem. Ingen korrosion och igenfrysning i bränslesystemet, sänker fryspunkten.
  • Kan användas till alla bensin-, etanol- och dieselmotorer.
  • Förbättrar avgasvärden och ger renare förbränning, rengör partikelfilter och skapar optimal förbränning.
  • Förbättrar bränsleflödet och rengör systemet, löser vaxkristallisering i dieselbränslesystem.
  • Eliminerar bakterietillväxt vid stillastående och körning.
  • Säkert för turbo, direktinsprutning och förgasare.
  • Superkoncentrat 177ml behandlar 76L bränsle, ¼ flaska för 19L. Vid extrem kyla rekommenderas en flaska varje tankning.
  • EZ Nozzle fungerar till alla fordon utan tanklock.
  • RISLONE är beprövat sedan 1921 och framtaget ihop med fordonsindustrin, motorer och bränslen.
  • Skyddar och förhindrar rost och korrosionsproblem i bränslesystemet 

 

  • Sen i vanliga fall så lägger jag in två “burkar” med torrpåsar.
    Vilket funkar mycket bra, Man får gå och tömma burkarna på vatten ett par gånger, och en påse brukar hålla hela vintern.

Men nu i år så har jag fått tag på STORA såna påsar istället!

img_7758

Så jag la in 4 såna jättar i bilen..
Men nu funderar jag lite…
De kan ju inte droppa av vatten någonstans…
Och jag tvivlar på att de håller fukten i själva påsen..
Ska jag behöva lägga dem i hinkar istället kanske?
Och 4 st såna stora kuddar är kanske för mycket.. jag kanske torkar ut något i bilen istället…
Neeee..?

 

Så, det är vad som är nytt för i år..
Annars är det precis som vanligt, ingen vill hjälpa mig med bilen, den bara står och det är samma procedurer för att ställa av bilen.

  • Just det, i år så bryr jag mig inte så mycket om råttgift utan ska köpa musfällor istället.
    Det är möss som gnager på allt, inte råttor.

 

Nedan följer det gamla inlägget som borde täcka precis allt du ska tänka på när du ställer av din bil för vintern.
Nu följer ett HALVÅR av kyla innan jag.. ja den kommer ju vara i behov av hjälp då med.. så.. same same.

 

*******************************************************************************************************************************

 

 

Ja… .Ingen meckhjälp.. Och bilen har stått stilla i flera månader nu..
Så jag insåg att det var lika bra att ställa av bilen..
MYCKET onödigt att betala skatt och försäkring för en bil som bara har stått stilla i minst tre månader.

Så.. Det enda jag gjorde var att fylla på mina “torrbollar” med nya påsar..

IMG_1988
Och så ställde jag av bilen via “Mina Fordon” appen.

Och som tradition så klistrar jag in mitt flera år gamla inlägg som nytt åter igen för att påminna er andra om vad ni behöver tänka på när ni ska ställa av er “sommarbil” inför vintern.

***********************************************************************************************************

Ja då är det tyvärr dags för bilen att få sin välförtjänta vintervila.

Många av mina vänner har bilar som bara används på sommaren, Eller tom bara på bana.

Och alla har nog olika förberedelser som dom gör med sin bil innan den får gå i ide.

Nu har jag inte ställt undan och av min ännu, Men jag tänkte dela med mej av några saker jag tänker över inför bilens vintervila.

Förr så servade jag alltid bilen innan, Så att den fick vila med fräsha vätskor och så tankande jag full tank.

Vilket var ganska onödigt eftersom jag servade den nästan direkt på våren igen ändå.

Full tank eller inte är upp till var och en..

Varför man gör det är för att bensin kan samla på sej vatten.. På nått sätt… Och bensinångorna kan avdunsta.. Och det är typ där “the magic is”.
Och bensinen tappar sin kvalitet.

Så antingen har du minimalt med bensin i bilen så det lilla som e där e skitsamma om det blir “dåligt”, Eller så tankar du fullt upp så att det minskar platsen för såna här möjligheter.

Men är det så att bilen behöver en service ändå vid detta lager så skulle jag ändå rekommendera att göra det innan du ställer av den. Mest för att då vet man att man har kollat igenom allt. Jag servade min nyligen och kommer göra det direkt igen till våren.
Samt att bilen mår inte bra av att stå stilla med gammal, dålig olja.
Bättre med färsk olja utan “smuts”..
Men ja.. Nuförtiden när jag inte har möjlighet att serva bilen flera gånger om året, Då tar jag servicen till våren istället.

Ibland är man så extremt så att man byter till en lättare motorolja på den där vinterservicen, Detta gör på nått sätt att jag inte är lika rädd att starta upp bilen efter den har stått länge.

Även om jag försöker starta upp den ca en gång varannan vecka under hela vintern… bara för att..

Sen så kan kylan ha den effekten på oljor att tjockheten/viskositeten.. Eller hur det stavas kan öka.. Vilket gör det ännu svårare för oljan att tränga sej in i dom små små utrymmena i motorn när du startar upp den.

Men det där med oljor är en helt vetenskap för sej själva som jag aldrig riktitg känt mej säker inom.

Sen givetvis måste du kolla glykolen i kylarn, Vilket jag dumt nog har svårt för att kolla. Men du ska kunna åka till typ en verkstad eller bensinmack, Låta dom ta ett litet “smakprov” av din kylarvätska och sen kan dom se hur pass mycket kyla den pallar.

Sen kommer vi till batteriet.

Jag har aldrig haft problem med batteriet förut, Bilen har gått att starta på våren trots att jag startat bilen flera gånger under vintern utan att köra med bilen.
OBS, Låt motorn stå o bli ordentligt varm, Vilken kan ta tid när man bara låter den stå på tomgång.

Men nu så suger mitt batteri slut på mindre än en vecka! Ett helt nytt Optima RedTop!

Och jag har inte skaffat mej nån killswitch ännu…. Vet inte riktigt vad jag ska ha. Behöver ha en utvändig eftersom batteriet sitter i skuffen och den öppnas elektriskt med en knapp…

So no battery no open.

Så i år kommer jag ta av minuspolen denna vintern, Och sen lägga en handduk i kläm vid låsen så att den inte stänger sej helt.

Sen undrar jag lite över dom batteriladdare som kallar “underhållsladdare”.
Kan man ha dom inkopplade hela vinter? Känner dom av själva när det är dags att ladda på lite kräm och när det inte behövs?

UPDATE! – Nu har jag en underhållsladdare.. Men det är helt onödigt att låta den stå igång hela vintern.
Så det blir att koppla loss batterier, OBS! Koppla då bort BÅDA polerna.. Inte bara en.

OBS, Nu tar jag för givet att alla har ett riktigt garage, Ingen carport eller så.

Tyvärr är där varken värme eller plats i mitt trånga garage.

Så till nästa steg.

Däcken, Du vill inte låta din bil stå på på bra däck under hela vintern som du tänker använda sen på sommaren.

För dom kan bli platta, Ja ni fattar vad jag menar, Just på den punkten dom står så kan däcken bli platt.

Vilket är skit, Inte nog med att bilen kan studsa och vibrera och föra en massa onödigt ljud för sej så e det farligt också vill jag påstå.

Och vi som kör med R-Däck ska absolut inte låta bilen stå på dessa.
Vissa säger t.o.m att gummibladningen i R-Däck inte mår bra utav kyla alls.. Så jag kanske rullar ner mina i förrådet istället.

Vilket som så ska dom av och jag kommer sätta på mina OEM fälgar med däck som är helt uppätna sen Scandinavian Drift Finalen.

Vissa kanske har plats och möjlighet att ställa upp sin bil på pallbockar istället.

Men jag vill gärna tro att vi med avancerade coilovers osv ska låta bilen stå med sin rätta belastning och att fjädrar osv får vara i sitt rätta läge.

Vissa kanske bara pumpar däcken spängfyllda istället och hoppas att på så vis undvika få en platt punkt.

Sen har jag precis som alltid precis haft min bil inne på rekond/polering, Eftersom jag vill att min bil ska vara ren under sin vintervila =)

Ska du ge dej på såhär sent att tvätta bilen så se till att den är ordentligt torr innan du ställer av den, Det har hänt mej förut att jag har tvättat bilen, Ställt av den, och sen när jag skulle ut och starta den så kunde jag inte ens med våld få upp dörren.

Och givetvis har jag inte bara ett utan två olika carcovers att välja mellan till att lägga på bilen.

Det kanske inte gör nån nytta.. Men det ser jävligt coolt ut.. Och den känslan att dra av “täcket” på sin fortfarande rena och skinande sportbil och se den avslöja sej bit för bit är ren porr!

Nu har jag givetvis ett väldigt tunt täcke som andas, Som egentligen inte hjälper ett dugg mot garage-damm, För har du ett sånt “täcke” som liknas vid dessa tält/plast liknande som finns så kan det skapas kondens under täcket, Och på sikt så ärjar det på .. Ja precis allt.. och sen har du fått rost i onödan.

Av samma kondensanledning så brukar jag rutorna vara nere en liten cm, så det inte blir kondens inne i bilen.
kondens + bakterier kan snabbt bli mögel och annat äckligt.. Och även om din bil är ren så är ju inte din ratt bakteriefri kan jag tyvärr säga.

Sen vet jag inte om det behövs i mitt fall, Men jag ställer ändå 2st torrbollar i bilen.

Sen har jag en massa tips om vad man ska kolla när det är dags att ställa på bilen, men det får vi ta till våren.

Och just det, Glöm inte ställa av bilen hos transportstyrelsen så att du slipper betala dyra pengar till försäkringsbolaget i onödan!
När du ställer av bilen så ska du automatiskt få en garageförsäkring istället som är mycket billigare, men du kan precis som jag ringa och dubbelkolla så att allt blir rätt efter du har ställt av din bil.

Och just det!

Jag brukar hälla ut några paket råttgift och sätta ut några fällor runt bilen, För du vill INTE ha en in mus/råtta in under bilen som kanske äter lite på dina elkablar!
Man kanske t.o.m ska stoppa in lite stålull eller liknande i avgasrören…

Vissa plockar även bort tändstiften, Och droppar lite olja i hålen, Och sen trycker ner tygtrasor där, Men det är inget jag har projekterat med tidigare.

Lika så att visa brukar gå ut o gunga på sin bil lite då o då, För att vätskor osv ska röra sej, Jag brukar ev backa o köra tillbaks en meter då när jag är ute o startar bilen.

Har du inte fjärr så bör du smörja alla lås osv också.

har du av nån anledning AC i bilen så låt AC´n stå på dom gånger du är ute och startar upp bilen.

Några få tips till kan ni läsa om här.

Har jag missat något viktigt?

 

UPDATE

Se till att bilen är REN! innan ni ställer undan den för vintern.. Insida och utsida..
Smuts på karossen kan sluta med att bilen börjar rosta i värsta fall.
Och smuts/bakterier/fukt inuti bilen blir väldigt snabbt mögel..

Så än en gång.. En torrboll är ett måste.

Bilen

  • Tvätta den, fågelspillning kan över tid fräta sönder lacken.
  • Spola bort sand och annat som har samlats i hjulhus och skärmkanter.
  • Serva bilen framförallt med ett oljebyte. Gammal olja innehåller skadliga ämnen och en del fukt vilket kan orsaka korrosion i motorn.
  • Kolla frostskydd i motor och spolarbehållare.
  • Palla gärna upp bilen på pallbockar så att bilens däck blir avlastade. På så vis undviks så kallade ståplattor på däcken som innebär vibrationer och i värsta fall okörbara däck till våren. Om du inte pallar upp bilen så fyll på med extra mycket luft och flytta bilen lite då och då.
  • Tanka fullt för att minska risken för kondens och rostangrepp i tanken.
  • Se din bils manual när det gäller frånkoppling av batteriet. Om det är möjligt, koppla loss bilens strömkabel så minskas risken att det dras ur klockor, larm och annat.
  • Undvik att dra åt handbromsen – den rostar gärna fast under vintern.
  • Smörj dörrlister och lås. Använd gärna en torrboll som minskar fuktigheten i bilen.
  • Tänk på att skatt på bilen betalas och återbetalas per månad. Vid avställning 1 september betalar man alltså skatt för hela september.

 

Motorcykeln

  • Tvätta den ordentligt.
  • Serva den ordentligt med framförallt ett oljebyte. Gammal olja innehåller skadliga ämnen och en del fukt som kan orsaka korrosion i motorn.
  • Tanka fullt för att förhindra korrosion i tanken. Stäng av bensinkranen och låt motorn förbruka den lilla skvätt bensin som finns i förgasaren tills den självdör. På så vis undviks avlagringar i förgasaren med startproblem på våren som följd.
  • Smörj kedjan.
  • Kontrollera kylarvätskans fryspunkt.
  • Ställ motorcykeln på centralstödet om det finns och palla gärna upp framhjulen eller fyll på extra luft för att förhindra ståplatta.
  • Ladda batteriet med en bra underhållsladdare.

 

Jag kom nyss på en sak..
Jag har nog glömt att fylla tanken..
Sen så ska jag även hälla i en flaska RISLONE Water Remover Fuel Dryer..

IMG_7041

Mina två är redan använda så jag får beställa nya.

Och jag har för lite luft i däcken med…
Med andra ord så var min bil inte alls redo för att ställas av…

Ställ av bilen – så funkar det
• Gör en anmälan om avställning till Transportstyrelsen via app, e-tjänst, telefon eller post.
• Försäkringsbolaget informeras automatiskt och din försäkring pausas.
• Har du hel- eller halvförsäkring tecknas vanligtvis istället en avställningsförsäkring automatiskt. Den täcker stöld, brand och till exempel skadegörelse (kostar runt 10-15 procent av din vanliga premie).
• Har du bara trafikförsäkring måste du normalt själv teckna avställningsförsäkring.
• När du vill börja använda fordonet igen gör du en påställningsanmälan (50 kr) och din vilande försäkring sätts igång igen.

Källor: transportstyrelsen.se, försäkringsbolagen.

 

Nästa inlägg jag tycker att ni ska läsa är detta.

 

Guide : Saker du borde ha i din bil under vintern

 

 

UPDATE 2018

 

Jag har ställt av två bilar nu.

** Jag ställde undan dem nytvättade och torra.
** Jag satte 3 bar i däcken, kunde fyllt på mer tycker jag.
** Full tank som alltid, men inga tillsatser denna gången.
** Tidigare har jag hällt i en grej ifrån RISLONE som håller fukt och bakterier borta ifrån bensinen.

** Jag har kopplat av batterierna.

 

Jag ska snart dit för att vaxa den Gröna Corvetten igen tänkte jag, mest för att det rann lite vatten från listerna när jag körde dit bilen.

** Jag har tvättat mina överkast som ska ligga över bilarna.
** Jag är lite orolig över att de redan är för dammiga för att vaxa.
Eller ja det är ju inte “Vax vax” jag använder utan det jag kallar för Våt-Vax.

https://www.sonax.se/Produkter/Xtreme-Serien/Exterioer-Lack-Krom/(location)/19404-SONAX-Xtreme-Brilliant-Shine-Detailer

 

** Jag ska flytta bilarna lite så inte dessa däcken också blir platta.

** Jag bara väntar på att få hjälp med att montera av bromsarna så de kan skickas på renovering.

** Jag vet inte om jag ska köpa en till CTEK laddare, för batterierna är ju bortkopplade..
Och jag kan ju helt enkelt bara åka dit och turas om med laddaren.
Men nu har jag ju elkontakt vid båda bilarna för en gång skull, så jag kan ju ha en underhållsladdare på varje bil.
Och CTEK laddarna är inte alls så dyra idag, och det finns en massa olika prisklasser att välja mellan.
Ska du köpa en ny bil-laddare så välj en med batteridiagnos, så du kan se hur ditt batteri mår.
Jag vet att CTEK har några snikmodeller utan detta, det är värt att lägga till lite pengar för att få den funktionen.

** Jag har inte ställt några “Torrbollar” i de två bilarna, eftersom det är ett garage som aldrig blir kallare än 14 grader så ska det inte behövas.
Men i mina två svarta bilar så ska jag göra det.

** Jag ska dubbelkolla så jag har rätt glykolhalt i de bilarna som står ute.

Annars är det väl allt för detta års avställning.

ja just det, denna gången har jag faktiskt ställt av bilarna hos Transportstyrelsen, jag brukar glömma det 😉

(Visited 395 times, 29 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.