Äntligen är motordämparn på plats!

Jag har behövt en motordämpare sedan bilen var ny tror jag, Beställde min första för 3år sedan, Den passade inte.(vart den ligger nu har jag ingen aning om, precis som en massa andra dyra saker som bara ligger nånstans)

Hittade äntligen en som passade förra säsongen, Och nu som först är den på plats.

Varför behöver jag en motordämpare? Vad är en motordämpare?

Det är alltså en dämpare helt enkelt, Ser ut som dom brukar, Som sitter fast i fjäderbens-staget/tornet och i motorn, Detta för att motorn inte ska vrida och röra på sej så mycket.

Nu har jag ju lite mer än dubbelt så mycket vrid/nm än original, Så pass så att hela motorn vrider sej när jag gasar på.

Vilket resulterar i att hela bilen drar till höger när jag varvar ut.

Vilket blir väldigt jobbigt både på motorväg och bana,

På bana märker jag av det i kurvorna givetvis och när jag snabbt efter fullt varv ska motorbromsa och bromsa, Då får man verkligen hålla hårt i ratten.

Men värst är på motorvägen, Varvar ut fullt och sen när jag släpper/frikopplar för att växla så studsar bilen mer eller mindre tillbaka åt andra hållet, inte inte kul alls i höga farter och bara en vänsterarm på ratten.

Denna motordämparn jag fick tag på till sist var den enda som passar till min motor när den är turbokonverterad.

Den är givetvis justerbar, Och givetvis så valde jag att sätta den på det hårdaste läget.

Jag körde bara en liten runda från verkstaden och hem idag så jag kan inte ge nån 100%ig åsikt om den ännu, Men det kändes bättre det gjorde det.

Så tack till Kenda än en gång, Och här är bilderna.

Jag tänkte filma före och efter så ni kunde se hur skillnaden var i rörelse.. men så blev det inte..



(Visited 80 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.