#350ZRS Update : Service hos @MTAauto

Jag har lagt upp någon bild och video på min #350ZRS som nu står hos @MTauto, och har fått en massa frågor om vad som görs med den.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

Det är så enkelt att det som görs är en service, och när man servar denna bilen (och där i mellan också) så gör Marko detta som jag simpelt kallar för ”spänna chassit”.

Som jag har skrivit tidigare så har jag inga bussningar alls i bilen, utan allt är bara metall och bultar (uniballs), så när ”chassit” ska spännas så ska varenda en skruv på bilen gås igenom, och då får man plocka av det som går att plocka av, inte svårare än så =)

Sen har Marko gjort lite annat smått och gott för att förbättra allt ytterligare, sånt som jag själv har tänkt göra i flera år, men som inte har blivit av, och sånt som jag själv inte alls har brytt mig om men som Marko har tyckt att så behöver det inte vara.

Det är ännu ett skäl till varför jag rekommenderar @MTauto till alla, Marko är noggrann!

Sen är det ju bara en bonus att ingen kan Nissan bilar bättre än Marko =)

** Borrat/kapat upp så att högra luftfiltret får mer luft.


Hoppet var att få plats med större filter, men det är bara att glömma, allt är supertrångt här!

** Nya bromsslangar, som tyvärr är för tjocka och inte får plats, väldigt väldigt störigt, så jag får köpa nya slangar igen som får plats.

** Gjort en hållare till behållarna för kylarvatten och spolarvätska.

Detta är en sådan sak som jag själv aldrig har brytt mig om, jag körde ju i 10 år(+) utan spolarvätska alls.
Dessa två små behållare har bara legat inklämda innan, nu sitter de fritt och fast med en hållare som Marko gjorde på någon minut bara,

så nu är det lättare för mig att fylla på spolarvätska =)

** Ny multirem

Som är rätt svår att få tag på eftersom jag har racing Underdrive Pulleys

 

** Bytt valvecovers så jag ska slippa på olja ner till tändstiften när bilen pressas hårt länge (fullgas länge på motorvägen)

Så när jag säger att jag KÄNNER att bilen går sämre och måste servas och ingen tror mig angående detta, så är detta anledningen.

Så ja, även om man servar bilen minst en gång om året och byter tändstift varje år (tändstift som ska hålla 10 000 mil), så kan JAG absolut KÄNNA av när det är dags att serva bilen oavsett om den har gått en trackday eller några hundra mil.

** Varje service så bytts ALLA oljor och vätskor

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)


** Jag har ett jättekonstigt problem där bara ett märke av oljefilter passar på bilen, trots samma gängor, stigning, mått osv osv, och ingen av oss förstår varför det är så.


Och de oljefilter som jag då har använt i alla år (två modeller har faktiskt passat) tillverkas inte längre, så nu vet jag inte alls vad jag ska göra nästa service, ska jag verkligen behöva köpa en annan oilsandwish bara för det?

** När de andra bilarna fick nya hjulmuttrar så var det väl lika bra att min #350ZRS också fick  nya hjulmuttrar

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

** Jag ville lämna in min frontläpp på lagning, men med tanke på att företaget som jag ringde inte ens hade tid att prata i telefon så löser jag det med tejp och klistermärke =)

Det enda som jag göra är ju att förhindra att luften tar sig in där, för att jag märker det på motorvägen att det går in en del luft där.

** Jag ville sätta en elektrisk fläkt bakom min oljekylare.

Men Setrab vill inte svara i telefon och DDesign, LMR osv osv har ingen fläkt hemma som passar till den.

Och hon som svarade i växeln hos Setrab (trots att jag tryckte att jag ville prata med en försäljare) förstod inte mig alls och avbröt mig bara och sa ”nej vi tillverkar inga fläktar”, när min fråga SKULLE vara om jag kan köpa Setrab brandrade fläktar eller inte.

Sen om de köper in dem via någon annan tillverkare det bryr inte jag mig om.

Dessa fläktar vill jag ju tycka är Setrab brandade och gjorda just för deras oljekylare

http://www.setrabusa.com/products/fanpacks/index.html

Sist jag ringde till Setrab som ligger några hundra meter ifrån där jag bor så slutade med att jag beställde ifrån USA istället, så min oljekylare har fått från Malmö, till USA, till Malmö, pga dålig service här hemma.

 

** Bara det bästa för min bil såklart

** Passade på att byta oljekopplingar.

Jag ogillar verkligen Banjokopplingar, jag har väldigt svårt att se att de är ultimat för oljeflödet.

Men men, de är det enda som passar till GReddy grejerna

** Marko har dragit om slangarna till bilens Oilcatchtank och bytt ut den fula blåa slangen som TS-motor kopplade fel, så nu är allt snyggt draget igen.

Inte för att det syns eller känns,

men Marko är noga som sagt, kan något förbättras så ska det förbättras.

** En bakre lampan har vibrerat bort lite lack.

Det är också fixat men jag har glömt att ta bild på det.
Och fixat på bästa sätt.
En lackerare kom och mätte med sin pistol, blandade exakt rätt färg och sen så är det målat just över dessa små prickar

Åter igen, det är inget som syns eller märks av, det är bakom lampan.


Och flygplansaluminium kan inte rosta i heller, men bilen ska inte ha såna här onödiga flaws helt enkelt.

** Bara en sån sak att Marko tvättade baken på bilen innan bakre delen åkte på igen, vilken annan mekaniker hade gjort det?

** Eftersom idioter tror att man kan stå och luta sig på en kolfiberdörr när man står och pratar med mig som sitter i bilen så har Marko fått justera upp dörrarna igen.

** Sen en massa annat smått och gott, nya clips, fäst några slangar lite bättre osv osv, en massa finjusterande helt enkelt, som ska göras på alla bilar vid varje service tycker jag.

 

** Nu vill jag VERKLIGEN få bytt min bakre glasruta mot en mörkt tonad lexan/plexi ruta, men det verkar vara svårt att få tag på här hemma, som vanligt.

I England så finns det, men den kostar mig 4 gånger mer när den är hemma hos mig än vad den kostar i England, och det tar emot.

Detta med Plexiglas måste ju vara en marknad som har exploderat nu när ALLA butiker har plexiglas som skydd vid kassorna, men ändå så är det ingen i Sverige som vill jobba med det…

Och de i England, detta är det mörkaste de har.

Och eftersom ingen i Sverige vill lägga solfilm på en plastruta (eller någon av mina rutor på någon bil) så är det inte heller en lösning tyvärr, annars så hade det underlättat lite.

** Ja det är kanske onödigt att serva sin bil så grundligt och så ofta, men det känns bättre och tryggare för mig och det sliter mindre på bilen.

** Mina K&N luftfilter är rengjorda, jag har börjat med det sedan jag köpte min GT86.
Förr så bytte jag K&N luftfilter vid varje service, vid är HELT onödigt.
Dels för att dessa filter är gjorda för att hålla typ 6000 mil eller något, kanske mer, jag minns inte, och för att de är gjorda för att bli rengjorda och återanvändas, så jag har verkligen kastat bort många filter genom åren helt i onödan, och specialbeställt dessa små filter som görs på custom order, och betalat dyr frakt, tull, moms osv, helt i onödan.

Så nu rengjorde jag dem med K&Ns egna rengöring och sen sprayade dem på nytt med deras olja.

 

Just det ja, jag köpte ju 3 luftfilter 3 eller 4 gånger till min #JDMCorvette istället för att bara rengöra dem som satt där, och sista omgången luftfilter som inte passade skämdes jag för att skicka tillbaka, så de bara ligger här, onödigt dyra och användbara för mig.

 

** Tyvärr fortfarande ingen AC i bilen, främst för att han som plockade ur ACn en gång i tiden böjde rören så att man inte kan installera den på nytt igen utan att plocka ner allt och byta hela paketet.

** Jag ska ställa ut på Halmstad Sports Car Event 2022 den 16 juli

https://www.facebook.com/events/5695183963873700

Och jag skulle vilja byta ut nästan alla mina klistermärken tills dess, varför jag har väntat med detta är dels för att jag har ju velat byta ut bakre rutan först, och dels för att personen som jag beställde en massa klistermärken av drog ut på det i flera månader och sen mer eller mindre blåste mig två gånger, så där väntade jag ett år helt i onödan.
Och de andra som jag har kontaktat gör som alla andra i Sverige, hittar på ett överdrivet pris istället för att säga nej till dig.

Men oavsett så sticker Latif på Sonax på semester snart och han har inte tid att hjälpa mig med att få av och på en massa klistermärken innan dess.

Och ja, det är lite coolt att köra helt utan, men jag tycker att bilen ser för naken ut så

UPDATE

** Jag visste väl att bilen inte kändes rätt i chassit.
Den ena bulten till min bakre krängningshämmare var knäckt, den på höger sida.
Och fästet på vänster sida är upptryckt/böjt.

Helt otroligt att bilen ens har gått så bra som den har gjort med det!

** Bromsslangen var för tjock tyvärr, det gick inte alls, fick inte plats.
Så jag fick köpa aluminiumslang på Biltema som en akut lösning eftersom bilen måste kli klar idag.

https://www.biltema.se/bil—mc/bilreservdelar/kylsystem/aluminiumslangar/bojlig-aluminiumslang-60-x-2000-mm-2000037017

Vill någon köpa min Mishimotor slang?

https://www.ddesign.nu/product/varmetalig-silikontejp-3-x-12-mishimoto

Ni får den billigare än vad jag betalade.

** Nu har Marko spänt hela chassit och märkt alla skruvar och bultar, precis som det ska vara.

(Visited 82 times, 4 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x