Hella Flush…..?

Ni ser ofta i min blogg där jag har inlägg som jag kallar ”Dagens Hella Flush”.

Där visar jag er alla slags bilar med två saker gemensamt.

Feta eller iallafall uppmärksammande fälgar och en reeejäl sänkning.
Gärna fälgar med ett brett djup, Bred fälgbana.

Så vad är Hella Flush? Vad är skillnaden mellan Hella Flush och Tyskstuk?
osv osv osv osv..

Så eftersom jag själv fallit hårt för stuket, Och ska försöka få det större i Sverige (Även om jag inte har en stukad bil själv), Och eftersom jag försöker lyfta fram det i min blogg med bilder osv, så får jag ju iallafall förklara hur det ligger till.

Så jag börjar med det ”enkla”, Det som folk känner till till en viss mån här i Sverige.

Tyskstuk..

Steg 1 för tyskstuk är givetvis att ha en tysk bil.

Helst en gammal tysk bil (Nu skriver jag helt och hållet efter min egen smak och tänkande, Inget av detta är nån officiell Wiki-info)

Sen det stora hela med tyskstuk är att ha breda fälgar med snååålt med däck, Som knappt går att kränga på fälgen.

Ringsidorna på fälgen ska alltså sticka ut riktigt mycket. 

Sen finns det lite udda metoder att få på dessa däck ibland som egentligen inte passar 😉

Så oftast är det gamla Tyska bilar, Små fälgar, Sänkta och gärna en skärmbreddning.

Men huvudpunkten är det åtstramade däcket, Du ska alltså kunna stå rakt ovanför däcket monterat på fälg och kunna läsa texten.

Sen finns det lite extra bonusgrejer där. Rat-stuket, Dvs det här rostiga med takräcke osv är ganska vanligt inom tyskstuk, Samt en ”BH” på huven.

Bösseblick/Ögonlock är också en ganska vanlig detalj.
helst med hjälp av huven, Men det går också med lösa ögonlock på lamporna.

Så det är väl Tyskstuk i det stora hela.

Sen har vi då Hella Flush (Går också att stava som ett ord, Hellaflush), Som även kallas stanced osv osv. jag av nån anledning brukar kalla det stukat.. För att inte säga tyskstuk. Och för att säga att bilen har Hella Flush stuk.. But thats me..

Eller egentligen så har vi en Japans motsvarighet till Tyskstuk.. Men det kommer jag inte på namnet på.
Och innebär typ samma saker, Fast mer race.

Där gäller det att också ha en låg bil med skärmbreddare, En bananpassad camber på hjulen, Bur osv, En mer race look alltså.

Men eftersom Hella Flush täcker både tyskstuk och den Japanska varianten så går jag vidare med det direkt.

När det kommer till Hella Flush så kan du alltså ha en bil från vilket land du vill.

Sen är huvudsaken med Hella Flush (hell of a flush)/Stance/Fatlace att ditt hjulhus och din fälgkant ska gå i linje, och helst så nara varandra som möjligt.

Så du sänker bilen allt vad det går, har åtstramade däck så att inte gummit syns eller tar emot i hjulhuset.
Och har du då ”fel” offsett eller breda fälgar så får du alltså justera in cambern så att fälgen och hjulhuset/karossen möts.

Vissa nöjer sej med nån cm imellan, Bara dom går i linje. Och vissa anser att du inte ska kunna få in ett finger i mellan fälg och kaross.

Jag börjar om från början och visar med bilder istället.

Här ser du då däck och hjulhus/kaross.

Vi börjar med en OEM bil, ca 10-15cm mellanrum mellan däck och skärm.

Sen kan man byta fjädrarna och nästa steg är coilovers. (Fördelen med coilovers är att du lätt kan höja och sänka bilen med hjälp av dom)

Och på den nedre raden så ser vi varianter fast med feta däck.
Det är den looken jag gillar, Breda däck och valsade skärmar som går över däcket.

Hatar den snåla looken med för små däck.

Så here we go again.

OEM.

Ser ut att vara redo för Off-Road.

Sen har vi en vanligt sänkt bil.

Vilket vissa människor är lågt..
Men inte jag.. Kan du se andra sidan av bilen underifrån så är det inte lågt..

Men en sådan bil är fortfarande funktionell, Här går väl gränsen med vägbulor och att kunna få upp den på en lift eller inte.

Och så har vi en rejält sänkt bil.

Såhär ser en bil ut som menar allvar, Detta är den looken som jag alltid har gillat, Ser ut att vara redo för bana typ.

Sen har vi steg 1 i denna nya livsstil.

Flush.

Där ser ni att fälg och kaross går i perfekt linje, Men där är fortfarande vanlig, körvänlig camber och lite mellanrum mellan hjul och kaross.

Och nu äntligen Hella Flush.

Hell of a Flush!

Där är det så lite mellanrum mellan fälg och kaross, breda däck och en vass camber som både ser race ut och som gör att fälgen kan möta karossen.

Sen ska ju Japsen gå till överdrift som med allt annat…

HellaFail!

Detta kallas Oni Camber.. Och går faktiskt att köra med…

Sen har vi då Paddiflush också, Det gillar jag, Feta sulor som är en bra bit utanför karossen.(Bilder längst ner)
Men det uttrycket används egentligen inte.. Och täcks absolut också utan Hella Flush termen. 

Sen EGENTLIGEN, Så den looken som jag gillar och oftast visar i min blogg är det som kallas VIP Stuket.

I det stora hela.. utan att gå in på det för mycket så är VIP delen som Hella Flush fast på lyxbilar..

Så stora lyxbilar för V.I.P ( Very Important Person) såsom Lexus LS, Mercedes S-Klass osv som har FETA fälgar och är sänkta som fan, Gärna med Airjacks/Luftdämpare.

Dom kallas VIP Bilar..  Och är dom helt svarta (gärnamatt svarta)  med helt svarta tonade rutor så kallas dom ”Murder -Out”.

Detta är absolut inte komplett, Eller korrekt(?).

Men nu hoppas jag att ni har en bättre insikt i vad det är, vad som gäller och vad som komma skall.

Detta är dock Lowriders, En helt annan sak.

(Visited 676 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x